Bra/godkända filmer som förstörs av en aspekt

Fast Aragorn hade med sig det Grå kompaniet av Dunédain, så de var med också. De är bara inte de som spelar roll.

Att filmen dumpade dem för ett gäng alver är en annan av Jacksons synder.
Javisst ja, de var med men kan inte ha varit merparten.

Bläddrar lite snabbt i boken och konstaterar att Tolkien lämnar det lite vagt exakt hur det gick till, eftersom han vill hålla oss på litet av en cliffhanger.
Så det vi får veta är att tjänsten Aragorn avkräver de döda är att befria Pelargir. Sedan ser vi honom inte igen förrän han dyker upp vid slaget.
 
Javisst ja, de var med men kan inte ha varit merparten.

Nä, max 30 pers om än extremt elit.

Bläddrar lite snabbt i boken och konstaterar att Tolkien lämnar det lite vagt exakt hur det gick till, eftersom han vill hålla oss på litet av en cliffhanger.
Så det vi får veta är att tjänsten Aragorn avkräver de döda är att befria Pelargir. Sedan ser vi honom inte igen förrän han dyker upp vid slaget.

Ja, och just det hade varit svårt att göra i filmen.
 
Det kan ha varit en ren kostnadsfråga i filmen också, ett slag till kanske var för dyrt. Eller att det ansågs tjatigt eller förvirrande med två slag som måste skildras parallellt.
 
Jacksons version av Slaget på Pellenors slätter sänkte faktiskt hela filmen för mig. Som det nämnts i tråden så finns det kanske en logik i att använda de odödas arme på slagfältet, fine. Men behandlingen av Gondor i allmänhet är det värsta. Hela deras armé består av förvirrade snubbar i helrustningar (värdelösa sådana) som mest dör på olika spektakulära sätt. Som Gondor-fanboy sen tio års ålder så blev jag så besviken. Satt och väntade på att de skulle storma ut likt i böckerna, men fick en neongrön lavin istället.

Extended version är lite bättre, där har orcherna iaf lite problem att ta sig upp för murarna, men det räcker inte på långa vägar.
 
Bryter temat med en bok: Ajvides Verkligheten borde slutat innan bokens sista scen.
Det handlar alltså om en realitystjärna som mer och mer blir övertygad om att inte bara det i hennes liv som filmas utan hela verkligheten är konstgjord. Och på slutet får man veta om hon har rätt eller inte. Att bara sluta när hon har gjort oåterkalleliga val som måste avslöja hur det hela ligger till hade vart ett mycket bättre slut. Låta läsaren fundera på om hon är galen eller har agerat rationellt.
 
Jacksons version av Slaget på Pellenors slätter sänkte faktiskt hela filmen för mig. Som det nämnts i tråden så finns det kanske en logik i att använda de odödas arme på slagfältet, fine. Men behandlingen av Gondor i allmänhet är det värsta. Hela deras armé består av förvirrade snubbar i helrustningar (värdelösa sådana) som mest dör på olika spektakulära sätt. Som Gondor-fanboy sen tio års ålder så blev jag så besviken. Satt och väntade på att de skulle storma ut likt i böckerna, men fick en neongrön lavin istället.

Extended version är lite bättre, där har orcherna iaf lite problem att ta sig upp för murarna, men det räcker inte på långa vägar.

Peter Jackson har väldigt mycket av en hard-on för hela grejen med Kungar i Sagan om Ringen, så Gondor och alla dess karaktärer som inte simpar för Aragon behandlas väldigt styvmoderligt. Tolkien själv var väldigt "kung bra, inte-kung dåligt" men Peter Jackson tar den aspekten upp till 11.
 
Ringaren i Notre Dame hade varit en av Disneys bästa filmer, om det inte vore för de skitstöriga jävlar gargoylerna som forcerar in en ansträngd och fattig comic relief filmen verkligen inte behöver.

Det hjälper ju inte att deras sångnummer är de sämsta (medans de bästa numrena i Notre Dame involverar Frollo, kyrkklockor och skam).
 
Bryter temat med en bok: Ajvides Verkligheten borde slutat innan bokens sista scen.
Det handlar alltså om en realitystjärna som mer och mer blir övertygad om att inte bara det i hennes liv som filmas utan hela verkligheten är konstgjord. Och på slutet får man veta om hon har rätt eller inte. Att bara sluta när hon har gjort oåterkalleliga val som måste avslöja hur det hela ligger till hade vart ett mycket bättre slut. Låta läsaren fundera på om hon är galen eller har agerat rationellt.

100 % medhåll!
 
Ringaren i Notre Dame hade varit en av Disneys bästa filmer, om det inte vore för de skitstöriga jävlar gargoylerna som forcerar in en ansträngd och fattig comic relief filmen verkligen inte behöver.
Den hade tjänat så otroligt mycket på om Disney vågat satsa på äldre barn för en gångs skull, istället för att alla från 4-åringar till 18-åringar ska se samma film. Hade de vågat sikta på högstadiet och uppåt hade de kunnat ha exakt samma film som grund, men klippt bort allt barnsligt trams med gargoylerna.
 
