Nekromanti Codex, nya Sverox?

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Låter bra i mina öron.
När Codex ändå ska bli en så bred tidning som möjligt är det bara positivt (jättepositivit t.o.m.) att Sverok samarbetar med tidningen. Ditt inlägg är nästan lite propagandavinklat :), men man får ta det med en nypa salt. Och då låter det ändå bra, IMHO.

/RipperDoc - ser inga nackdelar

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
G

Guest

Guest
"Sverox blev en helt oberoende och mer journalistisk tidskrift."

Blev? Ska jag tolka detta som att du tycker att den blev oberoende efter att Karin började göra tidningen? Isf måste jag i alla fall opponera mig; trots att Rävarna gjorde tidningen var det inte deras tidning. Den var precis lika oberoende som den är i dagsläget.

"Att Sverox utformades som det blev antar jag var en slags reaktion mot det som varit tidigare."

Nu undrar jag lite vad som menas med detta? Enligt SVEROKs egen udersökning var det 82% av de föreningsaktiva som gillade den tidigare tidningen (siffror tagna ur minnet)...
Detta om ngt pekar på att majoriteten gillade den tidigare tidningen.

"Och nu kommer Sverok att sakna en tidning under de månader som går innan det nya årsmötet blir av."

SVEROK kommer att anställa en en informatör som kommer att bygga ut en webbplats samt att åka på konvent för att informera och liknande. Detta för att minska glappet mellan tidning och inte tidning. En acceptabel lösning i det här läget.


//Johnny
-Redaktör rollspel.nu
-Tidigare förbundsstyrelseledamot i SVEROKs förbundsstyrelse



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Sverok/x dillemma

Som jag ser det finns det ingen riktigt bra lösning på det här med att få ut en bra förbundstidning. Som jag ser det finns det ett par grundalternativ som alla har ganska stora nackdelar.

1) Ren "förenings"tidning (typ "nya" Sverox)
Problem: En sådan läses förmodligen bara av de inom sverok som är mest föreningsaktiva, den genomsnittlige medlemen nås förmodligen inte alls.

2) En egenproducerad Speltidning med föreningsinfo
Problem: Som Ola redan har nämt så finns det en risk att en sån tidning "konkurerar ut" eventuella befintliga proffesionella rollspelstidningar, vilket jag utgår från att de flesta av sveroks medlemmar inte vill.

3) Man samdistribuerar förbundsinfo i en redan existerande tidning.
Problem: genom att ge denna tidning en massa kunkurensmässiga fördelar så cementerar man en marknadsituation där det blir väldigt mycket svårare för nya konkurerande speltidningar att uppstå.

Själv har jag ingen bra lösning på det här. Hursomhelst tycker jag att det vore fel av sverok att gå in och snedvrida konkuransen på rollspelstidningsmarknaden. En möjlig lösning vore kanske nån slags kombination av att man har ett enklare föreningsblad för mera intern/organisatorisk info och att man sedan helt enkelt köpper annonsplats i den/de speltidningar som råkar finnas för tillfället när man vill ut med "bredar" info?


/Bjorn
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
"Hur mycket lön hade nya Sverox redaktion egentligen?"

Svar: Inte mycket. Tar man bort ersättning för utlägg som t.ex framkallning av film så kanske vi fick ett par tre hundralappar per nummer, beroende på hur mycket vi skrev.

/Rev, ex-Sveroxredaktör
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Hej Ola!

Det är väl rätt naturligt att du föredrar att Sverox förblir en tidning helt utan spelkonkret material;-) Däremot kan Codex existens i dagsläget knappast vara ett hinder för Sverok att i framtiden utforma sin förbundstidning hur de vill. Sverox innehöll trots allt spelrelaterat material innan Codex fanns, även om de under en period tagit bort det. Nu torde Sverox inte behöva slå undan benen för Codex på något vis då Sverox aldrig har konkurrerat på kommersiella villkor, utan varit en ren medlemstidning som delats ut gratis till föreningarna. Det finns alltså inte en situation där folk står i spelbutiken och funderar på vilken tidning de skall välja, där är Codex det enda alternativ som erbjuds.

