Nekromanti BRP - Bra eller anus

Det fungerar inte så i Expert, Drakar och Demoner 91, Chronopia eller Trudvang. Däremot fungerar det så i Drakar & Demoner 1-3 samt om jag inte minns fel Drakar och Demoner 7.

De mest spelade versionerna av Drakar och Demoner genom åren är förmodligen, sorgligt nog, Expert, 91 och (gissar jag på) Trudvang eller dess släktingar online och jubileumsutgåvan. Dessa är alla ERF-baserade och inte rulla för att höja.
 
Eksem said:
Mitt problem är när det händer för lite. Så att man slår en massa tärningar utan att läget förändras. Det är det som är ping-pong för mig. Det händer inte i samma utsträckning i DnD.

Lite Tunnels & Trolls mentalitet råder bot på det :gremwink: Savingrolls mot grundegenskap om spelaren hittar på en rolig stunt som förändrar oddsen i striden e kul!
 
Jag är personligen inte så förtjust i att spelaren måste hitta på stunts för att spelet ska bli sköj, eftersom inte alla spelare varken kan eller vill göra det. Om spelet är roligt även när folk säger "I hit it with my axe", då funkar det bättre för mig i praktiken.

Men visst, ett stuntsystem som ett lager ovanpå gör förstås lika mycket susen som typ ett positioneringssystem eller annorlunda parersystem eller vad man nu kan tänka sig hitta på, så det blir nog fint!
 
Nja jag vet inte. en strid med några orcher kan vara både snabbare och dödligare än i D&D vet jag av erfarenhet.

(...när t.ex. 4 äventyrare flög på 3 orcher i Griffin Island varade striden 4 rundor, alla orcherna och 1 rp var döda, en rp hade förlorat en arm och en annan rp ett ben. Och känslan var blod, panik och slakt, inte pingis.)
 
Det blir bara pingis om båda parterna har närmare 100% i skill.

Fatigue-system är sättet som senare versioner av RQ löser det.
 
Eksem said:
Jag är personligen inte så förtjust i att spelaren måste hitta på stunts för att spelet ska bli sköj, eftersom inte alla spelare varken kan eller vill göra det. Om spelet är roligt även när folk säger "I hit it with my axe", då funkar det bättre för mig i praktiken.

Arfert said:
Nja jag vet inte. en strid med några orcher kan vara både snabbare och dödligare än i D&D vet jag av erfarenhet.

Jag noterar att en av er talar om egenskapen "sköj", och den andre talar om egenskaperna "snabb" och "dödlig". De kanske måhända överlappar, men de är inte synonyma.

Och personligen lutar jag mig nog mer åt Eksems håll. För min del är prioriteringsordningen i fallande ordning "skôj", "snabbt" och "dödligt".
 
Nästan alla BRP-system har system där man kan dela upp sitt FV eller på annat sätt använda det till att göra fler attacker när man börjar närma sig 100%. Det är en del av att jag inte riktigt känner igen Pingisen.
 
Arfert said:
Nja jag vet inte. en strid med några orcher kan vara både snabbare och dödligare än i D&D vet jag av erfarenhet.

(...när t.ex. 4 äventyrare flög på 3 orcher i Griffin Island varade striden 4 rundor, alla orcherna och 1 rp var döda, en rp hade förlorat en arm och en annan rp ett ben. Och känslan var blod, panik och slakt, inte pingis.)

Sen är det förstås en fråga om hur långa rundorna är också, och hur mycket som görs i varje runda, och vilken version av DnD man talar om, vilken level man är i DnD och vilka Skillprocent kombatanterna har i RQ, om DnD-gruppen har tillgång till spells, etc, etc, etc. Om man bara ska ta tidsaspekten. Jag kan peka på motsatta resultat, också av erfarenhet. Mer än så är svårt att säga utan att göra faktiska räkneexempel med typ... DoD2.1 och Basic D&D eller vad man nu väljer. Men har svårt att tänka mig att någon skulle vara tillräckligt intresserad för att faktiskt göra det.

Som Krille påpekade är det också en fråga om hur roligt man har medan man slåss också.
 
Jag är väl inte övertygad om att det är bättre, men det är första gången nån tagit ett konkret exempel på något de tycker är bättre.
 
Bolongo said:
Det blir bara pingis om båda parterna har närmare 100% i skill.

Fatigue-system är sättet som senare versioner av RQ löser det.
Det här känner jag igen.

Egentligen tycker jag inte om utmattningssystem för att det blir en extra räknesticka som man måste hålla reda på. Jag vill gärna ha något likt Effekt istället, typ slå under, högst värde vinner*. Fast det känns spontant som att det inte ger så mycket mer fördel för den som har bättre träning så kanske (om man använder t100) +1 till effekt per 10-steg, eller en t10:a som bonus för den som är skickligare skulle fungera.

