Bucketlist rollspel - vilka spel?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
@zonk och @Skarpskytten : Har ett upplägg för Stormbringer 1e/2e som ev. blir redo under sommaren om jag orkar peta på det mer, men om så kan jag tänka mig att köra det. Finns intresse så kan det ordnas. Det är mer än bara en demo dock, 5-10 spelmöten kanske.

Antar @entomophobiac flaxar med armarna för att delta också om så. :)

Edit: och hade någon annan stormbringer på bucketlisten så säg till så kan vi se, tror tre är max för detta, men ja skrik till så får jag återkomma när/om det blir dags.
Kul! Jag anmäler intresse! Med brasklapp för livspussel etc. (Sen får jag ta till protokollet att jag har spelat Stormbringer 3e. Det var nog 1991, det var awesome, och jag vill gärna ta reda på hur spelet känns idag).
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
Jag har faktiskt en lista, men det är inte riktigt tänkt som en hinklista, utan mer som en levande lista över saker jag funderar på, mer eller mindre ofta. Den handlar alltså om saker jag vill SL:a. Den ser ut så här:

* OSR: Caverns of Thracia Remixed.

* TOR2.

* DoD22. Ärans väg.

* My Little Pony.

* StarWars. Planetcrawl.

* DnD5:
Svaveldöden.

* DnD5:
The Once and Future Queen.


Bubblare
* Ars Magica: Land of Giants.

* Judge Dredd (1986)
: “sector crawl”. Skulle någon vara intresserad?

* Camelot Combat Cars.

* Idylls of the King / Hexdragon / Pendragon Redux.

* The Once and Future King.
Anarki-Arthur. Men vilket system, se tråd på forumet.

* Chtulhu. Italien/WWII/ Nemiskeppen eller Huset i Yorkshire/Skottland.
Om du ska köra igång en TOR2 kampanj och behöver en spelare så hojta till.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Ja nu är det dags att uppdatera igen!

Avbockat
Ultraviolet Grasslands (spelar vi i detta nu - men jag räknar det som avbockat redan!)
Mouse Guard - Tack Christoffer för att du med stor enträgenhet fick det här genomfört!

Att spela
Apocalypse World
Blades in the Dark
DoD 84
DoD 87
Sprawl Goons
Ars Magica
Pendragon - mer!!
nån variant av Vampire
nåt mer indie/friform/nånting som jag faktiskt gillar
Shadowrun - nåt slags vettigt hack som inte gör så ont som 5e
Rogue Trader
Dark Heresy
Stormbringer
Judge Dredd
Daughters of Verona
Ökenros
Blood & Bronze
Odd Soot
Traveller
There and Back Again https://rayotus.itch.io/taba
Scum and Villainy
Stars Without Number
Troubleshooters
Barbarians of Lemuria
Bunnies & Burrows
Tunnels & Trolls
De Fördömda
Imperium Maledictum (nytt Warhammer 40K-rollspel)

Figurspel med kampanj, alt. hackade till rent rollspel:
- Necromunda
- Gorkamorka

Nykomlingar på listan!
Kult: DL
Någon version av Vampire
Mage: The Ascension
Någon version av Cyberpunk (Red?)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Min lista ser ut så här idag. Och jag börjar med att strunta i en av premisserna för tråden, med att inte alls prata om enskilda spel.

