Clarence ritar

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Framstegen som Unreal har gjort under v4-5 är extremt imponerande tycker jag. Om inte de andra 3d-programmen skärper sig så kommer Unreal att sluka hela marknaden inom 5-10 år.
Skulle nog säga att det UE kan erbjuda där framförallt är verktyg för ljussättning och shaders. Samt Megascans, som ger tillgång till fotorealistiska material och är gratis med UE. Men ett faktiskt modelleringsverktyg erbjuder - och kommer alltid erbjuda - saker som UE inte är konstruerat för.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
Så otroligt snyggt! :)
Tack : ) Det är ju tack vare dig och Bifur som jag vågar komma ut som illustratör.

Skulle nog säga att det UE kan erbjuda där framförallt är verktyg för ljussättning och shaders. Samt Megascans, som ger tillgång till fotorealistiska material och är gratis med UE. Men ett faktiskt modelleringsverktyg erbjuder - och kommer alltid erbjuda - saker som UE inte är konstruerat för.
Det har du helt rätt i. Samtidigt tror jag att 3d-skannade objekt som i Megascans kommer att bli en mycket, mycket större grej framöver. En del saker kommer fortfarande att behöva modelleras så klart, men mycket kommer att finnas för nedladdning eller att man skannar själv och kitbashar.

Lite som syntar på 1980-talet. I början gjorde alla sina ljud själva, sedan kom det drösar med expansioner. Med 3000 färdiga ljud behövde man sällan skruva på några rattar längre (vilket i och för sig blev ganska tråkigt i längden).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
En del saker kommer fortfarande att behöva modelleras så klart, men mycket kommer att finnas för nedladdning eller att man skannar själv och kitbashar.
Absolut - https://kitbash3d.com/

Ett stort dilemma traditionellt, i specifikt spelutveckling, har varit att förläggaren äger asfaltstexturen du precis gjorde till det kontemporära spelet. Så nästa spel måste du göra en ny, antagligen typ helt identisk, asfaltstextur. Tredjepartsbibliotek som Megascans gör att du kan slänga ihop saker som ser svinbra ut mycket fortare och biblioteket fortsätter finnas där och vara lika tillgängligt nästa gång som nu. Och premiumtjänster (som att de scannar exakt det du vill ha) används redan idag av Hollywood.

Då kan du istället lägga din energi (och dina pengar) på att göra exakt de grejer som är unika set pieces för ditt projekt. Men det måste ju också sägas att en konsekvens av det helt enkelt är mer av allting, snarare än något annat. :)

Men detta blev OT!

Och jag glömde säga: snygga bilder! Ser fram emot Odd Soot-kampanjen.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
OT är helt ok! Och jag tror du har rätt. Det var antagligen smart av Unreal att köpa både Reality Capture och Sketchfab. Men, som du säger, de unika objekten/karaktärerna kommer ju fortfarande att behövas. Men när både Blender och Unreal är gratis kan jag undra ibland varför jag fortfarande betalar för program.

Jobbar du i Unreal?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
Tack! Lite oklart än så länge om den hamnar i någon bok : ) Det finns en vag idé om att använda den i en kommande genrefri bok - eller multigenre, om man vill - men vi får se hur det blir.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
Här kommer en ny bild, Rising Waters, som jag har jobbat med de senaste dagarna. Den började med idén om en bur, hängandes från en fint ornamenterad gjutjärnsstolpe. Resten växte fram utifrån det. Vad som bor i hålorna är lite oklart, men det kommer inte att leda till något gott för äventyrarna.

rising waters small 2.jpg
 
Top