Bra filmer du ogillar

Sunset Boulevard - Alltså jag vill älska den här filmen. Det är en genre jag älskar, en regissör jag gillar, duktiga skådespelare och ett väl genomtänkt manus, men det är något som inte klickar med helheten. Trots alla priser känns den tyvärr medioker.

Good Will Hunting är min hatfilm. Tycker det är pinsamt med den typen av karaktär som filmen bygger på. Matt Damon spelar missförstått matematiskt geni som blivit mobbat och misshandlat och arbetar som städare. Han är stark och slåss bra. Han är socialt supervass och kan mörda med sin tunga. Han har oklanderliga moraliska värderingar. Förutom matematik så är han geni på politik, samhälle, psykologi och allt möjligt. Hans svaghet är att han inte kan lita på andra och att han lätt blir arg (hans ilska riktas alltid mot personer som i filmen är helt onyanserat omoraliska: mobbare, översittare...). En underdogberättelse, men där underdogen inte har några svagheter, snarare uppfyller han något slags pubertalt mansideal.
Minns att spiken i kistan var när eftertexterna började rulla och jag såg att Matt Damon skrivit manus och alltså skapat karaktären till sig själv.

The Wolf of Wall Street (2013)

Såg den i en starkt cencurerad version där 40 min var bortklippt när den först kom ut. Tyckte inte om den då av begripliga skäl, men tänkte att jag ska ge den en ny chans.

Såhär drygt tio år efter den släpptes har den hela 8.2 i betyg på imdb.

Men det är verkligen inte en särskilt bra film. Den ska vara när slags försök att göra en finansvärlden version av good-fellas, men är mest pubertal och fånig.

Filmen är dessutom dåligt klippt, många scener innehåller dialoger som är alldeles för långa, långsamma och ointressanta. Och själva filmen är alldeles för lång och håller egentligen bara ett bra tempo de första 40 minuterna eller så.

Får 3/5

The Dark Knight - trilogin

Jag gillar nästan ingenting med Nolans take på Batman. Batman Begins är tråkig och dum. The Dark Knight är den med råge bästa i trion, men mest för att den faktiskt har lite tempo, och The Dark Knight Rises är helt bisarr copaganda om varför de korkade massorna behöver styras med fast hand för att inte kaos skall utbryta. Tyvärr kom ju Snyder och gjorde lite DC/Batman material som var ännu sämre efter det, så många blev väl nostalgiska för Nolan. Men i övrigt gjorde både Burton och nu senast Reeves långt mycket bättre Batman än vad Nolan gjorde.

Interstellar

Det är verkligen bortom mig varför någon gillar denna. Det är fin att titta på, men allt i handlingen är ju bara dumt och knappt ens sammanhängande.

A Clockwork Orange

Hur det ens är möjligt att göra en film på detta tema så långtråkigt och fritt från känslouttryck är för mig en gåta, men det gick tydligen. Jag avskyr inte den här filmen, men den är ju oerhört trist.

The Dark Knight - trilogin

Jag gillar nästan ingenting med Nolans take på Batman. Batman Begins är tråkig och dum. The Dark Knight är den med råge bästa i trion, men mest för att den faktiskt har lite tempo, och The Dark Knight Rises är helt bisarr copaganda om varför de korkade massorna behöver styras med fast hand för att inte kaos skall utbryta. Tyvärr kom ju Snyder och gjorde lite DC/Batman material som var ännu sämre efter det, så många blev väl nostalgiska för Nolan. Men i övrigt gjorde både Burton och nu senast Reeves långt mycket bättre Batman än vad Nolan gjorde.

Interstellar

Det är verkligen bortom mig varför någon gillar denna. Det är fin att titta på, men allt i handlingen är ju bara dumt och knappt ens sammanhängande.
Ja, jag får väl ge mig in i det här också.

Allt Christopher Nolan har gjort, utom Memento, är som bäst meh, som sämst riktigt tråkigt.

Vi är överens!

A Clockwork Orange

Hur det ens är möjligt att göra en film på detta tema så långtråkigt och fritt från känslouttryck är för mig en gåta, men det gick tydligen. Jag avskyr inte den här filmen, men den är ju oerhört trist.
Vi är oöverens!