Två sätt att spela rollspel
  1. Jag vill göra och köra ett fett point/hex-kräl. Jag har börjat jobba på detta, ett oerhört ambitiöst 5e-projekt, men jag tvivlar lite på min förmåga att genomföra det. Och min hat-kärlek till 5e gör också att jag vacklar lite. Samtidigt är hela projektet tänkt i termer av 5e, när det gäller metafysik, monster, besvärjelser. Men kanske kan köra det i OSR, eller DoD, eller det där egna rollspelet jag tänker på ibland ...
    1. Jag kommer snart få en liten bock i kanten här, för jag jobbar på ett litet SWd6-kräl som ska gå av stapeln i höst. Men det är mer en test, bara känna på detta att göra och köra hexkräl, plus att jag har en gammal idé till ett upplägg jag vill testa.
  2. Jag vill göra och köra en megadungeon. Jag har en idé, eller flera, som jag tror på. Men jag har ingen OSR-spelgrupp och frågan är om tiden och orken räcker till.
Några äventyr
  1. Jag vill köra The Wild Beyond the Witchlight. För att jag har det. Det är löjligt rälsat, men har också mycket som talar för sig. Och jag kan få tag på spelare. Se min recension här.
  2. Jag vill köra The One Ring Starter Set. För att jag har det och kan få ihop spelare. Egentligen är jag väl varken såld på systemet eller rälsade äventyr, men det är ju så snyggt. Och hade varit kul att testa TOR, jag har bara fått ett ynka spelmöte av det en gång i forntiden.
Rollspelsarkeologi
  1. Jag vill spela Mutant. Jag har inte spelat Mutant sedan Mutant2 kom. Jag tror att det är ett spel som funkar helt okej, i alla fall bättre än vad DoD någonsin har funkat. Så jag vill återvända till min egen rollspelsbarndom och se det här spelet med nygamla ögon.
  2. Jag vill spela DoD-82. Bara för att se hur mycket det suger. Dock tycker jag faktiskt att det är bättre än DoD-84/85/87 på en del sätt. Kunde oavsett vara kul, jag har ju inte spelat det sedan 1984.
  3. Jag vill spela gamla Judge Dredd. Spelade typ två möten 1987. Det är ett charmigt spel i en knäpp värld. Men jag vill inte köra trista rälsade äventyr, som det är skrivet för, utan göra en slags sector-crawl med mycket slumptabeller.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Det är svårt att göra skillnad på spel och spel här (när det gäller vad som varit betydelsefullt tidigare och då kvalade till en bucketlist och skillnaden på vad som är spelat och vad som fortfarande finns på Bucketlist för att man inte känner sig färdig), men här är iaf några nedslag:

"Avkryssat" (men känner mig inte färdig med):
Svavelvinter RPG
Oktoberlandet
Mutant År Noll (inkl. alla moduler)
Call of Cthulhu
Alien RPG
Fiasco
Utpost
Coriolis
Svärdets Sång
Ur Varselklotet
Marvel Superheroes
Chock
KULT DL
Symbaroum
Warhammer RPG
Cthulhu Dark
Sweet Agatha

"Avkryssat" (och känner mig färdig med):
DnD
Paranoia
Mutant
Mutant 2089
Drakar och Demoner (2.1)
KULT

Kvar på Bucketlist:
Blade Runner
Nordiska Väsen
Mutant Hindenburg
The One Ring
Twiligt 2000 (4th ed.)
The Troubleshooters
Noir
Western

...och en miljon saker jag har på PDF... (återkommer!) :)
Det går inte fort, men nu har jag iaf kryssat Blade Runner och Kutulu. (dock långt ifrån färdig med någon av dem).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Min lista ser ut så här idag. Och jag börjar med att strunta i en av premisserna för tråden, med att inte alls prata om enskilda spel.

Två sätt att spela rollspel
  1. Jag vill göra och köra ett fett point/hex-kräl. Jag har börjat jobba på detta, ett oerhört ambitiöst 5e-projekt, men jag tvivla lite på min förmåga att genomföra det. Och min hat-kärlek till 5e gör också att jag vacklar lite. Samtidigt är hela projektet tänkt i termer av 5e, när det gäller metafysik, monster, besvärjelser. Men kanske kan köra det i OSR, eller DoD, eller det där egna rollspelet jag tänker på ibland ...
    1. Jag kommer snart få en liten bock i kanten här, för jag jobbar på ett litet SWd6-kräl som ska gå av stapeln i höst. Men det är mer en test, bara känna på detta att göra och köra hexkräl, plus att jag har en gammal idé till ett upplägg jag vill testa.
Hexkräl är en av mina favvo att SLa! Har kört det i Kopparhavets Hjältar, Mutant år Noll, Svärdets Sång, 5e, och nu snart ska jag köra det i Gamma World 1e!

Egentligen behöver man bara fastställa hur snabbt det går att resa, och om det krävs färdighetsslag för att ta sig fram. Sen får man hålla koll på proviant, vatten, och ev övriga resurser. I vissa system (5e) finns det klasser (ranger) som kan göra proviant trivialt. Sånt får man ta en andra kik på.

