Bra/godkända filmer som förstörs av en aspekt

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,035
För mig brukar det krävas mer än en enskild sak för att jag ska ogilla en film. Är filmen bra i övrigt brukar jag kunna bortse från dåliga saker i den. Det finns ju dock filmer som har enskilda händelser som stör en så mycket att de liksom tar över hela filmupplevelsen och förstör det som är bra. Det finns några sådana filmer för mig.

Avatar: The way of the water
Jag har tjatat om denna film rätt mycket. Den är snygg som tusan och innehåller bra action. Men jag kan inte komma över pappans beteende. Han behandlar sitt ena barn oförlåtligt grymt och filmen verkar inte förstå hur vidrig han är. För mig överskuggar det allt som eventuellt är bra med filmen.

Riddick (2013)
Till skillnad från de flesta andra gillade jag Chronicles of Riddick och hade gärna sett en fortsättning på filmserien som var mer som den filmen. Men om jag förstår det rätt blev den en flopp och den tredje filmen gjordes på mindre budget och i syfte att mer likna den första filmen. Och inget fel i det, filmen kunde ju bli en spännande liten historia. Dock finns det en plot point som för mig förstör hela filmen. Det finns en kvinnlig karaktär som är lesbisk och i slutet avlesbifierar Riddick henne med sin manliga charm. Det är verkligen uselt och det förstör resten av filmen!

Spectre
Jag gillar James Bondfilmerna som ett guilty pleasure och de har en historia av att ha plots som visserligen är dumma men leder till så bra underhållning att man kan förlåta det, och till och med roas av det. Men när Blofeld dels avslöjar att han är Bonds brorsa och dessutom ansvarig för allt ont som hänt honom, då blir det så tappat att jag liksom inte kan hålla fokus på resten av filmen!

Så, har ni några filmer där en enda enskild aspekt förstört hela filmupplevelsen för er?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
- Jar Jar Binks
Jag hade nog sagt George Lucas, faktiskt. ;)

The Abyss
Fantastisk film på så många sätt, men när jag såg den hos en vän så pausade hen vid ett visst tillfälle i slutet och sa, "Du har nu ett val, för filmen blir sämre härifrån. Du kan sluta titta och känna att det är en av de bästa filmer du sett. Eller så fortsätter du. Och jag tror du kommer fortsätta. Men du kommer förstå vad jag menar". Sen såg jag klart den. Och min vän hade rätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
The Abyss
Fantastisk film på så många sätt, men när jag såg den hos en vän så pausade hen vid ett visst tillfälle i slutet och sa, "Du har nu ett val, för filmen blir sämre härifrån. Du kan sluta titta och känna att det är en av de bästa filmer du sett. Eller så fortsätter du. Och jag tror du kommer fortsätta. Men du kommer förstå vad jag menar". Sen såg jag klart den. Och min vän hade rätt.
Jag har visserligen inte sett AI: Artificial Intelligence på många år nu, och borde egentligen kolla ifall det här fortfarande stämmer, men: Jag brukade ge folk ett liknande råd med den: "När du ser is, stäng av. Filmen blir bättre då."

Jag gillade alltså inte grejen med CGI-aliens som forcerade ett "lyckligt slut".
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,936
Location
The Culture
Nu är det inte bara en enskild sak jag har problem med i den filmen, men när jag såg Interstellar, så började jag räkna matte istället för att koncentrera mig på filmen efter att de lämnat planeten med jättevågen vid det svarta hålet. Det finns inget rimligt sätt för dem att ta sig därifrån med den teknologi som de hade tillgång till, och då spelar det ingen roll vad som händer därefter och hur känslomässigt engagerande det är.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,936
Location
The Culture
Jag har visserligen inte sett AI: Artificial Intelligence på många år nu, och borde egentligen kolla ifall det här fortfarande stämmer, men: Jag brukade ge folk ett liknande råd med den: "När du ser is, stäng av. Filmen blir bättre då."

Jag gillade alltså inte grejen med CGI-aliens som forcerade ett "lyckligt slut".
Jag vill lägga till Total Recall (den med Arnold) till den listan.

Framåt slutet visar det sig att Arnolds rollfigur är en ond agent som gått "undercover" med fejkade minnen för att infiltrera motståndsrörelsen. Hans chef berättar detta för honom och sedan släpas han iväg för att få sin goda personlighet raderad och ersatt med den gamla onda. Sluta titta där, och skippa biten där han slår sig fri, dödar alla ondingar och trollar fram atmosfär på Mars.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Jag vill lägga till Total Recall (den med Arnold) till den listan.

Framåt slutet visar det sig att Arnolds rollfigur är en ond agent som gått "undercover" med fejkade minnen för att infiltrera motståndsrörelsen. Hans chef berättar detta för honom och sedan släpas han iväg för att få sin goda personlighet raderad och ersatt med den gamla onda. Sluta titta där, och skippa biten där han slår sig fri, dödar alla ondingar och trollar fram atmosfär på Mars.
Den håller jag dock inte med om – om inte annat för att det fortfarande är oklart ifall det där verkligen händer – det är ju verkligen mer som en barnslig actionfilmsfantasi än som något det minsta rimligt. Och jag har för mig att det faktum at filmen fade:ar till vitt i slutet är tänkt att anspela på just det…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,035
Den håller jag dock inte med om – om inte annat för att det fortfarande är oklart ifall det där verkligen händer – det är ju verkligen mer som en barnslig actionfilmsfantasi än som något det minsta rimligt. Och jag har för mig att det faktum at filmen fade:ar till vitt i slutet är tänkt att anspela på just det…
Håller med.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,056
Alien Resurrection: jag gillade faktiskt filmen ganska långt in i den (Jeunets stil har tilltalat mig ända sedan Delikatessen), men slutet stinker (i synnerhet den vita jättebebisen). Och då är det ändå Joss Whedon som skrivit manus!

Kan sedan instämma i omdömet om The Abyss - hade den inte redan omnämnts hade jag tagit upp den själv.

Om en kan nämna en serie, så störde jag mig rejält på Stranger Things, sista avsnittet i säsong 4. Såväl vad som hände med Eddie som hur avsnittet slutade.

Ja, och ALLA Star Wars-filmer (utom Rogue One): C3PO, i något mindre grad R2D2. Och sedan dessa förfärliga Ewoker...
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
The Abyss
Fantastisk film på så många sätt, men när jag såg den hos en vän så pausade hen vid ett visst tillfälle i slutet och sa, "Du har nu ett val, för filmen blir sämre härifrån. Du kan sluta titta och känna att det är en av de bästa filmer du sett. Eller så fortsätter du. Och jag tror du kommer fortsätta. Men du kommer förstå vad jag menar". Sen såg jag klart den. Och min vän hade rätt.
Intressant. Vid vilken punkt i handlingen pausades det?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Håller helt med om Spectre. Idiotisk familjeintrig som det verkar som att merparten av publiken helst sluppit.

Men No Time to Die skaver mycket mer för mig. Briljant och toppklassig Bond-film ända fram till slutet. Att han offrar sig av högst onödig anledning och sprängs till stoft är tramsigt egoistiskt storhetsvansinne av Craig och både opassande och oschysst för serien. Jag hade tusen miljoner gånger hellre sparat Spectre-slutet istället, där han kör iväg mot solnedgången i sin klassiska bil. End of rant.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
13:de krigaren, scenen när de säger att det mörknar så tidigt på dagen fastän det är sommar.

Nära att samma känsla inföll sig i Midsummer när de talar om ljuset, utan att filma på olika tid om dygnet …
 
Last edited:
Top