På några punkter skulle vi vilja rätta dina påståenden:

* Sverox har alltid varit Sveroks förbundstidning, och just så oberoende som en sådan tidning kan vara. Även om vi - samma personer som ligger bakom Rävspel (som för övrigt bildades först ett år efter att vi börjat producera Sverox) - gjorde den tidigare varianten på Sverox var tidningen aldrig en Rävspelsprodukt. Till skillnad från vissa andra spelföretag betalade Rävspel för varenda annons och bilaga om sina spel... Då Sverok öppnade möjligheten att ta med spelkonkret material även till svenska spel fick Neogames flera påstötningar om att inkomma med material gratis, men avstod. Gemini, Mutant och Gondica hann dock behandlas. Om du inte anser att den första varianten av Sverox var obunden nog blir dina försök att hävda Codex oberoende rätt svaga. Codex började som Neogames tidning och du är väl fortfarande anställd av Neogames?

* "reaktion mot det som var tidigare"? Enligt Sveroks egen undersökning "Vadå Demokrati?" var 86% av de föreningsaktiva och 75% av de distriktsaktiva nöjda med Rävarnas Sverox (nr 1-15). Ett häpnadsväckande gott resultat för en förbundstidning:) Vad vi förstått har nya Sverox inte riktigt fått samnma stöd, trots en fördubbling av budgeten... Den journalistiska kompetensen får också sägas vara tveksam, åtminstone med tanke på att den språkliga nivån sjönk och inte ökade efter Karins övertagande.

* Även Sverox 1- 15 täckte fler områden än bara rollspel. Precis som du här på forumet märkt så är det svårt att få alla spelintresserade att samsas, Magicspelare och lajvare har generellt sett väldigt lite gemensamt... Ändå går de att förena, det enda som krävs är lite fördragsamhet och tålamod med att även andras intresseområden får uppmärksamhet.

Avslutningsvis tycker vi att Codex är en lovande tidning, med god tillväxtpotential. Vår förhoppning är att tidningen skall bli allt bättre och innehålla alltmer av intressant spelmaterial. Det är trots allt den möjligheten som får oss att skaffa och läsa varje nummer, samt gjort att Western tänker medverka även i kommande nummer. Vi hoppas att det är den riktningen du och din redaktion går mot, då vi skulle tycka det var tråkigt att se ytterligare en speltidning övergå till att utformas som nya Sverox. Vi tror därför det skulle vara olyckligt om Codex blev nya Sverox.

Rent historiskt vet vi att det var viktigt för Sverok att själva äga och kontrollera sin tidning. De hade tidigare den typ av lösning du föreslog med Saga, utan att bli nöjda med detta. Ditt pris och din spridning talar självfallet för dig, men samtidigt blir det lite märkligt att använda Karins budget som referens, då den var dubbelt så hög som Rävarnas Sverox - inklusive moms, vilket torde vara intressant då Sverok är en förening som inte har möjlighet att dra av momsen.

Huruvida Sverox och Codex skall gå ihop är alltså en fråga för Sveroks riksmöte och Codex redaktion att avgöra. Samt inte minst oss läsare, för trots allt är det ju inte hur många ex som trycks som är mest intressant, utan hur många ex som verkligen sprids och blir lästa.

Mvh

Rävarna, dvs Tove & Anders Gillbring, Åke Rosenius och Anders Blixt




<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: Sverok/x dillemma

Ditt scenario ser ut som moment22...

Skulle Sverok påverka rollspelsmarknaden? Skulle Sverok med konkurrans inte främja rollspelarna i Sverige?

Vårt förbunds primära sysselsättning är väl ändå att främja spelandet och spelarna. Spelarna kommer absolut inte förlora något på en tidning som konkurrerar med Codex.

Dilemmat för alla just nu är att vi måste invänta nästa Riksmöte, och allt som sägs i detta forum om ämnet i fråga är bara spekulationer...

--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Sverok/x dillemma

Problemet är inte en tidning som konkurrerar med Codex utan att konkurrensen inte sker på lika villkor. En tidning som subventioneras och inte direkt påverkas av marknaden har större chanser att överleva än en tidning som är helt beroende av de som köper den. Codex måste innehålla det läsarna vill ha för att överleva, för Sverox räcker det med att innehålla det riksmötet vill att den ska innehålla.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej Åsa!