Last edited:
Good Will Hunting är min hatfilm. Tycker det är pinsamt med den typen av karaktär som filmen bygger på. Matt Damon spelar missförstått matematiskt geni som blivit mobbat och misshandlat och arbetar som städare. Han är stark och slåss bra. Han är socialt supervass och kan mörda med sin tunga. Han har oklanderliga moraliska värderingar. Förutom matematik så är han geni på politik, samhälle, psykologi och allt möjligt. Hans svaghet är att han inte kan lita på andra och att han lätt blir arg (hans ilska riktas alltid mot personer som i filmen är helt onyanserat omoraliska: mobbare, översittare...). En underdogberättelse, men där underdogen inte har några svagheter, snarare uppfyller han något slags pubertalt mansideal.
Minns att spiken i kistan var när eftertexterna började rulla och jag såg att Matt Damon skrivit manus och alltså skapat karaktären till sig själv.

Tack!

Såg den i förrgår och den är väldigt medioker och rätt banal. Innehåller även vad som torde vara en av filmhistoriens sämre kärlekshistorier.

Ofattbart att den har 8.3 på imdb!

Jag känner samma för No country for old men som kom ut samma år om jag minns rätt

Ja, vad är egentligen grejen eller poängen med den filmen!

The Martian (2015). IMDb 8.0.

Ser inte storheten i denna film. Tycks det känns som en förutsägbar dussinrulle där hela världen samlas under USA:s ledning mot det billiga slutet kring några som försöker göra nåt helt orimligt och overkligt ute i rymden. På nivå med filmer som Armageddon.

Får 2.5/5

Vi är oöverens!

Jag minns inte att jag skrev det där.

Jag har inte sett A Clockwork Orange på över ett decennium, men nu när jag tänker på det så minns jag den som väldigt bra.
Måhända att den är något överskattad i vissa kretsar, men det är alla filmer (alla bra filmer är ju någons "det är världens bästa film!", vilket de ju aldrig är).

Om tråden ändå lever igen.

Weapons

Jag recenserade Weapons i filmklubben här.
Då gav jag den 3/5, vilket jag nog fortfarande står för även om det tangerar att vara lite för generöst.

Men nu när nyår varit och årsbästalistor börjat drälla in, verkar det som att Weapons, som ju var överhypad redan från början men som ändå många hade problem, har börjat få någon sorts redemption arc som en av årets bästa filmer, och årets bästa skräckfilm.

Det är helt förbluffande för mig, det är som att snart 20 år av formulaisk superhjälteproganda har polerat allas filmhjärnor så släta och blanka att när de exponeras för någonting som går utanför det och utmanar ens lite, så blir de så mind-blown att de tappar fattningen.

Weapons är en ganska dålig film som i 45 minuter hämtar stilistisk inspiration från 2010-talets indieskräckvåg a la It Follows och Hereditary, men som har samma djup som en dussinfilm i The Conjuring universat.

Bäst är den i slutet, när det blir ren och skär komedi på ett sätt som måste vara avsiktligt.

There will be Blood var väldigt ointressant för mig. Alldeles för långsam, och ingen charm.

Alltså VERKLIGEN. Snälla maken till tråkig och meningslös film. Det är verkligen en sån där film jag knappt kan ta på allvar när folk pratar sig varma om.

En annan jag inte förstår hypen kring är Sicaro. Riktig, riktig dussinfilm som hela tiden lyfts fram som en liten pärla.

Behöver ösa lite bensin på elden här ... :)

There Will Be Blood ... minns inte ens handlingen mer än att det är något om olja och att den var trög.
Zodiac - kändes osammanhängande och med pladdrig.
Infernal Affairs - Gillar dock Scorseses remake

Alla filmer av Roy Andersson...

Just det Zodiac ja, också maken till meningslös film som "hyllades" både då och nu....

The Martian (2015). IMDb 8.0.

Ser inte storheten i denna film. Tycks det känns som en förutsägbar dussinrulle där hela världen samlas under USA:s ledning mot det billiga slutet kring några som försöker göra nåt helt orimligt och overkligt ute i rymden. På nivå med filmer som Armageddon.

Får 2.5/5
Den börjar ju väldigt intressant men slutet är mina ögon befängt. dels hur overkligt genomförandet är men nästan ännu mer ordervägran från astronauterna

Gudfadern

Jag ska se triologin, men första var så tråkig att jag knappt kan förmå mig att ens tänka på att se dom andra. Det var mer än tio år sedan jag såg första delen. Det gäller nog alla maffia-filmer. Scarface, exempelvis. Mer attityd än substans. Citat som är så mycket bättre än filmen som helhet.

Jag kan se att det är välproducerade filmer, men inget för mig.

När den här trådeb startade var Dune rätt ny, men ingen har nämnt den!?

