Nekromanti Codex, nya Sverox?

pheer

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
24
Location
Jönköping, Småland
Nu när äntligen Anna (c.red nya Sverox) efter månader av påtryckningar emigrerar till långtbortistan och vi slipper den nya Sverox är väl frågan vad som kommer att hända med Sverox. Själv tycker jag att Sveroks styrelse skall krypa på sina till slut blodiga knän hela vägen till Anders Blixt och förudmjuka sig för att få honom tillbaka.

Men om detta inte går? Skulle det kunna bli så att Codex kämpar om hedern?

MVH
Fredrik "PhEeR" Ernstson

//PhEeR - kung över oupplåsta cyklar
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Det hoppas jag verkligen inte. Sverox vill ha en förbundstidning men jag hoppas att Codex förblir en speltidning. Men jag håller med om att gamla Sverox är ljusår bättre än nya "kommunalgrå" Sverox.

Daniel Schenström
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Hellre två...

...tidningar, alltså Codex och (gamla) Sverox samtidigt (nya Sverox var en katastrof, IMHO).

Codex drivs, så vitt jag förstått, från ett kommersiellt vinstsyfte vilket jag inte tycker skulle passa för en förbundstidning.

Hellre att två tidningar samexisterar och konkurrerar så att de sporrar varandra att bli bättre... men då kan det bli svårt eftersom Sverok då skulle finansiera en konkurrent till Codex, och det vore orättvist... kanske... hmm, det var inte så lätt det här...

N.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Det hoppas jag verkligen inte. Sverox vill ha en förbundstidning men jag hoppas att Codex förblir en speltidning. Men jag håller med om att gamla Sverox är ljusår bättre än nya "kommunalgrå" Sverox.

Jo, även om jag inte tyckte att gamla Sverox innehöll så mycket roligt (förutom Handboken med stort H), så håller ju nya Sverox mycket lägre klass. Inte bara på texter och layout, utan även när det gäller inläsande av fakta och dylikt...

/Emil - Läste artikeln om rollspel.nu forumen i nya Sverox. Den som intervjuades var "den som skrivit flest inlägg", visst inget fel på det men det hör liksom till att man berättar vilket nickname personen har!


Kolla gärna in Eon SE på <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Hellre två...

Codex drivs, så vitt jag förstått, från ett kommersiellt vinstsyfte vilket jag inte tycker skulle passa för en förbundstidning.

Ja kanske inte skall uttala mig i denna fråga men efter vad Ola sade på forumträffen så tjänar Codex knappt några slantar alls, det är till och med så att om nu Ola vill skicka med svenska kyrkans nya rollspel (ja, dessa religösa gubbarna och tanterna har gjort ett eget rollspel för konfirmations-läsande) så skall Codex (dvs Ola & co.) skjuta till cirka 15.000:- kr extra, och vad tjänar Codex på att ge ut detta? Inget så vitt jag vet.

/Seinet - Men det är nog bättre om ekonomiansvarig på Codex svarar på detta inlägg.

<font size="3">Rädda smilisarna!</font>
<font size="1" color="#646464">Dom är roliga</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Flest inlägg på forumen?

Det är Riddaren de har intervjuat, för er som är intresserade. Och deras faktakoll stämmer inte så bra, Riddaren må ligga högt i inläggslistan, men flertalet redaktörer och även Krille har skrivit fler inlägg.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Det är skillnad...

...på att driva en tidning i vinstsyfte, och att gå med vinst.

Bara för att man inte tjänar pengar betyder inte det att man inte driver tidningen i vinstsyfte.

Men om Ola gör tidningen nästintill gratis för att vi alla ska vara glada och ha en rollspelstidning så är ju det toppen.

N.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Flest inlägg på forumen?

