Nekromanti Blood Axe - Barbarian Roleplaying

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Dock det här med att barbarer bara får ha björnskinnskalsonger, i consnböckerns så snvänder han ofta såväl hjälm som brynja om han kan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag hade helst sett en Frazetta-bild på omslaget till precis varje rollspel. :D

För övrigt har ju Frazetta gjort en massa fantastiska tuschteckningar också, inte bara akryl eller olja, som skulle passa fantastiskt bra i inlagan till ett rollspel. Det är en stil att sikta på.

Mitt största önskemål är ett brutalt stridssystem som ger känslan av barbar-hårdrocks-strid. Det är inte helt enkelt om man utgår från traditionella system, faktiskt. Och jag har funderat enormt mycket kring olika sword & sorcery-system.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Arfert;n160403 said:
Nu är det bara fixa ett par bra illustratörer, spelet skriver sig själv.

Kom gärna med idéer och önskemål!
Ackegård! Då köper till och med jag det.

Vi måste liksom döda den här dryga concept art-fetischen i rollspelssverige.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
MODERERING:

Jag vet att du inte är såhär dum och det leder mig till slutsatsen att du driver en agenda. En människofientlig agenda. Sluta med det. OK?


RasmusL: Det är väl rätt uppenbart att den där töntiga 80-talsbilden var ett skämt. Så lugna ner dig och förutsätt inte det värsta om dina medforumiter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ackegård! Då köper till och med jag det.

Vi måste liksom döda den här dryga concept art-fetischen i rollspelssverige
Ackegård får göra bilderna till mitt BOOGIE NIGHTS RPG... mer i hans stil. ;)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Gällande yxor har jag alltid uppfattat yxor tillsammans med stridshammare som betydligt mer hårdrock och metall än svärd.

Svärd är mer mainstream.mer en jack och all trades. och stor del av populariteten är för att de är lätare att bära runt på.
ofta mer defensiva. eller mer både defensiva och offensiva

medan yxor och hammare är ofta rätt svaga defensivt och mer offensiva vapen. mer extrema, inte lika lätta att släpa runt på. man har oftast inte en yxa eller hammare med sig om man inte förväntar sig att man ska behöva använda den.
medan svärd bär man oftare i dagliga livet i uti fall att man skulle behöva försvara sig
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Önskas: Kulturbeskrivning av barbarerna som får säsong 1 Daenerys-plotten att framstå som en romantisk helg i Paris.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det som gör svärd till vapnet med stort V är att alla andra "vapen" är redskap. Spjut, pilbåge, dolkar, hammare, yxor. De till för att hugga ved, hamra spik, jaga Björn och tälja grillpinnar.

Ett svärd är gjort för ett syfte, bara ett, och det är att döda någon.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Robert;n160644 said:
Det måste finnas apdemoner!
... med vingar!

Och hjälmar med horn har bättre ABS än hjälmar utan horn.

Vad tänker du kring system, Afert? Borde man inte kunna hacka Prince Valiant till detta?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Oh oh oh!
Barbarens finns bara om det finns en motsats till barbarer!
Jag vill ha någon/några stormakter som kan ha barbarernas land klämda in mellan sig. Så att deras handelskaravaner måste åka genom barbarland. Det kan bara sluta väl!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Reddokk Fheg;n160616 said:
Gällande yxor har jag alltid uppfattat yxor tillsammans med stridshammare som betydligt mer hårdrock och metall än svärd.

Svärd är mer mainstream.mer en jack och all trades. och stor del av populariteten är för att de är lätare att bära runt på.
ofta mer defensiva. eller mer både defensiva och offensiva

medan yxor och hammare är ofta rätt svaga defensivt och mer offensiva vapen. mer extrema, inte lika lätta att släpa runt på. man har oftast inte en yxa eller hammare med sig om man inte förväntar sig att man ska behöva använda den.
medan svärd bär man oftare i dagliga livet i uti fall att man skulle behöva försvara sig
Det är därför man behöver trippelsvärdet från Deathstalker!

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Mundo;n160647 said:
Oh oh oh!
Barbarens finns bara om det finns en motsats till barbarer!
Jag vill ha någon/några stormakter som kan ha barbarernas land klämda in mellan sig. Så att deras handelskaravaner måste åka genom barbarland. Det kan bara sluta väl!
Eller så har man Melniboneans i super civiliserade sammanfallande högkulturer spridda runt området.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
God45;n160650 said:
Eller så har man Melniboneans i super civiliserade sammanfallande högkulturer spridda runt området.
Ja, å så lite cthulhu på nått hörn, då har vi nog VÄRLDENS BÄSTA ROLLSPEL här.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
RasmusL;n160571 said:
Men va faaan Klaatu, är du inkapabel att lära dig av dina misstag? Muskulös kapabel krigare som poserar med svärd vid sexualiserad passiv kvinna i någon form av mini-baddräkt som smeker sina bröst? Kom igen! Jag vet att du inte är såhär dum och det leder mig till slutsatsen att du driver en agenda. En människofientlig agenda. Sluta med det. OK?
Ååååh, herregud. Skakar misströstande på huvudet.

Arfert;n160613 said:
RasmusL: Det är väl rätt uppenbart att den där töntiga 80-talsbilden var ett skämt. Så lugna ner dig och förutsätt inte det värsta om dina medforumiter.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert;n160514 said:
Solve, de jobbar inte i airbrush, vad jag vet, utan olja och/eller akryl.

Boris Vallejo är för plastig för mig, hellre Frazetta (eller Jeffrey Jones).
Nej, det var mest för att jag tänkte på gamla hårdrocksplattor och jag tänkte airbrush. Nå, ja, Jones är ruskigt häftig, ofta mörkare än de andra. Hennes bilder känns mycket råare, på något sätt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Zoth-Ya;n160654 said:
Ja, å så lite cthulhu på nått hörn, då har vi nog VÄRLDENS BÄSTA ROLLSPEL här.
Jag vill hugga av ansiktstentaklerna på någon i ett stort, förfallet tempel.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Klaatu;n160544 said:
Om ett slagsvärd exempelvis ger 2T6 i skada mot vanliga skurkar så ger den 2T6 i döda mot mooks. :cool:
Eller, så skiter man i skada för vapen och istället har rollpersonen ett skadegörelse att discha ut. Weapon of choice blir då flavour.
 
Top