Chaosium vill sälja digital konst via NFTs vilket medför arga användare

Status
Not open for further replies.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Så... de skriver:

The creation of VeVe NFTs, and their trading takes place “off-chain,” reducing the environmental footprint of VeVe NFTs by 99.9%
Varför då överhuvudtaget ha med block-chain alls? Varför inte bara slopa det helt och hållet och typ sälja högupplösta bilder i en vanlig webstore som folk gjort hur länge som helst?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu är det ju vad Chaosium vill berätta, men jag tycker det finns anledning att tro att VeVE-NFT inte har samma energiförbrukning som en Etherium - en kryptovaluta baserat då samma teknik:

The environmental impact of VeVe's NFTs was crucial in our decision making. VeVe operates on a blockchain platform, (Immutable X), that is carbon neutral. The creation of VeVe NFTs, and their trading takes place “off-chain,” reducing the environmental footprint of VeVe NFTs by 99.9% when compared to those minted on Ethereum.

Det finns ingen teknisk anledning att NFT skulle förbruka så mycket energi, och det skulle i så fall bara innebära en onödig kostnad för VeVe.
Men jag har ingen annan förstahandsinfo.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Varför då överhuvudtaget ha med block-chain alls? Varför inte bara slopa det helt och hållet och typ sälja högupplösta bilder i en vanlig webstore som folk gjort hur länge som helst?
Det finns inget som säger att en block-chain måste förbruka mycket energi. I fallet med NFT fyller det inget syfte och det finns ingen anledning.

När det gäller BTC så skapas det hela tiden nya BTC genom "mining". Värdet av de nyskapade BTC motsvarar kostnaden för energin som gick åt att beräkna dem. Så BTCs värde är kopplat till energi på liknande sätt som gamla valutor var kopplade mot guld. I takt med att hårdvaran blir bättre blir "grävandet" av BTC mer effektivt (så kan det vara med guld, i viss utsträckning, kanske)

Inget av detta fyller någon funktion för en blockkedja för NFT. Värdet är inte kopplat till kostnaden för att producera själva blockkedjan, utan till det uppskattade värdet av att "äge" ett konstverk.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det finns inget som säger att en block-chain måste förbruka mycket energi. I fallet med NFT fyller det inget syfte och det finns ingen anledning.

När det gäller BTC så skapas det hela tiden nya BTC genom "mining". Värdet av de nyskapade BTC motsvarar kostnaden för energin som gick åt att beräkna dem. Så BTCs värde är kopplat till energi på liknande sätt som gamla valutor var kopplade mot guld. I takt med att hårdvaran blir bättre blir "grävandet" av BTC mer effektivt (så kan det vara med guld, i viss utsträckning, kanske)

Inget av detta fyller någon funktion för en blockkedja för NFT. Värdet är inte kopplat till kostnaden för att producera själva blockkedjan, utan till det uppskattade värdet av att "äge" ett konstverk.
Där tillkommer dock diskussionen om vad som definieras som mycket, även om olika varianter drar olika mycket ström.

Jag undrar dock hur intresserade köparna hade varit att köpa ett papperscertifikat på fysiska konstverk. T.ex. "Mona Lisa. Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris, Frankrike. Room 711, 1st floor, Denon Wing. Only valid until the painting is moved." 😁
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Det framgår i uttalandet att flera av världens största franchises licensierar content på samma sätt som Chaosium ville prova på. Det har varit rätt högt tonläge här och tal om bojkott på grund av detta: hur ser ni på de här andra stora företagen och deras samarbeten med VeVe?

It is notable that VeVe’s other NFT licensors include Disney, Marvel, DC Comics, Warner Bros., Star Trek, Star Wars, Cartoon Network, Adventure Time, James Bond, GhostBusters, and many other leading popular culture brands.
--

Kanske konträrt jämfört med den allmänna uppfattningen här i tråden, men jag tycker det ska bli spännande att se vart BC-tekniken tar vägen de närmsta 10-15 åren; vilka problem som löses, vilka som skapas och vad för typ av applikationer som kommer dominera och hur tekniken kommer användas av gemene man 2035. För jag tror inte att NFT:er eller BC-valutor är slutstationerna utan sätt att testa vad tekniken möjliggör och samtidigt prova vad marknaden efterfrågar. Det talas exempelvis om Web 3.0, säkrare överföring av data mellan användare, det är finansapplikationer, IoT-applikationer, säkrare identifiering/verifiering av användare online, och så vidare. Jag tycker det är väldigt spännande!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Det framgår i uttalandet att flera av världens största franchises licensierar content på samma sätt som Chaosium ville prova på. Det har varit rätt högt tonläge här och tal om bojkott på grund av detta: hur ser ni på de här andra stora företagen och deras samarbeten med VeVe?
Det finns väl ingen som längre ser Disney som något positivt i världen, att de genomgående väljer den sämsta lösningen för mänskligheten är förväntat. Det var väl folk som hade något högre förhoppningar på Chaosium som blev ledsna.

