Nekromanti BRP - Bra eller anus

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ibland sägs tjommen i fråga vara Lou Zocchi, men om det är sant eller inte vet jag ej (det finns en gedigen genomgång av 10-sidiga tärningar i Playing at the World, om man är extra intresserad). Eftersom det var ett tag sedan sist så tycker jag att vi kollar lite på när Zocchi pratar tärningar: http://www.youtube.com/watch?v=bR2fxoNHIuU
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Krille said:
Så man använde den tjugosidiga som T10 genom att göra 0-9 två gånger. Och för att man skulle kunna använda den som en T20 också så markerades ena uppsättningen 0-9 med ett plus (dvs 0-9 följt av +0 till +9), och sen bråkade man jävel om det var 0 som var 10 och +0 som var 20, eller om det var tvärtom.

Ett vanligt trick var att fylla i ena uppsättningen 0-9 så att man såg direkt om det var den som motsvarade 1-10 eller den som motsvarade 11-20 som kom upp. I ett av spelen från tiden följde det med en vaxkrita just för detta ändamål.
Plusset på de 20-sidiga tärningarna är modernt bjäfs - det saknades på de ursprungliga tärningarna. Jag tror inte att den 20-sidiga tärningen i den första Drakar och Demonerboxen hade några plus - skall försöka komma ihåg att kolla upp det när jag kommer hem.

Bild på ett klassiskt tärningsset med vaxkrita (dock så modernt att den 10-sidiga tärningen var uppfunnen):
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Krille said:
Sen uppfann nån tjomme den där diamantliknande saken, och nåt årtionde senare uppfann någon Vampire, och resten är, som man säger, historia.
...och jäklar vad den var kontroversiell i början. Massor av spekulationer att den inte var lika slumpmässig, att den hade alla udda tal på ena sidan och jämna på den andra och att det skulle kunna utnyttjas, att den hade lättare att rulla mellan vissa sidor än andra sidor och så vidare. Vissa spelledare tillät inte dem.
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Jag ställer en BRP/DoD fråga till här eftersom det finns en del med erfarenhet av systemet:

I gamla DoD 2-3 kunde man använda två vapen och både parera och attackera i samma SR, utan färdigheten 2 vapen som kom i Expert eller 91:an. Fanns det då egentligen nån mening att lägga färdighet på Sköld när man lika gärna kunde lägga allt på vapenfärdigheten?

Dessutom står det att en sköld absorberar skada precis som en rustning om man lyckas med sköldpareringen men vapen verkar inte kunna släppa igenom nån skada alls utan istället riskera att förlora ett i BV?

Googlade lite på BRP och tydligen har det varit en del diskussioner kring detta. Hur har ni gjort när ni har spelat BRP/DoD spel?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Demohund said:
Jag ställer en BRP/DoD fråga till här eftersom det finns en del med erfarenhet av systemet:

I gamla DoD 2-3 kunde man använda två vapen och både parera och attackera i samma SR, utan färdigheten 2 vapen som kom i Expert eller 91:an. Fanns det då egentligen nån mening att lägga färdighet på Sköld när man lika gärna kunde lägga allt på vapenfärdigheten?

Dessutom står det att en sköld absorberar skada precis som en rustning om man lyckas med sköldpareringen men vapen verkar inte kunna släppa igenom nån skada alls utan istället riskera att förlora ett i BV?

Googlade lite på BRP och tydligen har det varit en del diskussioner kring detta. Hur har ni gjort när ni har spelat BRP/DoD spel?
vi spelade med att man måste sikta på andra kroppsdelar än de som skölden skyddar mot och om man inte siktar så finns det alltså en risk att skölden tar smällen. Bra mot pilar oxo.

Sköld är helt enkelt bra. Skydda sig mot saker som kommer flygande kan man ju inte göra med ett svärd om man inte har nån speciell förmåga eller liknande. Gömma sig bakom sina stora sköld när något skjuter som en kon av något är fräckt. Sen kan man shieldbasha folk också.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Nu har jag kollat - det var som jag trodde inga plus på D20:an (numrerad 0-9 två gånger) som medföljde i den första DoD-boxen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Om jag inte missminner mig så är skillnaden mellan att parera med ett vapen och en sköld att när skadan är högre än brytvärdet (minns inte vad det heter på engelska) så sänks det med överskottet om det gäller ett vapen, medan en skölds brytvärde sänks med endast 1 poäng oavsätt.

Med reservation att jag kan minnas helt uppåt väggarna.

