Chaosium vill sälja digital konst via NFTs vilket medför arga användare

Status
Not open for further replies.

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Förlåt, kan ingen förklara problemet för mig.

Choasium väljer att sälja digital konst på ett sätt som ni inte gillar (som anses göra exemplaren unika).
Är det någon som hade tänkt att köpa konst från Chaosium?
Om inte - varför är detta ett problem för er eller för mig?

Jag gillar inte DRM, proprietära format, missbruk av(C) osv. Men just nu förstår jag inte var faran eller problemet ligger.
Grunden är att det som säljs inte är rättigheten till själva konstverket, utan bara en länk som pekar på den plats där konstverket är, och den här länken är inte knutet till det specifika konstverket, utan konstverket kan bytas ut. Och för att den här saken skall fungera så behövs blockchains, där det utförs tunga kryptografiska beräkningar som då drar extremt mycket ström. Såg någon uppgift om att ex kostnaden för att göra en bitcoin-transaktion, motsvarade elkostnaden för ett hus under 1.5 dagar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Förlåt, kan ingen förklara problemet för mig.

Choasium väljer att sälja digital konst på ett sätt som ni inte gillar (som anses göra exemplaren unika).
Är det någon som hade tänkt att köpa konst från Chaosium?
Om inte - varför är detta ett problem för er eller för mig?
Tja, först och främst är det viktigt att förstå att NFT:er precis som all krypto är en bluff. De ger ingen unikhet, de fyller inget faktiskt syfte. De är en del av ett pyramidspel, där alla utom de som är i den absoluta toppen blir lurade.

Så. Chaosium har börjat syssla med pyramidspel genom en samarbetspartners. Jag tycker att det är ett problem eftersom jag inte gillar när folk blir lurade. Jag har ingen respekt alls för den "fria marknaden" och jag tycker inte att folk som blir lurade "får skylla sig själva". Jag tycker att lurendrejeri är en dålig sak som jag gärna protesterar mot.

Även när det inte direkt drabbar mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
En liknelse:

Jag är inte pensionär och jag hade inte tänkt ge ifrån mig mina bankuppgifter till någon via telefon.

Är det trots det rimligt för mig att vara emot bedragare som lurar av pensionärer deras bankuppgifter?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Förlåt, kan ingen förklara problemet för mig.

Choasium väljer att sälja digital konst på ett sätt som ni inte gillar (som anses göra exemplaren unika).
Är det någon som hade tänkt att köpa konst från Chaosium?
Om inte - varför är detta ett problem för er eller för mig?

Jag gillar inte DRM, proprietära format, missbruk av(C) osv. Men just nu förstår jag inte var faran eller problemet ligger.
Bra video som förklarar saken enkelt:
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tack för svar!

Först ska jag säga att jag gillar inte Bitcoin (eller andra kryptovalutor i allmänhet). Bitcoin-infrastrukturen förbrukar fantastiskt mycket energi alldeles i onödan (eller eventuellt är det vad som håller värdet på BTC uppe). Jag förstår precis pyramidspelsresonemanget, det suger.

Sedan är inte Blockchain samma sak som Bitcoin (och andra kryptovalutor). Blockchain kan användas till andra saker. Nu har det till saken att jag jobbar med IT och jag är synnerligen trött på alla naiva idéer om vad Blockchain skulle kunna användas till. Helt i onödan, och utan att lösa några verkliga problem.

Så jag gillar varken Blockchain eller Bitcoin i allmänhet.

NFT - eller i varje fall idén följa vem som äger en virtuell tillgång, skulle kunna vara en rimligt Blockchain-tillämpning.

Problemet som Blockchain försöker lösa är problemet med "Trust". Dvs, om vi några användare här på forumet ska ha koll på vem som har vilka magiska föremål i vår kampanj, så skulle man kunna använda Blockchain för det. Det enklare alternativet är att bara lita på någon (en bank), men om man inte vill eller kan det, så så kan man använda Blockchain. Problemet då är att väsentligen INGEN förstår blockchain och den ingående matematiken. Så vem litar man på då - som kund? Typ Chaosium eller deras partner i praktiken. Och då hade man kunnat göra det direkt, utan att de krånglar till det med Blockchain. Och som någon skrev ovan, att Chaosium kan "ändra länken"... och då kvittar ju matematiken i Blockchain.

Så jag köper att det Chaosium gör är trams!
Och att de kanske är felinformerade, och tror att de gör något bra när de gör något dumt.
Och då kan man som kund bli ledsen, besviken, och till och med vilja bojkotta Chaosium.

