Bra filmer du ogillar

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Inspirerad av Franz omvända frågeställning i en annan tråd tänkte jag höra med er vad det finns för bra filmer ni ogillar, och kanske varför?

Med andra ord filmer som är kritikerrosade eller som nästan alla andra gillar. Filmer som scorar högt på IMDB och Rotten Toamtoes år efter att dem getts ut.

Jag kan på rak arm komma att tänka på (efter en titt på imdb topp 250) följande filmer jag ogillar, som enligt alla andra kriterier ska vara bra filmer:

Indiana Jones (samtliga). Såg dem aldrig i sin helhet som liten och kan för mitt liv inte begripa vad någon gillar med filmerna annat än eventuellt nostalgi. Tanken med filmerna är bra, utförandet i stil med en riktig kalkonrulle. Dålig humor. Ett riktigt sömnpiller.

The Wolf of Wall Street. Har bara sett en censurerat nerklipp version. Försökte se om nyligen, men stängde av nästan direkt. Ser inte var som är intressant, underhållande eller sevärt.

Amelié. Såg den för något år sen. Minns ingeting alls av den annat än att jag inte förstod hypen. Kändes som en 3+ film.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
  • 2001: A Space Odessy. Vansinnigt tråkig.
  • Mulholland Drive. David lunch när han är som värst. Överträffades i nya Twin Peaks dock.
  • Lost in translation. På pappret har den allt. Men blev en transportsträcka istället.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag har i allmänhet svårt för filmer av Quentin Tarantino. Jag tror det beror på att dom alltid blir hajpade och hyllade. Och så ser man dom och... Meh...
Även hans Inglorious Basterds? Tycker den är hans magnum opus. Bildsekvenserna är helt fantastiska.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Kul initiativ! Vill bara säga att om någon här gillar någon av filmerna jag listar så tycker jag att det är awesome! Jag vill tycka om alla filmer jag ser, så ni har lyckats med något som jag misslyckats med 😊👍

Eternal sunshine of the spotless mind - Den här filmen bygger inte på intressanta karaktärer eller relationer, den bygger bara på ett väldigt simpelt och banalt koncept, nämligen om det vore bra eller dåligt att kunna radera minnet av sitt ex. Det är en sån grej man som nydumpad slänger ur sig till en polare efter några öl för mycket, men efter fem minuters samtal kommer man fram till att nä, det vore nog ingen bra idé ändå. Men någon klåpare tyckte visst det var en bra idé att göra en hel filmjävel på den förflugna idéen.

Oskuldens tid - Denna film är bara tråkig. Jag fattar att det kan vara spännande att få en inblick i hur överklassen på 1800-talet intrigerade, men detta var bara ett sömnpiller. Två ointressanta karaktärer ägnar en hel film åt att fundera över om de ska vara tillsammans.

Gladiator - Alltså detta är egentligen ingen värdelös film. Den kan vara kul att se med vänner om ni har druckit några öl. Men folk pratar om den här filmen som om det skulle vara något mästerverk! Allt som händer i filmen är att folk slåss! Inget annat händer! Som sagt, det är kul som hjärndöd underhållning men att filmen kammade hem en massa oscars övergår mitt förstånd!

Limitless - Droger är skadligt? No shit Sherlock, berätta nåt som jag inte redan vet!

Pinocchio - Jag har svårt att förstå att folk visar denna film för sina barn. Budskapet är att om du gör ”hemska” saker som röker eller spelar biljard (!) förtjänar du att få ett helvete. Jag har generellt väldigt svårt för filmer där barn far illa för att de gjort nåt dumt och att det är rätt åt dem att de far illa. Det ligger någon sjuk skadeglädje bakom som jag inte begriper mig på. Det är samma med Kalle och Chokladfabriken.

300 - Den är gör rasistisk för att jag ska tycka om något med den. Jag vet att många ursäktar den som hjärndöd underhållning, har vänner från Iran som gillar den, man är inte en dålig människa om man gillar den, men jag tycker den är hemsk.