/Anders
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Organ said:
Om jag inte missminner mig så är skillnaden mellan att parera med ett vapen och en sköld att när skadan är högre än brytvärdet (minns inte vad det heter på engelska) så sänks det med överskottet om det gäller ett vapen, medan en skölds brytvärde sänks med endast 1 poäng oavsätt.

Med reservation att jag kan minnas helt uppåt väggarna.

/Anders
Ja det var ju faktiskt riktigt smart! Då är det stor chans att ett vapen går sönder efter 1-2 träffar och då kanske man väljer sköld istället - känns logiskt.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Demohund said:
I gamla DoD 2-3 kunde man använda två vapen och både parera och attackera i samma SR, utan färdigheten 2 vapen som kom i Expert eller 91:an. Fanns det då egentligen nån mening att lägga färdighet på Sköld när man lika gärna kunde lägga allt på vapenfärdigheten?
Om du körde på vapen+sköld så behövde du alltid bara lägga xp på två olika färdigheter, ditt vapen och din sköld.

Körde du två vapen så kunde du behöva lägga xp på tre olika färdigheter vapen(huvudhand) + vapen (off hand) + två vapen (färdigheten). Detta förutsatt att du inte körde på samma vapen i båda händerna. I sådana fall var vapen+två vapen ekvivalent med vapen+sköld.

Lite beroende på vilken version av DoD så var sköld mer stryktålig och i någon version (säkert någon av handböckerna eller Sinkadus) så kunde man 'blockera' (tror jag termen kallades för) med sköld vilket gav +3 på CL och det kunde man inte göra med ett vapen.

Demohund said:
Dessutom står det att en sköld absorberar skada precis som en rustning om man lyckas med sköldpareringen men vapen verkar inte kunna släppa igenom nån skada alls utan istället riskera att förlora ett i BV?
I Expert var det mycket svårt att nöta ner BV på både vapen och sköld men i DoD91 och framåt var det enklare. Jag kan inte minnas att en skölds BV skilde sig från ett vapens BV men även där kan det skilja sig mellan versioner och jag har själv bara spelledat DoD91 och Chronopia versionerna så där har jag bäst koll på reglerna (även om det var ganska länge sedan).

Demohund said:
Hur har ni gjort när ni har spelat BRP/DoD spel?
För egen del så hör BRP till min rollspelshistoria. Det var så jag kom in i rollspelsvärlden genom Mutant (Svarta lådan) och DoD. Vi lirade asmycket BRP på den tiden. Call of Cthulhu, Nephilim, flera varianter av DoD och Mutant osv. osv. BRP var mycket stort i Sverige på 80 och 90 talet (och är det säkert fortfarande) men något, upplever jag, hände i mitten på 90-talet när WoD-spelen började komma och det blev lättare att få tillgång till utländska spel.

I Svergie gör man tyvärr fortfarande samma BRP-spel i mångt och mycket och tänker då främst på Mutant: Undergångens Arvtagare som jag testade på för några år sedan och blev väldigt besviken för ingen hade tänkt längre än vad som fanns på 80 och 90 talet. Har hört att nyare versioner av Runequest skall vara bra men det jag sett från Chaosium (som blivit lite 'posterboy' för BRP) har inte varit direkt nydanande.

Har ett par gamla dammiga filer på datorn med en egen BRP-klon som jag aldrig blir klar till att slutföra men det skulle innebära lite mer granularitet än vad som finns i dag gällande lyckande, skada och abs skulle hanteras lite annorlunda än som det är idag där strider lätt blir ping pong/tennis och ibland går i stå för att de stridande är för likvärdiga i styrka och lite annat som jag säkert glömt bort vid det här laget :gremsmile:

Cog.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hunk said:
Nu har jag kollat - det var som jag trodde inga plus på D20:an (numrerad 0-9 två gånger) som medföljde i den första DoD-boxen.
Min DoD1-D20 hade plus. Hade jag bara otur? :gremgrin:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Krille said:
Hunk said:
Nu har jag kollat - det var som jag trodde inga plus på D20:an (numrerad 0-9 två gånger) som medföljde i den första DoD-boxen.
Min DoD1-D20 hade plus. Hade jag bara otur? :gremgrin:
Eftersom hanteringen av boxarna var helt manuell, så varierade det säkert. I det ex jag har hemma är det en svart D20:a utan plus och med svarta tärningar är det inte enkelt att få färgerna att synas om man använder krita, så man kan säga att du hade tur.