Det var faktiskt jag som tipsade dem! Och i det tillfället låg Riddaren högst (Gard, det är möjligt att du låg över, men jag ser som sagt vad inte det på min lista...). Sedan gick Krille om, Riddaren verkade ta semester och nu ligger han lite längre ner...typ.
Hela artikeln tycker jag personligen var ganska intetsägande, även om det var ett vettigt ämne. Och intervjun med Riddaren var också ganska intetsägande. Och då berodde det på frågorna, inte svaren.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Blir nog svårt att ha den både som förbundstiding och rollspelstidning med tanke på sidantal och pengar. Även om idén inte är så dum.
Hoppas iaf att det blir lite mer rollspelstidning över Sverox, gillade när Blixt & Co gjorde den. Mer Sinkadus åt folket. .)

[ Mvh Jonas Carlsson - http://www.carnalgrief.net ]
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Som jag uppfattat det kommer tidningen läggas ned till förmån för en Internet-sajt. Fast beslutet ligger inte hos styrelsen utan snarare det kommande Riksmötet.

Jag tror merparten av medlemmarna i Sverok vill se en tidning, då förbundet redan har en bra sajt. Jag tror Codex skulle kunna fungera mycket bra som en ny "Sverox", men problemet ligger som sagt i de riktlinjer som sätts upp angående innehållet. Jag tror knappast Ola är intresserad av att skapa en ny Sverox med samma innehåll som idag...

Vi får hoppas på ett positivt beslut under Riksmötet ;)


--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Codex + Sverok..

Jag tror att det skulle kunna fungera väldigt bra med codex oh sverok i samma tidning. Man skulle kunna dela upp den med en föreningsdel och en mer rollspelsinriktad del..
Jag tycker att rollspelsdelen i sverox var alldeles för liten.
Man får även tänka på att Codex då kommer att få en större upplaga och kan nå ut till fler (vilket jag tycker låter bra).. och jag tycker att dess oförskämt låga pris är en indikation på att tidningen inte drivs i vinstsyfte.

Men man får väl se hur det blir...




Profeten från Norr
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Codex + Sverok..

<I>Jag tror att det skulle kunna fungera väldigt bra med codex oh sverok i samma tidning. Man skulle kunna dela upp den med en föreningsdel och en mer rollspelsinriktad del..
Jag tycker att rollspelsdelen i sverox var alldeles för liten.</I>

Sveroks styrelse håller dock inte med dig; det var ett högst medvetet beslut från deras sida att ändra tidningens inriktning från "speltidning" till "förbundstidning".
I debatterna i de kretsar styrelsefolket lyssnar på har Karin Perssons Sverox höjts till skyarna som intressant, snygg och innehållsrik medan Rävarnas Sverox var under all kritik och mest satsade på omogna grabbiga artiklar - typ, krutvapnens historia - och en flashig färglayout. (citat, Susanne Gräslund på Fëa Livia: "Layouten kunde väl möjligen tilltala tonårsgrabbar." Notera att 85% av förbundets medlemmar är killar, och snittåldern är 18-19 år...)

Så jag kan föreställa mig vad de skulle säga om Codex.

--
Åke
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Vinst eller inte

och jag tycker att dess oförskämt låga pris är en indikation på att tidningen inte drivs i vinstsyfte.

Det enda det priset visar är att intäkterna kommer från annonser, mer än från att folk köper den.

Större upplaga är jag inte säker på att den skulle få, men har ingen aning om vad den har nu. Däremot finns det ju högvis av gamla Codex kvar i alla spelbutiker i Stockholm, så jag misstänker att det redan nu är en ganska hög upplaga.

Vilket är bra! Eftersom det verkligen behövs en rollspelstidning. Oavsett om den drivs med vinstsyfte eller inte. :)

Men jag tycker alltså inte att den ska bli förbundstidning (Sverox).

N.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Det är aldrig försent (OT)

Detta är ett inlägg om Sverox, och inte Codex. Sorry... men jag kunde inte låta bli. Jag lovar att inte skriva mer om Sverox efter detta (i alla fall på detta forum)

Alltnog, det är aldrig försent att ändra sig, så man vet ju aldrig vad styrelsen bestämmer sig för.