Så jag förstår!
Jag hade nog inte kunnat föreställa mig att NFT väckte så här starka känslor.

Tja, först och främst är det viktigt att förstå att NFT:er precis som all krypto är en bluff.
All krypto är inte bluff. Du menar nog att de flesta tillämpningar av Blockchain, och idén med kryptovalutor, är bluff. Men du menar nog inte att kryptoteknik är bluff.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,517
Location
Göteborg
Jag vet att det här är ett känsligt ämne för många och jag är verkligen ingen kryptokramare.

Men ändå. Varför är NFTs ett problem när vi har pengar i form av pappersbitar? Eller Magic-kort som kostar tusentals kronor? Handlar inte värde mest om en gemensam överenskommelse? Och då kan vi väl lika gärna komma överens om att digitala ”ägarbrev” är värda pengar (så länge de finns i begränsat antal).

Eller tänker jag helt fel?

Miljöaspekten är jag helt med på däremot. Det måste kryptoföretagen lösa.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag är för övrigt tveksam till att EN NFT transaktion skulle dra så mycket energi.
Det är säkert energi-slöseri. Men det skulle förvåna mig om det motsvarar att värma ett hus en dag eller så.

Bitcoin drar mycket energi, därför att hela Bitcoin-poolen så att säga ökar i värde i takt med att det kostar pengar (i form av energi) att skapa nya Bitcoin. Alternativt kan man säga att om man vill ha 1 BTC så har man två möjligheter
1) Köpa den för vanliga pengar
2) Själv "gräva" den på sin dator (som såklart har optimal utrustning)
Då visar det sig att priset blir ungefär lika högt. Om du har billig elektricitet kan du tjäna pengar på att "gräva" bitcoin. Om du har dyr elektricitet förlorar du på det.

Så hela Bitcoin (och kanske även Etherium) baseras på att det drar mycken energi.

Men NFT är ingen valuta, och om jag köper något och "får det" i NFT så behövs det bara EN transaktion (i teorin). Även om det är mycket beräkningar bakom, så finns det ingen anledning att det skulle bli väldigt mycket energi. Tvärtom vore det bara dumt av den som tillhandahåller NFTP, för det gör det bara dyrare för dem.

Det kostar väsentligen ingenting att kryptera något säkert för praktiska ändamål. Så bara för att det är blockchain/krypto behöver det inte slösa energi.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
All krypto är inte bluff. Du menar nog att de flesta tillämpningar av Blockchain, och idén med kryptovalutor, är bluff. Men du menar nog inte att kryptoteknik är bluff.
Ja, jag menade "krypto" i den betydelse ordet används av crypto-bros, alltså framför allt som en sammanfattning av de flesta just nu populära användningarna av blockchain-teknologi.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
Förlåt, kan ingen förklara problemet för mig.

Choasium väljer att sälja digital konst på ett sätt som ni inte gillar (som anses göra exemplaren unika).
Är det någon som hade tänkt att köpa konst från Chaosium?
Om inte - varför är detta ett problem för er eller för mig?
De två typiska invändningarna mot NFTs är dels att det är väldigt nära en scam (det är som om jag säljer en bro till dig och ger dig ett meningslöst intyg om saken), dels att det är klimatförstörande (många säger att de köper offsets, men mitt förtroende för offset-marknaden är lågt).

(Dessutom är användningsområdet penningtvätt, skatteflykt och annan ekonomisk brottslighet uppenbart - i det läget är det en ren fördel att det är ett ingenting man handlar med. Det gäller dock annan krypto i minst lika hög utsträckning, så det är inte unikt.)
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Men ändå. Varför är NFTs ett problem när vi har pengar i form av pappersbitar? Eller Magic-kort som kostar tusentals kronor? Handlar inte värde mest om en gemensam överenskommelse? Och då kan vi väl lika gärna komma överens om att digitala ”ägarbrev” är värda pengar (så länge de finns i begränsat antal).

Eller tänker jag helt fel?
För mig handlar det om flera saker, som gör det till problem.

För det första – NFT:er säljs som något de inte är. De är inte digitala ägarbrev i någon egentlig betydelse. När man köper en NFT så får man inte ägandeksapet över något. Vad som finns på den där URL:en du "köpt" kan ändras när som helst. Det finns ingen anledning whatsoever att lägga någon tillit till vad blockkedjan säger.

För det andra – ingen insyn eller egentlig oversight. Exakt den där bristen på reguleringar som crypto-bros och libertarianer tycker är en feature när det gäller kryptopengar och NFT:er ser jag som en direkt nackdel. Jag tycker ju inte att det är mindre reglering marknaden bör ges, utan mer.