I den första svarta boxen var det för övrigt beskrivet att man skulle fylla i den 20-sidiga tärningen i olika färger för att skilja på tal mellan 1 och 10 och 11 och 20, men i min box låg en 10-sidig tärning. Uppenbarligen bytte de tärningstyp efter att regelboken tryckts.
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Cogitare said:
För egen del så hör BRP till min rollspelshistoria. Det var så jag kom in i rollspelsvärlden genom Mutant (Svarta lådan) och DoD. Vi lirade asmycket BRP på den tiden. Call of Cthulhu, Nephilim, flera varianter av DoD och Mutant osv. osv. BRP var mycket stort i Sverige på 80 och 90 talet (och är det säkert fortfarande) men något, upplever jag, hände i mitten på 90-talet när WoD-spelen började komma och det blev lättare att få tillgång till utländska spel.

I Svergie gör man tyvärr fortfarande samma BRP-spel i mångt och mycket och tänker då främst på Mutant: Undergångens Arvtagare som jag testade på för några år sedan och blev väldigt besviken för ingen hade tänkt längre än vad som fanns på 80 och 90 talet. Har hört att nyare versioner av Runequest skall vara bra men det jag sett från Chaosium (som blivit lite 'posterboy' för BRP) har inte varit direkt nydanande.

Har ett par gamla dammiga filer på datorn med en egen BRP-klon som jag aldrig blir klar till att slutföra men det skulle innebära lite mer granularitet än vad som finns i dag gällande lyckande, skada och abs skulle hanteras lite annorlunda än som det är idag där strider lätt blir ping pong/tennis och ibland går i stå för att de stridande är för likvärdiga i styrka och lite annat som jag säkert glömt bort vid det här laget :gremsmile:

Cog.
Ja jag kommer att använda max 100% skillvärden i min kampanj, och då 100 % motsvarar det allra bästa som en människa nånsin kan bli i den färdigheten så är detta väldigt sällynt, det ska vara ovanligt att ens ligga över 80% och då blir det ju mindre ping-pong. Gamla DoD systemet för att öka skills (slå över ditt FV för att öka) begränsar ju naturligt och snyggt den maximala gränsen till 100%.

Har läst att i de flesta BRP inkarnationer så låter man motståndaren slå för Parry först efter man vet att attackeraren lyckats med sitt anfall, detta tycker jag känns lite dumt så jag kommer göra så att man får välja innan om man vill parera en attack och då slår man detta samtidigt, det borde bli mer spännande och mer blodigt :p Om då försvararen lyckas med sin parry och attackeraren misslyckas med sin attack, ja då blir det en shieldbash ned i backen = ingen attack i nästa SR :p
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Försöker återigen förstå varför någon skulle vilja använda sköld istället för ett extra vapen i gamla DOD, alltså före Expert.

Ett vapen tar ju bort hela skadan istället för skölden som har ett armourvärde som dras bort. Visst vapnet kan gå sönder men ett svärd har ju typ 15 i BV och de flesta vapen gör aldrig så mycket skada så det känns som det skulle ta superlång tid innan ett vapen går sönder ändå, och även om det gick sönder kan man väl bara köpa ett nytt? Dessutom slipper man ju slösa två skills, när man kan attackera och parera med samma vapen skill.

Eller är det mest för att skölden kan parera projektiler som pilar som gör den mer attratktiv?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Demohund said:
Försöker återigen förstå varför någon skulle vilja använda sköld istället för ett extra vapen i gamla DOD, alltså före Expert.

Ett vapen tar ju bort hela skadan istället för skölden som har ett armourvärde som dras bort. Visst vapnet kan gå sönder men ett svärd har ju typ 15 i BV och de flesta vapen gör aldrig så mycket skada så det känns som det skulle ta superlång tid innan ett vapen går sönder ändå, och även om det gick sönder kan man väl bara köpa ett nytt? Dessutom slipper man ju slösa två skills, när man kan attackera och parera med samma vapen skill.

Eller är det mest för att skölden kan parera projektiler som pilar som gör den mer attratktiv?
Menar du Drakar och Demoner från 82 eller menar du den svarta grundregelboken?
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Hans E Magnusson said:
Demohund said:
Försöker återigen förstå varför någon skulle vilja använda sköld istället för ett extra vapen i gamla DOD, alltså före Expert.

Ett vapen tar ju bort hela skadan istället för skölden som har ett armourvärde som dras bort. Visst vapnet kan gå sönder men ett svärd har ju typ 15 i BV och de flesta vapen gör aldrig så mycket skada så det känns som det skulle ta superlång tid innan ett vapen går sönder ändå, och även om det gick sönder kan man väl bara köpa ett nytt? Dessutom slipper man ju slösa två skills, när man kan attackera och parera med samma vapen skill.

