Bra SF-rollspel?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Från en hastig bläddring för några år sedan vill jag minnas att Starchallenge har rätt fina bilder. Annars har jag aldrig hört någon säga något positivt om spelet, vilket är trist. Jag hade gärna sett fler bra scifi-rollspel på svenska.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Från en hastig bläddring för några år sedan vill jag minnas att Starchallenge har rätt fina bilder. Annars har jag aldrig hört någon säga något positivt om spelet, vilket är trist. Jag hade gärna sett fler bra scifi-rollspel på svenska.
Sci-fi heartbreaker, detta spel tror jag. Konstruktören var aktiv här tills spelet var klart om jag minns rätt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Sci-fi heartbreaker, detta spel tror jag.
Ja, det är min bild också. En skapare som verkligen la ner sin själ i spelet men antagligen saknade en parhäst eller redaktör som kunde bromsa innan det blev för mycket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Av den här sedan länge bortglömda tråden att döma var spelet om långt inte superlångt: https://www.rollspel.nu/threads/hur-långt-är-spelet.76466/#post-1043717. Relativt sett då.
Som jag minns det då dök författaren upp med ett par års mellanrum och utannonserade att Starchallenge var klart. Tyvärr upptäckte han då att en massa saker hänt sen senast han var här, och att ingen var så superimponerad. Så då var han här ett tag, tog in lite nya intryck, och försvann ett par år…

Vid något tillfälle har jag för mig att spelet var liksom flera pärmar tjockt. Spelet vi fick i slutänden (som jag har här i hyllan bredvid mig) var väldigt tunnt jämfört med en del iterationer.

Men ja, det var ett typiskt fall av "jag ska göra det ultimata spelet" och sen kombinationen feature creep och flytande måltavla… Så istället för att bara släppas och sedan få nya versioner så spenderade spelet åratal i ett slags konstant utveckling med flera omstarter.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Blev lite besviken på Sci-fi!, som helt saknade regler för rymdstrid har jag för mig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Blev lite besviken på Sci-fi!, som helt saknade regler för rymdstrid har jag för mig.
Det stämmer att Sci-fi! saknar regler för rymdstrid men mig stör det inte. Jag uppfattar Sci-fi! som sprunget ur en äldre tradition av science fiction - en slags futuristisk efterföljare till svärd och planet-berättelserna av Edgar Rice Burroughs, Leigh Brackett med flera - där fokus ligger på äventyr på främmande världar.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Ett litet tillägg, TDP har några sköna korta äventyr, som inspirerats av filmer som Event Horizon, Life, Outland m m, men står på egna ben. Funderar faktiskt lite på att testa ngt Alienscenario med TDP som regelsystem.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Ett litet tillägg, TDP har några sköna korta äventyr, som inspirerats av filmer som Event Horizon, Life, Outland m m, men står på egna ben. Funderar faktiskt lite på att testa ngt Alienscenario med TDP som regelsystem.
Om du ska tipsa om ett äventyr till TDP, vilket väljer du då? Jag har inte skaffat något av dem ännu, men blir nyfiken.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Mitt eget QuestCore har bra stöd för SF. Det är generiskt men med bl.a. sci-fi-utrustning och lite monster redan i basreglerna. Jag skulle säga att QuestCore både funkar till hard sf och mer rymdopera (typ Star Wars). Det är i grund och botten ett skillbaserat system fast med specialförmågor som definierar karaktären eller varelsen. Relativt enkla regler (betydligt enklare än t.ex. D20). Snabba strider med enkla taktiska val.
Länk:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Det stämmer att Sci-fi! saknar regler för rymdstrid men mig stör det inte. Jag uppfattar Sci-fi! som sprunget ur en äldre tradition av science fiction - en slags futuristisk efterföljare till svärd och planet-berättelserna av Edgar Rice Burroughs, Leigh Brackett med flera - där fokus ligger på äventyr på främmande världar.
Exakt, det var så vi tänkte.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Om du ska tipsa om ett äventyr till TDP, vilket väljer du då? Jag har inte skaffat något av dem ännu, men blir nyfiken.
The Ana-Sin-Emid Report om man gillar en take på
Event Horizon
, och The AMC-222 Report för lite åt
Outlandhållet
. The Gamma Sigma 12 Report lutar sig åt
Aliens
en del. Sedan är den korta Genfood Dispatch lite rolig också, och går att utveckla.
De står på egna ben dock, även om det finns blinkningar åt diverse filmer/dataspel. Gillar dem, inget revolutionerande men korta och effektiva!
PS på Ospreys hemsida för spelet finns en Directors cut, med lite mer regler och tips.
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag skall kolla in samtliga förslag, så tack alla! Men vilken version av Traveller är bäst?
Den som finns ute i handeln nu är alldeles utmärkt. Det är i praktiken den första utgåvan från 77 fast upputsad till dagens standard.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Den som finns ute i handeln nu är alldeles utmärkt. Det är i praktiken den första utgåvan från 77 fast upputsad till dagens standard.
Är det Mongoose version du syftar på?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Mina egna efterforskningar tyder på att det är lite överdrivet att påstå att Mongoose Traveller finns ute i handeln. Jag har inte hittat hur man kan få tag på grundboken utan att importera det från Storbrittanien för en hand och ett ben. Folk som vet rimliga alternativ får gärna rätta mig.

Übereil
 
Top