Nekromanti Chronopia, en bluff?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Får man tro vapentabellerna...

"Som Riddaren redan har förklarat.. vapnen är inte störra.. det är bara alla jefla illustrationer som ger den bilden.."

Tja, vapenlistorna stämmer rätt bra överens med illustrationerna. Ett svärd av den storleken som visas på bilderna måste typ väga minst dubbelt så mycket som det riktiga svärdet - vilket det faktiskt också gör om man jämför vapentabellernas vikter med verkligheten. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Den största och mest avgörande skillnaden mellan DoD v.4 och v.5 i min mening är reglerna om hur färdigheter höjs. I v.5 blir kostnaden för att höja färdigheter aldrig högre p g a höga FVn utan kostnaden är alltid konstant, vilket gör att sjukligt höga värden uppkommer.
Exempelvis tror jag att guiden Benni Krok hade dödat ca 1000 personer i strid på arenan. Om denne nu hade sin vapenfärdighet som yrkesfärdighet (något som jag antar) kostar den 3 EP att höja. Detta borde medföra att Benni hade ca 300 (!) i FV på sitt vapen då han slutade på arenan.

Don Kennetho
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Håller med dig !!
Synd att det har blivit så ! Men vad ska man göra... Som tur är så finns det ju de spel som är klart mycket bättre.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Chronopia, En bra spelvärld

jag håller med till viss del. Chronopia har fått oförtjänt mycket skäll.

/Zäta
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Atlantis??? (OT)

"Skall man gå ännu mer i Antiken så finns ju Atlantis (om det nu funnits) så lär det ha varit en stor stad."

Atlantis är en myt, högst troligen en metafor använd av Sokrates, (som i sig kan vara en metafor använd av Platon.) Har jag för mig.
Atlantis är iallafall fruktansvärt meningslöst att dra in i något som skall likna en seriös diskussion!



/Zäta
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Atlantis??? (OT)

"Atlantis är en myt, högst troligen en metafor använd av Sokrates, (som i sig kan vara en metafor använd av Platon.) Har jag för mig.
Atlantis är iallafall fruktansvärt meningslöst att dra in i något som skall likna en seriös diskussion!"


Anser inte jag... Fantasy har inte heller så mycket med verkligheten att göra och brukar dra mycket inspiration från myter och folksagor, så varför inte inspiration från Atlantis lika mycket som grekisk mytologi?

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
<EM>jag skriver ingenstans i mitt inlägg att jag nyligen läst nåt som varit stötande /---/ däremot så skrev jag en allmän uppmaning att folk tänker till hur de använder sitt språk.</EM>

Om du inte fann något som var värt att anmärka på varför skrev du i.s.f. inlägget?

I övrigt..
Ajajaj! Det verkar blåsa upp ytterligare en "NÄHÄÄ, DET HÄR ÄR BÄST"-diskussion.

/[color:green]Han</font color=green> som blev konfunderad av Johnnys inlägg
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Östrom

Nu är det väl så att Bill King skapat staden Chronopia och allt Target har gjort är väl att översätta verket?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Östrom

men när rom, dvs riket rom splittrades så blev ju stan huvudstad i den östra delen... och då blev det ju lillrom..

eller?

chrull
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Chronopia är inte dåligt

Det verkar vara någonting som väldigt många har svårt att förstå. Chronopia är ju för sjutton inte kvalitativt sämre än någon av de tidigare versionerna av DoD. den enda anledningen till att folk inte gillar spelet, verkar ju vara att de inte tycker om genren. men varför fortsätter de då att klaga på det likt förbannat? Jag menar, det är ju inte precis så att man ägnar all sin lediga tid åt att klaga på sånt man *inte* tycker om. Tja, kan det verkligen vara så banalt, att anledningen till att många verkar vara fyllda av ett sådant oresonligt hat till Chronopia, är att den har namnet "Drakar och demoner" tryckt på pärmens framsida? Det verkar faktiskt vara så pass ledsamt, folk tål inte att namnet på deras gullegullrollspel har lånats ut till en värld, som tillhör en annan genre än namnet tidigare förknippades med.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nä, jag tycker bara inte om det

"Tja, kan det verkligen vara så banalt, att anledningen till att många verkar vara fyllda av ett sådant oresonligt hat till Chronopia, är att den har namnet "Drakar och demoner" tryckt på pärmens framsida?"

Tja, för min del är det en bidragande orsak. De två andra stora bidragande orsakerna är "superlativiteten" i spelet (allt är störst, häftigast, blodigast, mäktigast, fräckast, slemmigast, ondast etc) och svengelskan (griffoner och gobliner? jag trodde DoD var ett svenskt rollspel). Tillsammans blir det en produkt som jag inte tycker om.

Det hindrar dock inte att jag kläcker ur mig inlägg som "Chronopia - den medeltida staden" nedan till spelets försvar.

Ska Chronopia angripas så ska det angripas på sakliga grunder! /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Östrom

Snarare storrom eftersom östrom var större än västrom

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Chronopia, En bra spelvärld

Det är ett litet brödraskap :) Tycks det, iaf.
Jag är en av dem som tycker att Chronopia har mer karaktär än ex. DoD -91, vilket gör att jag tycker Chronopia är en mycket roligare spelvärld. Reglerna är lagom dåliga, vilket ju gäller både versionerna, men de känns inte så viktiga i sammanhanget.
Sedan, Chronopia saknar förstås allt vad normal realism (och Vindhands genrerealism) heter, men det behöver inte alltid vara en nackdel (eller fördel heller, förstås). Hela konceptet bygger lite på avsaknaden av det.

/RipperDoc - har dock aldrig spelat seriöst i Chronopia, men jag har haft trevligt

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Jovisst, men...

<I>Ska Chronopia angripas så ska det angripas på sakliga grunder!</I>

Det är just här som tåten ligger. Många av angreppen mot Chronopia är bara en uppräkning av de saker som skiljer det från ereb Alto, sånt som ju faktiskt inte nödvändigtvis är *dåliga* saker, bara annorlunda.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Atlantis??? (OT)

Handlade inte diskussionen om realistisk storlek på städer under antiken/medeltiden? (Eftersom Atlantis inte har funnits är det svårt att ha den som exempel.)

Men jag håller absolut med dig att mytologi är en bra inspirationskälla.

/Zäta
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Östrom

jag förstår nog inte alls var du vill komma med det inlägget...

chrull
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Var inte menignen att....

Ok, ok.
Då får jag väll be om ursäkt för mitt dåliga språk då... sorry, jag menade inte att skrämma eller hota dig.

En ångerfull Martin (och jag är INGEN grisodlare!)

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Count on 2000-12-11 15:27.</EM></FONT></P>
 
Top