Bra äldre eller nutida svenska fantasyrollspel utan tydliga ideologiska avtryck?

Vill mena att det är direkt Bad Faith och rena personangrepp mot TS att föreslå hyperideologiska spel som FATAL och MYFAROG när denne faktiskt efterfrågat spel med lågt ideologiskt innehåll. I praktiken är det fascismbeskyllningar - ”då måste det vara sådant här du gillar, eller?”
Nu är han trådbannad dock, så tjänar väl inget till att vidare beklaga sig.

För att återgå till spel utan ideologiskt innehåll så vidhåller jag att det enda rimliga svaret är att sådana finns inte.

För att återgå till spel utan ideologiskt innehåll så vidhåller jag att det enda rimliga svaret är att sådana finns inte.
Jag utgår från att vi överens om att det kan finnas mer eller mindre, dock? Ofta mycket mer eller mindre?

Jag utgår från att vi överens om att det kan finnas mer eller mindre, dock? Ofta mycket mer eller mindre?
Det finns självklart spel som är mer medvetet tendensiösa än andra, men jag skulle inte kalla några av spelen som TS har räknat upp för ideologiskt laddade spel.

Nu är han trådbannad dock, så tjänar väl inget till att vidare beklaga sig.

Fick detta som allra första kommentar som jag tyckte att jag besvarade tydligt.

Vill mena att det är direkt Bad Faith och rena personangrepp mot TS att föreslå hyperideologiska spel som FATAL och MYFAROG när denne faktiskt efterfrågat spel med lågt ideologiskt innehåll. I praktiken är det fascismbeskyllningar - ”då måste det vara sådant här du gillar, eller?”
MODERERING

Anmäl istället för att hobbymoderera.

Tack på förhand.

/M

Och jag vidhåller alltså att jag inte håller med. Conan är inte mindre politisk än Fria ligan, så att säga.
Ok, är väl så att Howards civilisationskritik m.m. inte skaver på hans världsbygges logik i mina ögon, varpå jag inte ser det - och övriga bitar man kan se som politiska - som ett stort problem för min inlevelse. Frialigans feminism går enligt mig inte ihop i sin setting, men ja, har ju redan förklarat min syn på de här bitarna i annan kommentar.

Fast TS har väl varit supertydlig med preferenser som verkligen är ideologiska, dvs. avsaknad av "moderna politiska åsikter"? Det är ju precis lika ideologisk att skriva spel där kvinnor inte är jämlika och där världen är monokulturell, samt där språket inte är neutralt. Trudvang eller Expert är inte mindre ideologiska än vad Fria Ligans spel är. Det är bara en annan form av ideologi.

Har inte nämnt regelbitar alls. Det är bitarna om vår världs normer och hierarkier jag tolkar som feminism, och att monster skulle vara likgiltiga till kön (inte bara i tärningsslag), vilket jag redan har svarat. Är ju även spelledarpersonerna som jag också nämnt. Kvinnlig riddare i senaste DoD, i kombination med att byns ledare är kvinna gör den feministiska prägeln ganska uppenbar, direkt. Direkt orealistiskt, såvida det inte förankras på något rimligt sätt lore-mässigt, vilket jag betvivlar att det planeras för. Och då blir det bara ett uttryck för ansträngd ”representation” i mina ögon.

Last edited:
Fast TS har väl varit supertydlig med preferenser som verkligen är ideologiska, dvs. avsaknad av "moderna politiska åsikter"? Det är ju precis lika ideologisk att skriva spel där kvinnor inte är jämlika och där världen är monokulturell, samt där språket inte är neutralt. Trudvang eller Expert är inte mindre ideologiska än vad Fria Ligans spel är. Det är bara en annan form av ideologi.
Låt vara så isf. för enkelhetens skull, så vi kommer bort från det sidospåret. Jag eftersöker kort och gott spel som är fria från ” tydlig modern politisk prägel”.

OK, så vad du letar efter är alltså spel där den politiska prägeln är högerkonservativ, helt enkelt? Så "modern" är, för att tala klarspråk, framför allt en omskrivning för vänster och progressiv?

För då skaver det mindre och du tycker det känns mindre krystat osv?

Har inte nämnt regelbitar alls. Det är bitarna om vår världs normer och hierarkier jag tolkar som feminism, och att monster skulle vara likgiltiga till kön (inte bara i tärningsslag), vilket jag redan har svarat. Är ju även spelledarpersonerna som jag också nämnt. Kvinnlig riddare i senaste DoD, i kombination med att byns ledare är kvinna gör den feministiska prägeln ganska uppenbar, direkt. Direkt Orealistiskt, såvida det inte förankras på något rimligt sätt lore-mässigt, vilket jag betvivlar att det planeras för. Och då blir det bara ett uttryck för ansträngd ”representation” i mina ögon.
Jag tror du blandar ihop representation med feminism här, även om de har överlapp. Som du skrev tidigare kan även tjejer vilja spela hjältar, och då kanske även riddare. Det handlar nog mer om möjligheten här än feminism. Att öppna upp för tjejer att ta rollen som riddare utan att behöva spela en manlig rollperson. Sen kan det så klart skava med den egna tanken om vad som är rimligt i spelvärlden, men jag tror grundtanken här mer handlar om att möjliggöra för olika roller och inte någon form av feminism.

