[Chronopia] För eller emot - den stora omröstningen!

Chronopia - för eller emot?

  • För

    Votes: 63 55.3%
  • Emot

    Votes: 51 44.7%

  • Total voters
    114

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Chronos (Khronos) är väl ”tid” snarare än ”tidlös”? Men jag gillar nog mer tanken att det refererar till titanen Kronos, som åt sina egna barn.
Så den tidlösa staden som likt kronos äter sina barn. Staden du aldrig kan lämna då du träder in genom ett av dessa många gap. En stad som livnär sig på invånarnas drömmar och hopp, deras lidande och misär. Staden som förtär deras minne om en plats bortom stadens murar. Och då du väl dör och jordfästes så förtär staden din ande såväl som ditt kött och blod som del av sin eviga vilja att växa.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
... Men är de biologiskt kompatibla? Jag har dålig koll på hur Ereb/Chronopia hanterade humanoider
De är iallafall kompatibla med människor eftersom vi ser halvalver som en spelarras o har en SLP som e halvtroll
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,405
Location
Maastricht
Om ni behövde välja ett fokus på typ av spel i Chronopia, vad skulle det isf vara? Ta Blades in the Dark som ex. Ett heist spel där man spelar skurkar. Bör man göra något dylikt med Chronopia, eller bör man låta det vara så öppet som det var när det släpptes?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,874
Om ni behövde välja ett fokus på typ av spel i Chronopia, vad skulle det isf vara? Ta Blades in the Dark som ex. Ett heist spel där man spelar skurkar. Bör man göra något dylikt med Chronopia, eller bör man låta det vara så öppet som det var när det släpptes?
Jag skulle tycka det vore kul med ett system som fokuserade på att rollpersonerna skulle bygga upp ett rykte runt sig och bli en aktör att räkna med i staden. De kanske börjar som gatukids och för sedan arbeta sig upp och kanske bli fruktade mafiosos, mäktiga handelsbaroner, inflytelserika teologiska ledare eller befälhavare för stadsgardet. Zero to hero men med fokus på ryktbarhet, makt och inflytande istället för höga färdighetsvärden. Det hade nog blivit coolt! 😁
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Kvarterskräl. Jag tyckte att hyrsvärdets handbok rörde sig i rätt område: hitta ett hus, bekanta er med grannarna och bli vän/fiende med lokala aktörer. Det kan vara gatugäng, korrupta stadsvakter, ett fritt kompani, handelshus, ett gille av hantverkare, magiker eller vad som helst. Se om ni kan navigera och överleva, och helst skaffa så många vänner och så få fiender som möjligt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Heists passar nog bra, men gärna också fokus på spel där emellan. Jag vill gärna ha både ”hårda” och ”mjuka” konflikter: gatugänget Turducken hatar er och vill döda er eftersom ni har allierat er med ett handelshus som vägrar betala beskyddarpengar till dem. Men handelshuset kanske har lejt ett annat gäng för beskydd också. Behöver de verkligen två? Hur kan ni se till att ni gör ett bättre jobb än de andra?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ni hatar trolltupparna, för de är elaka nekromantiker som är dåligt för ert magikergilles affärer. Men ni gillar *inte* att lektor Struntenstrompf är på väg att bli befordrad för er! Hur sätter ni käppar i hjulen för hans karriär?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Man kan nog ha en äventyrsgrupp bestående av låg/mellan nivå gillesmagiker (+ i natura betalda tjänare/livvakter/liknande) som hela tiden måste ta sig an ströjobb för att ha råd med gillesavgiften o alla grejer som gillet inte står för.

"Visst jag är nästan klar med mitt mästerprov i elemtarmagi men först måste jag känna lite pengar genom att vara kvällens underhållning hos madam Pofadors bjudning för att kunna ha råd att betala gillesavgiften."
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Angående regler skulle jag nog använda mig av ett liknande regel system som Svarta Boxen, om man använder sig av BRP regler, när det kommer till karaktärsskapande, eftersom jag finner det snabbt och du får rollpersoner som e kompetenta, och jag skulle använda mig av minimum krav på grundegenskaper för vissa yrken - med kommentar att om en spelare vill spela det yrket men inte lyckades slå fram minimikravet för de grundegenskaperna så höj de bara till minimikravet.