Jag försöker klarlägga vad jag menar med reaktion i mitt svar till Anders & Tove. Läs mer där.

Lite klumpigt formulerat med "det finns naturligtvis massor som förenar, som tex spelinnehållet". Vad jag menar är att Sverox kan fortsätta med att vara en renodlad förbundstidning utan dataspelsrecensioner och nyheter (som fanns med i tex senaste Sverox) och låta Codex skriva detta. Båda tidningarna vill annars nå ut till fler och tillsammans kan vi just göra detta!

Hur nya Sverox kommer att se ut, det vet inte jag. Däremot, som många påpekat, så vill folk ha spelmaterial att läsa. För Codex del vore det tufft att konkurrera med en gratis speltidning finansierad av Sverok. Det går liksom inte. Om det kommer en annan speltidning som konkurrerar på likvärdiga villkor ja visst. Men idag finns det ingen sådan konkurrent, däremot kan Sverox och Codex dra nytta av varandra och få ut BÅDA tidningarna till en betydligt större publik.

Sverox ska vara Sveroks organ, och jag tror att de klarar av att vara helt oberoende. Jag kommer inte att påverka dem.

Varför lägga ut detta på ett forum? Varför inte? Jag vill visa öppet vad Codex kan erbjuda Sverok. Även om man jämför med gamla Sverox (som rävarna gjorde) så är mitt förslag ekonomiskt bra. Pengar som blir över kan sättas till andra projekt som gynnar medlemmarna.

Det är ni som läser detta som kan ge mig stöd eller moteld. Det är era tankar som gör att mina idéer kan förbättras. Jag menar, om jag är helt ute och cyklar så kommer ni att säga det till mig och då är det ingen mening att lägga fram detta på årsmötet. Och om du eller andra har bra idéer eller förslag på hur det hela kan fungera så tar jag gärna till mig detta.


Välkommen på forumet! :)

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: Sverok/x dillemma

Vågspel. Codex har redan en etablerad läsekrets, likaså hade Sverox det. Att ponera att en konsument inte köper fler produkter som han är intresserad av när han redan skaffat sig en av dessa är inte korrekt. Det resonemanget fungerar kanske om vi pratar om bilköp där summorna hindrar merköp.

Om förbundet avser att fortsätta att utge en tidning och denna påkostas av en budget godkänd av riksmötet ser jag bara fördelar med detta.

Codex, och andra tidningar med för den delen, har inget att frukta. Mersmak åt spelaren, sporre åt kreatören.

--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej Anders & Tove!

Mitt inlägg var inte att på något sätt föringa vad rävarna gjorde i Sverox, däremot skrev jag att förändringen till det nya Sverox var en reaktion mot det som var tidigare. Och det var ju det. Även om kanske medlemmarna (och jag själv) uppskattade den gamla Sverox bättre. Däremot lyckades Karin få med andra saker som också var bra i nya Sverox.

Jag vill verkligen klargöra att meningen "Sverox utformades som det blev antar jag var en slags reaktion mot
det som varit tidigare." INTE är ett negativt uttalande mot det Rävarna har gjort, däremot mitt antagande varför en ny redaktion fick göra Sverox. Det ligger ingen värdering i detta. De (vilka jag antar var styrelsen) ville ha en ändring och förändringen var så pass annorlunda mot det tidigare att det faktiskt går att skriva att det var en reaktion mot det tidigare.

När jag skrev att Sverox blev "en helt oberoende och mer journalistisk tidskrift" så menade jag att den togs över av en utbildad journalist samt att den inte gjordes av kommersiellt spelproducerande företag. Även om det fanns en mix av olika material. Det är dock svårt för vilken tidning som helst att stå helt oberoende. Jag menar inte att Rävarna gjorde ett dåligt arbete, bara att här kommer en person (Karin) utan kopplingar till spelproducerande företag. Jag tror inte att t.ex Neogamers skulle varit speciellt intressanta för Sverok för att göra en ny Sverox direkt efter att Rävarna gjorde sista numret. Även om Neogames kanske var lite intresserade.

