Hmm.. Bra fråga. Jag spelar ju faktiskt BRP just nu, så jag kan ju inte säga att jag ogillar det, då skulle jag nog inte spela det. Men det är ju inte perfekt.
Dåligt:
Jag ogillar strider, i alla system typ. Och BRP strider dubbelt upp, det är rena pingisen. Så då jag spelleder med ganska lite strider så fungerar BRP utan sin största flaw.
Saker så som att man har olika critical hit chans på alla slag är också rätt löjligt, för det är onödig matte att ta skill/20 varje gång. Husregler ftw!
Bra:
På + sidan så måste jag ändå säga att det är löjligt bra för att husregla. Om det är något jag ogillar i BRP så kan jag lätt byta ut det och det går smidigt och utan klagomål.
Det är rätt lätt, det stör inte min setting och jag kan göra lite vad jag vill med det, eller runt det. Men jag husreglar också en del vad det gäller sociala konflikter.
Så för att sammanfatta. Jag kan lätt spela det, jag är så van vid det och har systemet inrotat i huvudet. Men jag spelar runt systemet, och låter inte systemet omsluta mig som en låda. För tillfället använder jag även deras 2008 bok som inte är riktigt lika föråldrad som gamla Call of Cthulhu, men ändå inte direkt modernt.
//Lallo - Är rädd att denna tråd kommer få mig att byta till WoD inför kampanjen som börjar om en vecka, men då måste ju folk skapa nya karaktärer! Buh.