Bra SF-rollspel?

Joined
20 Oct 2023
Messages
156
Mina egna efterforskningar tyder på att det är lite överdrivet att påstå att Mongoose Traveller finns ute i handeln. Jag har inte hittat hur man kan få tag på grundboken utan att importera det från Storbrittanien för en hand och ett ben. Folk som vet rimliga alternativ får gärna rätta mig.

Übereil
Alphaspel har två ex i lager
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Som jag minns det då dök författaren upp med ett par års mellanrum och utannonserade att Starchallenge var klart. Tyvärr upptäckte han då att en massa saker hänt sen senast han var här, och att ingen var så superimponerad. Så då var han här ett tag, tog in lite nya intryck, och försvann ett par år…

Vid något tillfälle har jag för mig att spelet var liksom flera pärmar tjockt. Spelet vi fick i slutänden (som jag har här i hyllan bredvid mig) var väldigt tunnt jämfört med en del iterationer.

Men ja, det var ett typiskt fall av "jag ska göra det ultimata spelet" och sen kombinationen feature creep och flytande måltavla… Så istället för att bara släppas och sedan få nya versioner så spenderade spelet åratal i ett slags konstant utveckling med flera omstarter.
Jag var med om ett speltest av någon av versionerna. Det var definitivt innovativt. Minns att när strid utbröt började spelledaren plötsligt ropa "PAM! PAM! PAM!" och lägga fram kort, och man måste snabbt hitta ett visst kort eller vad det nu var, en operation som tog lite tid, och ju längre tid man tog på sig, desto fler kort hann spelledaren lägga fram, så desto svårare blev striden. Någon annan mekanik var att spelledaren snurrade på en T20 och man skulle göra något innan den slutat snurra. Inte min sorts spel, men kul att någon gjorde något innovativt inom en annars väldigt konservativ del av hobbyn.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Those Dark Places har fått en uppföljare; Pressure, där man spelar mer kompetenta problemlösare i rymden. Om TDP var Alien, är detta mer likt Aliens.
pS gillar båda, men mest TPD, som känns lättare att köra just Alien rpg med,
Här berättar skaparen Hicks själv om sitt senaste spel. Jag har svårt att riktigt sätta fingret på precis vad det är som gör att det känns brittiskt och inte det minsta amerikanskt.

 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Då Stars Without Number redan nämnts slår jag ett slag för Colonial Troopers från Night Owl Workshop (Warriors of the Red Planet m.m). OSR+Starship Troopers.


White Star om man vill ha något mer generiskt, men lättare än SWN, och har massor av support

The Mecha Hack. Black Hack med mechas!


Warriors of the Red Planet. Planetary romance/John Carter science fantasy

 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Jag gillar verkligen Alien RPG (och IP:n), men skulle få svårt att motivera att det är aliens med vareviga gång man kör officiella scenarion, och mig veterligen finns det bara ett cinematic (Chariots of the Gods) som går att köra som ett kortare scenario? (Jag räknar inte med Hope's Last Day). Hoppas Ligan släpper något som inte alls har med xenos, men det kanske inte licensen tillåter.
Så, gärna fler tips på spel och framförallt (kortare) scenarios från t ex Hostile, Mothership som passar att konvertera in i Alien-världens blue-collar space trucking utan alltför stora egna arbetsinsatser.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag gillar verkligen Alien RPG (och IP:n), men skulle få svårt att motivera att det är aliens med vareviga gång man kör officiella scenarion, och mig veterligen finns det bara ett cinematic (Chariots of the Gods) som går att köra som ett kortare scenario? (Jag räknar inte med Hope's Last Day). Hoppas Ligan släpper något som inte alls har med xenos, men det kanske inte licensen tillåter.
Så, gärna fler tips på spel och framförallt scenarios från t ex Hostile, Mothership som passar att konvertera in i Alien-världen utan alltför stora egna arbetsinsatser.
Jag är inte så inläst på Hostile ännu, men det finns som sagt mycket material till spelet. Settingen är extremt lik Alien, så att konvertera scenarios bör mest handla om att fixa till stats och kanske byta namn på någon megacorp om man nu vill det. Det finns någon typ av xenos även i detta spel, men vad jag har förstått inte i alla scenarion. Spelet är rikt på detaljerad info om settingen.

Än så länge har jag inte hittat något spel i den här specifika genren som gör exakt det jag vill, men Hostile har i alla fall en del av bitarna. Det jag är ute efter är att det som händer i den första Alien-filmen bara ska vara ett exempel på vad som kan hända - inte en händelse som sedan upprepas med smärre förändringar tio gånger till. Jag är mer intresserad av allt annat som kan hända i samma universum! Om xenos finns borde det också kunna finnas helt andra lika märkliga fenomen. Eller ”bara” konflikter mellan människor långt ut i rymden.
 
Last edited:
Top