Nekromanti Blood Axe - Barbarian Roleplaying

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Det verkar ju som Arfert tänker sig att man spelar barbarerna. I Bloodlust är de väl snarare bifigurer till gudavapnen och deras drifter. :)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har ju också uttalat mig på Facebook och bubblat om hårdrock, airbrush osv. Men man bör la önska lite specifikt när man har chansen.

Jag vill ha något D20-baserat men så enkelt som möjligt, mer känsla än sidor, fler tabeller och bilder än brödtext, och ett bildkoncept som luktar Frazetta, Boris Vallejo & Co lång väg.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
DeBracy;n160468 said:
Det verkar ju som Arfert tänker sig att man spelar barbarerna. I Bloodlust är de väl snarare bifigurer till gudavapnen och deras drifter. :)

Sant
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
solvebring;n160477 said:
Jag vill ha något D20-baserat men så enkelt som möjligt, mer känsla än sidor, fler tabeller och bilder än brödtext, och ett bildkoncept som luktar Frazetta, Boris & Co lång väg.
Bra skrivet på alla sätt men snälla ingen Boris! Frazetta utan tvekan men inget som ens kommer nära Boris. Då är det nästan bättre med fotografier...och det är ett utpräglat lågvattenmärke.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Arfert;n160403 said:
Kom gärna med idéer och önskemål!
Alright, jag önskar mig följande till att börja med:
  • Vag värld med mycket vitt så det går att stoppa in en massa klyschor. Hellre beskriven med en del specifika ställen + rykten än en översikt. Barbarer kommer inte från länder, de kommer från "Där Hreftla är hövding".
  • Inga magiker som rollpersoner förrän i nästa pocket, "Death Doom Magic", som i princip är ett parallellspel för de som vill spela svartkonstnärer/nekromantiker.
  • Minst en bild som innehåller en pälsmössa med horn på.
  • Lika gott om muskliga barbarkvinnor som muskliga barbarmän.
  • Inga kvinnor som klänger runt mäns ben.
  • Slumptabeller för att rulla fram bosättningar, skatter, magikerborgar, monster, osv.
  • Inga regler för bärförmåga. Om tanken är att man ska plundra så förutsätter jag att man inte drar runt solokvist utan i band och har nåt system för såntdär (en båt eller hästar eller nåt).
  • En liten checklista för att bestämma lite om ens barbarstam, typ 3-5 punkter bara.
  • Pytteliten skillnad mellan vapen så att man, på barbariskt vis, kan slita åt sig lite vad som helst och börja röja.
  • Generellt litet fokus på utrustning faktiskt.
  • Ett par bra grundidéer till kampanjer. Är plundringen en del i jakten på att ta över hövdingaskapet, en hämndturné á la film-Conan, en jakt på ett eget rike?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Se den där animerade filmen om barbarer.. Ronal(d?) barbaren. Hämta inspiration. Speciellt allt på värdshuset.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Frazetta, Boris Vallejo & Co... var hittar man tecknare som jobbar som de? Och inte kostar en förmögenhet. Hmmm...

Konceptet är ett billigt spel, inte nåt jävla crowdfunder-monster som kostar sexhundra spänn. Svartvitt, pulp-papper.

...och det heter Death Magic Doom. ;)

 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
  • Vag värld med mycket vitt så det går att stoppa in en massa klyschor. Hellre beskriven med en del specifika ställen + rykten än en översikt. Barbarer kommer inte från länder, de kommer från "Där Hreftla är hövding".

    Taget.
  • Inga magiker som rollpersoner förrän i nästa pocket, "Death Doom Magic", som i princip är ett parallellspel för de som vill spela svartkonstnärer/nekromantiker.

    All magi ska vara för SL, utom kanske nån schaman. Som kan snacka med andar eller nåt.
  • Minst en bild som innehåller en pälsmössa med horn på.

    Självklart.
  • Lika gott om muskliga barbarkvinnor som muskliga barbarmän.

    Klart det ska finnas en massa barbarkvinnor.
  • Inga kvinnor som klänger runt mäns ben.

    Det kan jag inte lova. ;) ...men OK, bara slavar/slavinnor.
  • Slumptabeller för att rulla fram bosättningar, skatter, magikerborgar, monster, osv.

    Kanske.
  • Inga regler för bärförmåga. Om tanken är att man ska plundra så förutsätter jag att man inte drar runt solokvist utan i band och har nåt system för såntdär (en båt eller hästar eller nåt).

    Öh, jag har aldrig gjort regler om bärförmågor. Tror du jag är ett svin?
  • En liten checklista för att bestämma lite om ens barbarstam, typ 3-5 punkter bara.

    Tell me more.
  • Pytteliten skillnad mellan vapen så att man, på barbariskt vis, kan slita åt sig lite vad som helst och börja röja.

