Chaosium vill sälja digital konst via NFTs vilket medför arga användare

Status
Not open for further replies.

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag föreslår att Chaosium testar det revolutionerande Normalt Fungerande Tryck, som skickar en rulle med konstverk fråntryckeri som kan monteras varhelst köparen önskar.
Men då är det ju inte ett unikt original ;)

Vissa digitala artister jobbar traditionellt under skissfasen, just för att kunna sälja det som en "fysisk NFT" och få lite extra inkomst. Jag kommer dock inte på någon på rak arm, då det var några år sedan jag kollade på närliggande saker och såg diskussioner och exempel på det (det var ett av argumenten mot att ha hela jobbflödet digitalt).
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
419
Location
Linköping, Sverige
Det är väl bra när folk fattar att krypto, och i förlängningen NFTer, är bluff och båg. Man använder ohemula mängder energi för att skapa något som man sedan hävdar kommer att bli allt mer värdefullt för att någon längre fram kommer att vilja betala mer för det. Och det enda du kan köpa är knark, vapen och NFTer.

Kolla in den här videon av en kille som kan förklara det mycket bättre, och inte lika raljant: Line Goes Up - The Problem With NFTs

Edit: Så går det när man hoppar in i slutet av en tråd. Videon finns redan länkad av @God45 tidigare i tråden :oops:
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Vissa digitala artister jobbar traditionellt under skissfasen, just för att kunna sälja det som en "fysisk NFT" och få lite extra inkomst. Jag kommer dock inte på någon på rak arm, då det var några år sedan jag kollade på närliggande saker och såg diskussioner och exempel på det (det var ett av argumenten mot att ha hela jobbflödet digitalt).
Jag undrar om inte det där är något som håller tillbaka heldigital tillverkning av serier - att kunna sälja originalen har länge varit en signifikant bi-inkomst i den amerikanska serievärlden. Ibland till den grad att man undrat (som med Image-grundarna) om det inte påverkade deras layout-stil och berättarteknik, eftersom en splash-page säljer för mer...
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Du kräver att konstnären jobbar på ett flashminne som de sedan krypterar och säljer USB-stickan där den som köper den har lösenordet.
Jag kräver ingenting, och är själv ointresserad av samlarvärde. Om jag köper en bild så är det för att jag vill titta på den, så "print-on-demand tavla" funkar fint för mig. Men, vad köparna tror att de har betalt för och vad de får verkar inte riktigt stå i paritet, och PoD tavlor uppfyller ju inte den unikheten som de verkar vara ute efter (tveksam till att en krypterad USB gör det heller, men det vore ju i alla fall ett steg upp från NFT block-chains).
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Det är väl bra när folk fattar att krypto, och i förlängningen NFTer, är bluff och båg. Man använder ohemula mängder energi för att skapa något som man sedan hävdar kommer att bli allt mer värdefullt för att någon längre fram kommer att vilja betala mer för det. Och det enda du kan köpa är knark, vapen och NFTer.

Kolla in den här videon av en kille som kan förklara det mycket bättre, och inte lika raljant: Line Goes Up - The Problem With NFTs

Edit: Så går det när man hoppar in i slutet av en tråd. Videon finns redan länkad av @God45 tidigare i tråden :oops:
Bara 37 minuter in i denna och min naivt optimistiska position är ordentligt sågad vid fotknölarna. :cool: Ouch! Tur att jag inte har några insatser i spelet utan är en åskådare som inte ens har betalat för biljetten. Jag köper fortfarande mina svampar för vanlig hederlig fiat-valuta.

Jag står dock kvar vid min position att det ska bli spännande att se vad utvecklingen leder till, för det finns näst intill oändligt mycket smarta människor därute som hittar på både galenskaper och genialiska kreationer, och det kan ju ta en helt annan vändning när någon kommer på något smart. Så den som lever får se!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Jag kräver ingenting, och är själv ointresserad av samlarvärde. Om jag köper en bild så är det för att jag vill titta på den, så "print-on-demand tavla" funkar fint för mig. Men, vad köparna tror att de har betalt för och vad de får verkar inte riktigt stå i paritet, och PoD tavlor uppfyller ju inte den unikheten som de verkar vara ute efter (tveksam till att en krypterad USB gör det heller, men det vore ju i alla fall ett steg upp från NFT block-chains).
Inser att jag nog borde haft ett /s på det jag skrev. Det var ett minst sagt ironiskt förslag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,742
Location
Stockholm
Det är väl bra när folk fattar att krypto, och i förlängningen NFTer, är bluff och båg.
Det är väl kanske inte riktigt sant och troligen är det den globala bank-lobbyns ord som flödar fram här. Det är ju trist för storbankerna att inte längre kunna skinna lågbetalda gästarbetare genom att tvinga dem att betala ohemula avgifter för att skicka hem pengar så förstår deras iver i att diskreditera block chain.