Gone Girl - Precis som att 300 är gör rasistisk är denna gör sexistisk. Den här filmen säger att mannen som våldtog kvinnan och hävdar att hon skadade sig själv för att sätta dit honom hade rätt. Jag vet flera som gillar filmen och det är helt okej, men den får mig att må illa.

Lost in translation - Har alltid tyckt att filmen är gör rasistisk och gubbsjuk för min smak. Personerna bakom filmen tycker det är hysteriskt roligt att japaner inte kan skilja på L och R, det tycker inte jag. Ovanpå det så fattar jag inte varför jag skulle bry mig om huvudpersonerna, konceptet med en gammal gubbe som får tillbaka livsglädjen genom en ung och vacker tjej tyckte jag var unken redan när filmen kom.

Så, det var vad jag kunde komma på för stunden. Hoppas att jag inte trampat på några tår, det är okej att tycka olika 😊😊😊
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Fanny och Alexander. Såg den för åratal sedan. Tyckte den var fruktansvärt tråkig och intetsägande. Bergman borde gått till en psykolog istället för att göra en film för att behandla sina hjärnspöken

2001: A Space Oddssey. Ja, vissa scener är snygga som exempelvis den snurande rymdstationen, och skådisen som gör rösten till HAL 9000 gör en fantastisk insats. Men den är tråkig, och jag hade läst boken 2010 innan, så jag visste för mycket om vad monoliterna är. Håll alla djävla gudar borta från min science fiction.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Mulholland Drive. David lunch när han är som värst.
Jag antar att du är en av de lyckliga människor som inte behövt traggla sig igenom hans fruktansvärda Inland Empire? 😁
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag har aldrig sett något jag gillade av Hitchcock.

haha, en får bita sig lite i tungan här i tråden. Men nu handlar det om vilka filmer en sett som en inte gillar, och inte vilka filmer jag *älskar *
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Eternal sunshine of the spotless mind - Den här filmen bygger inte på intressanta karaktärer eller relationer, den bygger bara på ett väldigt simpelt och banalt koncept, nämligen om det vore bra eller dåligt att kunna radera minnet av sitt ex.
Näej!?

Det är ju en film om Mind Control/MK Ultra. Hollywood älskar sån skit (Inception, Manchurian Candidate, Bourne, Sliding Doors, Clockwork Orange etc. etc. etc.)

//EvilSpook
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Näej!?

Det är ju en film om Mind Control/MK Ultra. Hollywood älskar sån skit (Inception, Manchurian Candidate, Bourne, Sliding Doors, Clockwork Orange etc. etc. etc.)

//EvilSpook
Det ska sägas att det var ca. 15 år sen jag såg filmen, men handlar det inte om en kille som blir dumpad/gör slut och vill radera minnet av sitt ex?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Oj! Här är iaf några som jag vet har höga poäng på IMDB men som jag ogillar (eller rent av avskyr).

