Nekromanti Chronopia, en bluff?

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Jag blir besviken på rollspel idag (inte alla men dom flesta), jag menar, Chronopia (DoD) det är ju uselt jämfört med DoD- 91, alla vapen och rustningar är översdimensionella och det finns ingen realism i det... alls!!

Och så gör man hjältar från början! (I stort sätt)
Bara själva staden; Chronopia är ju ett fiasko, en så stor stad på medeltiden? Bha!

Okay, det skulle vara någorlunda om dom endast skulle släppt Chronopia grund boken men då släpper dom 50 nya böcker (Svartfolk i Chronopia etc.).

Detta är inte allt jag vill ta upp utan varför kan man inte ge ut DoD -91 verisionen igen, med nya bättre häfte och sånt, Drakar & Demoner i sina glans dagar helt enkelt.

Martin
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
hmm jag tror du har missat något...

Drakar och Demoner finns nu i en ny version, släpptes för en månad sedan ungefär... www.riotminds.com är ett hett tips.

chrull
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jag håller med om att det verakar som om ovanstående missat något :)

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 
G

Guest

Guest
g'kväll!


jag vill passa på att be alla att tänka över språkbruket man använder i debatter. även om man själv inte uppfattar nåt man skriver som stötande så är risken att personen som läser inlägget tar illa vid sig. därför hoppas jag att alla håller en trevlig ton i debatterna.


med vänlig hälsning,

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
syftade på att det har kommit ut en ny version av drakar och demoner sedan chronopia.. Chronopia är gammalt..

Vi har alla här diskuterat hur hemskt chronopia är in i oändligheten.. och det finns folk som tycker om chronopia.. jag gör det inte... Personligen så tycker jag om idén om att Rollpersonerna är hjältar, jag har tröttnat på low - powered kampanjer.. i alla fall för nu...

Så jag vet vad du snackar om, men det behöver inte betyda att jag håller med dig på några som helst sätt...

Men kolla upp nya versionen av Drakar och Demoner, den har inget med chronopia att göra

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
det var inte själva ordet fan som anses stötande ..

Men tonen som hålls känns lite.. hotfull kanske... Jag blir visserligen inte rädd att han ska komma och slå mig, men det skulle kunna ge en känsla av att han nedvärderar, i det här fallet nej.

Jag tog på inga sätt illa upp, men han är en ny besökare och Johnny förklarar bara vad som gäller här.. det är allt..

Och det är ingen frikyrka... men porr lämpar sig fortfarande inte här.. :o)

chrull
 
G

Guest

Guest
g'kväll igen! ;)


var fann du nåt som var stötande? jag skriver ingenstans i mitt inlägg att jag nyligen läst nåt som varit stötande. ordet "fan" använder jag själv daglidags så det har jag nog inget emot.

kort så fann jag inget inlägg just här störande eller stötande. däremot så skrev jag en allmän uppmaning att folk tänker till hur de använder sitt språk.

när det sen kommer till kyrkor så kan jag meddela att jag själv inte är med i svenska kyrkan utan har en helt annan tro. inget extremt så och ingen religion som är särskilt vanlig heller, men bara för att ge dig en kort förklaring.

fö tror jag inte att du vill pussa min pung... =P



med vänlig hälsning,

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 

Joniserad

Veteran
Joined
30 Nov 2000
Messages
21
Location
Lund
Håller med.

Jag instämmer med kritiken mot Chronopia. Jag tror att den löst sammansatta världen är ett resultat av allt för löst ihopasättande av frilansande skribenters egna önskningar.
Det kändes inte som någon värdig uppföljare till DoD.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag blir besviken på rollspel idag (inte alla men dom flesta), jag menar, Chronopia (DoD) det är ju uselt jämfört med DoD- 91, alla vapen och rustningar är översdimensionella och det finns ingen realism i det... alls!!"

Den enda stora skillnaden mellan DoD Chronopia:s grundregler (v.5) och DoD 91 (v.4) är att i v.5 finns en värld beskriven, vilket inte finns i v.4. Annars är den stora skillnaden rollpersonens skapande med bl.a. färre yrkesfärdigheter, men möjlighet att köpa flera. Dessutom finns t.ex. Hantverkare och Köpman med som yrken, något som saknats i tidigare versioner. Vad det gäller vapen så är samtliga vapen i grundreglerna i v.5 detsamma som i v.4 och i båda fallen väger vapnen för mycket, så det är ingen skillnad där.

