Nekromanti Codex, nya Sverox?

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Sekundära effekter

Det är främst inte de direkta pengarna som är viktiga, utan det faktum att Sverok skulle garantera över 2000 disitribuerade exemplar varje nummer. Detta kan då användas som ett insäljningsargument av Codex för potentiella annonsörer, som i sin tur ger mer klirr i kassan. Och har en annonsör lagt sina pengar på en tidning, är det svårt att få honom att ändra det... detta skulle alltså försvåra för en ny tidning, eftersom annonsörerna redan tecknat avtal med Codex, delvis för att de samarbetar med Sverok.

2000 till i upplaga, direkt ut till läsare som får den gratis, och därför troligen läser den. Det är det som stödet från Sverok skulle medföra.

Sen vet jag inte hur många läsare Codex har, eller hur stor upplaga den trycks i.

Men inkomsterna torde komma just från annonserna, och inte från läsarna. Själv har jag tre nummer. Alla har jag fått gratis. Varje rollspelsbutik jag är inne i snubblar över sig själva för att skänka bort kombon nummer 3/4.

Därför är kampen om annonsörerna viktig. Och i den kampen vinner den som distribuerar flest tidningar.

Och självklart den som gör ett bra jobb och drar in annonsörer, vilket Ola verkar göra. Men poängen är att stödet från Sverok kan översättas till direkta fördelar för Codex som försvårar för etablerandet av andra alternativ.

N.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Sekundära effekter

<I>Men poängen är att stödet från Sverok kan översättas till direkta fördelar för Codex som försvårar för etablerandet av andra alternativ.</I>

Naturligtvis är det en fördel för någon tidning om Sverox skulle distribueras som en bilaga till den. Jag tror dock att det är ett mycket bättre alternativ än att Sverok själva gör en egen tidning som konkurrerar med Codex och andra tänkbara tidningar. Den tidningen skulle få så väldigt mycket fördelar jämfört med övriga tidningar att alla andra skulle få svårt att få ut sina tidningar.

Jag tycker också att Sveroks förbundstidning bör innehålla saker som har med hobbyn att göra, det vore väldigt konstigt annars. Det måste också vara tillräckligt bra och intressant för att man ska läsa den så att medlemmarna "luras" att ta del av även förbundsinformationen från Sverok.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: Sverok/x dillemma

"... Själv håller jag just nu på att kolla upp bättre tryckpriser åt Runan så att deras tidning kan bli bättre och ännu snyggare. "

Jag försöker verkligen behärska mig nu, och tro mig det är inte alltför lätt. Ola, du vet att man inte alltid kan sträcka sig åt alla håll. Förr eller senare blir det lite väl uppenbart att leendet är för självändamål. Runans kvalitet kan Du som person verkligen inte påverka.

Till råga på allt har jag hört att du får provision av tryckeriet.

Ärlighet varar längst.

--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Provision och annat bjäfs

"Runans kvalitet kan Du som person verkligen inte påverka."

Nej, men han kan ge er ett bättre tryckpris så att ni får mer resurser för att göra tidningen snyggare.

"Till råga på allt har jag hört att du får provision av tryckeriet."

Nån säljare kommer alltid att få provision på tryckuppdraget, oavsett vilket tryckeri ni vänder er till. Det är ju trots allt säljarens lön för att han fixar uppdraget åt tryckeriet, det vill säga lön för ett arbete. Det är det som ger honom mat på bordet.

Varför skulle det vara så illa om det är just Ola som får den provisionen? Eller hävdar ni att säljare aldrig ska få lön? Eller är Ola ett specialfall? Och varför bryr ni er om vilken säljare som får provision så länge som ni får ett billigare tryck?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: ständigt bjäfs

Alltså, nu förstår jag inte riktigt. Ge upp? Enkelriktat?

Om Ola hittar ett billigare och bättre tryck åt Runan, är inte det en bra grej för Runan? Om sedan Ola tjänar pengar på det spelar väl ingen roll, det som borde vara intressant för Runan är ju att Runan får bättre möjligheter att göra en ännu bättre tidning.