Vill man verkligen ha involverat hexkrälande är nog Svärdets Sång min go-to.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Rollspelsarkeologi
  1. Jag vill spela Mutant. Jag har inte spelat Mutant sedan Mutant2 kom. Jag tror att det är ett spel som funkar helt okej, i alla fall bättre än vad DoD någonsin funkar. Så jag vill återvända till min egen rollspelsbarndom och se det här spelet med nygamla ögon.
Mutant 1984 är högst spelbart! Har spelat (ej SLat!) det ett gäng möten nu. Väldigt charmigt spel!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Har nog ingen sådan lista, men ambitionen för den närmare framtiden som SL är utan särskild ordning:
  • Spela klart Törnetronen
  • Destroyer of Worlds och Heart of Darkness
  • The One Ring
Kvar
  • Spela klart Törnetronen pågår
  • Destroyer of Worlds är avbockad och Heart of Darkness pågår
  • The One Ring inte påbörjat
Nya
  • Blade Runner börjar på torsdag troligen
Sen är det en massa som ligger och bubblar så klart.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Hexkräl är en av mina favvo att SLa! Har kört det i Kopparhavets Hjältar, Mutant år Noll, Svärdets Sång, 5e, och nu snart ska jag köra det i Gamma World 1e!

Egentligen behöver man bara fastställa hur snabbt det går att resa, och om det krävs färdighetsslag för att ta sig fram. Sen får man hålla koll på proviant, vatten, och ev övriga resurser. I vissa system (5e) finns det klasser (ranger) som kan göra proviant trivialt. Sånt får man ta en andra kik på.

Vill man verkligen ha involverat hexkrälande är nog Svärdets Sång min go-to.
Finns ju noll regler för sånt i SEd6 1st ed … Som är tungt inne på stååååry, fuska med tärningar och rule of cool. Så jag snickrar ihop ett system utifrån Alexandrians hexkrälsposter.

Har ju då spelat rollspel sen 1982 men aldrig kört ett riktigt hexkräl.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,321
Här är min uppdaterade lista:
  • Enemy Within till WFRP
  • Pendragon
  • Hjältarnas Tid
  • Mythras
  • Testa något kort PbtA bara för allmänbildnings skull
Men jag är lite matt just nu och vill egentligen bara köra något hjärndött guilty pleasure lir, sneglar på Phandelver and below som kommer snart.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Men jag är lite matt just nu och vill egentligen bara köra något hjärndött guilty pleasure lir, sneglar på Phandelver and below som kommer snart.
Ja, vem vet, Wizards kanske lyckas göra ett bra äventyr för en gångs skull ... Jag är inte jätteimpad av LMoP, så jag håller inte andan.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag har varit spelledare till DoD22, spelat DCC, och äntligen har vi kommit igång med en spelardriven Fantasy-kampanj (fast i Fantasy World).
Inget avbockat sedan det här inlägget, men däremot har Eon 4(5) tillkommit, som något jag gärna vill spela. Visst kan jag tänka mig att spelleda det också, men roligast vore om jag och min sambo kunde få plats i en fet och djup kampanj 🙂
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Finns ju noll regler för sånt i SEd6 1st ed … Som är tungt inne på stååååry, fuska med tärningar och rule of cool. Så jag snickrar ihop ett system utifrån Alexandrians hexkrälsposter.

Har ju då spelat rollspel sen 1982 men aldrig kört ett riktigt hexkräl.
Star Wars känns mer som ett point crawl med lite olika restider beroende på vad man har för hyperdrive osv. Dock känns det som fokus lätt hamnar på annat än själva utforskandet, mer typ ett sätt att ta sig mellan äventyr eller uppdrag?

Men det hade såklart gått att lägga en hex-grid över Star Wars-galaxen
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Star Wars känns mer som ett point crawl med lite olika restider beroende på vad man har för hyperdrive osv. Dock känns det som fokus lätt hamnar på annat än själva utforskandet, mer typ ett sätt att ta sig mellan äventyr eller uppdrag?

Men det hade såklart gått att lägga en hex-grid över Star Wars-galaxen
Min kampanj handlar om att gruppen blir strandsatta på en planet …
 
Top