Lagom till deadline kände jag att jag kanske behövde skriva något, så plitade ihop det i morse. Helt oredigerat. Och troligtvis skumt formaterat med. Men jag skrev något!
Nanoks sista strid
Av Bonbon Panasch
Ridån gick upp.
Något stod inte rätt till. Det var faktiskt allvarligt fel. Höglandets kyla hade bytts ut mot solblekt värme, och mjukt högt gräs.
Hur länge har jag varit utslagen egentligen? Tänkte Nanok.
Men det fasta greppet runt yxans skaft var det samma som det sista han mindes. Likaså det blodfläckiga mönstret. Och den avtagande känslan från smärta i bröstet. Nanok försökte minnas vad som skett. Långsamt tragglandes genom sörjan i hans sinne, allt kändes så avlägset, så långt borta. Som om det hänt i ett annat liv.
Bergens kyla. Det var något att ta fast vid. Nanok hade klätt sig i björnpäls för att undslippa den. Och visst satt manteln kvar över axlarna. Solens värme gjorde sig påmind, som om insikten om att han hade en mantel på sig gjorde det ännu varmare. Nanok kastade av sig det tunga oket.
Är det svartkonst inblandat?
Långsamt trädde minnesbilder från striden fram. Uppdraget. Banditer i bergen. Rutinuppdrag. Det var dåligt betalt, men det låg på vägen dit han ändå skulle. Nanok hade tagit det för att få lite extra färdkost till resan söderut.
Så var var han nu? Nanok sträckte på sig och blickade ut över fältet han stod vid. Gult vete. Gräs. Inga höjdskillnader. Inga markeringar att få bäring efter. Bara ändlöst svajande gult och värme.
Nej, vänta. Där!
Är det… en byggnad?
För långt bort för att se. Men med stadiga steg och ett fast grepp om yxan begav sig Nanok mot det enda i närheten som fanns att bege sig mot.
Att vara i rörelse underlättade lite. Mindre förvirring, mer av ett tydligt mål. Nanok försökte hålla tankarna borta, här fanns ändå ingen bra förklaring. Men hans försök att minnas vad som hänt hade gjort något. Öppnat dörren på glänt, släppt in, låst upp. Minnesbilder strömmade fragmentariskt in för hans inre öga, vare sig han ville eller ej.
Banditerna ja. De hade ställt till med bråk i Höglandet, hållit sig till de regioner som haft dålig militär närvaro. Det vill säga hela Höglandet, mer eller mindre. De hade inte varit direkt många till antalet, och dåligt utrustade. Ingen match för Nanok. Eller… borde inte ha varit en…
Den blixtrande huvudvärken kändes som ett slag på käften. Den plötsliga smärtan tvingade Nanok att sätta sig ner, och ta en paus tills det lagt sig.
De borde inte ha varit en match för mig, tänkte Nanok. Men något stämde inte. Instinktivt sökte sig hans han till bröstet. Revan i tyget. Blodet som levrat sig. Såret som gömde sig under kläderna. Banditerna fick mig. Vid alla djävlars elände, jag tror att jag är död.
Det hade inte varit några problem att spåra banditerna. De hade ungefär lika mycket förståelse för sånt här som paddorna i Gom’gahls träsk. De som bosätter sig i alligatorers öppna munnar, för där kommer inga rovdjur åt dem. Tills alligatorn blir hungrig förstås.
Nej, banditerna hade haft synliga eldar. I Höglandet. De hade synts på flera kilometers håll. Nanok hade inte behövt mer än någon dag innan han hunnit få upp spåren. Och sen ytterligare en för att komma ifatt. Med yxan i ena handen, och svärdet i..
Svärdet.
Var är svärdet?
Svaga minnesbilder av det frostbitna, kolsvarta stålet från Nanoks klinga isade sig fast. Ljudet när det bröts. Nanoks största misstag. Han mindes känslan när han hittade svärdet, när han första gången höll det i sin hand. Zwart’musta, svartkonstnären Thorgalls mästersmidda klinga. Solid meteorit med dödsrunor från Skuggornas dal inristade.
