Bucketlist rollspel - vilka spel?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Spel som finns i mina hyllor och som jag vill spela ordentligt någon dag (har testat vissa av dem lätt)

  • RuneQuest Glorantha (senaste utgåvan)
  • Conan (2d20)
  • Achtung Cthulhu (2d20)
  • Over The Edge 3e
  • Feng Shui 2e
  • Through the Breach
  • Champions Now
  • Space 1889 2e
  • Pulp Cthulhu
  • Call of Cthulhu Sverige
  • Zweihänder
  • Dungeon Crawl Classics
  • Worlds Without Number (och ett antal andra Sine Nomine-spel)
  • Legend of the 5 Rings
  • The One Ring 2e
  • Night's Black Agents
  • The Fall of Delta Green
  • Everway 2e
  • Järn
  • Troubleshooters
  • Kopparhavets Hjältar
  • Neotech Edge
  • Vindsjäl
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag vill faktiskt spela Pendragon på grund av generations-spelsättet. Hade varit intressant med någonting längre. Det är också varför mina bucket list-saker är svåruppnåeliga.
Jag räknar min KAP-kampanj som gick från år 485 till år 565, dvs hela PGC, som mitt magnum opus i SL väg. Generationsspelet ger KAP ett djup som jag inte har sett i något annat rollspel (men jag gissar att ArsM kan ge en liknande effekt). Tyvärr lämnar reglerna som helhet mycket i övrigt att önska och spelet är också väldigt prep-tungt för SL.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag har faktiskt en lista, men det är inte riktigt tänkt som en hinklista, utan mer som en levande lista över saker jag funderar på, mer eller mindre ofta. Den handlar alltså om saker jag vill SL:a. Den ser ut så här:

* OSR: Caverns of Thracia Remixed.

* TOR2.

* DoD22. Ärans väg.

* My Little Pony.

* StarWars. Planetcrawl.

* DnD5:
Svaveldöden.

* DnD5:
The Once and Future Queen.


Bubblare
* Ars Magica: Land of Giants.

* Judge Dredd (1986)
: “sector crawl”. Skulle någon vara intresserad?

* Camelot Combat Cars.

* Idylls of the King / Hexdragon / Pendragon Redux.

* The Once and Future King.
Anarki-Arthur. Men vilket system, se tråd på forumet.

* Chtulhu. Italien/WWII/ Nemiskeppen eller Huset i Yorkshire/Skottland.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Känner att det fattas en massa på min lista nu... Odd Soot... Runequest... Hjältarnas Tid... Kutulu...
Måste klona mig själv, alternativt säga upp kontakten med fru och barn, så att jag hinner med allt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Känner att det fattas en massa på min lista nu... Odd Soot... Runequest... Hjältarnas Tid... Kutulu...
Måste klona mig själv, alternativt säga upp kontakten med fru och barn, så att jag hinner med allt.
Fruar och barn borde komma med någon slags varningstext från Rollspelsverket. Och villor ...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Mitt stora problem är ju att det är så satans svårt att hitta spel som jag vill spela. Min bucketlist för tillfället består av ett spel: Démiurges. Jag kommer inte på något annat spel jag inte spelat men som jag gärna skulle vilja spela. Däremot ett dussin spel jag skulle vilja skriva. :gremtongue:
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Spel jag vill prova att spela/spelleda:
  • Oktoberlandet (har funnits med på min lista i många år)
  • Dungeon World
  • Fantasy AGE
  • The Troubleshooters
  • Pulp Cthulhu
  • Delta Green
  • Fate of Cthulhu
  • Kutulu
  • Runequest (när den svenska versionen kommer)
  • DoD22
  • Alice is Missing
Kampanjer jag vill köra/slutföra:
  • En fantasykampanj där jag och gruppen bygger upp settingen efterhand (med FAGE eller DW som regelmotor)
  • Törnetronen (Symbaroum)
  • Vår Hjältarnas tid-kampanj som legat i träda under pandemin
  • Symbaroum-kampanjen som gick i stå hösten 2019
Spel som jag nog borde prova:
  • Coriolis
  • Ars Magica
  • The One Ring
  • Twilight 2000
  • Kopparhavets hjältar
  • Ur varselklotet
  • Mörk Borg
  • Dungeon Crawl Classic
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
100% detta, också!

Spelandet av spel leder dessutom till fler idéer till spel att skriva…
Ja, det är ofta jag läser eller spelar ett spel och tänker ”Det här hade man kunnat göra ett intressant rollspel av! Synd bara att författaren skrev det är spelet istället.” Det betyder inte alltid att spelet är dåligt (men ibland är det det), utan ofta att det bara inte är i min smak.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
@zonk @Dimfrost @Gurgeh @Rickard Ni har alla Pendragon på er bucketlist. Jag erbjuder härmed ett spelmöte Pendragon, (troligen) introäventyret från 3e, pregens, Discord/Zoom, en vardagskväll någon gång de närmsta månaderna (vi hittar en kväll alla kan på). Kort regelintro, äventyr, vinterfas, så ni får den delen av spelet också.

