Bucketlist rollspel - vilka spel?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Dags att uppdatera igen! Faktiskt betat av lite, inte dumt!

Nya avbockningar
Mutant 1984 (jag visste inte att jag ville spela det här, men jäklar vad gött det var!)
Vampire the Masquerade 20th Anniversary edition (har testat ett par spelmöten och helt klart fått mersmak!)
Gamma World 1e (förbannat kul att spelleda, härligt gammalt system! De kunde 1978 oxå!)

Gamla avbockningar
Pendragon
Ultraviolet Grasslands
Mouse Guard

Att spela
Apocalypse World
Blades in the Dark
DoD 84
DoD 87
Sprawl Goons
Ars Magica
nåt mer indie/friform/nånting som jag faktiskt gillar
Shadowrun - nåt slags vettigt hack som inte gör så ont som 5e
Rogue Trader
Dark Heresy
Stormbringer
Judge Dredd
Daughters of Verona
Ökenros
Blood & Bronze
Odd Soot
Traveller
There and Back Again https://rayotus.itch.io/taba
Scum and Villainy
Stars Without Number
Troubleshooters
Barbarians of Lemuria
Bunnies & Burrows
Tunnels & Trolls
De Fördömda
Imperium Maledictum (nytt Warhammer 40K-rollspel)
Kult: DL
Någon version av Vampire
Mage: The Ascension
Någon version av Cyberpunk (Red?)

Figurspel med kampanj, alt. hackade till rent rollspel:
- Necromunda
- Gorkamorka

Nykomlingar på listan!
DoD 23 - ja jag måste SLa det förr eller senare! Men .. just nu lockar mycket annat!
TeknoChock - måste bredda mitt cyberpunkspelande
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jag funderade på de underliga rollspel som jag har i min hylla och som jag inte spelat, och funderade om de låg på min bucketlist.

Jag kom fram till att jag spelar för lite rollspel för att ens HA en bucketlist. Min bucketlist är att SPELA ROLLSPEL PÅ REGELBUNDEN BASIS, alltså att uppnå i alla fall 10 regelbundna spelmöten och därifrån fortsätta. Vilket system jag använder är för tillfället inte särskilt relevant.

Dessutom vill jag skriva klart "mina" två rollspel. Och mina två brädspel. Nej, tre brädspel. Det är kanske det som är på min bucketlist.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag funderade på de underliga rollspel som jag har i min hylla och som jag inte spelat, och funderade om de låg på min bucketlist.

Jag kom fram till att jag spelar för lite rollspel för att ens HA en bucketlist. Min bucketlist är att SPELA ROLLSPEL PÅ REGELBUNDEN BASIS, alltså att uppnå i alla fall 10 regelbundna spelmöten och därifrån fortsätta. Vilket system jag använder är för tillfället inte särskilt relevant.

Dessutom vill jag skriva klart "mina" två rollspel. Och mina två brädspel. Nej, tre brädspel. Det är kanske det som är på min bucketlist.
Jag var i samma sits - sugen som fan på regelbundet spel - när jag hittade till wrnu 2016. Hittat både offline-grupper och online-grupper här. Hoppas du hittar grupp oxå!
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jag var i samma sits - sugen som fan på regelbundet spel - när jag hittade till wrnu 2016. Hittat både offline-grupper och online-grupper här. Hoppas du hittar grupp oxå!
Grupp har jag (en hög med kompisar), det som saknas/har saknats är DRIVE att också hålla det igång, eftersom det är så mycket vardagochbarnochvillaochjobbochallt som kommer ivägen. Brädspel en gång i veckan har ju hållit i flera år, men som jag nog delar med andra är ju rollspel aningen mer meck med (såsom vi spelar är det inte bara att sätta sig ner, välja något och köra, utan alla måste vara lite mer alerta), och det är ju det som fått det att falna – det har krävt lite lite för mycket. Den här gången har vi hållt 2 sessioner och säger en gång i månaden, och jag kan bara hoppas att det håller i sig i alla fall ett år. Och att jag kan spela lite oftare än en gång i månaden.

Men om ett år kanske jag har en bucketlist på vad jag vill testa. Just nu känns det som om jag bara vill spela, skit i vad det är.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag har inte spelat något, men har en uppdatering av min lista.

Jag vill köra The One Ring Starter Set. För att jag har det och kan få ihop spelare. Egentligen är jag väl varken såld på systemet eller rälsade äventyr, men det är ju så snyggt. Och hade varit kul att testa TOR, jag har bara fått ett ynka spelmöte av det en gång i forntiden.
Jag har läst startboxen! Och äventyren i det, fem stycken i ett häfte, suger, det är helt linjära berättelser, ledtrådar gömda bakom tärningsslag, alternativt slå-tills-ni-lyckas, som såklart också går sönder rätt lätt. Idén i några är okej, andra sämre. Jag hade väl väntat mig ungefär detta, men jag tänkte att det kanske skulle gå att remixa det, slita upp den linjära strukturen, göra en ryktestabell och leka med klockor/fronter, men äventyren är för tunna för det, det finns inte mycket som går att rädda.

Så jag stryker den från listan. Kanske ska testa "There and back again” istället?
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Tittade tillbaka på min hinklista från april 2022 och konstaterade att det enda på listan jag lyckats spela är KAP. Å andra sidan har jag spelat en del annat tidigare oprövat, bland annat ligans Drakar och Demoner, Warlock!, Warriors of the Red Planet samt Zombie Cinema så jag är inte missnöjd.