Jag uppbär idag ingen lön från Neogames. Carl Johan är en gammal vän och jag sitter på Neogames kontor och betalar en mindre hyra. När det gäller Neogames och gamla Sverox så är det Carl Johan som är ansvarig för att Sverox då inte fick material.

Jag skrev att jag inte ville att Codex ska bli nya Sverox, däremot kan Sverox få plats som oberoende, fristående bilaga i Codex. Att båda tidningarna drar gemensam nytta av distribution och tryck. Sådant som idag är dyrt. Däremot vill jag inte påverka innehållet i en sådan bilaga. Saga var ju EN tidning med BÅDE spelmaterial OCH Sverok material. Den stora skillnaden här är att Codex är en separat tidning som samdistribueras med en tunn separat Sverox. Vill Sverok dra sig ur ett sådant samarbete så är det bara att trycka färre Sverox.

Jag referade till den senaste lagda budgeten då det var den som var aktuell. Även om jag jämför med den budget som rävarna hade (350.000 kr?) så är mitt förslag fortfarande billigare!

Sedan tycker jag det är jätteskoj att Codex kan tillsammans med Rävspel börja skriva om Western i varje nummer. Det som är bestämt är att varje framtida nummer ska innehålla minst 2 sidor packade med westernprylar. Och kanske mer i vissa specialnummer.

Till Rävarna. Mitt inlägg var inget påhopp mot ert tidigare arbete. Jag vill snarare ta hjälp av er på olika sätt i mitt arbete för att bredda Codex. Och en Codex som blir tillräckligt stor kan ta in betydligt mer material från alla olika håll, och då inte bara Drakar & Demoner, Gondica, Gemeni, Wastelands, Kult osv... Men just nu räcker inte sidorna och pengarna till detta.

När det gäller moms, så är ideella föreningstidningar moms och reklamskattsbefriade. Detta betyder att om vi kör ett samarbete så kommer Sverok inte att betala moms. de betalar dock direkt till tryckeriet utan att det hela passerar mellanhänder.



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Sverox kan fortsätta med att vara en renodlad förbundstidning utan dataspelsrecensioner och nyheter (som fanns med i tex senaste Sverox) och låta Codex skriva detta.</I>

Ett litet inflik här, bara. En erfarenhet som vi - eller snarare Sverok - gjorde när gamla Sverox hade allt förbundsmaterial (info om bidrag o dyl) samlat i mitten, var att folk inte läste det utan helt sonika hoppade över de sidorna. Vi hade lagt handböckerna där just för att motverka en sån effekt men den hjälpte inte, så Sverok begärde att få sin info utspridd i tidningen istället.  Kan iaf vara värt att ha i åtanke.

--
Åke
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Sverok/x dillemma

Naturligtvis kan vi hoppas att fler tidningar än enbart Sverox kan överleva även om Sverox finns, men vi kan inte veta säkert. Därför är det viktigt att Sverok är väldigt försiktiga innan de börjar slänga ut 700kkr till någon för att göra en förbundstidning.

Varför ska man skriva åt Codex eller Runan eller någon annan tidning eller fanzine när man får betalt för att skriva i Sverox? Om Sverok subventionerar trycket i sin förbundstidning så att annonserna blir billigare, varför ska annonsörerna annonsera på något annat ställe?

Nu ställer jag förvisso till viss del hypotetiska frågor och jag tror (hoppas) inte själv att Sverox skulle konkurrera ut andra tidningar, men jag anser ändå att man ska vara försiktig och tänka över vad man gör. Faktum är att Codex har (hade iaf) billigare annonser än Sverox tex.

Och att Sverok behöver en riktig förbundstidning tycker jag är en självklarhet, även om jag (av förklarliga skäl) tror på internet som ett bra medium så är tidningen ändå en väldigt viktig kanal. Dvs, jag tror inte på att enbart ha en nättidning.

Fast frågan är om inte denna diskussion har halkat lite väl mkt OT, den borde nog diskuteras på Rollspelsforumet eller egentligen Sveroks egna mailinglista...