Jag skulle nog ha ett lättare system för patroner och/eller vara delar av en organisation men med förväntningarna att spelarna som skapas genom bara grundboken är hyrsvärd, frilansande problem lösare, privatdetektiver, ny inkomna äventyrare, eller liknande, med senare böcker utvecklande organisation/patron reglerna djupare.

Grundboken skulle m.e.m. ha samma presentations kapitel som klassiska Chrononpias grundbok, men jag skulle ha "hur man spelar/spelleder" omarbetad för att passa Chrononpia istället för att bara vara en kopia av 91:ans. Jag skulle också ha Krilloans mötes tabell i grundboken

Startraserna skulle jag ändra om lite: först inga alver p.g.a. att de är m.e.m. alla delar av en organisation o deras långa liv gör att de nog behöver en längre förklaring om ur man beräknar deras färdigheter, de får dyka upp i sin egen bok.

Jag skulle bland de mänskliga start folken lägga till ett par som skulle göra representationen lite bredare så vi inte bara började med standard "ospecifik kultur/utseende standard människa" och högländare, utan även hade någon grupp som var "östasiatisk" (kanske jih-punian?), och någon som var "afrikansk" - kanske en eller två människofolk till från områden som inte är "fantasy-europeiska". Även om jag gillar de människofolk som tillbehörsböckerna introducerade så tror jag inte att de är de bästa att ha i grundboken.

Jag skulle även ha halvlängdsmän/liknande och ankor bland startraserna eftersom jag gillar folk som är noterbart kortare än standar människorna.

Jag skulle inte ha något system där alla raser ska vara m.e.m. jämbördiga i praktiken eller att det kost extra karaktärspoäng om man vill spelen ras som är bättre än standard människan. Folk ska kunna spela vad de vill med kommentaren att vissa raser är bara bättre när det gäller vissa saker och/eller bara dåligare på vissa saker.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Jag hade kört på en enda grundregel: Allting har ett värde i styrka. Den med mest styrka vinner. Styrkan på sådana som inte är rollpersoner slumpas ofta (så kommer man runt det underliga BRP-fenomenet där trollet med STY 17 misslyckas med att slå in dörren, men goblinen med STY 6 lyckas).

Allt annat skulle vara specialregler. Och det skulle finnas högar med specialregler. Att bli bättre skulle vara att samla på sig fler och fler specialregler. Vissa gör att du i vissa situationer får slå en T6 och lägga till din styrka. Andra gör att du får specialförmågor i vissa situationer. Ibland får du slå en T20 och använda det värdet istället för din styrka. En massa specialgrejer ger din nya attribut utöver styrkan, som inte andra har. Någon specialegenskap man samlar på sig kanske inför stridsrundor! Hela regelsystemet är en fet hög med undantag. En jävla lunta som man får sitta och bläddra i, likt nittiotalsrollspelens vapenporr. Och ja, vapen ger också specialregler. Inget standardiserat skadesystem; alla vapen har olika unika effekter!

Sedan ska släkte vara baserat på vad man gör. Äter man sopor och lever i kloaker så blir man mer och mer goblin, och får goblinegenskaper. Ju högre upp man bor och ju mer tid man spenderar där, desto mer alv blir man, och däruppe går tiden långsammare. Man blir vampyr av att dricka blod, varulv av att mörda någon i fullmånens sken, gnom av att vistas under jorden och likätare av att äta ruttnande as. Alla dessa ger olika förmågor, och man kan blanda och ge, och därmed vara både troll och alv om man har rätt bakgrund. Och, såklart, man blir krigare av att slåss, tjuv av att smyga runt, och barbar av att dricka mjöd ur sin fiendes skalle.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Jag kan tänka mig att staden är oändlig men bara när man väl är i den. Ingångar till staden finns lite varstans (lite som Metropolis i Kult?) så folk kan komma in. Men ingångarna kan inte nyttjas som utgångar, och väl inne finns inga kanter utom i gamla myter och berättelser.

Då får man ju både den oändliga staden och piraterna och bondpojkarna =)
Problemet där är ju att vi har etablerat att flertalet av fraktionerna (d.i.b. alvhusen) handlar med en massa andra länder med både både sjö- o luftskepp.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Jag funderade länge på om medborgarskap i chronopia skulle få en större vikt. Tänk SIN som i Shadowrun, och då på samma sätt förutsätta att spelarna saknar dylika papper/licenser/pass och kan vara ett hinder att ha om man tillhör undre världen. Men fan vet om det inte bara känns onödigt tvunget.

