Ja, det är tanken! Jag har tillslut hittat ett koncept, som knyter ihop alla bilder till en helhet. Det ser ut att kunna bli riktigt bra : )Kan det resultera i något liknande Stålenhags böcker? Vore fett!
Tack : ) En del av bilderna är från TREY, Comae Engine och kampanjen The Red Star (till Odd Soot). Kul om de kan inspirera till spel!Heja! Jättekul att se. Väcker helt klart lusten att spela.
Tack! Kul att höra : ) Bild och text växer fram parallellt, som ett ostadigt luftslott. Jag föredrar egentligen att bygga saker med limpistol - världens bästa pysseluppfinning - men det funkar tyvärr inte på luftslott. Då är 3d-program och Photoshop bättre.
Nej, exakt. Inga foton inblandade. För varje bild bygger jag upp en 3d-modell, där jag kan gå runt för att hitta en bra bildvinkel. Som en filmscenografi.Du använder dig alltså inte av foton? Jag tänker exempelvis på de röda telefonerna.
Tack! Det gör mig glad att höra : ) Jag ställer ut på Bokmässan i september om du har vägarna förbi. Och på Klippans Konsthall i Skåne i oktober-november.Allt det här är så sjukt imponerande <3
Nej, exakt. Inga foton inblandade. För varje bild bygger jag upp en 3d-modell, där jag kan gå runt för att hitta en bra bildvinkel. Som en filmscenografi.
Telefonerna är modellerade utifrån de klassiska modellerna från Televerket. De fanns ju i nästan alla hem på 1970- och 1980-talet. Jag tycker det är skrämmande att vi glömmer alla vardagsföremål så snabbt. Prylar som funnits överallt i 25 år försvinner utan att vi märker det. I förra veckan 3d-skannade jag till exempel min pappas slitna gamla träskor från sent 1960-tal inför en ny bild. Igår fotade jag tomma Big Pack-glasslådor från 1981. Endast 12.90 kr på extrapris! Svensk vardagsarkeologi goes spekulativ fiktion.
Jag var ju där förra året och köpte Trey och en novell jag blankar namnet på nu, så jag lär nog dyka upp där i år igenTack! Det gör mig glad att höra : ) Jag ställer ut på Bokmässan i september om du har vägarna förbi. Och på Klippans Konsthall i Skåne i oktober-november.
Ja, gör det! Det blir tyvärr inga nya böcker i år.Jag var ju där förra året och köpte Trey och en novell jag blankar namnet på nu, så jag lär nog dyka upp där i år igen![]()
Jag använder ofta ljuset nästan som ett objekt. Ibland skulle jag nog kunna bygga upp ljuset och luften först och lägga till de fysiska objekten sist. Varmt och kallt ljus är kul att kombinera. Ofta blir mötet mellan dem fint, eftersom de (nästan) är komplementfärger.Det förvånar mig inte att du har gjort den här sortens detaljarbete bakom bilderna. Vid en första anblick slogs jag dock mest av den påtagliga kontrasten mellan varma och kalla färger som finns i båda bilderna. Den är effektfull.
När jag och min mamma för ca tio år sedan tömde min mormors hus (hon flyttade då till ett äldreboende men är nu inte i livet längre) funderade jag på att 3D-skanna många av hennes saker (bland annat hennes grå plasttelefon från 70-talet) för att kunna printa smycken av dem. Det blev tyvärr inte av, men mycket minnen och känslor knyts till alla dessa vardagsprylar som sakta försvinner.
Apropå vardagsarkeologi, så gjorde jag för några år sedan ett forskarbesök på Tekniska Museets lager och var en stund ensam med flera hundra telefoner från tidigt 1900-tal. En mycket märklig och mäktig känsla, som jag tycker påminner om stämningen i dina bilder.
Nej, exakt. Inga foton inblandade. För varje bild bygger jag upp en 3d-modell, där jag kan gå runt för att hitta en bra bildvinkel. Som en filmscenografi.
Tack, det känns riktigt kul!Går in på den här tråden med jämna mellanrum och kollar in alla bilderna, och insåg precis att du nog börjat knipa förstaplatsen bland favoritillustratörer för mig.
Tipsade även min son om att kolla in för inspiration, han har precis börjat plugga spelgrafik på Ädelfors folkhögskola och sitter och jobbar i Blender just nu.
Jag använder Cinema4d, men önskar att jag kunde Blender. C4d är väldigt bra och användarvänligt, men ganska dyrt. Gratis hade varit trevligare.Nu kanske jag är dum som frågar något du redan svarat på i tråden, men är det Blender du använder eller något annat program (Maya, C4D, Houdini eller liknande)?
Skapar du främst egna assets eller använder du befintliga, och har du isf något bra tips om vart man kan hitta sådana som är fria att använda?