Nekromanti BRP - Bra eller anus

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Arfert said:
Om CoCs många editioner... man gjorde typ en ny för att passa med övrigt utgivet material. Annars så efterfrågades inte några större regeländringar från majoriteten av spelarna.
Nä, spelare är konservativa. Man tänker att det man använder funkar bra, även om det kanske finns andra lösningar som funkat bättre. men gammalt blir automatiskt "bättre" för att man är van.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Tja, mitt spelgäng har kört med en hemmoddad BRP i 30 år. Vi har en regellätt approach till spelandet (mycket prat och få tärningsslag) och då funkar BRP jättebra. Så vi är väl konservativa -- if it ain't broke, don't fix it.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Precis detsamma gäller för oss. Vi har kört en och samma kampanj (dock med ett antal pauser och glest mellan spelmötena) i DoD -82 i 23 år.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: BRP - Bra eller anus OT

Vi har kört en och samma kampanj (dock med ett antal pauser och glest mellan spelmötena) i DoD -82 i 23 år.
Fy fan vad coolt!!!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Mekanurg said:
Tja, mitt spelgäng har kört med en hemmoddad BRP i 30 år. Vi har en regellätt approach till spelandet (mycket prat och få tärningsslag) och då funkar BRP jättebra. Så vi är väl konservativa -- if it ain't broke, don't fix it.
Tja, som jag skrev tidigare - Moddat BRP kan bli hur bra som helst. Min kommentar var mer menad åt just CoC's system, och att spelare inte vill ha förändringar i det.

Bevisligen gör ju du och din grupp förändringar, så... Då tillhör ni väl inte den gruppen? =)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
krank said:
Alltså, man ser inte nyanserna för att man inte tillhör gruppen som gillar sånt.
Inte gillar sånt? Jag diggar ju sånt. Men jag är ändå av åsikten att skillnaderna är marginella. Att slå 1t100 plus FV och försöka komma över 100 eller att försöka slå 1t100 under FV är samma sak. Att belöningscykeln ger mig 100xp vid en framgång eller ger mig en chans att öka 1t6 vid perfekt slag är fortfarande en belöningscykel som griper in när jag använder en färdighet. Osv.

Jag avgudar MERP och skulle jag bara ha mer tid i mitt liv skulle jag gärna spela en lång lång kampanj med MERP. Jag diggar CoC som fan. Jag älskar Rolemaster. Jag tycker gamla D&D är en fröjd. Jag tycker Stormbringer är ett skitballt spel! Men jag tycker inte de är vitt skilda system. Jag tycker inte att något av dem har belöningscyklar som direkt skiljer sig från något av de övriga så radikalt, därav att jag tycker att de--i princip--är likadana spel som kan få ta emot precis samma kritik.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Och du fuskar lite, eftersom trallpunk inte är punk utan radiorixpop, så funkar det inte. Men D20 och BRP är mer som krust och käng. Luktar likadant, men talar med lite olika brytning. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Poppe said:
Inte gillar sånt? Jag diggar ju sånt. Men jag är ändå av åsikten att skillnaderna är marginella. Att slå 1t100 plus FV och försöka komma över 100 eller att försöka slå 1t100 under FV är samma sak. Att belöningscykeln ger mig 100xp vid en framgång eller ger mig en chans att öka 1t6 vid perfekt slag är fortfarande en belöningscykel som griper in när jag använder en färdighet. Osv.
Då delar jag helt enkelt inte alls din åsikt. Systemen gör samma saker, men för mig är de väldigt olika - levels eller levellöst, klasser eller inte klasser, Pendragon eller motståndstabell - allt detta spelar roll, och skapar skillnad.

d20 och BRP löser samma problem, men på rätt olika sätt. Komponenterna liknar varandra, men de förutsätter olika spelstilar. Och hindrar/bejakar olika saker.

Jag tycker helt enkelt att det blir väldans förenklat att säga att alla tradsystem är "samma system".

Fast det är klart att det beror på vilken upplösning man väljer, så att säga. Zoomar man ut lite till är ju alla rollspel samma spel. Och zoomar man in lite mer är inga spel likadana. Själv förstår jag inte riktigt nyttan med perspektivet att alla tradspel är likadana, och undviker det därför.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Poppe said:
Och du fuskar lite, eftersom trallpunk inte är punk utan radiorixpop
"Inte RIKTIG punk"
"Inte RIKTIGT rollspel"

Samma tråkiga diskussion.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Åh du behöver inte alls dela min åsikt, jag ämnar inte ens argumentera för min åsikt. För bara inte ihop den med att ett ogillande. För någon sådan koppling finns inte hos mig.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag måste hålla med krank här. Om frågan handlar om hur systemet "fungerar" för folk, då är "det är samma sak som d20, GURPS osv." helt enkelt fel nivå.

