[CoC 7e] Masks of Nyarlathotep - med Carl of Cthulhu

carl_ohrn

Veteran
Halloj

Jag ska inom kort spelleda MoN och startar tråden för att rapportera och/eller skriva av mig mina våndor (tror dock det kommer gå fint).

Jag läser igenom kampanjen nu, är inne på vol2/Australien. Parallellt med det så läser/preppar jag kampanjstarten också. (Vi kommer att spela prologen/Peru.)

Första spelmötet blir någon typ av session zero där vi skapar rollpersoner och spelar/pratar igenom lite vardag och bakgrund. Kanske hinner vi spela färden/ankomsten till Lima och första mötet med expeditionens medlemmar.

Kom gärna med glada tillrop! (Eller varningar?) (Hur gick det när du spelade Masks?)
:)

20250424_072247.jpg

carl_ohrn

Veteran
Lite research. En tidsenlig karta över Lima med omgivningar.
Kan vara bra om man vill ge spelarna en överblick. Till exempel var Lima ligger i förhållande till hamnstaden Callao. Inte nödvändigt för kampanjen. Men kan bidra till stämningen. Källa: Runeberg.org / Nordisk familjebok

Screenshot_20250501_082120_Facebook.jpg

Bifur

Veteran
Ska bli kul att höra hur det går för er. Jag har försökt ta mig igen den men fastnade i Egypten. Inte för att jag tyckte den verkade dålig, tvärtom, men för att det kändes som det var väldigt mycket tillagda sidotrådar som i slutändan mest inte betydde något för helheten. Min känsla var att jag skulle behöva kapa dem från huvudintrigen för att kunna SLa den på rimlig tid, och då tappade jag lite sugen.

carl_ohrn

Veteran
Ska bli kul att höra hur det går för er. Jag har försökt ta mig igen den men fastnade i Egypten. Inte för att jag tyckte den verkade dålig, tvärtom, men för att det kändes som det var väldigt mycket tillagda sidotrådar som i slutändan mest inte betydde något för helheten. Min känsla var att jag skulle behöva kapa dem från huvudintrigen för att kunna SLa den på rimlig tid, och då tappade jag lite sugen.
Jag vet fortfarande inte hur mycket sidoäventyr jag ska uppmuntra eller avstyra. Jag ska ta ett snack med spelgruppen när vi kör vår nollsession.
Vi börjar dock med Peru, det har jag bestämt. Spelarna vet inte att det är en prolog. De behöver inte veta det. Men jag ska som sagt kolla hur spelarna ställer sig till kampanjens omfång i övrigt. Också ska jag lyssna till tips från dig och andra som gjort denna vandring före mig.

Bifur

Veteran
Också ska jag lyssna till tips från dig och andra som gjort denna vandring före mig.
Ja, jag har ju aldrig spelat den. Men Peru tyckte jag som helhet verkade kul. Den handlar ju också om kampanjens centrala tema. Det var nog framför allt i England och Egypten som jag tyckte mig se tydliga småäventyr insprängda. Det fanns exempelvis ett om en ghoul i Midlands... Min bedömning är att kopplingen till huvudintrigen för dessa var obefintlig. Jag hade rensat ut dem för att spara tid, som de är nu blir de bara utfyllnad utan att fördjupa kampanjens kärna.

MartinS

Veteran
Ja, jag har ju aldrig spelat den. Men Peru tyckte jag som helhet verkade kul. Den handlar ju också om kampanjens centrala tema. Det var nog framför allt i England och Egypten som jag tyckte mig se tydliga småäventyr insprängda. Det fanns exempelvis ett om en ghoul i Midlands... Min bedömning är att kopplingen till huvudintrigen för dessa var obefintlig. Jag hade rensat ut dem för att spara tid, som de är nu blir de bara utfyllnad utan att fördjupa kampanjens kärna.
Har tänkt liknande om dessa småäventyr. I tidigare upplagor av kampanjen finns inte dessa med.

Bifur

Veteran
Har tänkt liknande om dessa småäventyr. I tidigare upplagor av kampanjen finns inte dessa med.
Nä. Alltså jag tycker den nya versionen är väldigt välgjord och verkar bearbetad för att putsa på tidigare svagheter. Men samtidigt blev jag lite besviken på att så mycket av det nya materialet verkar vara utfyllnad. (Förra versionen var på ca 220 sidor. Denna är på 600 något.) Jag hade gärna sett en "bare bones"-utgåva av denna versionen

Doktor Laser

Warrior
JA! Gör’t!
Nu kör jag visserligen med en äldre utgåva av kampanjen (The Complete Masks…) men den har sin beskärda del av livsfarliga avstickare och småäventyr den med. Huruvida det är ett bra råd låter jag vara osagt, men under spel har jag låtit hinta kraftigt, nästan på nivån ’blinka och säga att det säkert är jätteviktigt att följa upp den här grejen’ vid de värsta röda sillarna. Kampanjen är massiv och livsfarlig nog utan att rollpersonerna riskerar att bli tokråmördade av
opiumpundande konstnärer/varulvar/kinesiska kattdemoner och gud-vet-vad
.

