Nekromanti Chronopia, en bluff?

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Chronopia, ett uttjatat samtalsämne?

"Är det bara jag, eller börjar det bli rätt tråkigt att ha en Chronopia diskussion ett par gånger i månaden?"

Jo, speciellt som argumenten är densamma, och oftast är det också prat om att DoD 91 är så otroligt bra och DoD Chronopia är en katastrof...

Men aldrig tittar de hur det verkligen är... reglerna är densamma, RP skapande skiljer något, i vissa fall är t.o.m. Chronopia versionen bättre, andra är den sämre...

Chronopia är en värld...men DoD 91 har ingen värld överhuvudtaget beskrivet... Så på den punkten går det inte ens att jämföra.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Chronopia, ett uttjatat samtalsämne?

Och dessutom har 91:an vapnena illustrerade och lite till saker som jag inte orkar ta upp så här mitt i natten.

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Chronopia, En bra spelvärld

Jag tycker iallafall att Chronopia är en kul spelvärld och på den punkten tänker jag inte ändra mig även fast ingen annan gillar Chroopia.

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Chronopia, den medeltida staden

"Chronopia är ju ett fiasko, en så stor stad på medeltiden?"

De flesta brukar vara överens om att ca 1200 efter Kristus är medeltid - det är i alla fall samtida med Ivanhoe, och det brukar ju vara någon slags allmän referensram på medeltid.

Vi tar och följer med Ivanhoe på en resa österut till det Heliga Landet för att spöa muselmaner, gulla med kung Rikard och så vidare. Och medan vi ändå är på G så kan vi ju ta en kort sightseeing i kejsarstaden Konstantinopel, huvudstaden i det byzantiska imperiet (även kallat Östrom av någon jefla anledning).

Till att börja med, Konstantinopel ligger i världens mitt, mitt på Bosporen. Ungefär samtliga kända kulturer möts där - västerländska pilgrimer brukar stanna där innan de fortsätter mot det Heliga Landet. Staden är också den enda egentliga handelskonkurrenterna till Venedig, Neapel och Genua i hela medelhavsområdet (och förmodligen rikare än de tre ihop), så dessa brukar komma dit för att handla. Muslimer från hela Arabien kommer dit för att handla, liksom sjöfarare från Ryssland och till och med vikingar från det fjärran Skandinavien. Kejsaren har till och med ett eget livgarde av vikingar, det så kallade Väringagardet. Dessutom, staden är den västra änden av den beryktade Sidenvägen. Kort sagt, alla som vill ha något finns i Konstantinopel.

Detta läge, den konstanta handeln och de fjärran platserna gör att Konstantinopel blomstrar! Det är förmodligen världens rikaste stad vid det här laget, och här bor närmare en miljon (!) människor. Dessutom är staden åtråvärd - turkarna har upprepade gånger försökt ta staden. Senast det hände (ca femtio år innan Ivanhoe tog vägen förbi) anlitade kejsaren en magnifik ingenjör för att bygga ett försvarsvapen som kunde stoppa turkarna. Hans lösning på problemet var en båt med en pump, som pumpade grekisk eld över en pilotlåga. Med denna båt kunde Konstantinopel bränna varenda båt som turkarna använde för att försöka korsa Bosporen.

Staden är också ett centra för kunnande och vetande. Eldkastaren ovan är bara en applikation av allt detta kunnande från den klassiska eran, kombinerat med allt det kunnande som araberna hade vid tillfället (och vid det laget var de vetenskapligt överlägsna västerlänningarna). Här har till exempel all den kunskap i arkitektur som romarna samlade på sig koncentrerats och bringats till perfektion. Katedralen Hagia Sofia, en stor fyrkantig kyrkobyggnad med en av världen största kupoler, är ett magnifikt stycke på arkitektkonst som först kunnat överträffas omkring 1500 år efter att den uppfördes.

...är det bara jag som tycker att denna medeltida stad, förutom lite magi och alver och bjäfs, är förvånansvärt lik Chronopia?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Re: Chronopia, den medeltida staden

lite magi och alver och bjäfs, hehe lite:)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"dom flesta vill ju ha nya världar och uppdateringar av gammla rollspel, NEJ tacka vet jag DoD -91:an"

...som är en utveckling av DoD Expert, som var en utbyggnadsmodul till DoD v2 och v3, som i sin tur var en uppdatering till DoD v1, som var en översättning av Basic Roleplay från Chaosium...

...med andra ord, DoD'91 är en uppdatering av ett gammalt spel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vi har haft denna debatt förut

och vi kom inte fram till något vettigt då heller :)

Låt oss gå vidare
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Som Riddaren redan har förklarat.. vapnen är inte störra.. det är bara alla jefla illustrationer som ger den bilden..

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Östrom

öhm.. östrom kallas det väl för att det var huvudstad i just östrom? .. eller är jag fel?


chrull
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Jag tycker då att ingen av versionerna till DoD är speciellt realistiska. Dessutom är dom vapnen som är med i Chronopia grundbok inte ens i illustrerade vilket dom är i 91:an. Dom vapnen som sen kom till Vapen och Rustningar i Chronopia är dock lite överdrivna.....

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"dom flesta vill ju ha nya världar och uppdateringar av gammla rollspel, NEJ tacka vet jag DoD -91:an"

Vad skiljer så mycket från DoD Chronopia och DoD 91? Skillnaden i reglerna är i grunden bara skapandet av RP...annars är reglerna i stort detsamma, både magi och strid t.ex.

DoD v.5. har en värld inlagd, detta finns överhuvudtaget inte i DoD v.4 (=91:an).

"...med andra ord, DoD'91 är en uppdatering av ett gammalt spel."

Och DoD Chronopia är en uppdatering också, vissa saker bättre än 91:an, andra sämre, men i grunden så skiljer reglerna inte speciellt mycket.

Riddaren



Även den bäste har dåliga dagar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Östrom

"öhm.. östrom kallas det väl för att det var huvudstad i just östrom? .. eller är jag fel?"

Vad jag ville påpeka (men som tydligen försvann) är att förutom fiskägg så finns inget Rom i Östrom. Rom finns i Västrom, så varför Östrom kallas Östrom är för mig lite halvt obegripligt...

...fast iofs, Target envisades med att kalla Chronopia för Drakar&Demoner, så jag kan väl förstå dem...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top