De fördömda
Det där tänker jag att vi kan åtgärda. Jag körde ett enkvällsäventyr via Discord med @Lemur, @Skarpskytten och @zo0ok förra hösten. Kanske dags för ett nytt litet äventyr i den hemsökta västern?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Det där tänker jag att vi kan åtgärda. Jag körde ett enkvällsäventyr via Discord med @Lemur, @Skarpskytten och @zo0ok förra hösten. Kanske dags för ett nytt litet äventyr i den hemsökta västern?
Det låter som en plan! Har nog åtminstone en ytterligare intressent, utöver mig själv! Hur många borde vi vara?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Tittade tillbaka på min hinklista från april 2022 och konstaterade att det enda på listan jag lyckats spela är KAP. Å andra sidan har jag spelat en del annat tidigare oprövat, bland annat ligans Drakar och Demoner, Warlock!, Warriors of the Red Planet samt Zombie Cinema så jag är inte missnöjd.



Det där tänker jag att vi kan åtgärda. Jag körde ett enkvällsäventyr via Discord med @Lemur, @Skarpskytten och @zo0ok förra hösten. Kanske dags för ett nytt litet äventyr i den hemsökta västern?
Jag är gärna med. Men kan nog få svårt med tid.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
det som saknas/har saknats är DRIVE att också hålla det igång, eftersom det är så mycket vardagochbarnochvillaochjobbochallt som kommer ivägen.
En uppsida, utan att veta något om dina kompisar, med att leta spelare här eller motsvarande forum är att personerna är lite mer motiverade. Det blir liksom prio på ett annat sätt.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Det har blivit några saker som blivit avbockade under våren/sommaren:
Blade Runner (bra!)
Trophy Dark (också bra!)
Och (med samma system som i Trophy) första gången vi spelade i Westernmiljö i Devil, Aim for me (sjukt kul!)

Näst ut är att fortsätta med Kult, Den svarta madonnan, där vi är drygt halvvägs. Ingen bock där, men sedan kanske det blir DoD23 eller Symbaroum, bägge då för första gången.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Ny lista - en del har bockats av, en del har plockats bort för att jag inte känner lika stort sug efter att spela dem längre:

Spel jag vill prova att spela/spelleda:
  • Oktoberlandet
  • Eon 4 (eller 5, när det kommer) - helst spela
  • Delta Green
  • Pulp Cthulhu
  • Chock - Åter från graven
  • The Troubleshooters
  • Vindsjäl

Spel jag nog borde testa:
  • Coriolis
  • Apocalypse World
  • Ars Magica
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
36
Location
Högdalen (Stockholm)
Känner att jag bör bocka av Ultraviolet Grasslands från min hinklista, då jag nu aktivt plockar russin ur den russin-stinna kakan till min 5E-kampanj, som substitut för stora delar av utgivet material till ”The Hordelands” i Forgotten Realms.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Hittar inte vad jag skrivit i denna tråd, men 2023 blev ett varierat rollspelsår! Drar några minirecensioner.

Spellett Svärdet Sång och spelstilen häxkräl. Svärdets Sång är ett ruskigt pilligt system, men som är riktigt kul när du satt dig in i det. Tråkigt att basbyggandet och så många äventyrsplatser inte lever upp till grunden, dock. Häxkräl var intressant att testa men inte min kopp te. Dock kul att ha resor som känns som resor! Spelar gärna mer, men lite annat upplägg.

Spellett blorb/tung prepp i Eon. Givande att tvinga sig förbi skrivkampen, men fungerade också rätt dåligt. Osäker om jag missar något, eftersom många pratar så gott om stilen. Eons regelsystem börjar komma i vägen för mig, men världen är jag fortfarande kär i.

Spellett Agon, så kul att jag köpte det två gånger! Oväntat komplext och annorlunda från ”vanligt rollspel”, men jättebra på att bygga rätt stämning och lärde mig flera nya spelledartekniker. Bästa religionssystemet! Längtar efter att spela mer.

Spelat Heart: The City Beneath. Coolt tematiskt och coolt regelsystem, även om äventyret och vissa mechanics-first bitar av reglerna var svåra att förstå till en början. Stress-mekaniken var läcker. Sugen på att spela igen.

Spelat Index Card RPG. Enkelt men roligt flykt-scenario, och kul regelsystem. Vill spela mer.

Spelat Blades In The Dark, äntligen. Oväntat crunchy, men precis så bra som jag hoppades. Success-at-a-cost alltid nice. Flashbacks var mindre nya än jag trodde de skulle vara. Också mindre grimdark i praktiken än jag trodde, så inga klagomål! Ser hur jag skulle kunna spelleda mycket i detta.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Återigen dags för en uppdatering!

Gamla avbockningar
Gamma World 1e
Vampire the Masquerade 20th Anniversary edition
Mutant 1984
Pendragon
Ultraviolet Grasslands
Mouse Guard

Att spela
Apocalypse World
Blades in the Dark
DoD 84
DoD 87
Sprawl Goons
Ars Magica
nåt mer indie/friform/nånting som jag faktiskt gillar
Shadowrun - nåt slags vettigt hack som inte gör så ont som 5e
Rogue Trader
Dark Heresy
Stormbringer
Judge Dredd
Daughters of Verona
Ökenros
Blood & Bronze
Odd Soot
Traveller
There and Back Again https://rayotus.itch.io/taba
Scum and Villainy
Stars Without Number
Troubleshooters
Barbarians of Lemuria
Bunnies & Burrows
Tunnels & Trolls
De Fördömda
Imperium Maledictum (nytt Warhammer 40K-rollspel)
Kult: DL
Någon version av Vampire
Mage: The Ascension
Någon version av Cyberpunk (Red?)
DoD23
TeknoChock

Figurspel med kampanj, alt. hackade till rent rollspel:
- Necromunda
- Gorkamorka

Nykomlingar på listan!
Death in Space - ramlade på en massa artwork och blev grymt sugen
Cy_Borg - mer cyberpunk åt folket!
 
Top