    Kanske är en Förmåga? Slåss med allt?
  • Generellt litet fokus på utrustning faktiskt.

    Vettigt.
  • Ett par bra grundidéer till kampanjer. Är plundringen en del i jakten på att ta över hövdingaskapet, en hämndturné á la film-Conan, en jakt på ett eget rike?

    Låter också vettigt.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Arfert;n160504 said:
Frazetta, Boris Vallejo & Co... var hittar man tecknare som jobbar som de? Och inte kostar en förmögenhet. Hmmm...
Nu var väl alla överens om att vi skulle ha något som liknar Boris? Hur som helst handlar väl det om omslaget.

När det gäller interiören nöjer jag mig med John Buscema.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Frazetta, Boris Vallejo & Co
Solve, de jobbar inte i airbrush, vad jag vet, utan olja och/eller akryl.

Boris Vallejo är för plastig för mig, hellre Frazetta (eller Jeffrey Jones).
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,150
Mätare för att hålla reda på hur civiliserad man är, mer civiliserad = dekadent, ond och mjäkig.
Saker som gör en civiliserad
Räkna pengar
Köpslå
Inte supa upp allt loot så snabbt man bara kan
Investera för framtiden
Organisationer som bygger på annat än råstyrka
Lyda under någon som du kan besegra i strid
Visa nåd
Kristna värderingar
Romantiskt svärmeri utan svärd
Läskunnighet
Backa från en fajt
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det går väl ha skada ungefär såhär : 1d6 (+styrka 1-3 eller nått om det är med, eller bara skit i det). Det är grundskada, där innefattas knivar, stolsben, trädgrenar.
Svärd, yxor osv ger +1 och tvåhandsgrejer +2. Lite på den nivån, då har man ju lite fördel med vapen men inte så man inte kan spöa på saker utan dem.

De siffrorna går ju modifiera lite men tänkte mest ett ungefärligt tänk om det.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Stammen:

1: favoritfärg. Denna kan sedan bäras som bandana, höftskynke, krigsmålning eller whatever.

2: favoritvapen. Svärd, yxor, spjut.

3: favoritdjur. Inget, Björn, varg, vildsvin, örn, höna? Ok inte höna.

4: område. Slätt, berg, kullar, skog osv.

Typ sånt va? Så man får en känsla för stammen lite svagt. En status rad oxå kanske, liten stam, stor stam. Viktig stam som bestämmer mycket osv.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
.113;n160526 said:
Typ sånt va?
Typ! 3-5 punkter sa jag och landade på sju vid första hastiga försöket:
  • Vad heter stammen och dess nuvarande hövding?
  • Vilken sorts område styr den över?
  • Vilka är deras främsta rivaler?
  • Vilka gudar eller väsen dyrkas?
  • Vad håller de för heligt?
  • Har de något tabu?
  • Hur vill de bli begravda?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Det borde finnas ett system där man köttar hårdare ju mer brölande barbarisk man är. Lite så att man bygger upp ett flow i en fajt när man lyckas få till den ena jävligheten efter den andra. Barbar-fu, säg i ett krogslagsmål att använda pinal efter annan att mula motståndarna med, flaskor, bord, stolar, lampor, nåns hjälm, öltunna, ölsejdel, ölmatta etc, och så blir man grymmare för varje grej man lyckas med. Eller i naturen, allt från att putta stenblock ner över nån, till att trycka ner nåns huvud i en å, eller välta ner nån i en ravin, spetsa någon på ett lägligt placerat vasst avbrutet träd, eller putta tillbaka nån på hans kompis spjut.

Så man får lite såna där goa köttiga strider, kreativt lemlästande, inte bara sticka svärdet i folk (vilket förstås har sin plats med). Blodtörstigt och brutalt. Barbarer ska vara sådär onda och hårda och aldrig försitta en chans att låta nån gå hädan på ett hiskeligt vis.

Sen kan man samla på sig barbarpoäng som mäter hur coola sätt man lyckats ta livet av fi på, och som visar hur häftig ens barbarpolare tycker man är.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
563
Location
Videnmark
Om ett slagsvärd exempelvis ger 2T6 i skada mot vanliga skurkar så ger den 2T6 i döda mot mooks. :cool:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,742
Location
Stockholm
Klaatu;n160331 said:
Vid Croms yviga skägg!


Men va faaan Klaatu, är du inkapabel att lära dig av dina misstag? Muskulös kapabel krigare som poserar med svärd vid sexualiserad passiv kvinna i någon form av mini-baddräkt som smeker sina bröst? Kom igen! Jag vet att du inte är såhär dum och det leder mig till slutsatsen att du driver en agenda. En människofientlig agenda. Sluta med det. OK?
 
Top