Jag tycker Gladiator är felklippt. Jag hade gillat om de börjat med gladiator-scenen och sedan avslöjat vem Maximus egentligen var mitt inne i striden och sedan påbörjat en tillbakablick för att i slutet klippa tillbaka till gladiator-scenen. Jag vet inte varifrån jag fick idén, om det var trailern eller någon som pratade om filmen, men när jag ser den är den skittråkig i sin kronologiska struktur.
På exakt samma tema tycker jag att tv-serien Vinland Saga sabbades av att den klipptes om jämfört med originalet. Originalet börjar mitt i spännande action med okända karaktärer vi blir nyfikna på, varpå vi efter ett tag flyttar tillbaka i tiden och beskriver vilka karaktärerna var som unga, i en lite lugnare del av handlingen. I TV-serien är det omvänt, så vi börjar utan en lika tydlig hook.

Ibland upplever jag att många skapare är onödigt upphängda på kronologisk ordning i sina historier.
 
Sen har vi ju Dark City, en filmpärla som ligger mig varmt om hjärtat men vars originalversion är en travesti i klippning! Det är en mysteriefilm där en person med minnesförlust ska ta reda på vad som pågår, men hela mysteriet förklaras utförligt i en voice over under filmens första minut!!! Som tur är finns en directors cut som inte begår samma dödssynd.
 
Last edited:
Ibland upplever jag att många skapare är onödigt upphängda på kronologisk ordning i sina historier

Med tanke på att en stark kritik mot The Witchers första säsong var den uppbrutna kronologin är det kanske inte så onödigt. Folk i gemen har uppenbarligen stora svårigheter med annat än helt rak kronologi.
 
Med tanke på att en stark kritik mot The Witchers första säsong var den uppbrutna kronologin är det kanske inte så onödigt. Folk i gemen har uppenbarligen stora svårigheter med annat än helt rak kronologi.
Du menar att all media med uppbruten kronologi har roller som inte åldras, alltid bär samma kläder och där det är i princip är noll information om att det handlar om en helt annan tidslinje? Att filmer som The Usual Suspects inte kan uppskattas av folk?

Jättekonstigt argument att ta ett skitdåligt hanterande som "bevis" för att det inte funkar.
 
Du menar att all media med uppbruten kronologi har roller som inte åldras, alltid bär samma kläder och där det är i princip är noll information om att det handlar om en helt annan tidslinje? .
Fast det där har vi redan avhandlat i en annan tråd.
 
Med tanke på att en stark kritik mot The Witchers första säsong var den uppbrutna kronologin är det kanske inte så onödigt. Folk i gemen har uppenbarligen stora svårigheter med annat än helt rak kronologi.
Jag tror snarare de måste försöka komma på varför något dåligt är dåligt och pekar på första sak de ser. Typ så funkar det när man visar design för en kund när man jobbar med det, är de något de inte fröstår som skaver så börjar de gnälla på färg eller typsnitt för det är saker de vet om finns. Problemet med S1 av Witcher var ju att en hel del var rätt dåligt - utöver det som var från novellerna.
 
Alien Resurrection: jag gillade faktiskt filmen ganska långt in i den (Jeunets stil har tilltalat mig ända sedan Delikatessen), men slutet stinker (i synnerhet den vita jättebebisen).

Slut som retroaktivt pajar hela filmer är ett delkapitel för sig.

Wonder Woman är en av DCU:s bästa filmer - inte i mördande konkurrens men ändå - men "slutstriden". Jistanes. Jag undrar om man fastnade mellan en önskan att inte ha en slutstrid eftersom Ares har byggts upp som krigsguden som Wonder Woman inte kan spöa i direkt strid, och en insikt att man inte kan göra den första DCU-filmen med kvinnlig huvudroll till den utan slutstrid. Istället blev det bokstavligen en ljusshow.

Wonder Woman II är ändå en okej rulle. Ja, jag vet att jag har en minoritetsåsikt. Att skurken är Donald Trump är ju lysande, men även denna film slutar med en ljusshow och ett dramatiskt tal av Wonder Woman. Ett varv till hos manusförfattaren så hade det nog kunnat bli bra.
 
Anekdot, så startade de filmningen utan fullständigt manus och kom på eftersom. Vissa delar av filmen bygger helt på infall från en tidigare scen.

Blev inte lättare av att en bärande skådis dog under inspelningen heller.
 
Blev inte lättare av att en bärande skådis dog under inspelningen heller.
Fast … Gladiator är ju en bra film. Snarare är den ett exempel på att det det kan bli bra trots att manuset inte var klart och att en viktig skådis dog under filmningen. Det hör verkligen inte till vanligheterna, men här gick det, menar jag, bra.
 
Back
Top