Bra filmer du ogillar

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag har relationen till Nolan att jag gärna ser hans filmer - en gång. Har aldrig kännt att jag behöver se om någon av dem, och i det fallet jag gjort det gillade jag dem mer första gången. Skulle gärna se han i Tenet som ny James Bond.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
  • No Country for Old Men
  • Fight Club
  • American History X
  • The Big Lebowski
...är fyra filmer alla i min bekantskapskrets gillar men som jag inte kan med alls.

Jag tror det handlar om att jag var lite sen på bollen på i alla fall No Country, FIght Club och Lebowski. De hade hunnit bli så in i helsefyr hajpade innan jag såg dem och jag funkar som så att om något hajpas så sparkar jag bakut.

American History X däremot såg jag i helt fel sammanhang, på Göteborgs Filmfestival. Uppblandad med kinesiska epos om krig och för långa dokumentärer om slumområden i USA så kändes den som en helt vanlig Hollywoodfilm och min hjärna var nog inställd på mer svårmod.

Alla filmrekommendationer borde också komma med en rekommendation om optimala förutsättningar för att tillgodogöra sig filmen. Typ "den här filmen ska du se när du är nydumpad med ett glas rött i näven".
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Alla filmrekommendationer borde också komma med en rekommendation om optimala förutsättningar för att tillgodogöra sig filmen. Typ "den här filmen ska du se när du är nydumpad med ett glas rött i näven".
Mer allmänt så verkar fel förutsättningar göra vilken film som helst till en dålig filmupplevelse. Exempelvis undrar jag om Bergmanfilmer verkligen kommer till sin rätt för skolelever som får reda på att detta ”är stor film” istället för att välja en film som ger en mjukare ingång till film som något utöver tidsfördriv och underhållning (som inte behöver va fel, men film i skolan har ju inte riktigt det syftet).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Mer allmänt så verkar fel förutsättningar göra vilken film som helst till en dålig filmupplevelse. Exempelvis undrar jag om Bergmanfilmer verkligen kommer till sin rätt för skolelever som får reda på att detta ”är stor film” istället för att välja en film som ger en mjukare ingång till film som något utöver tidsfördriv och underhållning (som inte behöver va fel, men film i skolan har ju inte riktigt det syftet).
Jag gillar allt jag sett av Bergman, men det är inte så att jag plöjt allt eller sökt upp honom. Det är för det mesta lite magisk realsim, bra skådespeleri och rätt mycket humor.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Alla filmrekommendationer borde också komma med en rekommendation om optimala förutsättningar för att tillgodogöra sig filmen. Typ "den här filmen ska du se när du är nydumpad med ett glas rött i näven".
Jag hoppas min fru begär ut skilsmässa snart så jag kan se den här filmen med full behållning... ;)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Heat har jag aldrig förstått storheten med. Pacino överspelar och jag ser ingen som helst kemi mellan personerna. Action-scenerna är sönderklippta och jag känner ingen som helst spänning i dem.

The Shining är bara tråkig. Jag förstår nog inte bara storheten med hur psykologisk den är.

Rocky Picture Horror Show är mest teatral. Kan uppskatta den för det, men inget jag skulle vilja rekommendera för andra.

Jag kan uppskatta Cohen-filmerna men The Big Lebowski är för mig en gåta. Ser de "bra" sakerna men förstår inte hur de kan engagera.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Heat har jag aldrig förstått storheten med. Pacino överspelar och jag ser ingen som helst kemi mellan personerna. Action-scenerna är sönderklippta och jag känner ingen som helst spänning i dem.

The Shining är bara tråkig. Jag förstår nog inte bara storheten med hur psykologisk den är.

Rocky Picture Horror Show är mest teatral. Kan uppskatta den för det, men inget jag skulle vilja rekommendera för andra.

Jag kan uppskatta Cohen-filmerna men The Big Lebowski är för mig en gåta. Ser de "bra" sakerna men förstår inte hur de kan engagera.
Heat är den bästa Heist-film jag vet. 🙁

EDIT: I övrigt är vi helt överens :)
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Inte film men jättemånga älskar Varan-TV. Själv orkade jag bara med första avsnittet på Öppet Arkiv. Det såg ut som ett påkostat spex - vilket väl är exakt vad det är också.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Jag hade svårt för Inception, bra musik och en riktigt bra scen, men jag kände att hela premissen kändes korkad och konstig, svart hål vid Jupiter, Really? Jag hade bilden av att filmen skulle vara hård Scifi, och så var det verkligen inte det.

Edit: menade såklart Intersetellar
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Humorserien "Varan-TV" delade publiken i slutet av 90-talet – poänglöst eller genialt?
Har aldrig träffat nån som tyckt att det var genialiskt. Misstänker att allmänomdömet ligger närmare ”poänglöst”.

//EvilSpook
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Med andra ord filmer som är kritikerrosade eller som nästan alla andra gillar. Filmer som scorar högt på IMDB och Rotten Toamtoes år efter att dem getts ut.
Det är ju rent anekdotiskt.
Ja. Fast det är ju din kompiskrets också?
Tyckte att SVT-citatet och mitt hedersord borde räcka för att diskvalificera Varan-TV som ”bra”!? 🤔

Men jag vill inte göra dina vänner upprörda, så jag kan vika ner mig i frågan.

//EvilSpook
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Jag hade svårt för Inception, bra musik och en riktigt bra scen, men jag kände att hela premissen kändes korkad och konstig, svart hål vid Jupiter, Really? Jag hade bilden av att filmen skulle vara hård Scifi, och så var det verkligen inte det.
Jag antar att du menar Interstellar? Jag hade också problem med den eftersom det var lite för många tillfällen då jag ville pausa filmen och ha en lång diskussion med manusförfattarna om varför de tyckte att det som hände nu var rimligt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Inte film men jättemånga älskar Varan-TV. Själv orkade jag bara med första avsnittet på Öppet Arkiv. Det såg ut som ett påkostat spex - vilket väl är exakt vad det är också.
Då får jag passa på att slänga en brandfackla på "I manegen med Glenn Killing", "Nilecity" och "Percy tårar". Alla citerar och skrattar och jag tycker bara det känns tunt och tråkigt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Då får jag passa på att slänga en brandfackla på "I manegen med Glenn Killing", "Nilecity" och "Percy tårar". Alla citerar och skrattar och jag tycker bara det känns tunt och tråkigt.
Där håller jag med dig. När Nilecity var nytt och "hett" skakade jag bara förvånat på huvud -- "vilket poänglöst trams" var mitt betyg.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Nilecity och de andra programmen av samma gäng var aldrig min grej heller. Jag kände mig alltid lite utanför i och med detta då mina vänner drog referenser därifrån typ hela tiden när det var i ropet.
 
Top