Annars är väl mitt allmänna tips att vara pådrivande. I vissa delar är (eller åtminstone var) det svårt att få en tydlig riktning för spelarna att fortsätta i. Ta till dig Raymond Chandlers råd; när det kört fast, skicka in en kille med en pistol i näven genom dörren. Eller ja, en kultist med en kniv då åtminstone.

carl_ohrn

Veteran
JA! Gör’t!
Nu kör jag visserligen med en äldre utgåva av kampanjen (The Complete Masks…) men den har sin beskärda del av livsfarliga avstickare och småäventyr den med. Huruvida det är ett bra råd låter jag vara osagt, men under spel har jag låtit hinta kraftigt, nästan på nivån ’blinka och säga att det säkert är jätteviktigt att följa upp den här grejen’ vid de värsta röda sillarna. Kampanjen är massiv och livsfarlig nog utan att rollpersonerna riskerar att bli tokråmördade av
opiumpundande konstnärer/varulvar/kinesiska kattdemoner och gud-vet-vad
.

Annars är väl mitt allmänna tips att vara pådrivande. I vissa delar är (eller åtminstone var) det svårt att få en tydlig riktning för spelarna att fortsätta i. Ta till dig Raymond Chandlers råd; när det kört fast, skicka in en kille med en pistol i näven genom dörren. Eller ja, en kultist med en kniv då åtminstone.
Ha ha, bra tips! Ja, en kultist med en kniv kan man ju alltid skicka in! :cool:

carl_ohrn

Veteran
Hittade en gammal annons för rollpersonernas hotell i Lima. Det har funnits på riktigt. Hotel Maury.
Jag förstår inte spanska. Men det gör inget. "Handouten" ger stämning.

Gran_Hotel_Maury.jpg

carl_ohrn

Veteran
Nä. Alltså jag tycker den nya versionen är väldigt välgjord och verkar bearbetad för att putsa på tidigare svagheter. Men samtidigt blev jag lite besviken på att så mycket av det nya materialet verkar vara utfyllnad. (Förra versionen var på ca 220 sidor. Denna är på 600 något.) Jag hade gärna sett en "bare bones"-utgåva av denna versionen
Den här versionen är verkligen välgjord. Lättläst och välorganiserad. En förebild för alla äventyrsförfattare. Men som du säger, det finns en risk att rollpersonerna försvinner iväg på något sidospår som inte har med huvudfåran att göra. Precis så kan det ju vara i verkliga livet också. Men dramaturgiskt blir det meh. Jag kommer att prata med mina spelare på vår nollsession om detta. Ska vi köra öppet/verkligt eller fokuserat/dramatiserat? Vi får se vad de säger. Jag kommer förmodligen att vara frikostig med ledtrådar som leder vidare mot kampanjens kärna. Jag är dock allergisk mot att rälsa mina spelare.

carl_ohrn

Veteran
Ett bra Call of Cthulhu-scenario bör ha
  1. Engagerande bakgrundshistoria
  2. Lagom svåra mysterier - och ledtrådar (det får visa sig när vi börjar spela)
  3. Minnesvärda miljöer och slp
  4. Balanserad valfrihet för spelarna (lagom rälsat)
  5. Stimulerande grejer att göra för spelarna
  6. Relevant koppling till vår verklighet
  7. Snygga handouts
Jag tycker MoN lyckas på de flesta punkter. De enda jag funderar på 2 och 4.

Jag har fixat med Peru-handouts idag - och några av dem har en koppling till vår verklighet. Skoj att pyssla lite!

20250504_195740.jpg

Last edited:

koraq

Swordsman
Någon gång vore det kul att spela den där klassikern. Så länge man tänker Indiana Jones och inte för mycket HPL så ska den ju vara ganska kul har jag förstått.

daflum

Veteran
Kul att få läsa dina uppdateringar om kampanjen och lycka till!
En fråga jag funderat på mycket när jag läser den är hur man skall hantera den ganska rejäla dödligheten/galenskapen som är inlagd i kampanjen? Tänker särskilt på Kenya och Egypten men även hur konspirationen lär möta rp med farligare och farligare grejer ju mer de saboteras deras planer.

Vet att kampanjen försöker lösa det lite här och där men känner att det kan bli lite hackigt mellan vad en karaktär som kommer in vet och vad spelaren vet och hur man löser det.