Iaf, jag gillar BRP överlag men det finns anledningar till att jag inte använder det, genomskinliga odds och enkel moddning till trots.

*lite äldre är lägst värde, men då blir det ett extra steg
 
Ond bråd död said:
Jag är väl inte övertygad om att det är bättre, men det är första gången nån tagit ett konkret exempel på något de tycker är bättre.

Följande hyfsat tradiga system som jag tycker är bättre:

Eon
Noir
Revolver (mitt system)
Burning Wheel
FATE:iga system som ex Feudalis (eller vad det nu heter)
Volt
Svavelvinter
Apocalypse World

Från toppen av huvudet.
 
Eon och Noir... nä. Dubbelnä för Eon. Kanske nästa version blir spelbart. Mycket input för lite output som Jarl brukar säga. Eller kanske Eksem. Minns inte.

Revolver (mitt system)... vet jag inget om

Burning Wheel... för vissa typer av spel ja. Men lider av att det är så extremförvirrat upplagt.

FATE:iga system som ex Feudalis (eller vad det nu heter)... Fate är bra men väldigt annorlunda mot BRP. Funkar inte för alla. Jag gillar Fate, men det är inte en BRP-ersättare.

Volt... har jag inte testat. Bara skummat igenom.

Svavelvinter... se Fate.

Apocalypse World... är kanske bra, men vilken j-la bok. Gillar inte språket alls och dåligt förklarat.

Tycker jag personligen då, det är inget facit. :gremsmile:
 
Måns said:
Följande hyfsat tradiga system som jag tycker är bättre:

Eon
Noir
Revolver (mitt system)
Burning Wheel
FATE:iga system som ex Feudalis (eller vad det nu heter)
Volt
Svavelvinter
Apocalypse World

Från toppen av huvudet.

Oj, lite av en sågning det där. :gremsmile: Vi tycker nog lite olika.
 
Ond bråd död said:
Vi tycker nog lite olika.

Ja. Men poängen är att det finns massor av spel som funkar lika bra eller bättre än BRP för många rollspelare. Jag säger absolut inte att BRP är asdåligt, eller att alla spel jag räknade upp är objektivt bäst och utan brister, men du frågade efter alternativa system :gremsmile:
 
Arfert said:
Fast då är väl de flesta system alternativa system för sina fans.

Säkert, men det är väl ovidkommande? Ond bråd död efterfrågade alternativa system som var bättre och hyfsat traddiga, och det svarade jag på. Jag har lite svårt att förstå din poäng.
 
Apocalypse World och Fate är väl inte hyfsat traddiga? De kan iofs spelas traddigt med lite god vilja, men de är verkligen på gränsen. Det var det jag tyckte var konstigt.
 
Arfert said:
Apocalypse World och Fate är väl inte hyfsat traddiga? De kan iofs spelas traddigt med lite god vilja, men de är verkligen på gränsen. Det var det jag tyckte var konstigt.

För att citera Ond bråd död:
"Vi tycker olika" :gremsmile:
 
Jag skulle slänga in att även jag tycker att just Apocalypse World (eller X World-spelen i stort) och FATE-spelen är rätt icke-traditionella. Är inte en av grejerna med dem att de försöker ta ett steg bort från "traditionella" spel, i alla fall rent spelmekaniskt?

Angående något som fungerar bättre än BRP så antar jag att det är en fråga om vad man vill spela för något. Ett spel om utredningar kanske gör sig bättre i Gumshoe, medan ett spel fokuserat på magisk forskning kanske fungerar "bäst" i Ars Magica.

I slutändan är det nog väldigt mycket en fråga om "Your Mileage May Vary".
 
FATE tycker jag är tillräckligt traddigt men när det gäller AW kan jag förklara vad jag syftade på.

En stor del av reaktionerna på AW när det kom var i stil med "meh! Så har jag spelat sedan 1985!" Och liknande, varpå Vincent Baker svarade att det var en del av poängen, att göra ett spel som återskapar den typen av spel (som även jag har ägnat mig åt sedan, ja, 1994 kanske?). Men genom att lyfta fram det roliga minimeras det tråkiga (subjektivt, naturligtvis). Så, väldigt många spelar rollspel AW-style och gjorde det långt före AW. De gjorde det med DoD, Pendragon, MERP, CoC, WFRP m.m.

Det här gäller så klart inte för alla, men i mina ögon är AW rätt traddigt. I motsats till spel som Grey Ranks, Dust Devils och Primetime Adventures som jag inte tycker är ett dugg traddiga.
 
Back
Top