Just nu är NFT:er bara pyramidspel. Folk köper dem som investeringar, och det enda sättet att gå plus är att hitta någon annan lättlurad person att köpa till ett högre pris. Och pyramidspel är ett problem oavsett om de inbegriper NFT:er eller inte.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
Men ändå. Varför är NFTs ett problem när vi har pengar i form av pappersbitar? Eller Magic-kort som kostar tusentals kronor?
En invändning är att du faktiskt har något - pengar i den lokala valutan inte bara kan utan måste användas när staten använder sitt våldsmonopol för att beskatta dig, BitCoin kan användas när du köper knark på darknet så det har ett värde (eller "värde") som transaktionsmedel, Magic-kortet kan användas i en turnering, och till och med en ohemult dyr tulpanlök kan du i alla fall dra upp en tulpan ur. En NFT är ingenting.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ja, jag menade "krypto" i den betydelse ordet används av crypto-bros, alltså framför allt som en sammanfattning av de flesta just nu populära användningarna av blockchain-teknologi.
Jag förstår nu att det finns en sida crypto.com som handlar med NFTs. Man lär sig alltid något nytt!

Hur miljö/energikostnaden är för att köpa ett konstverk på den siten, eller från Chaosium, kan jag inte uttala mig om.
I teorin finns det inget som säger att en NFT måste vara enormt energikrävande.

Det var ju roligt, för man kan se vad det är man köper. För exempelvis 4049 USD kan man köpa den här bilden:

https://ipfs.io/ipfs/QmNRd1dtwnw4Vqb6KGmxMXmfarK6AoDzKvb4iKfbo7oy1H

Det man i praktiken köper är att man får skriva in sig som köpare i deras loggbok, och det man köper beskrivs så här:

"metadata":{
"description": "Loaded Lion #6895"
"name": "Loaded Lion #6895"
"collectionId":"82421cf8e15df0edcaa200af752a344f"
"attributes":[...]
"dropId":"4a8ea0336e21126f0db0e13dc448c497"
"image":"https://ipfs.io/ipfs/QmNRd1dtwnw4Vqb6KGmxMXmfarK6AoDzKvb4iKfbo7oy1H"
"mimeType":"image/jpeg"
}


Och själva bilden finns alltså på länken efter "image", och precis som flera av er påstått så kan ju den bilden/länken försvinna eller förändras när som helst (när ägaren av domenen ipfs.io väljer det).

Uppenbarligen finns det någon som tror att konstnären bakom det där lejonet kommer bli berömd någon gång, och att det då kommer bli prestigefyllt att äga den NFTn. Låter absoluts som ett pyramidspel. Och det rimliga är väl att de allra flesta NFTerna kommer bli helt värdelösa.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,082
Location
Göteborg
Det finns en tråd på deras eget forum. Inte så många inlägg ännu, men om man vill uttrycka sitt missnöje och inte orkar skicka ett mail, är det kanske mer sannolikt att de läser här än på andra forum?

 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
För mig handlar det om flera saker, som gör det till problem.

För det första – NFT:er säljs som något de inte är. De är inte digitala ägarbrev i någon egentlig betydelse. När man köper en NFT så får man inte ägandeksapet över något. Vad som finns på den där URL:en du "köpt" kan ändras när som helst. Det finns ingen anledning whatsoever att lägga någon tillit till vad blockkedjan säger.

För det andra – ingen insyn eller egentlig oversight. Exakt den där bristen på reguleringar som crypto-bros och libertarianer tycker är en feature när det gäller kryptopengar och NFT:er ser jag som en direkt nackdel. Jag tycker ju inte att det är mindre reglering marknaden bör ges, utan mer.

Just nu är NFT:er bara pyramidspel. Folk köper dem som investeringar, och det enda sättet att gå plus är att hitta någon annan lättlurad person att köpa till ett högre pris. Och pyramidspel är ett problem oavsett om de inbegriper NFT:er eller inte.
Jag ser mig som konservativ libertarian och använder aldrig kryptovalutor och skulle aldrig köpa en NFT. Jag vill inte ha mer reglering men jag håller med om att om något är dåligt och ofta en scam, ja då är det bra om människor vågar berätta för andra om det. Jag vet många libertarianer som inte vill använda kryptovalutor, de flesta i min närhet köper ädelmetaller istället. Då menar jag inga ägarbevis för metallen, utan guld, platina och nu främst silver som mynt eller tackor i olika storlekar.

Så som självidentifierad libertarian så håller jag med dig i mycket av det du säger i just den här frågan.
 
Status
Not open for further replies.
Top