Jag tror du blandar ihop representation med feminism här, även om de har överlapp. Som du skrev tidigare kan även tjejer vilja spela hjältar, och då kanske även riddare. Det handlar nog mer om möjligheten här än feminism. Att öppna upp för tjejer att ta rollen som riddare utan att behöva spela en manlig rollperson. Sen kan det så klart skava med den egna tanken om vad som är rimligt i spelvärlden, men jag tror grundtanken här mer handlar om att möjliggöra för olika roller och inte någon form av feminism.
Alltså jag utesluter verkligen inte att spelskapare har varit medvetna kring inkluderande text - tvärtom så välkomnar jag det. TS bekymmer med detta, om jag uppfattar honom rätt, är att "kvinnliga riddare" är något negativt.

Vilket väl får vara vad det är, problemet är när avsaknaden av inkludering ska anses som neutral och icke-ideologisk.

Nu verkar det ju inte vara fallet att TS efterfrågar spel med låg ansamling av ideologiska avtryck utan snarare så att hen vill gardera sig mot att spel innehåller progressiva sådana och sådana som skulle kunna klassas som ordet som inte får nämnas på forumet.

Det verkar i mina ögon som TS är ute efter spel som kan klassas som högerkonservativa även om nu inte TS tar bladet ifrån munnen och säger så rent ut.

Alltså jag utesluter verkligen inte att spelskapare har varit medvetna kring inkluderande text - tvärtom så välkomnar jag det. TS bekymmer med detta, om jag uppfattar honom rätt, är att "kvinnliga riddare" är något negativt.

Vilket väl får vara vad det är, problemet är när avsaknaden av inkludering ska anses som neutral och icke-ideologisk.
Jag är inte riktigt med på varför du svarar mig. Men jag uppfattar att det är just den delen som skaver ja. Sen håller jag med, jag kan själva se något positivt i det. Men tråden handlar nu om att hjälpa en annan person hitta ett rollspel som matchar dennes preferenser. Har jag missat något? Jag är inte riktigt med vad du reagerar på? Missade jag något? Är det OT så kan du skicka ett PM, jag är bara lite förbryllad :gremsmile:

Har inte nämnt regelbitar alls.
Okej, jag tolkade ditt citat från just regelbiten av Svärdets sång som att det var just hur reglerna var formulerade som var ett hinder för dig.

Ber om ursäkt för mitt missförstånd. Då spelar det alltså ingen roll att om man skriver "hon" eller "han" i just regelexempeln, utgår jag från. Så då är det spelvärlden det hänger på.

När det gäller just spelvärlden så är ju din uppfattning just din uppfattning, och den är ju svår att ändra på. I snart 30 år har rollspel (svenska såväl som amerikanska) breddat inkluderingen i spelvärldarna, dels genom att fler personer är kvinnor (runt 50 % är ju ändå kvinnor i verkliga livet) och dels genom att "monster" har humaniserats över tid. Det är alltså inget nytt i svenska rollspel, utan något som sakta förändrats över tid i alla rollspel.

Man har också landat i att världar som innehåller drakar, demoner, alver, dvärgar och magi kanske inte lämpar sig för att bedömas enligt en skala som visar hur "realistiska" spelvärldarna är. Det gäller ju inte bara svenska spel, utan även utländska spel. Nu handlar det mer om hur spelen löser själva spelkonceptet som presenteras i spelet.

Så det enda sättet jag ser att undvika att utsättas för detta är att spela rollspel och äventyr från 70- och 80-talet. Särskilt då Dungeons & Dragons, som väl kan ses som ett av de mest konvervativa rollspel som finns.

Jag tolkar det som att du inte vill se att författarna/förlaget medvetet har gjort saker för att inkludera olika grupper (kvinnor, icke-heterosexuella, etc) i materialet, är det korrekt?

Jag tror det är svårt att hitta moderna, kommersiellt breda rollspel där det här inte är en (mer eller mindre stor) grej i materialet. Det kan säkert finnas lite mer perifera produkter som inte gör den här grejen, men annars får du nog gå bakåt i tiden... (Men nu slog det mig att "krigaren" väl illustreras med en kvinna med afro i DoD-91?) Men det får mig att undra: om det här är en dealbreaker för dig, varför nöjer du dig inte med de spel du redan har? Du har nämnt Eon och Chronopia i tråden.

Häpp! Zanguina kom jag på. Verkar vara nedlagt nu, men kanske går att hitta något begagnat.

Back