Det var oförstörbart. Och allt Nanok nu kunde tänka på var ljudet av när det bröts som en torr pinne, och känslan av en full arms kallt stål som bäddades in i Nanoks bröst. Men det var inte banditerna som var ansvariga. Väl?
Nanok tog sig upp på fötter igen och fortsatte vandringen mot vad det nu än var. Smärtorna var mer molande minnen, än något som skett nyligen. Med all säkerhet var Nanok död, det fanns ingen annan förklaring.
Banditerna hade haft skabbiga vapen. Rostiga blad som gått i arv i generationer. Verktyg till odling. En skogshuggares yxa. De hade kunnat verka i antal, snarare än förmåga och utrustning. Tjugo stycken, tillräckligt många för att sätta skräck i vilken obevakad bergsby som helst. Nanok hade kunnat ta sig an dubbelt så många sådana på samma gång utan problem. De kunde inga stridstekniker, förstod inte hur en använder sin omgivning och hade inte vett nog att skydda sina känsligare delar. Säkert hälften av dem hade stupat innan Nanok dragit sitt andra andetag.
Snabba rörelser, rotation för att hålla ryggen fri, utfall åt båda sidor samtidigt.
Banditerna var så dåliga att det knappt fanns någon anledning att försvara sig, det numerära underläget till trots. Bättre att hålla sig i rörelse och fortsätta attackera, göra processen så kort som möjligt. Låta ilskan ta över.
Nanok släppte tankarna och gick i ni bärsärkarnas raseri. Det skulle gå snabbast. Och det fanns ändå inget att oroa sig för här.
Bärsärkens vrede måste ha påverkat mig mer än vanligt, tänkte Nanok. Gjort min hjärna till gröt som kompensation för musklernas hetta. Det fanns ingen möjlighet till eftertanke, inget behov av att få saker att fastna. Tills…
Tills han kom.
Den svarta rustningen hade etsat sig fast i Nanoks förvirrade bärsärkarsinne, som en oformlig skugga. Ett väsen uppryckt direkt ur Skuggornas dal, där för att hämta honom. Men det hade varit en man, det var Nanok säker på. Redan direkt hade hans hjärna kopplat att det här var något annat än banditerna, att en ny strategi behövdes.
Utfall, utfall, utfall, skrek Nanoks sinne, medan han sakta gled ut ur raseriet som kom av bärsärkartillståndet. Han hade slagit vildsinta attacker som resulterat i metall mot metall. Spikarna i den svarta rustningen hade brutits av. Men det hade också lämnat Nanok försvarslös mot den främmande krigaren. Blod strimmade sig från Nanoks armar, efter krigarens klinga.
Måste. Tillbaka. Sinne.
Nanok tvingade sig själv ut ur känslornas position. Det här var en strid som krävde sinne. Inte känsla. Innan något allvarligt skedde behövde han få full kontroll på tankarna, och bli av med de blinda ursinningslösa attackerna.
Han siktar lågt, parad vänster. Närhugg med yxan, använd svärdet som bete.
Till en början tycktes det gå bra. Krigaren var skicklig, nästan likaså som Nanok.
Han siktar högt, gå lågt och nära. Nanok duckade för det väldiga slaget och skulle precis gå in mot krigarens liv när han blev bortmotad av krigarens bepansrade arm. Nanok såg vad som höll på att ske.
Parera kroppsslaget, hugg mot underarm och avväpna.
Pareringen gick inte som planerat. Krigarens svärd befann sig plötsligt på en helt annan plats än Nanok beräknat. Han förstod inte vad som hade hänt. Krigaren var för stor för att kunna röra sig så snabbt. För mycket pansar.
Underhugg, finta vänster, utfall höger.
Nanok skred till verket, men än en gång gick det fel. Mitt i finten befann sig krigarens svärd med blixtrande hastighet framför honom. Han kom av sig mitt i anfallet och tog tre stapplande steg bakåt.
Vad är det här för omänsklig best, ingen kan röra sig så snabbt.