Oavsett vad tycker jag att det verkar ha varit ett ofantligt dyrt äventyr att ändra Sverox till en tidning som väldigt få vill ha (av döma de reaktioner jag läst), och som man bara klarar av att ge ut fyra nummer eller nått sånt av.

Hur många (gamla Sverox) gavs ut? 15 eller nått. Bara uthålligheten hos den gamla redaktionen gör att man längtar tillbaks...

N.
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Sverox idag är en förbundstidning med förbundsinformation och med det som mål tycker jag att de har lyckats bra. Karin tycker jag har gjort ett bra jobb med tanke på de riktlinjer som Sverok och hon drog upp. Sverox blev en helt oberoende och mer journalistisk tidskrift. Att Sverox utformades som det blev antar jag var en slags reaktion mot det som varit tidigare.

Codex har ju ett helt annat mål än Sverox idag. Codex vill underhålla och berätta om alla coola spel som finns. Codex och Sverox är två helt olika tidskrifter med olika mål och innehåll. Men det finns naturligtvis massor som förenar, som tex spelinnehållet.

Men Sverok har ju ett annat mål också än att bara informera de egna medlemmarna, nämligen att nå ut till alla dessa människor som lirar spel i Sverige. Sverok har ju tidigare haft mer 25.000 medlemmar och är idag nere på 20.000 medlemmar (rätta mig någon, om jag har fel siffror). Sverox går idag bara ut till föreningarna och upplagan ligger kring 2.000 ex. Och nu kommer Sverok att sakna en tidning under de månader som går innan det nya årsmötet blir av.

Förbundinformationen behövs och bör spridas till de egna medlemarna, men det behövs samtidigt en bra kanal ut mot alla tänkbara nya medlemmar i Sverige. Och då inte endast rollspelare utan även dataspelare, figurslagsmänniskor och magic-spelare. Jag vet inte om Signaler från Sverok används längre, men denna lilla tidning/häfte torde fungera bra för förbundsinformation.

Jag ser att Codex och Sverok kämpar åt samma håll i flera avseenden. Båda vill nå ut till fler blivande medlemmar/prenumeranter samtidigt som man vill vara mån om att ta hand om de man redan har. Codex riktar sig inte enbart till rollspelare utan även magic-spelare, dataspelare och snart även Warhammer spelare. Det Codex har och Sverox saknar är en bra distribution, högre upplaga (nr 6 kommer att tryckas i 7.000 ex), bredare innehåll (med film, musik, m.m.), fler sidor, samt annonsörer.

Jag kan ge er ett räkneexempel på vad det skulle kosta Sverok att samarbeta med Codex. Om Codex gav Sverok 16 sidor 4-färg att ha förbundsinformation och annat på så kostar det ca120.000 kr per år (vid en upplaga om 7.000 ex) och ytterligare ca100.000 kr för utskick och porto (utskick till 2.000 föreningar). Totalt 220.000 kr per år. Moms tillkommer. Det är mycket pengar, men senast avsatte Sverok mer än 700.000 kr till Sverox. I Sveroks budget är dock personalkostnader inräknade.

Vad skulle Codex vinna på detta? Jo, större upplaga, nå ut till fler läsare, bli attraktivare vid annonsförsäljning.

Vad vinner Sverok på detta? Jo, en mångdubbel ökning av upplagan, och mer än halva kostnaden. Och en speltidning på köpet! Och möjligheten att synas över HELA Sverige och nå nya medlemmar.

Jag ser inga hinder att i framtiden trycka så pass stor upplaga att varje enskild medlem i Sverok kan få var sitt exemplar av tidningen direkt hem i brevlådan. Det dyra med tryck är alla startkostnader.

Sverok har fattat ett beslut om att de ska äga sin egen tidning. Helt OK för oss. En ny tunnare Sverox skulle kunna samtryckas med Codex, och samdistribueras med Codex och den behöver inte ens var inhäftad i Codex utan kan ligga separat.

