Blorbiga regler?

Eat the Reich stämmer in på din beskrivning, men ger en väldigt o-blorbig känsla för mig. Man turas om att slå valfri skill, väljer hur många framgångar som går åt till att döda nazister och hur många som går åt till att uppnå målet (man har hela tiden högst ett primärmål och ett sekundärmål att fördela framgångar på) och sen slår spelledaren för hur många nazister som gör illa en. Om alla nazister i scenen är döda så slår spelledaren för hur lång tid det tar tills det kommer nya nazister.

Funkar ok i EtR eftersom det är bloddrypande, snyggt och antifascistiskt nog för att man ska ha kul med beskrivningarna trots ett statiskt tärningsspelande, men det blir lite förvirrande att prata om blorbiga regler när de inte behöver leda till blorbigt spel. Blorbkänslan av hur man interagerar med världen infinner sig aldrig för mig i EtR, trots att jag tycker den stämmer in på vad du efterfrågar.
Bra vinkel! Det är möjligt att Flash Gordon & Warriors of Mongo från 77 skulle passa bra in här också faktiskt. Med caveaten att det var länge sedan jag läste det.

Hur menar du med komplement? Jag tycker att kvant-jätten verkar som antiblorb, något som punkterar den verklighetskänsla som vetskapen om att man spelar blorb försöker uppnå.
Att ha med moraliska val är inte anti-blorb (eller kolliderande utmaningar, som jag kallar det)? Det är vad skribenten tyckte saknades, antagligen för att den inte tycker att upptäckarglädje är tillräckligt för att spela.

Så min kommentar var att ett regelsystem som kompletterar blorb lyfter in andra principer: making meaningful choices, exempelvis, som jag citerade från RISS nyligen i en annan blorb-tråd.

Last edited:
Att ha med moraliska val är anti-blorb (eller kolliderande utmaningar, som jag kallar det)? Det är vad skribenten tyckte saknades, antagligen för att den inte tycker att upptäckarglädje är tillräckligt för att spela.

Så min kommentar var att ett regelsystem som kompletterar blorb lyfter in andra principer: making meaningful choices, exempelvis, som jag citerade från RISS nyligen i en annan blorb-tråd.
Jag förstår nog inte hur du menar. Blorb är både ett verktyg och en överenskommelse. Du kan ha principerna i huvudet som hjälpmedel för hur du ska reagera som spelledare för att förhålla dig neutralt till spelet, men även i de fall principerna inte påverkar någonting vid bordet så kommer överenskommelsen i gruppen att de principerna gäller att påverka känslan. Spelarna vet att de kan fira att deras plan lyckades genom en kombination av klurighet och tur, och inte som ett resultat av att spelledaren också tyckte det vore coolt att planen lyckades. Om man spelar grottkräl med reaktionsslag så kommer triumfen punkteras om man får veta att spelledaren bara bestämde att de kortspelande soldaterna var vänligt inställda eftersom det hade gått så dåligt för spelarna fram till dess.

Så element som är antiblorb och punkterar känslan tycker jag inte funkar som komplement. Exemplet i bloggposten du länkade tycker jag verkar vara antiblorb.

Jag tycker det är mycket mer tidseffektivt kul för mig att släppa blorben och köra direkt på de intressanta valen, men det är ju ett alternativ till blorben. Det kan inte vara ett komplement eftersom det positiva med blorben rasar när det introduceras.

Jag tycker det är mycket mer tidseffektivt kul för mig att släppa blorben och köra direkt på de intressanta valen, men det är ju ett alternativ till blorben. Det kan inte vara ett komplement eftersom det positiva med blorben rasar när det introduceras.
Det finns ju inte heller någon motsättning alls till intressanta val - om rollpersonerna kommer till en by som slits sönder av konflikter, kommer de att få val hur blorbigt det än är.

Det finns ju inte heller någon motsättning alls till intressanta val - om rollpersonerna kommer till en by som slits sönder av konflikter, kommer de att få val hur blorbigt det än är.
Det finns en motsättning mot att skapa intressanta val på det sätt som beskrevs i bloggposten som diskuterades.

Det är ett sätt jag gärna skapar intressanta val på när jag spelar, men jag tycker alltså inte att det är kompatibelt med blorb.

Back