Sen kan jag prata i timmar om spelets styrkor och svagheter, men det får vi spara till en annan gång (om någon nu är intresserad av att ta del av min surt förvärvade vishet från 250+ spelmöten som SL och 50+ spelmöten som spelare).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Bra initiativ @Skarpskytten ! Tänkte precis skriva detsamma om Mouse Guard, tror jag och @Rickard nämnt det lite i förbifarten i rätt många år men jag har inte tagit tag i tråden någon gång. Så är ni bägge intresserade så kan vi boka upp Mouse Guard eller Torchbearer någon vardagskväll i en inte allt för avlägsen framtid.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
@zonk @Dimfrost @Gurgeh @Rickard Ni har alla Pendragon på er bucketlist. Jag erbjuder härmed ett spelmöte Pendragon, (troligen) introäventyret från 3e, pregens, Discord/Zoom, en vardagskväll någon gång de närmsta månaderna (vi hittar en kväll alla kan på). Kort regelintro, äventyr, vinterfas, så ni får den delen av spelet också.

Sen kan jag prata i timmar om spelets styrkor och svagheter, men det får vi spara till en annan gång (om någon nu är intresserad av att ta del av min surt förvärvade vishet från 250+ spelmöten som SL och 50+ spelmöten som spelare).
Jättefint initiativ! :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jättefint initiativ! :)
Tack, jag är introvert rutinmänniska så det kostar på såna här äventyr. Men jag har också en gammal kärlek till spelet och kan prepa detta på ett par timmar. Och så är jag ju nyfiken på alla smarta människor som skriver saker här, men som jag nästan aldrig träffar på riktigt. (I denna upplysta tidsålder måste Discord räknas som på riktigt väl?)

Okej, jag vet att Dimfrost är på och tolkar det som att @zonk och @Rickard är det.

@Gurgeh har så klart full förståelse om du har annat för dig, tacksam för svar, annars försöker jag hitta en fjärde spelar på annat håll.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Just nu:

Gamla Marvel Superheroes - Sjukt taggad på detta, speciellt att spela i något eget nära, stryka marvel som någon slags värld och bara spela i den egna vardagen eller rätt nära den.
Champinon Now och/eller Champions 2/3 och/eller Dark Champions - Framförallt är det väl Now, men övriga är himla intressanta. Överlag gäller nog även här som i Marvel Superheroes att jag vill spela nära, små saker, stoppa bankrån mer än rädda jorden, hjälpa din svårt sjuka syster mer än rädda banksystemet från att kollapsa (här kanske mer orsaka att banksystemet ska kollapsa...)
Aftermath - Vill spela det delvis för att det är ett spel som jag verkligen tycker är intressant, det har saker som inget annat spel i den här genren har och som flera liknande totalt verkar missa. Men reglerna är inte helt vän med mig eller tvärt om, så får väl se.
Twilight 2000 - Gamla, första utgåvan, tror de flesta som snacka om TW2K som komplext måste läst andra, första är sjukt slickt och snyggt, möjligt det har sina problem men jag skulle lätt köra en kampanj med detta.
Skulls & Crossbones - Tror det är för sammanhängande reglerna, men skulle vilja se om så är fallet i något kortare. Helst med rätt mycket spelare och helst med folk som inte är så himla pepp att prata som pirater utan mer spela krigsspel. :)
Miseries & Misfortunes - Fick senaste versionen för ett tag sen, gillar skarpt ändringarna av B/X så vore spännande att greppa detta under några spelmöten för att se vad det gör och ger.
Blossoms are Falling - Faktiskt inte spelat det som det är, snodde lite regler från det till vårt Burning Yoon-Suin-spelande men skulle vilja köra något rakt av från dessa regler.
Car Wars - Spelat massa Car Wars förr, men bara som brädspel, skulle vara lite intressant att spela det lite som ett rollspel med en situation och mer serie encounters för att lösa situationen.
OD&D - Framförallt spela det lite mer krigsspeligt och snabbt, inget stå och ic-prata om höger eller vänster eller vad en ska beställa på värdshuset utan lite mer pang på och mindre trams. :)
Bushido - Gillar detta skarpt, eller gillar det skarpt så mycket en kan gilla något skarpt utan att ha spelat det.
Aliens Adventure Game - Har en skiss på min telefon över ett upplägg där jagskulle vilja spela detta gamla, mest för att det finns ett par saker i reglerna jag är nyfiken på hur de klickar när en spelar det
Shadowrun - Jag har ju inte kört något Shadowrun, så detta mest för att det vore roligt och att stridsreglerna faktiskt verkar skoj när en läser dem.
My Life With Master
Dust Devils
Nine Worlds
...
...
...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Tack, jag är introvert rutinmänniska så det kostar på såna här äventyr. Men jag har också en gammal kärlek till spelet och kan prepa detta på ett par timmar. Och så är jag ju nyfiken på alla smarta människor som skriver saker här, men som jag nästan aldrig träffar på riktigt. (I denna upplysta tidsålder måste Discord räknas som på riktigt väl?)

Okej, jag vet att Dimfrost är på och tolkar det som att @zonk och @Rickard är det.

@Gurgeh har så klart full förståelse om du har annat för dig, tacksam för svar, annars försöker jag hitta en fjärde spelar på annat håll.
Jag testar det gärna vid något tillfälle.
 
Top