Då handlar frågan om precis de detaljerna - ÄR det bättre att slå under eller över? Är level-löst bättre än levlar? Osv.

Spelar ingen roll att de har samma roll i ett större skeende - det finns bättre och sämre sätt att sköta den rollen. De olika sätten ger följder för hur man spelar.

Det handlar inte nödvändigtvis om hur man UPPSKATTAR det - om du uppskattar flera olika sätt lika mycket, fine. (Jag antar att det är någonstans där du är?) Men det betyder inte att de är "samma".

Jag tycker om både köttbullar och köttfärssås med spagetti, men även om båda görs på köttfärs är det inte heller "samma sak"... :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag måste hålla med unfair här. BRP fungerar (i de rätt få spelen jag testat).

Det finns helt klart en fördel i att de flesta rollspelare är bekanta med det. Uppdelningen i grundegenskaper och färdigheter är inte helt omöjlig att relatera till. Vill man ha tradsim så får man allt man behöver med BRP.

Själv spelar jag ibland BRP-spel, främst DoD:T. Det fungerar fint, så länge man inte slåss så mycket. För då är det friform med lite värden som beskriver din rollperson. Och det är rätt trevligt.
 

PatrikL

Veteran
Joined
3 Oct 2010
Messages
55
Location
Stockholm
Undrar om du inte fått användningen av motståndstabellen om bakfoten. Den var aldrig tänkt att användas för färdigheter o dyl. Snarare för att jämföra grundegenskaper, vår sammanlagda Styrka på 32, räcker det för att flytta stenblockets storlek 45? Mao användes den tämligen sällan i spel i klassiska COC, vanlig färdighetsresolution täckte lätt 99% av alla slag.

Nå, jag kan ha misstolkat det du säger.

Vänligen,

Patrik
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Själv har jag i efterhand kommit fram till att motståndstabellen var ett lysande inslag eftersom den gav ett snabbt och enkelt sätt att avgöra allt som föll utanför de vanliga reglerna. "Okej, du vill trolla med knäna. Hur bra är du på det? Typ 8, kanske? Och det du vill göra är kanske 11 svårt. Kolla tabellen..."
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
AndersG said:
Själv har jag i efterhand kommit fram till att motståndstabellen var ett lysande inslag eftersom den gav ett snabbt och enkelt sätt att avgöra allt som föll utanför de vanliga reglerna. "Okej, du vill trolla med knäna. Hur bra är du på det? Typ 8, kanske? Och det du vill göra är kanske 11 svårt. Kolla tabellen..."
Jo, alltså - jag har varit lite förtjust i motståndstabellen av just den orsaken. Skippa allt annat av systemet, behövs inga avståndsmodifikationer till skjutvapen eller besvärjelsegrader eller nått sånt. Kanske man kan tänka sig lite färdigheter, inkl. kanske några magi-motsvarande. Som bonusar på tabellen. Sen kör!

Gör vad du vill, när du vill, hur du vill - du får ett motståndsvärde av SL. Sen rulla!

Men det finns andra sätt att nå det. Och i slutänden är det nog så att man får lika mycket regler (om man försöker publicera det som "system" iaf.) för att bestämma vad som är rimliga motståndsvärden för olika saker. Och då mister det sin poäng och blir til syvende og sidst bara ett _extra_ onödigt led för att få fram ett värde att slå, under eller över eller vad man nu vill...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Sapient said:
AndersG said:
Själv har jag i efterhand kommit fram till att motståndstabellen var ett lysande inslag eftersom den gav ett snabbt och enkelt sätt att avgöra allt som föll utanför de vanliga reglerna. "Okej, du vill trolla med knäna. Hur bra är du på det? Typ 8, kanske? Och det du vill göra är kanske 11 svårt. Kolla tabellen..."
Jo, alltså - jag har varit lite förtjust i motståndstabellen av just den orsaken. Skippa allt annat av systemet, behövs inga avståndsmodifikationer till skjutvapen eller besvärjelsegrader eller nått sånt.
Motståndstabellen kan sammanfattas med följande formel:
AKTIVT VÄRDE - PASSIVT VÄRDE + 10

Så om du har 10, motståndaren 20 så ska du slå emot 0.
Om du har 10, motståndaren 15 så ska du slå emot 5.
Om du har 10, motståndaren 10 så ska du slå emot 10.

