Hur långt är spelet?

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Frågan om hur omfångsrikt ett spel är dyker upp ganska ofta, och jag tänkte att vi kunde reda ut detta en gång för alla genom att räkna tecken istället för sidor.

För att se hur omfångsrikt spelet är gör du så att att du tar de produkter som ingår i grundpaketet. I vissa fall är det en box, i andra fall är det en trilogi böcker och i ytterligare några fall är det en enda bok. Det är *inte du* som får avgöra vad som är grundpaketet, utan spelutgivarna. Så ligger det med tre äventyr i grundboxen räknas de också.

Räkna sedan antalet tecken i materialet. Det gör du genom att räkna det genomsnittliga antalet tecken inklusive blanksteg på en rad, och sedan multiplicera det först med antalet rader på en komplett sida (glöm inte att många spel är flerspaltiga), och sedan antalet kompletta sidor i materialet. Du måste alltså bläddra igenom boken och mellan tummen och pekfingret ta reda på hur många fulla sidor det utgör. Lite jobbigt, men va fan.

Alternativt, om du har en pdf, kan du bara kopiera all text in i något program som kan räkna tecken, och sen kolla där.

Vill man ge en lite mer rättvisande bild av spelet kan man också kort markera vad som ingår. Man får då inte räkna t.ex. implicit setting eller faktumet att man kan slumpa fram en massa grejer eller hitta på själv utifrån materialet -- detta kan man nämligen på olika sätt säga om nästan allt. Använda de här kategorierna:

* (Ä)ventyr (ingår ett färdigt material att spelleda utifrån?)
* (S)etting (ingår en explicit setting för spelandet?)
* (F)lera spelstilar (ingår det att man kan spela i olika stilar?)
* (V)araktighet (ingår det att man spelar många spelmöten med materialet, eller räcker det snarare till ett par one-shots?)

T.ex., mellan tummen och pekfingret och med reservation för att jag inte orkar kontrollera om Dnd5 och Aw2 har äventyr (det är fem meter till hyllan):

Dnd5: 3 000 000 FV
AW2: 450 000 V
Whitehack2: 210 000 ÄSFV
Mutant1: 380 000 ÄSFV

En reflektion: De riktigt stora spelen i världen är nästan alla väldigt, väldigt omfångsrika utan att ge allt i grundpaketet. Den genomsnittlige rollspelaren -- utifrån säljsiffror -- gillar helt enkelt (eller är i vart fall inte hindrad av) att spelet lägger ut texten ordentligt, gillar att köpa fler böcker och gillar faktiskt också att varje bok gör 1 sak snarare än att inkludera många saker.

Hur som helst -- fyll gärna på listan! Men kom ihåg att trådens syfte är neutralt. Det är inte meningen att du ska hata på det ena eller andra spelets längd.

Hälsar

Christian
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Synd att du inte valde antal ord som måttstock, för det har jag lättillgängligt för alla mina spel och produkter. Men nu får vi helt enkelt se hur många jag orkar gå in och räkna i…

Rotsystem, grundbok396 693 ÄSV
Ödesväktarna, grundbok195 129 ÄSV
Agency (inte helt färdigt, men nästan – inklusive alla grund-häften)120 136 V

Med reservation för felräkning… Jag gick helt enkelt in i varje kapitel i google docs och använde gdocs inbyggda räknare. Jag borde verkligen sätta mig ner och skriva ett google-script för att hämta den datan från flera dokument snabbt…

Jag skippade "flera stilar", för jag kände inte att jag var helt på det klara med vad det betydde.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Lite osäker på dina ÄSFV (t.ex. Flera spelstilar kan ju vara supportat men inte uttalat), men:

MÖRK BORG: 87 000 ÄSV
Tycker det låter rimligt! Antingen är det uppenbart att man kan sätta en viss bokstav på ett spel, eller också är det inte uppenbart och då låter man bli. Det får vara måttstocken här tänker jag, så slipper vi hamna i nån lång diskussion om det. Det ligger ju ingen värdering i det. Finns ju många som älskar en benhård fokus på 1 spelstil i ett spel, t.ex. Inte så allvarligt eller ett requirement i vilket fall.

Hälsar

Christian
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,746
Location
Göteborg
Jag förstår inte riktigt vad F betyder. Hur funkar det att ett spel stöder flera spelstilar? Vad är en spelstil? På vilket sätt stöder DnD5 flera spelstilar men inte AW? Ingen kritik, jag hänger bara inte med.
 
Last edited:

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Enbart regelboken till de av våra spel som vi har tillgång till indd-filerna (lättast att räkna tecken i dessa - Legend och Förbannad saknas).

-En Garde! III: 1 419 137 ÄSFV
-Skuggornas mästare 2: 1 487 224 ÄSFV
-Skuggornas mästare med Skuggornas väsen (ger ett komplett system): 1 487 224 + 547 929 = 2 035 153 ÄSFV
-Leviathan: 1 222 004 ÄSFV
-Leka med elden: 76 805 Ä
-Pirater! 1: 708 811 SFV
-Pirater! 1.5: 1 067 646 ÄSFV
-Bortom: Lögnens slöja: 396 679 ÄSFV
-Starchallenge: 1 016 547 ÄSFV
-Tenebris: 142 917 (Ä)SV

Bubblare:
En Garde! 1 (Ragnarök speldesign): ca 580 000 ÄSFV
 
Last edited:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Bra! Heja!

Jag hittade också en mycket intressant sida där man räknat ord för internationella spel. För att få en jämförelse som funkar med den här tråden får man alltså multiplicera värdena i den tabellen jag länkar nu med 7 (6 tecken per ord är genomsnitt i engelska, plus ett mellanslag).

http://blog.trilemma.com/2017/08/what-hell-gary.html

Notera t.ex. Moldvay's Basic, som redan *utan* medföljande äventyr i boxen ligger på ca 420 000 tecken för sitt 64-sidiga häfte. Expert är ju ungefär lika tätt, så vi snackar nästan 840 000 tecken för B/X om man köpte häftena löst, eller nära 1.3 miljoner tecken om man köpte boxarna och fick med äventyr. De är ändå kända som väldigt koncisa och goda nybörjarspel.

Hälsar

Christian
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
AD&D is number one! 3150000 tecken. FV.
Fast som den postade bloggen skriver så skulle Pathfinder troligen vinna om de fick räkna med monsterbok.

Och hur många tecken skulle det riktiga Star Challenge innehålla om det inte nerfats?

Mitt tjockaste färdiga rollspel:
Go Your Own Way: 83399 (ÄSV)

Mitt tjockaste ofärdiga rollspel:
Masters of the Universe: 712513 (ÄSFV) Lades ner förra året. Kan posta det här om intresse finns.)

(Spännande, min längsta rollspelsartikel är 457150 tecken, den första av fyra delar.)
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Och hur många tecken skulle det riktiga Star Challenge innehålla om det inte nerfats?
En gissning. Tror spelet var någonstans mellan 1000 och 1200 sidor. Baserat på antal tecken/sidor i originaldokumentet till den "nerfade" versionen innan sättning borde den gamla versionen ha haft 3,3 till 4 miljoner tecken.

Vi lyckades få ungefärliga siffror för våra två sista spel också:
Förbannad: ca 44 000 (Ä)V
Legend: ca 400 000 ÄSFV
 
Top