Herregud vilken dum film. Den är väl rätt snygg. Bra skådespeleri, I guess? Men den är dum, även om vi accepterar The fremen mirage som sanning. Det är inte ens fridge logic för åtminstone had satt där och tyckte den var orimlig, direkt.

Ni vet hur The Phantom Menace har en handelsblockad som nån slags plot point? Det mejkar inte sense, eller så gör det det, men politiken är fernissa. Dune är vill vara smart-star wars, då kan man inte hålla på så här.

Tydligen är hus Artemis eller Artdeco mäktigast, så kejsaren teamar ihop med näst mäktigaste för att tvåla till dem. Okej. Artsy böjer sig omedelbart för kejsarens krav att de ska ta över gruvnäringen, fast de anar en fälla. Jaha. Var de inte mäktiga? De kan inte fördröja, krångla, nånting? Varför behöver kejsaren tvåla till dessa tofflar? Så Art Garfunkel himself åker dit, med alla. Hela huset. Fast de anade en fälla. Men att vara VD för LKAB är vad en furste med interplanetära förläningar förväntas göra dagligdags och man vill ju inte ha ett distansförhållande till frugan.

Väl där har såklart hus äh, jag orkar inte komma ihåg, sabotera grävmaskinerna. Men det finns en juridisk institution som medlar överlämningen. Synd bara att det är kommunekologen som gör detta. Hus Arbuckel sväljer detta. Klart, inte ska väl nån högt uppsatt furste från ett tredje hus medla? En gruvingenjör? HD? Nä, har kejsaren sagt att det är kommunekologen så är det så. Toffeldjur.

Och så slår fällan igen. Bombardemang from space! Jo men, visst. Inte låg vår egen flotta där uppe och skyddade mot detta? Nä. Finns den inte eller var den någon annanstans?

Förintas hus Articles för att de är mäktiga, för de är de ju inte, utan för att, jag vet inte, de spelar säckpipa?

Och förresten, om Skarsgård visste att han skulle bomba ovanifrån, behövde han ge grävmaskinerna punktering? Ska han inte snart ha tillbaka dem?

Nä. Dune vill göra feodal politik in space men ingen med makt över manuset visste vad något av de två orden betydde.

Last edited:
När den här trådeb startade var Dune rätt ny, men ingen har nämnt den!?

Herregud vilken dum film. Den är väl rätt snygg. Bra skådespeleri, I guess? Men den är dum, även om vi accepterar The fremen mirage som sanning. Det är inte ens fridge logic för åtminstone had satt där och tyckte den var orimlig, direkt.

Ni vet hur The Phantom Menace har en handelsblockad som nån slags plot point? Det mejkar inte sense, eller så gör det det, men politiken är fernissa. Dune är vill vara smart-star wars, då kan man inte hålla på så här.

Tydligen är hus Artemis eller Artdeco mäktigast, så kejsaren teamar ihop med näst mäktigaste för att tvåla till dem. Okej. Artsy böjer sig omedelbart för kejsarens krav att de ska ta över gruvnäringen, fast de anar en fälla. Jaha. Var de inte mäktiga? De kan inte fördröja, krångla, nånting? Varför behöver kejsaren tvåla till dessa tofflar? Så Art Garfunkel himself åker dit, med alla. Hela huset. Fast de anade en fälla. Men att vara VD för LKAB är vad en furste med interplanetära förläningar förväntas göra dagligdags och man vill ju inte ha ett distansförhållande till frugan.

Väl där har såklart hus äh, jag orkar inte komma ihåg, sabotera grävmaskinerna. Men det finns en juridisk institution som medlar överlämningen. Synd bara att det är kommunekologen som gör detta. Hus Arbuckel sväljer detta. Klart, inte ska väl nån högt uppsatt furste från ett tredje hus medla? En gruvingenjör? HD? Nä, har kejsaren sagt att det är kommunekologen så är det så. Toffeldjur.

Och så slår fällan igen. Bombardemang from space! Jo men, visst. Inte låg vår egen flotta där uppe och skyddade mot detta? Nä. Finns den inte eller var den någon annanstans?

Förintas hus Articles för att de är mäktiga, för de är de ju inte, utan för att, jag vet inte, de spelar säckpipa?

Och förresten, om Stormare visste att han skulle bomba ovanifrån, behövde han ge grävmaskinerna punktering? Ska han inte snart ha tillbaka dem?

Nä. Dune vill göra feodal politik in space men ingen med makt över manuset visste vad något av de två orden betydde.
Kanske hjälper om man har läst boken för jag känner inte igen mig alls. Ps. Dune kom före Star Wars.

Back