Men annars funderar jag på om det här "medborgarskapet" mer kan vara knutet till det gillet man tillhör, att göra medlemsskapet mycket mer värdefullt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag kör Chronopia som ett imperium och en megastad. Chronopia är ett ”Rom” som tagit över stora delar av Altor och suktar efter mer. Kejsaren är egentligen en i raden av kejsare där alla är från samma ätt där staden och imperiet uppfattar det som om kejsaren är odödlig. Imperiet och staden har en senat bestående av Dvärgkungen, de olika Alvfurstarna, de rikaste bland sultaner, moguler etc. Latracier är det folkslag som grundade staden och imperiet för länge sedan då de gick från att vara ett enkelt ryttarfolk till att bli bofasta. Kejsaren är förmodligen själv en latracier och det äldsta mänskliga ätterna i Chronopia är av latracisk börd. Varje stadsdel och en del provinser har representanter i Pleb-samlingen som utgör en motvikt mot senaten. De utser en senator som får titeln ”Tribune of Plebs” som har veto när senaten föreslår lagar etc. Så väldigt inspirerar av en del av Romarriket och dess historia.

Alla vägar i imperiet går till huvudstaden och många söker där lyckan, få lämnar någonsin staden och de flesta som blåögt kommer dit, dör i någon arena eller blir slavar åt någon furste.

Sen kör jag rätt mycket likt vad böckerna säger, fast mer Romarriket uppblandad med Marquis De Sade-dekadens.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Jag funderade länge på om medborgarskap i chronopia skulle få en större vikt. Tänk SIN som i Shadowrun, och då på samma sätt förutsätta att spelarna saknar dylika papper/licenser/pass och kan vara ett hinder att ha om man tillhör undre världen. Men fan vet om det inte bara känns onödigt tvunget.

Men annars funderar jag på om det här "medborgarskapet" mer kan vara knutet till det gillet man tillhör, att göra medlemsskapet mycket mer värdefullt.
Hundra procent medhåll. Jag skissade på en strikt struktur och väg till medborgarskap och dessutom en väg ovanför (bli senator och dubbas till riddare och sådär) och om du inte har ett medborgarskap är din enda trygghet att gå med i en organisation. Ett gille, ett gäng, eller ett handelshus kan funka. I värsta fall får man sälja sig till en arbetsgivare som inte gillar en, typ en alvisk ädling.

Det ger ett bra incitament att bygga vidare på sin rps situation i livet mellan äventyren. Man har ett mål liksom inbyggt i systemet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
För oss som inte har koll på SIN, kan du förklara vad det är?


Vad från Rom o de Sade tänkte du mest på här?
Mycket av det jag har tänkt från Rom har jag nog redan nämnt. Kejsare, senat, plebej-råd, arenor och slavar. Att Chronopia både är en stad och ett imperium. Tänkte också att Mergal, Sabranien, Brundus och de andra beskrivna länderna är provinser i imperiet och styrda efter något som skulle efterlikna hur Romarriket styrdes. En del provinser har guvernörer och andra styrs av lokala furstar och de närmast huvudstaden styrs direkt av senaten eller kejsaren. Svarta gardet blir ett elitgarde bland de kejserliga legionerna och bara latracier värvas till Svarta gardet. Andra delar av legionerna kan vem som helst skriva in sig till och utföra sin tjänst på x antal år eller tills konflikten är över.

De Sade skrev rätt mycket intressant och sexuell dekadens i Chronopia känns helt enkelt väldigt rätt. Så ta det som De Sade skrev och pumpa in steroider så blir det vad jag tänker mig mitt Chronopia. Ett Chronopia där en tillräckligt mäktig och inflytelserik person kan nyttja en svagare på ett sexuellt vis. Orgier är inget ovanligt utan snarare något som överklassen och adels ungdom öppet ägnar sig åt. Huset Degas och andra alviska hus må vara trendsättare inom området men självklart vill även de olika sultanerna och andra furstar, senatorer och mäktiga personer också följa de trender alverna skapar.
 
Top