/Gardener - Som för övrigt undrar om det är en trend för (roll)spelstidningar att sluta på X...
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
En tanke jag leker med, men som Sverok naturligtvis får själva avgöra är:

Artiklar som visar ur förbundets perspektiv hur pass roligt man kan ha det i spelföreningar. Alltså artiklar om föreningsliv, om olika projekt som förbundet håller i osv... Det gäller att visa Sverok ur en positiv vinkel som lockar till läsning. Naturligtvis kan debatter om baksidor och annat ha sin plats. Men just detta att ta fram allt bra som Sverok står för, alla projekt, lajv, konvent m.m. m.m. som medlemmarna gör och som förbundet gör.

Varje konvent bör skrivas om så att folk går på mer konvent eller kommer på tanken att göra egna konvent. Det kan vara skildringar från konvent till handfasta tips hur man faktiskt gör konvent med ekonomi osv.

Hur startar man förening, hur gör man spelkvällar, var kan man låna lokaler. Artiklar, guider, exempel på framgångsrika föreningar, varande exempel på vad man inte ska göra.

Intervjuer med intressanta Sverok medlemmar.

En ständig "reklamsida" med formulär... Fyll i här och du har startat en Sverok förening!!! Underbart att ha i värvningssyfte. Alla dataspelare som läser Codex skulle nog ta till sig Sverok – Spela dataspel OCH FÅ BETALT!


Det viktiga är att man gör något vettigt med sidorna (siffror och statistik är vettigt, men kan skrivas med mindre stil :).

Till sist Åke!

Om du vill tar jag mer än gärna och sparkar igång dina handböcker, med nya strippar. Jag tror att Codex inom ett halvår kan ha en mindre kassa att betala frilansare :)

Ha det gott!



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sverok/x dillemma

<I>Faktum är att Codex har (hade iaf) billigare annonser än Sverox tex.</I>

Beror delvis på att en del folk i dåvarande styrelsen aldrig hade hört begreppet "pricing oneself out of business"... (-:

<I>Fast frågan är om inte denna diskussion har halkat lite väl mkt OT, den borde nog diskuteras på Rollspelsforumet eller egentligen Sveroks egna mailinglista...</I>

Håller inte med - för Sveroks del är den egentligen inte intressant förrän ett färdigt förslag presenteras på Riksmötet; det kan oväntat dyka upp flera andra intresserade parter också (brukar göra det iaf), och inget ska tas ställning till förrän då.
För Codex-läsare kan det däremot vara av allmänt intresse att veta nåt om Olas planer för framtiden. Hur han sprider tidningen, fördelar sin arbetsbörda etc, kommer ju också att vara faktorer i Codex' framtida utveckling.

<I>/Gardener - Som för övrigt undrar om det är en trend för (roll)spelstidningar att sluta på X...</I>

Fick nu en bisarr vision av NeoTech-fanzinet 'NeoTex'...
Ursprunget till 'Codex' är ju rätt uppenbart, 'Sverox' var nåt som bara poppade upp när alla pratade om Svero<B>ks</B> förbundstidning (kläcktes fö av Mikael Bergkvist, som inte ens är gamer - däremot har han två rollspelande bröder).

--
Åke
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Sverok/x dillemma

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Beror delvis på att en del folk i dåvarande styrelsen aldrig hade hört begreppet "pricing oneself out of business"... (-:<p><hr></blockquote><p>
Minst sagt... De enda som hade råd att betala de överpriserna var ju WotC.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Håller inte med - för Sveroks del är den egentligen inte intressant förrän ett färdigt förslag presenteras på Riksmötet; det kan oväntat dyka upp flera andra intresserade parter också (brukar göra det iaf), och inget ska tas ställning till förrän då.
För Codex-läsare kan det däremot vara av allmänt intresse att veta nåt om Olas planer för framtiden. Hur han sprider tidningen, fördelar sin arbetsbörda etc, kommer ju också att vara faktorer i Codex' framtida utveckling.<p><hr></blockquote><p>
Du måste ha missförstått mig... Inriktningen på sveroks informationskanal till medlemmarna är väl något som är väldigt viktigt att diskutera för medlemmarna, även innan riksmötet? För att så många sverok-medlemmar ska kunna ta del av det är det ju bättre att den förs på sverok-list@sverok.se istf på detta forum? Förvisso är det ju till viss del intressant att diskutera det här, iom att Ola har på förslag att ha med Sverox som en bilaga till Codex.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Fick nu en bisarr vision av NeoTech-fanzinet 'NeoTex'...<p><hr></blockquote><p>
Någon som är villig att starta upp den? =]

