Bucketlist rollspel - vilka spel?

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Har spelat
DoD (versionerna innan Trudvang, inkl. Chronopia)
Fantasy!
Hjältarnas tid
Knave
Star wars d6
Egna system

Vill spela
Dunder och drakar

Läste ett inlägg här om Titan Games historia och blev såld. En riktig underdog! Det gillar vi!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Vill spela
Dunder och drakar
Och den dagen kom till sist... :love:
Läste ett inlägg här om Titan Games historia och blev såld. En riktig underdog! Det gillar vi!
Om man inte tycker att Google Translate gjort ett jättebra jobb, så finns originalet på sidorna 18-20 här.

Artikeln har nog bara två fel. Det var en regnig vårdag 1975 jag läste om D&D i Supernova (mitt misstag) och AD&D 2nd edition lanserades i Sverige på GothCon XIII (någon darrade tydligen på X när de skrev artikeln).
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Vi spelade massvis med Wastelands när det begav sig, skulle lätt återbesöka det men kvar att det saknar massa saker jag idag nästan kräver av ett sådant här spel på det sättet jag vill närma mig det, vilket istället får mig att titta på Aftermath igen… alternativt helt enkelt skriva till det som saknas.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Hmm, såpass? Vad är USPen?
Detaljerna! Detaljerna i allt från regler och färdigheter till tabeller och listor, hur kan andra postapokalyptiska spel INTE ha en dedikerad fordonsruta på formuläret? och sakna konservburkstabeller eller undgå att ha med listor med hundratals prylar man kan hitta i ruinerna eller på liken efter marodörlurkar?

Blyertsteckningarna i boken är helt suveräna och formulären är dom bästa som gjorts, faktiskt det ENDA som gjorts där man faktiskt har plats att skriva ned allt man vill och luktar man riktigt noga på dom så kan man känna doften av bensin, motorolja och krut.

Och dom torra kanelbullarna i vapentabellen...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Så här ligger det till för mig:

Spela Caverns of Thracia med Mentzer. Sedan kan jag dö, uppfylld av ett inre lugn.
Vi har spelat nio spelmöten. Det blir i alla fall något till, sen får vi se om det fortsätter.

Det finns en SL, några spelare och en Doodle med datum för spelmöten ... så kanske, i mars ...

DoD82
Mutant
Stormbringer (1, 2 eller 3)
Judge Dredd (GDW)
Här har det inte hänt något, men jag har ett par personer som har uttryckt intresse för JD. Inget som lär hända i närtid, men det skulle kunna bli något under året, i alla fall något one-shot eller så.
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
36
Location
Högdalen (Stockholm)
Är inte det minsta förvånad över att min hinklista med åren vuxit sig lång, och då är det här ändå enbart spel som jag redan har stående i hyllorna…

Följande luddigt grupperade spel ligger på listan över spel jag tycker mig ”behöva” spela, och jag skulle utan förbehåll kasta mig över chansen att få spela dem:

Skrômt, The Quick, Defiant RPG, Urban Shadows, Unknown Armies, Kult: Divinity Lost, Changeling: The Lost (som spelare), Tales of the Century, Trail of Cthulhu, Fate of Cthulhu

Broken Tales, Wanderhome, Briar & Bramble, Good Strong Hands, Our Traveling Home, A Town Called Malice

Scum and Villainy, Diaspora, Odd Soot, Shadows Over Sol, Cyberpunk (2020/RED), Coriolis - Ikonernas Nåd, Aeon / Aberrant / Adventure

Blades in the Dark, Kopparhavets Hjältar, Castle Falkenstein, Dark Ages: Vampire, Mage: The Sorcerer’s Crusade, Lankhmar, Stormbringer, Everway 2e, Nobilis, Amber DRPG, The Dying Earth, Ultraviolet Grasslands

Följande spel kommer med förbehållet att jag definitvt tycker att de borde spelas, men jag skulle föredra mer regellätta versioner eller hack:

Ars Magica, Fading Suns, Shadowrun, Traveller
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Here we go again..

Avbockat
Ultraviolet Grasslands (spelar vi i detta nu - men jag räknar det som avbockat redan!)

