Clarence ritar

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Äntligen har jag kommit mig för att lägga ut mina illustrationer på nätet. Jag har gjort en del bilder till FrostBytes böcker tidigare också, men det är först nu som jag är tillräckligt nöjd för att visa upp dem.

www.artstation.com/clarenceredd

Här är två exempel från en kommande Odd Soot-kampanj (skriven av @Nässe och @Bifur ).

fraction 3 small.jpg

jungerland 3b small.jpg
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Kul! Det är en rejäl kampanj som utspelar sig i Doggerland, på Färöarna och mitt ute på Atlanten. Och, i vissa fall, i rymden. Det har varit sjukt spännande att se äventyren växa fram. Nässe och Bifur har gjort ett fantastiskt jobb. Jag smyger nog ut omslaget på Artstation senare i veckan.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Jag bygger upp scenerna med 3d-modeller i botten och försöker komma så nära slutresultatet som möjligt med komposition, ljussättning, dis och dylikt. Sedan bearbetar jag vidare i Photoshop, för att framhäva och fördunkla olika delar, bättra på dynamiken och färgkorrigera. Det blir som ett mellanting mellan fotografi, scenografi, 3d och måleri. (Och - för att koppla till tråden om ritplattor - så använder jag sorgligt nog bara styrplattan på min gamla Macbook Pro).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag bygger upp scenerna med 3d-modeller i botten och försöker komma så nära slutresultatet som möjligt med komposition, ljussättning, dis och dylikt. Sedan bearbetar jag vidare i Photoshop, för att framhäva och fördunkla olika delar, bättra på dynamiken och färgkorrigera. Det blir som ett mellanting mellan fotografi, scenografi, 3d och måleri. (Och - för att koppla till tråden om ritplattor - så använder jag sorgligt nog bara styrplattan på min gamla Macbook Pro).
Snyggt! Det syns verkligen att det är djup i bilden, men ser inte ut som foto. Därför blev jag nyfiken. Men har du alltså byggt upp träden i något 3D-format? Jobbar du i typ Maya eller nått sånt?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Och, lite otippat, så är det roligast att återskapa 1920-talskläderna i 3d. Att hitta gamla symönster, rita upp delarna som i en ritning och sedan se de draperas med fysikmotorn över en karaktär - det är märkligt tillfredställande. Som arkitektur, fast litet och mjukt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Snyggt! Det syns verkligen att det är djup i bilden, men ser inte ut som foto. Därför blev jag nyfiken. Men har du alltså byggt upp träden i något 3D-format? Jobbar du i typ Maya eller nått sånt?
Jag jobbar i Cinema 4d, som är ungefär som Maya. Men det går att jobba i vilket 3d-program som helst. Blender och Unreal Engine är gratis och riktigt, riktigt bra.

För träd finns det specialprogram, så att man slipper modellera varenda kvist, och det är samma med kläder. Istället för att modellera varenda veck, så löser fysikmotorn det.

Allt det här har egentligen funnits i 10 år. Den stora skillnaden är att renderingsmotorerna har blivit så bra att man inte behöver vänta i timmar längre på varje liten justering. För de som har snabba datorer går det nästan i realtid, även med tunga modeller, komplexa ljusförhållanden och atmosfäriska effekter. Och det är betydligt enklare att hitta rätt stämning i en bild, när man får konstant feedback.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag jobbar i Cinema 4d, som är ungefär som Maya. Men det går att jobba i vilket 3d-program som helst. Blender och Unreal Engine är gratis och riktigt, riktigt bra.

För träd finns det specialprogram, så att man slipper modellera varenda kvist, och det är samma med kläder. Istället för att modellera varenda veck, så löser fysikmotorn det.

Allt det här har egentligen funnits i 10 år. Den stora skillnaden är att renderingsmotorerna har blivit så bra att man inte behöver vänta i timmar längre på varje liten justering. För de som har snabba datorer går det nästan i realtid, även med tunga modeller, komplexa ljusförhållanden och atmosfäriska effekter. Och det är betydligt enklare att hitta rätt stämning i en bild, när man får konstant feedback.
Snyggt. Jo jag har jobbat mycket med CAD och fotorealistisk rendering så har hyfsad koll på vad som är möjligt.

Tack för svar! Bra jobbat!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Schysst, jag har också en bakgrund inom CAD, men har aktivt försökt glömma så mycket som möjligt. AutoCAD borde få något pris som världens mest användarovänliga program : ) Jag har missat hela BIM-grejen tyvärr, men CAD har kanske blivit bättre de senaste åren?

Framstegen som Unreal har gjort under v4-5 är extremt imponerande tycker jag. Om inte de andra 3d-programmen skärper sig så kommer Unreal att sluka hela marknaden inom 5-10 år.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Schysst, jag har också en bakgrund inom CAD, men har aktivt försökt glömma så mycket som möjligt. AutoCAD borde få något pris som världens mest användarovänliga program : ) Jag har missat hela BIM-grejen tyvärr, men CAD har kanske blivit bättre de senaste åren?

Framstegen som Unreal har gjort under v4-5 är extremt imponerande tycker jag. Om inte de andra 3d-programmen skärper sig så kommer Unreal att sluka hela marknaden inom 5-10 år.
Jag tror de flesta CAD-program idag är rätt likvärdiga, men jag har jobbat en del med Maxwell Render där man kan jobba mycket med ytor och ljus som du gör. Så när det gäller hus, lyktstolpar och bilar har jag hyfsad koll, men oavsett så tycker jag att din stil är i en egen nisch.
 
Top