Nekromanti Blood Axe - Barbarian Roleplaying

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Arfert;n161193 said:
Eller att det stora civiliserade "romarriket" är nån slags Zululiknade folk.. fast med marmorstäder. Med aztek-design. Fast annorlunda.
"Romarriket" är förstås som The Great Zimbabwe: en östafrikansk högkultur som bygger på slavhandel med mer primitiva småväxta och storväxta nomadstammar längre in i landet (typ pygmeer och masaier).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Arfert;n161193 said:
öken-mongoler.
Man kan ju ha både mongoler och ökenmongoler.

Känns konstigt att slänga hela den hunno-turko-mongoliska biten.

Behövs inte prärie ameroindianer förresten?

Arfert;n161193 said:
Man ska nog akta sig för "historiska" namn, utan låta läsarna göra sin egen bild.
T.ex.:

- Comorgher (berg)
- Irmungar (skog)
- Ogurter (stäpp)
- Tharmurer (ökenstäpp)
- Sahabiter (öken)
- Raner (kust)
- Xoxo (djungel)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tycker "ökenbarbarer" "bergsbarbarer" osv är bäst. Det börjar bli ett helt annat spel annars. Eller snarare "barbarer" uppdelade i "öken, bberg, stäpp-stammar" osv.

På sin höjd sina egna namn på stammar men ta det lugnt med hunner, och annat. Det känns plottrigt.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Jag tänker mig en spelvärld som består av en massiv kontinent. I mitten av kontinent finns "de civiliserade" riken som är omringade av barbarstammar. Is- och skogsbarbarer trycker på från norr. Bergs- och kustbarbarer trycker på från väster. Stäpp- och djungelbarbarer trycker på från öster och Ökenbarbarer från söder. Strider förkommer ofta vid gränstrakterna men det finns också civiliserade länder som hyr in enskilda barbarer för "Black ops" eller hela stammar för krig. Vilka möjligheter...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
'Stäpp-barbar' känns för etnografiska för mig

Äeh - totem löser det:

Örn-stammen
Varg-stammen
Hök-stammen
Gam-stammen
Skorpion-stammen
Kraken-stammen
Anakonda-stammen
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Peter;n161209 said:
- Comorgher (berg)
- Irmungar (skog)
- Ogurter (stäpp)
- Tharmurer (ökenstäpp)
- Sahabiter (öken)
- Raner (kust)
- Xoxo (djungel)
Bra grejer! Egna namn istället för naturtyp-barbarer säger jag. Sen är det bra om varje namn låter som en egen språkfamilj lite.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Alltså...
Jag gillar ju stat-bonusar alldeles för mycket för att inte vilja ha någon mekanisk skillnad på att spela barbar av typen X eller Y.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Statbonusar och fördefinierade klaner/stammar är en del i moderna samhällets klassifikationsiver och sökande av att finna och framhäva sin egen identitet, det går stick i stäv med den frihet som barbariet innebär!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
DeBracy;n161267 said:
Statbonusar och fördefinierade klaner/stammar är en del i moderna samhällets klassifikationsiver och sökande av att finna och framhäva sin egen identitet, det går stick i stäv med den frihet som barbariet innebär!
"Barbariet är gott. Vare sig man möter det som Iliaden, sagorna eller modern afghansk historia upplever man dess frihet. Det var blodigt, brutalt och hårt, dock mänskligt. Kastsamhället, feodalsamhället, det konformistiska senviktorianska samhälle vi nu lever i är knappast gott, i varje fall inte fritt. […] Kollisionen mellan barbari och civilisation blir oftast kollisionen mellan frihet och kastsamhälle, frihet och feodalism."

Jan Myrdal och Gun Kessle, Resa i Afghanistan (Stockholm: PAN/Norstedt, 1980), s. 205.
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
DeBracy;n161267 said:
Statbonusar och fördefinierade klaner/stammar är en del i moderna samhällets klassifikationsiver och sökande av att finna och framhäva sin egen identitet, det går stick i stäv med den frihet som barbariet innebär!
"Dom kallar oss betongbarbarer"
Yx-Kenta och Svamp-Stoffe
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
"Hos oss går kungarna i främsta ledet med stora slagsvärd i händerna...

...men det kanske är för att vi inte är civiliserade."


Conan
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Stövelkatten;n161269 said:
Det här är BLÖÖD ÄXE för mig. En ganska lång krönika - men väl värt läsningen. En del metalosande bilder är det också.


http://www.bay12forums.com/smf/index.php?topic=101941.0
Tack för den här, riktigt rolig läsning. Delade den vidare på G+ med någon kommentar om "Barbaräventyr i ett Dwarf Fortress liknande spel...". Står Dwarf Fortress stort på toppen av forumssidan, men jag var för inne i berättelsen för att lägga märket till det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Arfert;n161423 said:
"Hos oss går kungarna i främsta ledet med stora slagsvärd i händerna...

...men det kanske är för att vi inte är civiliserade."


Conan
"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split."

 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kommer att försöka lära mig att teckna nåt åt Zak Smith-hållet till inlagan... fast med vänster hand...
 
Top