Bra SF-rollspel?

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag vill ha ett bra SF-rollspel, helst kort och snabbt att komma in i. Utan egen värld är att föredra, så inte Coriolis eller Alien. Gärna OSR, men inte för plottrigt i layouten. Jag har läst Mothership, och det är helt ok, men har hört att Death in space är på gång från Stockholm kartell (men jag vet absolut ingenting om det). Och så finns Those Dark Places som verkar kul.

Är det någon av er som har koll på dessa eller andra bra SF-lir?
Jag köpte nyligen Those Dark Places. Det är ett ganska trevligt och intressant brittiskt rollspel med väldigt enkla regler. Outland och Alien fungerar som spelets uttryckliga förebilder, men illustrationerna är enligt min mening skolboksaktigt tråkiga. De speglar inte den hotfulla settingen särskilt väl. I övrigt är spelet enkelt och välskrivet, men jag tycker inte att man får särskilt mycket stöd för att spela. Det finns exempelvis knappt några fraktioner och inte heller särskilt mycket stoff för att skapa bakgrund till karaktärerna. Spelet kan beskrivas som ett Alien light. Genren i sig är spelets till stora delar underförstådda bakgrund och setting. Det finns en del hintar här och där i texten, men inte mer.

Visserligen finns det ett hyfsat intressant introduktionsäventyr i regelboken. Det går att bygga vidare på det, men då får man räkna med att skapa mycket själv. Jag tycker alltså inte att det är ett kasst spel. Småtrevligt och intressant men alldeles för tunt. Gillar man inte Alien och Outland kan man skippa det helt.

Supplement i någon form verkar vara på gång, men jag har inte hittat någon info om vad de ska handla om. Mer spelvärld hoppas jag på. Över lag tycker jag dock att Mothership är betydligt intressantare.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ok, så det går att läsa Death in space redan nu? Hur då - jag kan inte se att pdf:en finns att köpa någonstans.
Hm… Det verkar som att den inte är officiellt släppt ännu. Jag tänkte inte på det, men tydligen är det bara vi som kickstartade spelet som fått PDF-versionen till våra DrivethruRPG-konton.

Lite trist, kan jag tycka, men jag har förstått att det finns spelmakare som tycker att den fysiska boken är den "riktiga" och inte vill släppa PDF:en innan.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Stars Without Number är massivt. Reglerna bygger på klassiska DnD men ser lite snåriga ut. Spelet innehåller mängder med slumptabeller som är en utmärkt resurs för världs- och äventyrsbygge.
En sanning med modifikation. Boken är tjock, men absoluta merparten av det är bara de nämnda världsbyggar-resurserna för SL. Reglerna man behöver för att faktiskt spela finns sammanfattade på en sida.
Det kostar heller inget att kolla själv. Gratisversionen i pdf är komplett så när som på några oväsentliga detaljer.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Vad uppskattar folk med Traveller? Jag har nosat på det i många år. Söker ett klassiskt scifi som går lätt att hoppa in i utan tunga regler, så även SWN känns intressant.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag har egentligen inget att tillägga, enär MechWarrior och Fading Suns är mina favoriter i sf genren, och de är väldigt mycket settingen.
Dock vill jag slänga in en åsikt om vilken version av Traveller man ska välja, om man väljer det och inte ett derivat. Jag tycker definiivt an ska välja nåt annat än originalet från 1977, för det är fånigt begränsat till militärer. Mongoose utgåva är klart bättre generellt val.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Vad uppskattar folk med Traveller? Jag har nosat på det i många år. Söker ett klassiskt scifi som går lätt att hoppa in i utan tunga regler, så även SWN känns intressant.

Har skrivit ett par spelrapporter från solospel och play-by-post-spel för att peka lite på varför jag älskar detta spelet. Men det finns nog mer aspekter att gräva i här.

Bland annat denna för play-by-post-spelet: https://www.rollspel.nu/threads/classic-traveller-för-några-få-imperiska-krediter-mer-play-by-chat.77918/

Och denna för sologrejen (som jag kanske borde ta tag i igen inser jag... lämnade ju allt på en intressant plats): https://www.rollspel.nu/threads/classic-traveller-ensam-på-schuraraba.76516/

Kring version så är jag stort fan av tidigare desto bättre i det här fallet, det finns delar i systemet som senare ses som problematiska men som snarare är en feature i hur de används.

Gillar du Dumarest of Terra, om inte läst testa att läsa Winds of Gath, älskar du det kommer du älska Traveller.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Den som inte redan gjort det kan läsa min recension av Sagospelet rymd som finns här. Den länkar också vidare till min tidigare recension av Universums öde.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Laddat ner gratisversionen av Stars Without Number och det verkar vara vad jag söker efter, enkla regler och fokus på allt sånt som gör klassisk sci-fi skoj. Hur det står sig gentemot Traveller får jag väl se den dag jag är hågad att punga ut för det.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Jag köpte nyligen Those Dark Places. Det är ett ganska trevligt och intressant brittiskt rollspel med väldigt enkla regler. Outland och Alien fungerar som spelets uttryckliga förebilder, men illustrationerna är enligt min mening skolboksaktigt tråkiga. De speglar inte den hotfulla settingen särskilt väl. I övrigt är spelet enkelt och välskrivet, men jag tycker inte att man får särskilt mycket stöd för att spela. Det finns exempelvis knappt några fraktioner och inte heller särskilt mycket stoff för att skapa bakgrund till karaktärerna. Spelet kan beskrivas som ett Alien light. Genren i sig är spelets till stora delar underförstådda bakgrund och setting. Det finns en del hintar här och där i texten, men inte mer.

Visserligen finns det ett hyfsat intressant introduktionsäventyr i regelboken. Det går att bygga vidare på det, men då får man räkna med att skapa mycket själv. Jag tycker alltså inte att det är ett kasst spel. Småtrevligt och intressant men alldeles för tunt. Gillar man inte Alien och Outland kan man skippa det helt.

Supplement i någon form verkar vara på gång, men jag har inte hittat någon info om vad de ska handla om. Mer spelvärld hoppas jag på. Över lag tycker jag dock att Mothership är betydligt intressantare.
Those Dark Places har fått en uppföljare; Pressure, där man spelar mer kompetenta problemlösare i rymden. Om TDP var Alien, är detta mer likt Aliens.
pS gillar båda, men mest TPD, som känns lättare att köra just Alien rpg med,
 
Top