2001: A Space Odessy
50/50 (2011)
8½ (1963)
All That Jazz (1979)
Angst (1983)
Babam ve Oglum (2005)
Bacheha-Ye aseman (1997)
Badkonake sefid (1995)
Beginners (2010)
Braindead (1992)
Carmen (1983)
Céline et Julie vont en bateau: Phantom Ladies Over Paris (1974)
C'est arrivé près de chez vous (1992)
Crna macka, beli macor (1998)
Czlowiek z marmuru (1977)
Dom za vesanje (1988)
Don't Look Up (2021)
Dune (1986)
El Topo (1970)
Eraserhead (1977)
Europa (1991)
Flipped (2010)
Four Lions (2010)
Guizi lai le (2000)
Hoop Dreams (1994)
Horí, má panenko (1967)
Inland Empire (2006)
Irréversible (2002)
Ivan Groznyy. Skaz vtoroy: Boyarskiy zagovor (1958)
Kenny (2006)
Killer of Sheep (1978)
Ko to tamo peva (1980)
La montaña sagrada (1973)
L'année dernière à Marienbad (1961)
Le fantôme de la liberté (1974)
Le procès (1962)
Long Day's Journey Into Night (1962)
Lost Highway (1997)
Ludwig (1973)
Midsommar (2019)
Mimino (1977)
Mulholland Drive (2001)
Murder by Death (1976)
Naked Lunch (1991)
Nosferatu: Phantom der Nacht (1979)
Nostalghia (1983)
Obsluhoval jsem anglického krále (2006)
Offret (1986)
Pi (1998)
Pineapple Express (2008)
Pink Floyd: The Wall (1982)
Ran (1985)
Santa Sangre (1989)
Sátántangó (1994)
Sayat Nova (1969)
Sedmikrásky (1966)
Sherman's March (1985)
Solyaris (1972)
Sound of Noise (2010)
Stalker (1979)
Stranger Than Paradise (1984)
Strasti po Andreyu (1966)
Suspiria (1977)
Ted (2012)
The Devils (1971)
The Florida Project (2017)
The Lighthouse (2019)
The Rocky Horror Picture Show (1975)
The Wolf of Wall Street (2013)
Tini zabutykh predkiv (1965)
Topio stin omihli (1988)
Tropic Thunder (2008)
Underground (1995)
Werckmeister harmóniák (2000)
Zerkalo (1975)
Zivot je cudo (2004)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Fanny och Alexander. Såg den för åratal sedan. Tyckte den var fruktansvärt tråkig och intetsägande. Bergman borde gått till en psykolog istället för att göra en film för att behandla sina hjärnspöken
Jag såg den för väldigt längesedan och tyckte bara den var obehaglig och rent av dålig. Såg om den för 5-10 år sedan och tyckte den var underbar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
En gång i tiden hade Filmtipset.se en sån här funktion, men jag tror att den är borttagen tillsammans med all annan bra funktionalitet den sidan hade. Man kunde se, helt enkelt, de filmer där ens egna betyg skiljde sig mest från majoriteten. Kanske kunde man också specifikt se "där jag satte lägst och andra satte högst? Jag minns inte.

Jag har heller inget klart minne av några specifika filmer för egen del. Filmer jag inte gillar brukar jag heller inte lägga på minnet. Men överlag kan man väl säga att filmer utan fantastik-inslag och framför allt filmer som "baserar sig på en verklig händelse" och/eller fokuserar på "människoöden" sällan blir någon hit för mig. Men om man kollar på filmer som hyllas överlag så brukar det vara ganska gott om just människoöden och "verkliga händelser". Jag har liksom inget behov av "det äkta" på det sättet, och jag är inte tillräckligt intresserad av… folk. Eller relationer.

Men okej, om jag kollar IMDB Top 250 och begränsar mig till filmer jag faktiskt sett (jag brukar undvika att se filmer jag inte tror att jag kommer att gilla, t.ex. Gudfadern) så är första filmen jag ogillat… Gladiator, kanske? Jag gav både Reservoir Dogs och Taxi Driver en trea? Jag tyckte Amelie var rätt trist och poänglös, när jag såg den för jättemånga år sedan? Jag tyckte att How to train your dragon var lite meh, men det berodde nog iaf delvis på att jag såg den svenskdubbad.


Om jag hade något slags intresse av saken skulle jag nog göra en lista med 10 filmer på den där listan som jag tror att jag kommer att ogilla, och sen se dem och se ifall jag har rätt. Men ärligt talat känns det rätt poänglöst. Livet är för kort för att se aktivt film man inte gillar, tycker jag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ja, ungefär så, fast jag har faktiskt tagit mig igenom den. Men flertalet försök gjordes utan att lyckas dessförinnan.
Det finns artister och specifika album som hyllas, likaså filmer och regissörer. Men jag tycker det här är en grovt överskattad film. Grovt!
Jag är inte heller så förtjust i den.
Tycker Michael ändrar sig alldeles för snabbt, säger först att han aldrig ska bli kriminell och bestämmer sig strax därefter utan betänketid eller bryderier för att döda en person. Det gör honom till en för stor skitstövel för att jag ska se hans öde som tragiskt
 
Top