Hur mycket tunnare är då 16 sidor? Codex använder sig av en rätt fullspäckad mall och det får plats drygt 8.000 tecken på varje sida. Det är mer än 120.000 tecken. Och jag tror nästan det är lika mycket textmängd som Sverox har idag.

Skulle Codex påverka materialet i en sådan Sverok bilaga? Självklart nej, annat än att annonsering sker endast i Codex tidningen. Däremot kan många fler synergier vinnas, där layouten kan göras gemensamt, Codex redaktion kan ta hjälp av Sveroks kunniga människor, osv... Jag tror däremot att Codex innehåll kan påverkas av ett samarbete.

Måste Sverok binda sig för alltid till denna lösning? Självklart inte. Men åtminstone ett år i taget.

Exakt vad som händer med Sveroks nya nya informationskanal kommer att visa sig på deras årsmöte.

Det jag tror att Sverok kan vända sig mot att använda Codex är att den tidigare har ägts av Neogames. Men idag ägs Codex av Codex förlag Ab, och förutom Neogames, skriver vi om Rävspel, Riotminds, Outer-limit games, dataspel från alla olika typer av bolag, osv... Mångfalden i Codex har i vilket fall ökats i takt med att tidningen har blivit tjockare.

Vidare tror jag att Sverok kan ha invändningar mot att de inte kan styra innehållet i Codex. Men de skulle mer än gärna få sitta med och ta fram innehållet tillsammans med Codex. Det är ju bara att bestämma tid och plats!

Men vad vill ni? Dvs all ni som läser detta. Är ni medlemmar i Sverok? Får ni Sverox tidningen? Tycker ni att Codex skulle utgöra ett alternativ?

Jag tror inte på att Sverok ska starta upp en konkurrerande tidning mot Codex, chansen är då stor att Codex går omkull. Däremot tror jag enighet och gemenskap ger en enorm styrka. Jag tror inte på en webbtidning enbart, men i kombination med en tidning. Codex vill inte bli den nya förbundstidningen utan fortsätta som en speltidning, däremot tror jag båda tidskrifterna skulle må bra av att ha ett nära samarbete.

Sverox som bilaga i Codex skulle resultera i att det faktiskt går för Sverok att ha kvar kakan och ändå äta den. :)


Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Hej folket. Som sprillans ny debattör kastar jag mig raklång in i hetluften...


"Att Sverox utformades som det blev antar jag var en slags reaktion mot det som varit tidigare."

Vad för slags reaktion då? Jag skulle vilja veta vad som menas med kommentaren, eftersom jag anser att Sverok inte hade någon egentlig anledning att reagera negativt på vare sig innehållet eller utseendet på tidigare Sverox. Men det kan vara jag som hänger upp mig på formuleringar också.

"Codex och Sverox är två helt olika tidskrifter med olika mål och innehåll. Men det finns naturligtvis massor som förenar, som tex spelinnehållet."

Men Sverox har ju tagit avstånd ifrån just spelinnehållet, så hur kan det förena med Codex? Även om jag personligen skulle se att Sverox i sin nya skrud innehåller ofantligt mycket mer om spel än nuvarande. En Förbundstidning till ett spelförbund UTAN spelinnehåll slår mig som tämligen märklig.

"Jag kan ge er ett räkneexempel på vad det skulle kosta Sverok att samarbeta med Codex."

Varför välja detta forum för att lägga fram en offert?

Jag tror dessutom att det skulle bli svårt för Sverox att förhålla sig helt neutral om den kommer insvept i Codex.

Som sagt jag är ny på listan och det kan mycket väl tänkas att jag missuppfattat något i debatten.

/åsa - SydCon general
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Vinst eller inte

Den må ha annonser men de är sannerligen inte dominerande.. Och jag har hellre några annonser och slipper betala 45 spänn för den.. 19 duger gott...

Profeten från Norr
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Sveroks styrelse kan ta sig i...