Den skarpsynte ser nu här att om man drar av tio från motståndarnas värde (vare sig motståndaren i detta fall är en sten, dörr eller ett monster) så får vi en svårighetsgrad. Har motståndaren 20 så ger det -10 på handlingen. Har motståndaren 15 så ger det -5 och så vidare.

Med andra ord. För mig skulle det enklaste sättet vara att bara låta motstånd vara svårighetsgrader. Hon slår dig. Slå för att parera med -5. Vill du slå henne? Då får du -5 på handlingen. Det ger precis samma sak som att alltid använda motståndstabellen för alla handlingar.

/Han som ogillar konventionen att spelledarpersoner måste ha samma värden eller ens följa samma skala som rollpersonerna
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Förvisso. Men fördelen med tabellen är att man slipper tänka, bara titta.

Även om ditt sätt kräver minimalt med tankemöda så är ju det ändå möda. :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Han said:
Sapient said:
AndersG said:
Själv har jag i efterhand kommit fram till att motståndstabellen var ett lysande inslag eftersom den gav ett snabbt och enkelt sätt att avgöra allt som föll utanför de vanliga reglerna. "Okej, du vill trolla med knäna. Hur bra är du på det? Typ 8, kanske? Och det du vill göra är kanske 11 svårt. Kolla tabellen..."
Jo, alltså - jag har varit lite förtjust i motståndstabellen av just den orsaken. Skippa allt annat av systemet, behövs inga avståndsmodifikationer till skjutvapen eller besvärjelsegrader eller nått sånt.
Motståndstabellen kan sammanfattas med följande formel:
AKTIVT VÄRDE - PASSIVT VÄRDE + 10

Så om du har 10, motståndaren 20 så ska du slå emot 0.
Om du har 10, motståndaren 15 så ska du slå emot 5.
Om du har 10, motståndaren 10 så ska du slå emot 10.

Den skarpsynte ser nu här att om man drar av tio från motståndarnas värde (vare sig motståndaren i detta fall är en sten, dörr eller ett monster) så får vi en svårighetsgrad. Har motståndaren 20 så ger det -10 på handlingen. Har motståndaren 15 så ger det -5 och så vidare.

Med andra ord. För mig skulle det enklaste sättet vara att bara låta motstånd vara svårighetsgrader. Hon slår dig. Slå för att parera med -5. Vill du slå henne? Då får du -5 på handlingen. Det ger precis samma sak som att alltid använda motståndstabellen för alla handlingar.

/Han som ogillar konventionen att spelledarpersoner måste ha samma värden eller ens följa samma skala som rollpersonerna
Tja, själv gillar jag att skippa tabeller och alltid gå på differensen.

solvebring ska smyga förbi Han. solvebring har CLB 12 i Dold förflyttning och Han (för närvarande) CLB 13 i Upptäcka fara. solvebring slår 5 och lyckas. Därav modifieras Hans chans för att upptäcka detta med solvebrings differens: 7 (12 - 5 = 7). Han har då CLB 6 (13 - 7 = 6). Han slår 11 och misslyckas. solvebring smyger förbi utan att avslöjas.

... Kort sagt, man får då med nöjet att rulla tärning, vilket de flesta trots allt verkar gilla. Plus att man slipper tänka alltför mycket eller glo på en tabell. Plus att det enkelt löser de flesta situationer.

Det finns säkert en jävla massa brister i detta som jag inte tänkt på - system och matematik är nog inte min grej - men jag gillar det och tycker det funkar bra. =)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
solvebring said:
solvebring ska smyga förbi Han. solvebring har CLB 12 i Dold förflyttning och Han (för närvarande) CLB 13 i Upptäcka fara. solvebring slår 5 och lyckas. Därav modifieras Hans chans för att upptäcka detta med solvebrings differens: 7 (12 - 5 = 7). Han har då CLB 6 (13 - 7 = 6). Han slår 11 och misslyckas. solvebring smyger förbi utan att avslöjas.

... Kort sagt, man får då med nöjet att rulla tärning, vilket de flesta trots allt verkar gilla. Plus att man slipper tänka alltför mycket eller glo på en tabell.
En enklare variant är att den som slår högst vinner. Lyckade slag går före misslyckade. Han har 5 i Smyga medan solve har 8 i Upptäcka fara. Han är kass och slår 7 men solvebring misslyckas också. Dock slår han 19 och vinner över Han.

/Han som föredrar det där sättet framför allt annat
 
Top