Nekromanti BRP - Bra eller anus

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Gör Cohen Barbaren som exempel. Inte stark, inte smidig, men vet var fienden tänker hugga och befinner sig helt enkelt inte där.
Då Cohen möter några stadsvakter så fungerar det för att hans skicklighet (och de blir troligtvis också förvånade) kompenserar för hans skröpliga fysik men så snart han möter en person som är lika skicklig som honom så borde han var rökt... det finns ett skäl till att man har viktklasser i kampsporter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Rymdhamster said:
krank said:
Måste alla tänkbara personer kunna vara rollpersoner och måste isåfall alla deras drag kunna representeras av siffror?
Japp. I grund och botten. Det är därför jag tycker tre värden är lite för begränsat för min smak :gremwink:
Eller låt mig omformulera mig så här: När jag spelleder vill jag kunna göra alla SLPer med samma regler som spelarna använder till sina rollpersoner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Eller låt mig omformulera mig så här: När jag spelleder vill jag kunna göra alla SLPer med samma regler som spelarna använder till sina rollpersoner.
Ah.

För mig räcker det om jag kan göra det med de SLP:er som kommer att interageras med systemmekaniskt; dvs nästan inga =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Rob said:
Då Cohen möter några stadsvakter så fungerar det för att hans skicklighet (och de blir troligtvis också förvånade) kompenserar för hans skröpliga fysik men så snart han möter en person som är lika skicklig som honom så borde han var rökt... det finns ett skäl till att man har viktklasser i kampsporter.
Mmm... du steppar runt frågeställningen genom att försöka fokusera på de enskilda exemplen. Det är okej, vi behöver inte disskutera det här om du inte vill. Men som jag nu har förklarat så ogillar jag starkt när min rollperson måste vara skitsmidig för att kunna dyrka upp lås. Och de andra exemplen jag tagit upp.
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Hur funkar det i DnD? Hur har de löst förhållandet mellan GE och färdigheter?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Demohund said:
Hur funkar det i DnD? Hur har de löst förhållandet mellan GE och färdigheter?
Inte den blekaste, jag har bara spelat Old School DnD ich där finns det inte färdigheter.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Demohund said:
Hur funkar det i DnD? Hur har de löst förhållandet mellan GE och färdigheter?
De enda som har färdigheter är tjuvar och i vissa versioner (AD&D) så modifieras de av hög och låg dexterity.

När personer försöker göra något annat så bedömer DM hur man skall avgöra om det lyckas ett vanligt sätt är att man slår under grundegenskapen med en d20 d v s stat spelar enormt stor roll.

I min egen kampanj så får spelarna plus 1 per två lvls på sitt grundegenskapsslag i färdigheter som personen är tränad i (t ex en lvl 4 dex 13 karaktär som är en tränad ryttare får slå under 15 (13 + (4/2)) för att lyckas med ett rida slag (plus minus för hur svårt det är)).
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Men som jag nu har förklarat så ogillar jag starkt när min rollperson måste vara skitsmidig för att kunna dyrka upp lås. Och de andra exemplen jag tagit upp.
Jag tycker inte heller att en karaktär måste vara jättesmidig för att dyrka upp ett lås med en massa träning kan även en klumpig person bli duktig men det jag vill är att en person med talang (hög dex) för att dyrka upp lås skall kunna känna att personen verkligen har talang för det och inte bara startar med 6 % mer än snitt människa och att det därefter aldrig spelar roll om de är världens smidigaste person eller om de har tummen mitt i handen.
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Kanske skulle anamma det och göra ett busenkelt BRP system utan skills.

1. Slå 3d6 för att få fram dina GE.
2. När du försöker göra nåt svårt, slå 1T20 under ditt värde i mest lämpad GE.

Färdigt! :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Demohund said:
Hur funkar det i DnD? Hur har de löst förhållandet mellan GE och färdigheter?
I version 3.X så ger grundegenskaperna en modifikation (från -5 på 1, -4 på 2-3 och sen ökar det med ett för varannan poäng i grundegenskapen. 10-11 i GE ger en 0-mod, 12-13 +1 osv) som appliceras på skills, attackslag, AC, saves, skada etc.
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Kan sluta med att Alla kan allt.

Tanken är enkel och bra men kanske behövs mer.

Vad sägs om detta. Det finns typ 12 st grundegenskaper som är väldigt öppna och alla har något i. Så fort någon säger att jag ska göra detta. Så bestämmer spelledaren två av de 12 grundegenskaperna som läggs ihop till den specifika handlingen.

Det ger 66 st olika färdigheter som borde kunna täcka allt.