Värmen som spred sig över Nanoks arm vittnade om allvaret i situationen. Hur kraftigt han underskattat sin motståndare. Nanok hade inte ens märkt av krigarens stöt som lämnat ett blodigt sår i hans axel. Ett lågt hugg från krigaren svepte undan benen för Nanok och han rasade in i väggen. Han höjde svärdet för att kunna parera sittandes, och ges en möjlighet att ta sig upp på fötterna igen. När slaget föll fastnade Nanoks blick på det frostbitna stålet. Och ljudet. KE-RACK, en torr gren som knäcktes på mitten. Och värme. Mer värme.
Nanok mindes mycket lite, efter det att det varma röda sipprade ut från bröstet. Tankarna tycktes ha tagit slut.
Vad hände? Var det sista som for igenom Nanoks sinne, innan han vaknat upp på det gyllengula fältet med solen i ansiktet.
Stegen tog honom vidare. Han levde i alla fall. Trodde han. Kanske. Allt var så osäkert. Han närmade sig konstruktionen. Såg den tydligare nu. En stor sten. Svart basalt. Skuren av mänsklig hand i ett geometriskt mönster som Nanok tyckte sig känna igen. Ingen tycktes vara i närheten. Eller? Satt det inte en figur framför? Jo, visst! Det sitter någon där! Nanok skyndade på stegen, i hopp om att åtminstone få klarhet i var han var. Allt annat kunde gott vänta.
”Var hälsad vandrare.”
Figuren framför den svarta stenen såg helt malplacerad ut. Flambojanta kläder som skimrade i gråtoner. Ansiktsdrag som tycktes fluktuera mellan orden, och som inte påminde om något folkslag som Nanok kände till. Och likväl var figuren så bekant, som om..
”Pappa?” Kläckte Nanok ur sig i förvirringen, något som gav främlingen ett leende på läpparna.
”Sannerligen inte, pojk. Men jag har fått höra att jag gärna har den effekten på folk.”
”Men.. Var är jag?”
”Åh, den här platsen har många namn. Vi som lever här kallar den blott Non. Din kultur, om jag inte missminner mig, kallar den Skuggornas dal.”
”Så då är jag faktiskt död.” sade Nanok.
Insikten fick Nanok att sjunka ihop på platsen.
”Nej, det är inte så det fungerar.” sade den främmande figuren.
”Va?”
”Varandets tillstånd är inte binärt, på så sätt du tror. Det finns inget före, eller efter. Det finns inget vara, eller inte vara.”
”Så…” Nanok kände att huvudvärken började göra sig påmind igen.
”Se det så här. Du levde fram till nyligen i din verklighet.”
Nanok visste knappt hur han skulle besvara konversationen, men kände ändå att det var viktigt att göra sin röst hörd emellanåt.”Okej?” var det enda som kom loss från hans strupe.
”Och den verkligheten är en av många, sammanvävd till helhet av trådar osynliga. Där varandet inte blir, utan är.”
Nanok kände sig gråtfärdig. Matt. På väg att ge upp. Han fortsatte stirra på den märkliga främlingen, men sade inget.
”Och i den verkligheten du befinner dig i just nu”, fortsatte främlingen, ”är du fortfarande. För du kan inte sluta vara.”
Något med främlingens ord tände Nanoks hopp ånyo.
”Så då kan jag återvända? Till mitt liv, det du kallade en annan verklighet?”
”Du kan aldrig sluta vara, men likväl kan du åter dö. Och då kanske du finner en ny verklighet.”
”Hallå? Lyssnar du ens på mig?”
Nanok tog ett steg närmre mot figuren. Kanske för att ruska om denne lite, få en fysisk reaktion.
”Och här i Non”, figuren verkade obrydd över Nanoks avancemang, ”är verkligheten den att du tillhör mig, Nanok Förstöraren.”
Nanok stannade upp.
”Hur vet du mitt namn?” sade han.
Känslan av att vara en fågel i bur började snabbt bekanta sig.
”Här i Non dör du bara”, främlingen drog ett djupt andetag. Onödigt djupt enligt Nanok, ”ifall jag tillåter dig att dö.”
Främlingen grep tag i Nanoks arm. Ett järngrepp av klor som borrade sig in i huden. Två svarta ögon som spändes i Nanoks. Ett uttryckslöst ansikte som likväl fick Nanok att skälva.
”Kom nu mitt barn, jag behöver en förkämpe till vad som komma skall.”