Ja det var kanske lite starkt uttryckt.. men Sveroks är ju allt en roll och konfliktspelsförening och då skadar det ju inte om det är sådant med i tidningen...
Dessutom så blev den nya sverox (har endast läst igenom den om klichéer helt och hållet) dålig som fan..
En ointressantare och fulare tidning har jag knappast sett.. Ser ut som en klipp och klistra övning i grundskolan och de flesta av illustrationerna i det numret var... eh ja... dåliga..
Så det säger ju hur bra nya sverox blev innan den upplöstes i tomma intet.. Jag tycket att Sverox styrelse skulle ha en röstning bland medlemmarna (över internet t ex) eller i alla fall höra med dem vilken typ av tidning som medparten vill ha,...

Profeten från Norr
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Jaha, nu bryter jag mitt löfte och snackar lite mer Sverox på Codex-forumet. Men Olas inlägg var så intressant att jag inte kunde låta bli.

Sverox idag är en förbundstidning med förbundsinformation och med det som mål tycker jag att de har lyckats bra. Karin tycker jag har gjort ett bra jobb med tanke på de riktlinjer som Sverok och hon drog upp. Sverox blev en helt oberoende och mer journalistisk tidskrift.

Fast det faktum att det inte blev fler än fyra nummer tycker jag talar sitt tydliga språk; det fungerade inte.

Att Sverox utformades som det blev antar jag var en slags reaktion mot det som varit tidigare.

IMHO alltså mot det faktum att det fanns en tidning som innehöll en massa saker som rollspelare vill ha, typ spelmaterial, livliga pajkastningsdebatter, speciella annonsbilagor för de svenska rollspelen, och det med en helt ok layout, hyfsad grammatik och en redaktion som kan rollspel och rollspelssverige som få andra. Och Åkes handbok, förstås.

Alltså, mot det faktum att det fanns en tidning som folk ville läsa, och som kändes som en tidning. IMHO.

Det är mycket pengar, men senast avsatte Sverok mer än 700.000 kr till Sverox. I Sveroks budget är dock personalkostnader inräknade.

Whoa! 700 000 spänn? Och du kan göra det för 220 000 ungefär? Hur mycket lön hade nya Sverox redaktion egentligen?

Fast å andra sidan borde ju åtminstone hälften av de pengarna inte gå åt nu när man lagt av med nya Sverox, så det är ju ett ljus i tunneln. Borde ge kanske 350 000 till att hitta en annan lösning. Eller gå tillbaks till den gamla.

Vad skulle Codex vinna på detta? Jo, större upplaga, nå ut till fler läsare, bli attraktivare vid annonsförsäljning.

Tjäna mer pengar med andra ord. Samt få renommé och cred som den schyssta tidningen som räddade Sverok/Sverox? :)

Jaja, allt är upp till årsmötet. Det var intressant att läsa siffrorna.

Förresten, försökte man inte att kombinera tidningen SAGA med info från Sverok får några år sedan? Vad hände med det samarbetet? Varför fortsatte man inte med det?

MVH

N.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Whoa! 700 000 spänn? Och du kan göra det för 220 000 ungefär? Hur mycket lön hade nya Sverox redaktion egentligen?</I>

Inget svar på det ovan, men det <I>är</I> frågan jag har gått och väntat i över ett halvår på att nån ska ställa. (-:

220 papp? Det är lite tajt, men vore nog en rätt realistisk siffra om kostnaden kan buntas ihop med Olas andra utlägg. Det är lite lättare om man gör en till produkt av bara farten, så att säga (pengamässigt; den extra arbetsbördan kan vara en annan femma).

<I>Förresten, försökte man inte att kombinera tidningen SAGA med info från Sverok får några år sedan? Vad hände med det samarbetet? Varför fortsatte man inte med det?</I>

Vad jag har hört så bröt de med Saga för att de inte var nöjda med resultatet, och för att den inte kom ut i tid.

--
Åke
 
Top