Bra filmer du ogillar

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,837
Location
Off grid
John Wick filmerna har bra omdömen på nätet. Jag vet inte vilka jag sett eller vad de handlade om. De borde åtminstone på papperet vara min grej men väcker inget intresse.

//EvilSpook
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag ogillar i princip alla actionfilmer med ostoppbar-personlighetslös-mordmaskin-konceptet, tex John Wick.

Jag tyckte Tenet var så tråkig att jag stängde av.

Sent om våren är den tråkigaste film jag någonsin sett. Den anses dock generellt vara ett tidlöst mästerverk från japansk films gyllene era. Jag har inget emot cinematic slowness, men den här filmen har en vansinnigt banal handling och spenderar typ 30 minuter på en meningslös meta-sekvens med en noh-pjäs...skona mig.

Werner Herzogs samtliga spelfilmer, utom Aguirre - Guds vrede, är dåliga. Han borde hålla sig till att göra dokumentärer, där är han liksom världsbäst.

The Departed är en dålig remake av en långt bättre förlaga med långt bättre skådisar.

Jia Zhangkes samlade produktion. Jag vill älska dem, det är så jävla ont om regisörrer i Kina idag med nån slags commitment till socialrealism, men de är så tråååkiga...

Let me in är en dålig remake av en långt bättre förlaga med långt bättre skådisar.

Alla västerländska musikaler kan dra åt helvete, bara indier och möjligtvis kineser tycks ha känsla för hur man gör en bra musikal.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vet inte om det är en bra film, men massor av människor tycks älska ”Inception”. Jag ogillar den med helig vrede och avskyr varje sekund av den. Jag såg den på premiärdagen när det begav sig, och jag fick verkligen koncentrera mig för att hålla mig vaken. Efter filmen frågade jag min yngre bror och dennes vän om det var jag som var dum i huvudet för att ogillat filmen, de båda svarade att de sovit under delar av filmen.

Som sagt så vet jag massor av begåvade människor vars åsikter jag verkligen respekterar som gillar eller även älskar ”Inception”, jag kommer aldrig vara en av dem. Detta är för mig lite av en gåta då jag älskar allt annat Leonardo DiCaprio varit med i, så varför avskyr jag ”Inception” så mycket?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Jag vet inte om det är en bra film, men massor av människor tycks älska ”Inception”. Jag ogillar den med helig vrede och avskyr varje sekund av den. Jag såg den på premiärdagen när det begav sig, och jag fick verkligen koncentrera mig för att hålla mig vaken. Efter filmen frågade jag min yngre bror och dennes vän om det var jag som var dum i huvudet för att ogillat filmen, de båda svarade att de sovit under delar av filmen.

Som sagt så vet jag massor av begåvade människor vars åsikter jag verkligen respekterar som gillar eller även älskar ”Inception”, jag kommer aldrig vara en av dem. Detta är för mig lite av en gåta då jag älskar allt annat Leonardo DiCaprio varit med i, så varför avskyr jag ”Inception” så mycket?
Du är helt enkelt inte "smart" nog ;)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Nu håller jag mig borta från genrer jag generellt inte gillar och kommenterar på de filmer jag trodde att jag skulle gilla men snarare ogillade.

Titane - Jury brukar sällan ha fel men efter en stark inledning kändes det som ett stolpskott till film.

Sjätte sinnet - Blev medbjuden till en exklusiv förhandsvisning av en vän och vi tyckte båda att filmen kändes som en förutsägbar dussinfilm med mediokert skådespeleri. Vi blev rätt förvånad över att filmen senare hyllades som oförutsägbar och nyskapande med strålande skådespelarinsatser.

Elena - Efter att ha gillat Andrei Zvyagintsevs två första filmer var förväntningarna extremt höga. Jag klickar inte alls med filmen Elena av någon anledning.