"Och så gör man hjältar från början! (I stort sätt)"

Hmmm...samma regler (poäng) fick man i DoD 91, och egentligen blir de något sämre i DoD Chronopia, då du måste köpa extra yrkesfärdigheter om du vill ha lika många som i DoD 91. Och om du menar att man kan få 150 BP eller 175 BP i tilläggsböckerna, så infördes det redan i Tjuvar och Lönnmördare till DoD 91. Så den delen fanns redan till den version du förordar.

"Bara själva staden; Chronopia är ju ett fiasko, en så stor stad på medeltiden? Bha!"

Visst, staden är inte helt lyckad, men att den är stor spelar mindre roll. Det fanns stora städer på den tiden också i Europa (inte så många, men de fanns), t.ex. Rom och Konstantinopel (nuvarande Istanbul).

"Okay, det skulle vara någorlunda om dom endast skulle släppt Chronopia grund boken men då släpper dom 50 nya böcker (Svartfolk i Chronopia etc.)."

Tog du nu inte i, jag får det bara till ca 10 tilläggsböcker. Kan hålla med om att de kunde göras bättre, de spottades ut i rasande fart.

"Detta är inte allt jag vill ta upp utan varför kan man inte ge ut DoD -91 verisionen igen, med nya bättre häfte och sånt, Drakar & Demoner i sina glans dagar helt enkelt."

Då får man nog gå längre tillbaka, till DoD 85 (v.2.1) eller DoD 87 (v.3) samt EDD (85-87).

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Drakar & Demoner i sina glans dagar helt enkelt
Du menar inte EDD???......</I>

Ska man ha spelets glansdagar åter så kan det inte vara så mycket annat; '86 var Drakar hett och trendigt och spelades av varenda mellanstadiegrabb. Tre år senare dök den som en sten, och Target skulle troligen ha gått omkull '90 om inte Casper hade fått sin succé med Rappakalja. Så det var lite föredetta över dem året efter, jo.

--
Åke
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
"Bara själva staden; Chronopia är ju ett fiasko, en så stor stad på medeltiden? Bha!"

Visst, staden är inte helt lyckad, men att den är stor spelar mindre roll. Det fanns stora städer på den tiden också i Europa (inte så många, men de fanns), t.ex. Rom och Konstantinopel (nuvarande Istanbul).

Vem säger att Chronopia utspelar sig på medeltiden? I Altors baksida står det att Chronopia utspelar sig på allianstiden och inte på någon medeltid. Roms glansdagar var väl dessutom på antikens tid?

Den stolta krigaren Master_Z har sagt sitt
linus_gbg@home.se
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Vem säger att Chronopia utspelar sig på medeltiden? I Altors baksida står det att Chronopia utspelar sig på allianstiden och inte på någon medeltid. Roms glansdagar var väl dessutom på antikens tid?"

Ja, det var det...men inte Kristiantopel, som också hette Bysan...men ROm blev inte mindre för att romarriket föll...och om Rom var stort i Antiken, så är det väl inte så konstigt om det finns stora städer på Medeltiden ca år 400-1200 e.kr.

Skall man gå ännu mer i Antiken så finns ju Atlantis (om det nu funnits) så lär det ha varit en stor stad.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
och om Rom var stort i Antiken, så är det väl inte så konstigt om det finns stora städer på Medeltiden ca år 400-1200 e.kr.

Nä det vore inte så konstigt

Om Rom var lika stort som Chronopia på antikens tid borde funnits ännu större städer ett del sekel efter Roms glansdagar.

Den stolta krigaren Master_Z har sagt sitt
linus_gbg@home.se
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Surtsey(OT)

"Ja med tanke på att den sjönk :)"

Då menar du att Surtsey flöt upp då den inte hade så mycket befolkning? /images/icons/smile.gif

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Jag blir besviken på rollspel idag (inte alla men dom flesta), jag menar, Chronopia (DoD) det är ju uselt jämfört med DoD- 91, alla vapen och rustningar är översdimensionella och det finns ingen realism i det... alls!!

Anser du att det finns speciellt mycket realism i någon av versionerna??

Den stolta krigaren Master_Z har sagt sitt
linus_gbg@home.se
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Surtsey(OT)

Då menar du att Surtsey flöt upp då den inte hade så mycket befolkning?

Jepp! Det var från början en undervattenstad och när vulkanutbrottet kom så dog alla och ramlade av ön som förövrigt var flytande mittimellan utan och bottnen. När vikten förändrades så flöt allting upp till ytan och blev synligt för islänningarna.

Den stolta krigaren Master_Z har sagt sitt
linus_gbg@home.se
 
Top