Eller är det mest för att skölden kan parera projektiler som pilar som gör den mer attratktiv?
Menar du Drakar och Demoner från 82 eller menar du den svarta grundregelboken?
Nej den svarta alltså 2.0-2.3 inte den första blåa boxen
 

ertr

Veteran
Joined
23 May 2012
Messages
8
Location
Uppsala
Demohund said:
Hans E Magnusson said:
Demohund said:
Försöker återigen förstå varför någon skulle vilja använda sköld istället för ett extra vapen i gamla DOD, alltså före Expert.

Ett vapen tar ju bort hela skadan istället för skölden som har ett armourvärde som dras bort. Visst vapnet kan gå sönder men ett svärd har ju typ 15 i BV och de flesta vapen gör aldrig så mycket skada så det känns som det skulle ta superlång tid innan ett vapen går sönder ändå, och även om det gick sönder kan man väl bara köpa ett nytt? Dessutom slipper man ju slösa två skills, när man kan attackera och parera med samma vapen skill.

Eller är det mest för att skölden kan parera projektiler som pilar som gör den mer attratktiv?
Menar du Drakar och Demoner från 82 eller menar du den svarta grundregelboken?
Nej den svarta alltså 2.0-2.3 inte den första blåa boxen
Om jag minns rätt så fanns det inga regler alls för att slåss med två vapen i de reglerna. Dvs att använda ett extra vapen var helt enkelt inte ett alternativ om man inte hittade på några egna husregler för detta.
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
ertr said:
Demohund said:
Hans E Magnusson said:
Demohund said:
Försöker återigen förstå varför någon skulle vilja använda sköld istället för ett extra vapen i gamla DOD, alltså före Expert.

Ett vapen tar ju bort hela skadan istället för skölden som har ett armourvärde som dras bort. Visst vapnet kan gå sönder men ett svärd har ju typ 15 i BV och de flesta vapen gör aldrig så mycket skada så det känns som det skulle ta superlång tid innan ett vapen går sönder ändå, och även om det gick sönder kan man väl bara köpa ett nytt? Dessutom slipper man ju slösa två skills, när man kan attackera och parera med samma vapen skill.

Eller är det mest för att skölden kan parera projektiler som pilar som gör den mer attratktiv?
Menar du Drakar och Demoner från 82 eller menar du den svarta grundregelboken?
Nej den svarta alltså 2.0-2.3 inte den första blåa boxen
Om jag minns rätt så fanns det inga regler alls för att slåss med två vapen i de reglerna. Dvs att använda ett extra vapen var helt enkelt inte ett alternativ om man inte hittade på några egna husregler för detta.
Jodå det står i regelboken att om du har två vapen kan du välja att attackera med en och parera med en eller parera med bägge eller attackera med bägge.

Det märkliga är att tex bredsvärd har 15 BV och kollar man på de vapen som finns så är det typ bara nån som kan ge så mycket skada om man slår riktigt bra, och det är bara när skadan blir mer än 15 som BV sjunker till 14 enligt regelboken för DoD 87. Jaja struntsamma jag tror jag bara sänker BV värdet lite.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Demohund said:
Försöker återigen förstå varför någon skulle vilja använda sköld istället för ett extra vapen i gamla DOD, alltså före Expert.

Ett vapen tar ju bort hela skadan istället för skölden som har ett armourvärde som dras bort. Visst vapnet kan gå sönder men ett svärd har ju typ 15 i BV och de flesta vapen gör aldrig så mycket skada så det känns som det skulle ta superlång tid innan ett vapen går sönder ändå, och även om det gick sönder kan man väl bara köpa ett nytt? Dessutom slipper man ju slösa två skills, när man kan attackera och parera med samma vapen skill.

Eller är det mest för att skölden kan parera projektiler som pilar som gör den mer attratktiv?
Har nu snabbkollat igenom gamla Magic World + BRP reglerna och jag måste nog tyvärr säga att skölden suger, ingen högra baschans, inte speciellt billig, det ända som den har som talar för den är att den inte kan gå sönder. Men som du säger så har vapen så pass högt BV så det spelar knappt någon roll.

(Gissar på att det är du som har ställt samma fråga på facebookgruppen, där tror jag det har blivit en sammanblandning av nya och gamla Magic world)
 
Top