Nekromanti BRP - Bra eller anus

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det fungerar inte så i Expert, Drakar och Demoner 91, Chronopia eller Trudvang. Däremot fungerar det så i Drakar & Demoner 1-3 samt om jag inte minns fel Drakar och Demoner 7.

De mest spelade versionerna av Drakar och Demoner genom åren är förmodligen, sorgligt nog, Expert, 91 och (gissar jag på) Trudvang eller dess släktingar online och jubileumsutgåvan. Dessa är alla ERF-baserade och inte rulla för att höja.
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Eksem said:
Mitt problem är när det händer för lite. Så att man slår en massa tärningar utan att läget förändras. Det är det som är ping-pong för mig. Det händer inte i samma utsträckning i DnD.
Lite Tunnels & Trolls mentalitet råder bot på det :gremwink: Savingrolls mot grundegenskap om spelaren hittar på en rolig stunt som förändrar oddsen i striden e kul!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag är personligen inte så förtjust i att spelaren måste hitta på stunts för att spelet ska bli sköj, eftersom inte alla spelare varken kan eller vill göra det. Om spelet är roligt även när folk säger "I hit it with my axe", då funkar det bättre för mig i praktiken.

Men visst, ett stuntsystem som ett lager ovanpå gör förstås lika mycket susen som typ ett positioneringssystem eller annorlunda parersystem eller vad man nu kan tänka sig hitta på, så det blir nog fint!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nja jag vet inte. en strid med några orcher kan vara både snabbare och dödligare än i D&D vet jag av erfarenhet.

(...när t.ex. 4 äventyrare flög på 3 orcher i Griffin Island varade striden 4 rundor, alla orcherna och 1 rp var döda, en rp hade förlorat en arm och en annan rp ett ben. Och känslan var blod, panik och slakt, inte pingis.)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
Det blir bara pingis om båda parterna har närmare 100% i skill.

Fatigue-system är sättet som senare versioner av RQ löser det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Eksem said:
Jag är personligen inte så förtjust i att spelaren måste hitta på stunts för att spelet ska bli sköj, eftersom inte alla spelare varken kan eller vill göra det. Om spelet är roligt även när folk säger "I hit it with my axe", då funkar det bättre för mig i praktiken.
Arfert said:
Nja jag vet inte. en strid med några orcher kan vara både snabbare och dödligare än i D&D vet jag av erfarenhet.
Jag noterar att en av er talar om egenskapen "sköj", och den andre talar om egenskaperna "snabb" och "dödlig". De kanske måhända överlappar, men de är inte synonyma.

Och personligen lutar jag mig nog mer åt Eksems håll. För min del är prioriteringsordningen i fallande ordning "skôj", "snabbt" och "dödligt".
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Nästan alla BRP-system har system där man kan dela upp sitt FV eller på annat sätt använda det till att göra fler attacker när man börjar närma sig 100%. Det är en del av att jag inte riktigt känner igen Pingisen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Arfert said:
Nja jag vet inte. en strid med några orcher kan vara både snabbare och dödligare än i D&D vet jag av erfarenhet.

(...när t.ex. 4 äventyrare flög på 3 orcher i Griffin Island varade striden 4 rundor, alla orcherna och 1 rp var döda, en rp hade förlorat en arm och en annan rp ett ben. Och känslan var blod, panik och slakt, inte pingis.)
Sen är det förstås en fråga om hur långa rundorna är också, och hur mycket som görs i varje runda, och vilken version av DnD man talar om, vilken level man är i DnD och vilka Skillprocent kombatanterna har i RQ, om DnD-gruppen har tillgång till spells, etc, etc, etc. Om man bara ska ta tidsaspekten. Jag kan peka på motsatta resultat, också av erfarenhet. Mer än så är svårt att säga utan att göra faktiska räkneexempel med typ... DoD2.1 och Basic D&D eller vad man nu väljer. Men har svårt att tänka mig att någon skulle vara tillräckligt intresserad för att faktiskt göra det.

Som Krille påpekade är det också en fråga om hur roligt man har medan man slåss också.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag är väl inte övertygad om att det är bättre, men det är första gången nån tagit ett konkret exempel på något de tycker är bättre.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Bolongo said:
Det blir bara pingis om båda parterna har närmare 100% i skill.

Fatigue-system är sättet som senare versioner av RQ löser det.
Det här känner jag igen.

Egentligen tycker jag inte om utmattningssystem för att det blir en extra räknesticka som man måste hålla reda på. Jag vill gärna ha något likt Effekt istället, typ slå under, högst värde vinner*. Fast det känns spontant som att det inte ger så mycket mer fördel för den som har bättre träning så kanske (om man använder t100) +1 till effekt per 10-steg, eller en t10:a som bonus för den som är skickligare skulle fungera.