Att spela
Apocalypse World
Blades in the Dark
DoD 84
DoD 87
Sprawl Goons
Ars Magica
Pendragon - mer!!
nån variant av Vampire
nåt mer indie/friform/nånting som jag faktiskt gillar
Shadowrun - nåt slags vettigt hack som inte gör så ont som 5e
Rogue Trader
Dark Heresy
Mouse Guard - som Christoffer på forumet ju dratt i, men det har varit svårt med datum..
Stormbringer
Judge Dredd
Daughters of Verona
Ökenros
Blood & Bronze
Odd Soot
Traveller
There and Back Again https://rayotus.itch.io/taba

Figurspel med kampanj, alt. hackade till rent rollspel:
- Necromunda
- Gorkamorka

Nykomlingar på listan! uppdaterat!
Scum and Villainy
Stars Without Number
Troubleshooters
Barbarians of Lemuria

Den här listan blir ju bara längre..
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag har ständigt en ström av spel och ideer som jag vill spela eller skriva, gärna 5-10 i taget. De surrar runt i skallen några månader eller år och sedan sjunker de undan. Ibland kommer de tillbaka igen.

Ars Magica har kommit och gått på listan sedan 90-talets slut. Jag vill spela en kampanj som får ta några år att spela och för oss genom covenantens fyra årstider. Full troupe play, grog-romanser, resor till medeltidens sevärdheter, möten med älvafolket osv. Mötas runt ett bord med levande ljus och rustik mat före varje spelpass.

Ars Magica är nog egentligen den enda punkten som är på en varaktig hinklista. När jag har spelat klart den kampanjen är jag nog färdig med hobbyn på något vis.

Annars, något mer realistiska saker på listan av önskade spelhändelser, men som ändå kommit och gått i några år i alla fall.

Färdiga spel:
  • The Troubleshooters.
  • Hidden Kingdom.
  • The Sword and the Loves.
  • Ökenros en gång till.

Spelmakande krävs?
  • Car Wars som rollspel.
Jag hade GDWs En Garde på listan länge, men det har ju @Svarte Faraonen varit första klassens människa att arrangera så jag fick bocka av.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Once again, into the breach.. (nej, jag har inget annat system för att komma ihåg det här..)

Avbockat
Ultraviolet Grasslands (spelar vi i detta nu - men jag räknar det som avbockat redan!)

Att spela
Apocalypse World
Blades in the Dark
DoD 84
DoD 87
Sprawl Goons
Ars Magica
Pendragon - mer!!
nån variant av Vampire
nåt mer indie/friform/nånting som jag faktiskt gillar
Shadowrun - nåt slags vettigt hack som inte gör så ont som 5e
Rogue Trader
Dark Heresy
Mouse Guard - som Christoffer på forumet ju dratt i, men det har varit svårt med datum..
Stormbringer
Judge Dredd
Daughters of Verona
Ökenros
Blood & Bronze
Odd Soot
Traveller
There and Back Again https://rayotus.itch.io/taba
Scum and Villainy
Stars Without Number
Troubleshooters
Barbarians of Lemuria

Figurspel med kampanj, alt. hackade till rent rollspel:
- Necromunda
- Gorkamorka

Nykomlingar på listan! uppdaterat!
Bunnies & Burrows
Tunnels & Trolls

Realismen i listan börjar bli mer och mer tveksam..
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
  • The One Ring 2e
Oj, denna tråd lever ibland!

IAF, när jag nu kollar min gamla post så är detta det enda som blivit avbockat. På sätt och vis... vi spelade igenom startboxen och den spelgruppen bestämde sig för att det inte var deras kopp té.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
På listorna just nu:

Som spelare:

  • Alien
  • Apocalypse World
  • Bladerunner
  • Blades in the Dark
  • Coriolis
  • Dune
  • Mutant År Noll
  • Runequest Glorantha
Som spelledare:
  • Apocalypse World
  • Bladerunner
  • Blades in the Dark
  • Legacy
  • Pendragon
En avbockad.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag har spelat i pojkrum, ungkarlslyor, vid matbord, på kontor, i klassrum, i attefallshus, i vardagsrum, i källare, i uppehållsrum. Jag har spelat när det varit regn, sol, åska, snöfall. Jag har spelat nykter och på fyllan Men jag saknar de där helt galna rollspelsupplevelserna. Jag försökte få min spelgrupp att nappa på en resa till Skottland, hyra in sig på ett slott eller värdshus och spela rollspel en vecka. Men ingen av dem verkade tycka att det var en superbra idé.
Tänker att man skulle kunna kombinera rollspelandet med annat typ fotbollsmatch + öl + rollspel på Brittiska öarna. Wales kanske.
Det här med bucketlist blev så himla mycket mer påtagligt i somras då jag ådrog mig en smärre åkomma som har vänt upp och ner på livet en aning.
 
Top