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Alla dataspelare som läser Codex skulle nog ta till sig Sverok – Spela dataspel OCH FÅ BETALT!</I>

Om inte annat skulle det vara kul att få se finkultur-lajvarna, som redan tycker att de är en minoritet bland patrasket, slita sitt hår. (-:

<I>Om du vill tar jag mer än gärna och sparkar igång dina handböcker, med nya strippar. Jag tror att Codex inom ett halvår kan ha en mindre kassa att betala frilansare :)</I>

Jag som tyckte den var så prydligt lagd på hyllan som det var...  Får se; jag har inte bestämt mig än om man ska försöka sparka mer liv i det fossilet framöver eller inte. Tills vidare kan den gott få ligga och sedimenteras ett tag i alla fall.

(Och ja, jag <I>ska</I> skicka de där andra bilderna - jag hittade några stycken men hade bestämt för mig att jag hade fler liggande nånstans, och sen har jag aldrig kommit mig för att leta efter dem.)

--
Åke
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
*Tuggar fradga*..

Kom igen nu... hur skall vi rollspelare klara oss utan en handbok i överlevnad?? Det går ju bara inte.. (nä det går ju bara inte)..



Profeten från Norr
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Reggade IOFS ingen ny användare, men skulle ändå vilja påpeka att det förra inlägget var från _hela_ den gamla Sverox-redaktionen, dvs alla rävar.

Sedan, återigen, gjordes Sverox _inte_ av Rävspel och var heller aldrig någon Rävspelsprodukt. Tro oss, då hade den sett annorlunda ut - t.ex. hade vi haft med något Western-material (det är ju inte direkt så att vi inte hann skriva till en massa andra - konvent, fansin, mm - under samma tid...);-) Den gjordes med den inriktning Sveroks riksmöte slog fast, kombinerat med de justeringar förbundsstyrelsen under resans gång ville ha gjorda. Då vi började göra Sverox var vi bara fyra gamla rollspelsrävar, förvisso grovt insyltade i hobbyn genom åren, men det var före Rävspels tid. Den gjordes alltså inte av ett "kommersiellt spelproducerande företag". Snarare var det så att Rävspel bildades som ett gemensamt varumärke då vi insåg att vi alla satt på våra kammare och (vidare)utvecklade egna spelidéer och vi i vårt samarbete fram tills dess kallat oss "Rävarna".

Varför Sveroks förbundsstyrelse valde en annan väg får de svara på, men uppenbarligen vågade de inte invänta Riksmötet innan de skrev kontrakt. Sedan kan man naturligtvis som du gör ifrågasätta om det är bättre med en människa helt utan kopplingar till hobbyn, men resultatet har då inte övertygat. Nackdelarna är uppenbara, visst är det fint med en titel som journalist, men det tar tid att sätta sig in i en bransch man aldrig varit inne i förut. Resultatet skulle säkert kunna ha blivit intressant, men uppenbarligen var startsträckan längre än 4 nummer.

Sedan sade vi redan i vårt förra inlägg att ditt pris och din spridning talade för dig:) Dock ville vi påpeka att den inte var så oerhört mycket billigare som din jämförelse med Karins budget ger vid handen... Om man jämför med Sveroks faktiska utgifter för Sverox då vi gjorde den blev priset i runda slängar 350 000 för en helt egen 40-sidig tidning varav 16 i färg i 2200 ex.

Bra att du sett över momsen. Exakt vad som gäller där beror IOFS just på hur tidningen sprids... Direkt hem till föreningarna/medlemmarna är en sak, men en såld upplaga i butik är momspliktig. Det var en viktig anledning till att Sverox bara gick ut till föreningar och inte gick att köpa i butik.

/a & t, denna gång utan att ha konsulterat övriga Rävar;-)

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 
Top