Chaosium vill sälja digital konst via NFTs vilket medför arga användare

Status
Not open for further replies.

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Föresatsen med kryptovalutor är, så vitt jag förstår, att ersätta våra nuvarande institutioner med andra. Och om det är så, beror väl "bluffen" helt på om vi accepterar dessa nya institutioners legitimitetsanspråk?
Ja, men det gäller egentligen vanliga valutor också (som inte längre är kopplade mot Guld). Om ingen tror på svenska kronor, så blir svensk kronor värdelösa. Det som ytterst backar upp SEK är att SEK är (enda giltiga) medel om man vill betala skatt i kungariket Sverige.

Men medan vanliga valutor inte är kopplat mot något alls (och riksbankerna kan skapa hur mycket som helst, förenklat), så är Bitcoins värde kopplat mot vad det kostar att framställa en ny BTC (jämför kostnaden med att bryta ett kg guld) - i huvudsak i energikostnad.

De som förespråkar BTC tycker att vanliga valutor är en bluff, eftersom deras värde inte är förankrat i något (som de brukade vara, i Guld).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,076
Ja, men det gäller egentligen vanliga valutor också (som inte längre är kopplade mot Guld). Om ingen tror på svenska kronor, så blir svensk kronor värdelösa. Det som ytterst backar upp SEK är att SEK är (enda giltiga) medel om man vill betala skatt i kungariket Sverige.
Det är är inte riktigt sant, just på grund av det sista du säger. Staten utkräver skatt av oss i kronor, så vi måste skaffa oss kronor för att betala den skatten. I slutänden är en sådan här valuta mycket mindre godtycklig än en guldmyntfot - den svenska valutan garanteras av funktionaliteten i det svenska samhället, vilket är en mycket mer vettig myntfot än guldvärdet (som är mycket högre än guldets praktiska värde som metall). Det här märks bland annat på hur kronkursen fluktuerar mindre än (det inbillat stabila) priset på guld.

(Det intressanta med guld är något helt annat, nämligen hur guldpriset är kontracykliskt. Men kan alltså hedga t.ex. sina aktier med guld, om man är riskobenägen och beredd att ta den signifikanta extra kostnaden.)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är är inte riktigt sant, just på grund av det sista du säger.
Så är det - det var därför jag sade det. Skillanden är då möjligtvis att riksbanken "gratis" kan "trycka" nya pengar utan att ens behöva säga hur mycket pengar de tillför. Det får sedan såklart konsekvenser.

Guld är också en bluff, enligt den definitionen. Det finns inget som bestämmer att guld är värdefullt utöver att folk började tycka det.
Det finns de som argumenterar så. Sanningen är att guld är en av världens mest användbara metaller och den är inte bara värdefull för att folk "började tycka det". Sedan kanske priset på guld dras upp lite av att folk lägger det på hög.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,076
Guld är också en bluff, enligt den definitionen. Det finns inget som bestämmer att guld är värdefullt utöver att folk började tycka det.
Guld har ett visst värde som en väldigt bra metall i elektronik och sådant (på samma vis som koppar, bara mer), men det motiverar bara en mindre del av priset.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Guld har ett visst värde som en väldigt bra metall i elektronik och sådant (på samma vis som koppar, bara mer), men det motiverar bara en mindre del av priset.
Jag gillar att vi börjar komma riktigt off-topic men att våra moderatorer kommer lämna den i fred eftersom den ändå knappt är on-topic från början :)

Vad vore "rätt" pris? Palladium är betydligt dyrare. Platina råkar vara billigare än guld nu, det var det inte förr (när de hittade på platina-pengar i D&D). Guld handlas hela tiden, för olika tillämpningar. Och i många fall kan man (som du indikerar ovan ersätta med en annan billigare metall).

Jag har ingen bra idé om hur man skulle räkna på hur mycket "bara en mindre del av priset" är. Har du sett någon sådan uppskattning?

Hur som helst, om alla som äger guld som investering, säkerhet, nostalgiska skäl osv sålde det, så skulle priset sjunka, såklart. Men guld skulle fortfarande vara en dyr metall, och därmed fortfarande kunna "garantera" värdet av något annat. Guld får inte alls bara sitt värde "bara" av sådana nostalgiska skäl.

För övrigt rent guld (24k) momsbefriat, så guld är gynnat i lag på det sättet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,076
Jag har ingen bra idé om hur man skulle räkna på hur mycket "bara en mindre del av priset" är. Har du sett någon sådan uppskattning?
Sedvanlig tillgång och efterfrågan - betydligt mer guld används i smycken och som centralbanksreserv än till praktisk nytta, så om de användningarna inte fanns utan bara det praktiska värdet, skulle priset förstås vara markant lägre (med sjunkande pris skulle fler elektronikanvändningar bli prisvärda, tills guldpriset stabiliserade sig på en betydligt lägre nivå).

En uppskattning jag sett är att priset skulle gå från dagens $1800/ounce till $250-400 (ett pris där det varit historiskt). Kanske en bit mer om vi har större elektronikbehov nu.

Guldmyntfot är skumt just för att man väljer en enda ekonomisk faktor som det enda man bryr sig om. Varför inte järnmyntfot, eller kopparmyntfot, eller oljemyntfot? Men är det inte i så fall bättre med en korg av dem? Och i så fall, varför inte även tjänster, ja rent av hela ekonomin? Men det är just det normal valuta gör - vad du investerar i är förtroendet för landets produktivitet och politiska och ekonomiska ledning. Det verkar mycket smartare än att identifiera guld som det enda som gäller!
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,076
Gulds värde är ju objektivt och oomtvistligt. Det är 10 silver.
20 i Glorantha, men det är för att guldmynten är magiska och perfekt runda.

Jag tycker om hur Ars Magica har en diskussion om ”the mythical penny” och hur deras silvermyntssystem är en förenkling av historien, men att man väldigt snabbt skulle tröttna på ett verkligt historiskt myntsystem…
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
20 i Glorantha, men det är för att guldmynten är magiska och perfekt runda.

Jag tycker om hur Ars Magica har en diskussion om ”the mythical penny” och hur deras silvermyntssystem är en förenkling av historien, men att man väldigt snabbt skulle tröttna på ett verkligt historiskt myntsystem…
Till Kopparhavets hjälter körde vi en enda raka valuta (silver - den Krilloanska shekeln) men skriver fluffmässigt in att det finns en hel uppsjö av valutor med olika värde. Men en krunsk mina eller zorakisk guldmark funkar helt enkelt som en skatt värd x silver. Så det finns en enhetsvaluta för "bokföring" men massa olika valutor som fluff
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Old Eon had a bunch of bizarre coins in every nation (1 of this equals 6 of that, which equals 27 of this) but they all happen to have a coin that coincidentally lines up to be equal to 1 Denar :)
 
Status
Not open for further replies.
Top