/Azagthoth
 

Edvert

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
4
Debatten är död

Varför skapa hypotetiska debatter som t.ex. följande:

"OM Ola hittar ett billigare och bättre tryck åt Runan, är inte det en bra grej för Runan? OM sedan Ola tjänar pengar på det spelar väl ingen roll, det som borde vara intressant för Runan är ju att Runan får bättre möjligheter att göra en ännu bättre tidning."

Ola är snäll när han försöker fixa ett bättre tryck åt Runan. That's it - han gör det av godhet och av snällhet, för att han är sådan som person. Snällheten personifierad - glöm inte det alla där ute.

Men resonemanget är hypotetiskt, frågan är OM Ola fixar ett billigare tryck eller OM något annat oväsentligt. Tror vi att Runan kommer att trycka m h a Ola? Är Olas offert billig? Vem skall vi fråga? Är det något som bör diskuteras på forumet?

Nej! Ok, debatten är död!

/Edvert
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Debatten lever

Varför skapa hypotetiska debatter...

Många debatter är byggda kring hypoteser, varför just "döda" denna men inte de andra?

För övrigt så svarade jag på Niklas inlägg mest för att jag blev överraskad hur Runans ansvarige utgivare kunde ha en sådan konstig attityd till hjälp med att hitta ett billigare tryckeri.

/Azagthoth
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Sverok/x dillemma

Hej Niklas!

Jag har tidigare pratat med Jim Löfgren på Runan om tryckpriser, då man alltid kan önska sig lägre sådana. Jag jobbar ibland med ett tryckeri i Göteborg som ibland har riktigt bra tryckpriser, förutsatt att produktionen passar deras maskiner. Som säljare för detta tryckeri får jag en mindre provision för att jag drar in nya jobb. Om priset sedan faller uppdragsgivaren i smaken så kan det bli tryck. Nu fick jag en förfrågan av Jim på Runan om att skaffa fram tryckpriser och gjorde därför detta, framför allt för att jag tycker det är ett bra och billigt tryckeri. Och att jag erhåller provision, det skrev jag öppet i mitt brev till Jim.

Niklas, lugna ner dig. Om dina åsikter är individen Niklas åsikter så må det vara hänt, men i och med att du är med i Runan så tycker jag snarare att du bör uppskatta att jag försöker hjälpa Runan. Jag kanske kan hjälpa er med bättre tryckkvalitet men innehållet sköter ni ju helt själva.

Läs även Krilles inlägg här strax intill.

Sedan Niklas bli jag faktiskt lite konfunderad. Varför skriva saker som "Förr eller senare blir det lite väl uppenbart att leendet är för självändamål.", "Ärlighet varar längst."

Är det dumt att jag tycker att Runan ser bra ut och att jag vill hjälpa den tidningen att hitta tryckeri? Har jag inte skrivit långa inlägg på forumet där jag öppet och tydligt, med namnunderskrift, sagt vad jag tycker?

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sverok/x dillemma

<I>Har jag inte skrivit långa inlägg på forumet där jag öppet och tydligt, med namnunderskrift, sagt vad jag tycker?</I>

Ah, men är det Codex-redaktörens eller individen Olas åsikter? (-:

--
Åke
 
G

Guest

Guest
Re: Sverok/x dillemma

Det kan bli ganska så anonymt eftersom man kan regga en hotmail adress. Det är mycket svårt, om inte omöjligt, att ta reda på vem som ligger bakom det nicknamet...

Så jo - det går... =P


//J



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Sverok/x dillemma

Dessutom kan endast personer med admin-rättigheter se efter mer detaljerad information. Vanliga användare hänvisas till folks "profiler", vilket ganska många orkar inte/struntar i att skriva.

/Azagthoth - som för övrigt riktar arga tankar mot det ärkeäcklo som stal min dator 21/10 2000
 
Top