Nekromanti Hjälp med termer

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
När folk snackar om regelsystem så menar de mekanik, alltså "Slå 1T20 lika med eller under värdet för att lyckas". Jag skulle vilja ha någon term som inte är "system" men som även innefattar spelstil, överenskommelser inom gruppen (sociala kontrakt), anpassning efter spelets genre och hur man använder mekaniken.

Jag märkte det här i Matiné-recensionen i Fenix, där recensenten endast gick igenom mekaniken när det viktigaste i spelet är hur man använder mekaniken då det formar spelstilen som man ska använda med rollspelet. Hon hade helt missat poängen med spelet.

Så finns det någon vettig term för det? "System" är korkat att använda då det blandas ihop med "regelsystem". Jag skulle också vilja ha en term för hanteringen av regelmekaniken, alltså om man exempelvis ska slå tärningar hela tiden för allt rollpersonerna gör eller om man ibland kan nöja sig med att titta på värden och tolka vad som händer utan tärningsslag. Det är två helt olika sätt att använda mekaniken.

/Han som ställer frågan med tanke på en revision av Matiné
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Wilp... Den Odödlige Kejsaren använder ordet form.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fiktionsspel säger "system" och ger sig in i alla diskussioner om regelsystem och säger att de har en onödigt begränsad bild av vad ordet innebär. Det är också en möjlig lösning. (Och inte nödvädnigtvis en dum sådan.)

"Konventioner" eller "Form" är de ord som jag anser beskriver vad du pratar om bäst, men om du känner att det finns folk som missar poängen med Matiné så skulle jag välja ett annat ord, tillräckligt exotiskt för att inte kunde förväxlas med vardagliga ord. Typ att skriva "Spelform", "Spelkultur" eller att prata om "Det Osynliga Kontraktet" istället. Göra mer av en grej utav det.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
På Matine skriver du ju att systemet _stöder_ en viss typ av spel. Inte så dumt uttryckt. Det är väl en term för helheten av detta stödjande du är ute efter: regler + spel. Hmm. Jag håller f ö med om det du säger om recensionen.

Så förslag: "Konvention" eller "spelkonvention". Ett socialt kontrakt är en konvention. Sätt att göra något är ofta per konvention. Regler kan vara konvention. Konventioner etableras genom överenskommelse i en grupp. Kan vara både skriftliga och av hävd.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Rising said:
Fiktionsspel säger "system" och ger sig in i alla diskussioner om regelsystem och säger att de har en onödigt begränsad bild av vad ordet innebär. Det är också en möjlig lösning. (Och inte nödvädnigtvis en dum sådan.)
Det var därför jag var så tydlig med att jag inte ville ha det som ord, då jag inte fattade vad han menade först när han använde ordet. :gremsmile:

"Konventioner" eller "Form" är de ord som jag anser beskriver vad du pratar om bäst,
Konvention var bra, vilket Hakanlo styrkte.

...men om du känner att det finns folk som missar poängen med Matiné så skulle jag välja ett annat ord, tillräckligt exotiskt för att inte kunde förväxlas med vardagliga ord. Typ att skriva "Spelform", "Spelkultur" eller att prata om "Det Osynliga Kontraktet" istället. Göra mer av en grej utav det.
Det här är något du gör väldigt bra i dina teori-inlägg. Väljer ut namn på termer som är väldigt iögonfallande. Det skulle ge större tyngd åt mina ord då. Hmm, tåls att diskuteras om. Några åsikter från övriga kring detta?

/Han som blev sugen att fortsätta på Mutiné-reglerna
 
Top