Det finns såklart flera sidor av myntet, men spårbara-transaktioner-utan-mellanhand-idén är knappast "bluff och båg".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Jag står dock kvar vid min position att det ska bli spännande att se vad utvecklingen leder till, för det finns näst intill oändligt mycket smarta människor därute som hittar på både galenskaper och genialiska kreationer, och det kan ju ta en helt annan vändning när någon kommer på något smart. Så den som lever får se!
Ja, bara för att allt är scammers, brottslighet och nonsens nu, betyder det ju inte att konceptet måste vara lika dåligt framöver, särskilt inte efter några generationers utveckling av folk som inte bara är individuella virrpannor. Det går principiellt att tänka sig vettiga spel baserat på det, och den kanske kommande svenska e-kronan, som skulle fylla en verklig funktion, är inspirerad av kryptovaluta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
och PoD tavlor uppfyller ju inte den unikheten som de verkar vara ute efter
Fast finns det verkligen någon unikhet garanterad i en NFT? Det är väl inget som hindrar att att en bild släpps som flera NFTer, precis som man kan trycka upp en bild i större upplaga?

Dvs du kanske äger just den där specifika JPEGen (eller alltså snarare den URL som pekar på den specifika JPEG:en, om jag fattat allt rätt), men det finns inget som hindrar att någon annan äger en URL till en identisk kopia av samma JPEG.

Eller?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag i egenskap av tech-intresserad är absolut intresserad av att de vad man kan hitta på med blockchain-teknologi som inte är urdumt eller en scam. Blockchain är ju bara ett verktyg, och om det finns områden där verktyget kommer till sin rätt – där dess nackdelar inte spelar någon roll och där dess fördelar löser ett problem bättre än andra verktyg – så kan det ju bli ett bra verktyg.

Jag är definitivt inte övertygad om att just pengar eller det ekonomiska systemet är rätt ställe. Om inte annat verkar det helt enkelt vara lite för kostsamt och långsamt att genomför transaktioner. Samt att "mindre oversight" inte direkt är vad jag tycker att det systemet behöver. Bankerna behöver absolut tas i örat när det gäller en hel del saker, men kryptovalutor löser ju inte det problemet.

Men jag är inte beredd att utesluta att det finns användningsområden för långsamma, decentraliserade, säkrade append-only-databaser.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Alla får ju göra vad de vill, men Chaosiums svar på kritiken och hur de hanterade dumheter från Sandy ger mig förtroende för att de försöker göra rätt och jag har inga problem att köpa deras produkter. Sedan är ju hjärtligt ointresserad av RQ, men det finns ju CoC...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag var nog aldrig inne på bojkott, mycket för att jag inte riktigt tror på det som metod för att tvinga fram förändring. Jag hade nog köpt ungefär lika många CoC-grejer oavsett.

Jag vill ju att NFT-grejer ska försvinna dels genom att folk inser att det är scams och dels för att hela skiten regleras ordentligt. Inte genom att jag slutade köpa rollspels-PDF:er från ett företag.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Det är väl kanske inte riktigt sant och troligen är det den globala bank-lobbyns ord som flödar fram här. Det är ju trist för storbankerna att inte längre kunna skinna lågbetalda gästarbetare genom att tvinga dem att betala ohemula avgifter för att skicka hem pengar så förstår deras iver i att diskreditera block chain.

Det finns såklart flera sidor av myntet, men spårbara-transaktioner-utan-mellanhand-idén är knappast "bluff och båg".
Visst kan säkert blockchain användas till bra saker, men NFT och de nuvarande crypto lösningarna är inte det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag upplever blockchain - och NFTs mest av allt - som en lösning i jakt på ett problem. Det är aldrig rätt väg.

I spelbranschen pratas just nu om “play to earn”, vilket är den största dumhet jag sett och redan finns exempel på all dålighet det för med sig i form av Entropia Universe:
 
Status
Not open for further replies.
Top