(varför jag säger 12 och 66 är för att jag har gjort ett rollspel med detta system. Det baserar sig på att du ska göra motståndsslag med två av de 12 grundegenskaperna mot hans samma kombination.)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
弾幕 said:
I version 3.X så ger grundegenskaperna en modifikation (från -5 på 1, -4 på 2-3 och sen ökar det med ett för varannan poäng i grundegenskapen. 10-11 i GE ger en 0-mod, 12-13 +1 osv) […]
Eller enklare uttryckt: ([Ability Score] – 10) ÷ 2 = [Ability Modifier]

Avrundat nedåt såklart.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Gubbster T. Pokémon said:
弾幕 said:
I version 3.X så ger grundegenskaperna en modifikation (från -5 på 1, -4 på 2-3 och sen ökar det med ett för varannan poäng i grundegenskapen. 10-11 i GE ger en 0-mod, 12-13 +1 osv) […]
Eller enklare uttryckt: ([Ability Score] – 10) ÷ 2 = [Ability Modifier]

Avrundat nedåt såklart.
Eller enklare uttryckt:
Gubbster T. Pokémon said:
Jag är ett smart-ass.
:heart: :heart: :heart:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Det är en svår fråga, främst för att den grundläggande premissen i frågeställningen är svårtolkad. Jag menar, anus kan ju också vara kul att leka med ibland...

Men, för enkelhetens skull så gör jag antagandet att det menas bra eller dåligt.

Jag ska nog gå mot strömmen här och säga att jag faktiskt tycker BRP är rätt så bra.

Varför?

* Det är överskådligt och lätt att fatta. Det har flera bra effekter:
** Lätt att spontanmodda.
** Lätt att lära ut till noobs.
** Lätt att läsa in sig på även för erfarna spelare. Det är inte ett helt nytt system, utan ett nytt spel kan i huvudet reduceras ner till BRP, fast med de här twistarna.
** Intuitivt i spel. Det är sällan man kommer långt från hur det är tänkt att funka med en gissning.

* Lagom abstraktionsnivå. Det blir inte för abstrakt, men det blir heller inte petdetaljerat.

* Snabbspelat. Man behöver i stort sett aldrig kolla regler. Se även punkten om spontanmoddning.

* Etablerat. Alla kan det, så spelarna behöver inte kunna det specifika systemet.

* Är inte så sjukt braighetseskalerande som levelsystem.

* Lätt att kombinera stuff från olika BRP-system.

* Min erfarenhet av mer specialiserade system är att de ofta är för hårt knutna till spelvärlden och dess vision. Kul om man gillar det, men för mig som går Monster Garage på alla spel så känns det otroligt begränsande. Jag vill kunna ha min egen vision, som iofs ofta är inspirerad av spelet, men några andra inspirationskällor inblandade, tex som när vi försökte köra Vampire med Highlander-immortals i, eller Babylon 5 och Gap-cycle mix.

Visst är det inte modernt i alla lägen, men det är rätt så fixningsbart:

* Grundegenskapers oviktighet. Finns flera system som löser det, tex GURPS och Generica, genom att låta dem ganska hårt påverka färdigheters startvärde.

* Binärt lyckade slag. Finns massor av lösningar på det. Pendragon har nämnts. Generica använder en Pendragonliknande variant, med tillägget att man förutom lyckat och misslyckat har "lyckat, men med problem", exempelvis träffade motståndaren, men blir greppad och fighten övergår i brottning.

* Dåligt stöd för karaktärsdrivet spel. Massor av spel har lösningar på det, tex Pendragons traits eller en massa andra spels fördelar/nackdelar.

* Låg realism i strider. Tja, det gäller de flesta spel, och det finns många system som på olika sätt försökt fixa det. Återigen så nämner jag Generica här.

* För grått/tråkigt/ospelsspecifikt. Well, en del kallar det för nackdel, jag ser det som att det håller sig ur vägen för mig som spelledare. Ska jag måla något vill jag börja på ett vitt papper, inte något slags paint-by-numbers.

Så, tl;dr-versionen: Det är det sämsta tänkbara systemet, bortsett från de andra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bra sammanfattning, troberg. Håller nog med. BRP kanske inte är sexigast, men stabilt. Funkar. Som en gammal Toyota Landcruiser.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag har inget emot BRP, jag gillar Runequest 6 som är ett BRP system. Jag gillar att det inte lider av de problem som D20 systemen som D&D använder, jag gillar att du vet hur stor chans du har att lyckas och det är lätt för folk att komma in i det.

Men jag hatar något i alla system men jag hatar minst saker i Runequest 6 just nu.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Troberg said:
Det är det sämsta tänkbara systemet, bortsett från de andra.
This. Visst är en del gamla varianter så som gamla Mutant riktigt kassa, men systemet som sådant behöver inte vara dåligt. Finns det någon som har ett förslag på ett system som är bättre? Och då menar jag Tradspel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det beror på. D6 ibland. Savage World ibland. GURPS ibland. Till exempel men inte alltid och hela tiden, där vinner BRP.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Arfert said:
Det beror på. D6 ibland. Savage World ibland. GURPS ibland. Till exempel men inte alltid och hela tiden, där vinner BRP.
Fast jag betraktar GURPS som BRP, även om man använder en normalfördelad tärningskombination.
 
Top