Så vitt jag minns var dock Chaosium redan ute i kylan för något annat upprörande sedan tidigare, kommer dock inte ihåg varför längre. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
It is notable that VeVe’s other NFT licensors include Disney, Marvel, DC Comics, Warner Bros., Star Trek, Star Wars, Cartoon Network, Adventure Time, James Bond, GhostBusters, and many other leading popular culture brands.
Jag har bojkottat alla dem! :gremcool:

… Fast inte för derat NFT:er, utan för att jag inte är särskilt intresserad av vad de producerar.

… så inte alls en bojkott. Men jag kommer att behandla Chaosium likadant. Jag har aldrig köpt någon produkt av dem och kommer att fortsätta med det. :gremtongue:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Alla som prenumererar på Disney+.
Jag önskar jag kunde välja bort Disney+. Jag personligen och min fru likaså, har inga större problem att välja bort Star Wars, Marvel och annat som Disney äger då det ännu finns alternativ. Men har man barn som älskar allt Disney producerar så är det inte helt enkelt att göra politiska ställningstaganden i form av bojkott.
Jag avskyr Kina för vad de gör mot uigurer, tibetaner, massor av andra minoritetsbefolkningar samt sig egen befolkning, sina grannländer och resten av mänskligheten rent generellt. Sen att Disney direkt stödjer Kina i väldigt många avseenden har gjort att jag aldrig sett den icke animerade versionen av Mulan och jag ämnar att aldrig se den.

Nu blev det långt, men det jag vill säga är att jag avskyr så extremt många av världen största företag och Disney är definitivt ett av dem. Att jag fortfarande har Disney+ är alltså inte ett godkännande av företagets handlingar och värderingar. Jag avskyr även Apple samtidigt som jag skriver detta på en iPad Air av senaste modell. Detsamma kan sägas om Facebook, Amazon och många andra, jag ogillar dessa företag på grund av väldigt mycket men är trots det nästan tvungen att använda mig av deras tjänster vid speciella tillfällen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
MODERERING

Nu har ni kommit ifrån ämnet. Den här tråden handlar alltså om att Chaosium vill sälja digital konst som NFTs, inte om andra företag som gör andra saker.

Tack så mycket!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Tyvärr är det så (i min värld, åtminstone), men man får göra prioriteringar. Vill man ha en mobiltelefon får man acceptera barnarbete eller slavarbete för batterierna eller betala mycket mer, köpa begagnat (vilket mest är en omväg - personen som säljer köper väl en ny) eller gå olagligt (torrents).

Pissigt, men sant. Att sitta och förklara bort det med "men alla gör det" är inte vettigt.

Fast detta är OT så det här är väl mitt sista inlägg. :) [edit] ...vilket moderingen också visade.
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Så vitt jag minns var dock Chaosium redan ute i kylan för något annat upprörande sedan tidigare, kommer dock inte ihåg varför längre. :)
Det var Sandy Petersen som drog rätt trötta kommentarer transkvinnor inom sport (det klassiska "de har en orättvis fördel"-argumentet). Chaosium tweetade följande. Sandy är inte heller kvar hos Chaosium sedan 2019.

Screenshot 2022-02-16 at 14.21.00.png
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Nu har det till saken att jag jobbar med IT och jag är synnerligen trött på alla naiva idéer om vad Blockchain skulle kunna användas till. Helt i onödan, och utan att lösa några verkliga problem.
Detta 100%. Blockchain, cryptovalutor, web3 etc löser inte några problem. Det finns inget vettigt use case för något av det.

Värna om konstnärers ekonomi/rättigheter? Testa att köp ett vanligt konstverk av dem? Gå med i deras patreon? Pirata inte deras konst?

I bästa fall är det spekulation i värdepapper vars värde styrs enbart av, tja, hype. I värsta fall är det rena scam.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top