Iaf, jag gillar BRP överlag men det finns anledningar till att jag inte använder det, genomskinliga odds och enkel moddning till trots.

*lite äldre är lägst värde, men då blir det ett extra steg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Ond bråd död said:
Jag är väl inte övertygad om att det är bättre, men det är första gången nån tagit ett konkret exempel på något de tycker är bättre.
Följande hyfsat tradiga system som jag tycker är bättre:

Eon
Noir
Revolver (mitt system)
Burning Wheel
FATE:iga system som ex Feudalis (eller vad det nu heter)
Volt
Svavelvinter
Apocalypse World

Från toppen av huvudet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eon och Noir... nä. Dubbelnä för Eon. Kanske nästa version blir spelbart. Mycket input för lite output som Jarl brukar säga. Eller kanske Eksem. Minns inte.

Revolver (mitt system)... vet jag inget om

Burning Wheel... för vissa typer av spel ja. Men lider av att det är så extremförvirrat upplagt.

FATE:iga system som ex Feudalis (eller vad det nu heter)... Fate är bra men väldigt annorlunda mot BRP. Funkar inte för alla. Jag gillar Fate, men det är inte en BRP-ersättare.

Volt... har jag inte testat. Bara skummat igenom.

Svavelvinter... se Fate.

Apocalypse World... är kanske bra, men vilken j-la bok. Gillar inte språket alls och dåligt förklarat.

Tycker jag personligen då, det är inget facit. :gremsmile:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Måns said:
Följande hyfsat tradiga system som jag tycker är bättre:

Eon
Noir
Revolver (mitt system)
Burning Wheel
FATE:iga system som ex Feudalis (eller vad det nu heter)
Volt
Svavelvinter
Apocalypse World

Från toppen av huvudet.
Oj, lite av en sågning det där. :gremsmile: Vi tycker nog lite olika.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Ond bråd död said:
Vi tycker nog lite olika.
Ja. Men poängen är att det finns massor av spel som funkar lika bra eller bättre än BRP för många rollspelare. Jag säger absolut inte att BRP är asdåligt, eller att alla spel jag räknade upp är objektivt bäst och utan brister, men du frågade efter alternativa system :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Arfert said:
Fast då är väl de flesta system alternativa system för sina fans.
Säkert, men det är väl ovidkommande? Ond bråd död efterfrågade alternativa system som var bättre och hyfsat traddiga, och det svarade jag på. Jag har lite svårt att förstå din poäng.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Apocalypse World och Fate är väl inte hyfsat traddiga? De kan iofs spelas traddigt med lite god vilja, men de är verkligen på gränsen. Det var det jag tyckte var konstigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Arfert said:
Apocalypse World och Fate är väl inte hyfsat traddiga? De kan iofs spelas traddigt med lite god vilja, men de är verkligen på gränsen. Det var det jag tyckte var konstigt.
För att citera Ond bråd död:
"Vi tycker olika" :gremsmile:
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag skulle slänga in att även jag tycker att just Apocalypse World (eller X World-spelen i stort) och FATE-spelen är rätt icke-traditionella. Är inte en av grejerna med dem att de försöker ta ett steg bort från "traditionella" spel, i alla fall rent spelmekaniskt?

Angående något som fungerar bättre än BRP så antar jag att det är en fråga om vad man vill spela för något. Ett spel om utredningar kanske gör sig bättre i Gumshoe, medan ett spel fokuserat på magisk forskning kanske fungerar "bäst" i Ars Magica.

I slutändan är det nog väldigt mycket en fråga om "Your Mileage May Vary".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
FATE tycker jag är tillräckligt traddigt men när det gäller AW kan jag förklara vad jag syftade på.

En stor del av reaktionerna på AW när det kom var i stil med "meh! Så har jag spelat sedan 1985!" Och liknande, varpå Vincent Baker svarade att det var en del av poängen, att göra ett spel som återskapar den typen av spel (som även jag har ägnat mig åt sedan, ja, 1994 kanske?). Men genom att lyfta fram det roliga minimeras det tråkiga (subjektivt, naturligtvis). Så, väldigt många spelar rollspel AW-style och gjorde det långt före AW. De gjorde det med DoD, Pendragon, MERP, CoC, WFRP m.m.

Det här gäller så klart inte för alla, men i mina ögon är AW rätt traddigt. I motsats till spel som Grey Ranks, Dust Devils och Primetime Adventures som jag inte tycker är ett dugg traddiga.
 
Top