Juha - Jag älskar finsk film och Aki Kaurismäki i synnerhet. Jag har dock aldrig gillat Juha, även om många svenska kritiker hävdar att det är hans bästa film. Det finns många bättre filmatiseringar av boken.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Jag vet inte om det är en bra film, men massor av människor tycks älska ”Inception”. Jag ogillar den med helig vrede och avskyr varje sekund av den. Jag såg den på premiärdagen när det begav sig, och jag fick verkligen koncentrera mig för att hålla mig vaken. Efter filmen frågade jag min yngre bror och dennes vän om det var jag som var dum i huvudet för att ogillat filmen, de båda svarade att de sovit under delar av filmen.
Filmen handlar om hur de går in i folks drömmar, så att sova under visningen är en del av upplevelsen! :)

(Jag gillade den.)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det mesta av Ingmar Bergman är också extremt tråkigt och pretentiös skit som står på en enorm pedestal, särskilt i Sverige, men även i många länder utomlands. Sjunde Inseglet håller många högt, lite för att man ska, typ. Det är mitt intryck.
Jungfrukällan blev man ju tvingad att se i skolan. Det var ju på gränsen till tortyr!
Denna åsikt kan vi förenas i , Bergman är för pretentiösa filmsnobbar . Det känns som att när folk frågar om ens favoritregissörer så skall man svara Bergman bara för att , svarar man Bergman så är man inbjuden i filmsnobbs värmen. Lyckligtvis slapp jag genomlida Bergman i skolan , du har mina sympatier och medlidande
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Werner Herzogs samtliga spelfilmer, utom Aguirre - Guds vrede, är dåliga. Han borde hålla sig till att göra dokumentärer, där är han liksom världsbäst.
Aguirre är ju helt fruktansvärd :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Det tyckte inte mitt 14-åriga jag, dessvärre. Korpen flyger däremot!
Det kanske helt enkelt var för tidigt att introducera eleverna i Bergmans filmer. Jag såg den i 25-30 års åldern och tyckte det var en bra film.

Film i skolan tycker jag generellt var en ganska trist upplevelse. Minns tydligt när vi såg "Angst essen Seele auf" på tyskalektionen och jag tyckte det var det trögaste och tristaste jag varit med om. :)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Film i skolan tycker jag generellt var en ganska trist upplevelse. Minns tydligt när vi såg "Angst essen Seele auf" på tyskalektionen och jag tyckte det var det trögaste och tristaste jag varit med om. :)
Vår tyskalärare valde Aus dem Leben der Morionetten (vilket jag just lärde mig är en Bergmanfilm för att knyta till den diskussionen) och den uppskattade inte jag som 14-åring. Efter stor klaga och missnöje fick vi dock dagen innan skolavslutningen som kompensation se das Boot vilket uppskattades mycket mer.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Det kanske helt enkelt var för tidigt att introducera eleverna i Bergmans filmer. Jag såg den i 25-30 års åldern och tyckte det var en bra film.

Film i skolan tycker jag generellt var en ganska trist upplevelse. Minns tydligt när vi såg "Angst essen Seele auf" på tyskalektionen och jag tyckte det var det trögaste och tristaste jag varit med om. :)
Jag har försökt se de senare, samma trista utfall.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Vår tyskalärare valde Aus dem Leben der Morionetten (vilket jag just lärde mig är en Bergmanfilm för att knyta till den diskussionen) och den uppskattade inte jag som 14-åring. Efter stor klaga och missnöje fick vi dock dagen innan skolavslutningen som kompensation se das Boot vilket uppskattades mycket mer.
Leben der Morionetten har jag faktiskt inte sett så den kan jag inte uttala mig om. Däremot så är das Boot verkligen intressant ur det där perspektivet. När jag såg den första gången på SVT när jag var yngre kändes den inte alls så intressant, men när jag såg om den för 5-10 år sedan så var den otroligt bra.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har försökt se de senare, samma trista utfall.
Haha ok. Jag såg om den och tyckte den var intressant. Det långsamma fanns fortfarande kvar, men tystnaden, rädslan och det outsagda och kändes istället intressant... för mig :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Ja, jag får väl ge mig in i det här också.

Allt Christopher Nolan har gjort, utom Memento, är som bäst meh, som sämst riktigt tråkigt.

I have spoken.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Ja, jag får väl ge mig in i det här också.

Allt Christopher Nolan har gjort, utom Memento, är som bäst meh, som sämst riktigt tråkigt.

I have spoken.
Jag behöver nog lämna den här tråden nu för att slippa bli onödigt bedrövad.
 
Top