Det blev en till, med lite koppling till
@Gustav Lorentz bidrag.
Länge leve Kung Nanok
Nanok hade krönts till konung av Berenithien. Innan honom hade landet varit ett lapptäcke av stridande klaner och stagnerande stadsstater, styrt av dekadenta prinsar och intrigerande prästinnor. Nanok, född i de karga norra stäpperna, hade enat dem. Han krossade Isportarna vid Sorgeklippan med en handfull män mot en legion. Han överlistade ökenmagikerna i Zha, inte med magi, utan med ren, oförutsägbar list. Han var en storm som dragit fram över landet, och med en blandning av brutalitet på slagfältet, skarpsinniga förhandlingar i tälten och ett löfte om en ny, stark era, hade han lyckats. De gamla kungarna hade fallit, och barbaren satt nu på deras tron med Amina som sin drottning och sin första erkända son skulle snart födas.
Men att erövra ett rike och att styra ett var två helt skilda konster. Knappt ett år hade gått sedan kröningsdagen. Nanok vältrade sig fortfarande i den seger han så länge kämpat för. Men gnista hade redan börjat kvävas, inget var som han tänkt. Han var sällan nykter, hans skratt ekade genom salarna, dränkt i det starkaste vin från södern och den bittraste mjöd från hans eget hemland. Han begärde de vackraste kvinnorna och de ståtligaste männen från världens alla hörn, inte för kärlek, utan som troféer för gästerna att beskåda. I den stora arenan anordnade han dödliga spel där gladiatorer och olyckliga fångar slaktade varandra till hans och hans hovs nöje. Massiva statyer av honom själv, med svällande muskler och en blick av granit, reste han i varje torg. Hyllningar skedde varje dag, men gatorna var inte längre fulla av hoppfull fest, utan av ett desperat, laglöst frosseri. Alla ville vara en del av den nya makten, där det gamla och hedersamma hade kastats på soptippen.
Veckor och månader gick. Nanok hade äntligen funnit den plats han i hela sitt liv strävat efter, utan att ens veta vad det var. Han var en levande legend, men legenden höll på att ruttna inifrån.
Palatsets salar var fyllda av resterna av otaliga fester. Rummen svämmade över av gäster, vars namn Nanok varken kände till eller brydde sig om, bara att de kommit med gåvor och smicker. Rester från hundra rätter och lika många sorters vin låg staplade i hörn och på bord, en stank av surt vin och ruttnande mat blandades med doften av blod från nattens "lärorika" tvekamper. Här och var hördes jämrande klagan från de som levt för mycket av det goda livet, och i skuggorna smög betjänter runt, tysta som möss, för att försöka städa upp i misären.
Det slamrande ljudet av tallrikar och glas fick Nanok att ryta till från sin improviserade säng. Han hade rivit ner de ovärderliga, hundraåriga väggbonaderna från tronsalen. En var sönderriven, en annan bränd, och den tredje hade han svept runt sin väldiga, svettiga kropp som ett täcke.
"Tyst! Jag dräper den som gör minsta ljud!" Hans röst var ett mullrande som en gång fått arméer att darra.
Men slamrandet fortsatte, försiktigt men envist.
Nanok flög rasande upp, naken förutom en medaljong runt sin hals, hans ilskna blick for över det kaotiska rummet. Han mindes knappt vilken sal det var. Det fanns så många. Som alltid i ett hörn av varje sal, vid varje fest, under varje rådslag, stod hon. Larashtu orörligt vid en pelare. Deras blickar möttes. Hennes var en avgrund av kallt, tålmodigt hat. Hans var en spegel av den skuld han dränkte varje dag. Han slet blicken från henne, som om den brände honom, och gnuggade handen över ansiktet i ett fåfängt försök att skrubba bort minnet av hennes blick.
Till slut vände sig Nanok till en klen betjänt med en sliten kropp, som så tyst som möjligt försökte fylla ett fat med smutsig disk.
"Du där! Hur vågar du trotsa min befallning?"
Mannen slutade med sitt omöjliga pysslande och stod blickstilla, med sänkt huvud.
"Svara!" röt Nanok och tog ett steg framåt, redo att krossa skallen på den oförskämda varelsen.
Då lyfte mannen blicken. Hans röst var låg, men utan darr. "Varje dag hotas jag av berusade vakter eller svartsjuka adelsmän som vill döda mig på de mest kreativa sätt, bara för att jag råkar se dem i ögonen. Era hot, kung Nanok, har förlorat sin mening. Vad gör det mig om denna dag blir den sista, eller nästa, eller dagen efter det?"
Nanok stannade upp, förbluffad. Han ställde sig bredvid den lille mannen, en jätte bredvid en myra. "Så varför är du kvar? Vem är du?"
"Amzro min kung, det här är mitt hem," svarade tjänaren. "Det har det alltid varit. En gång var Berenithien en plats av storslagenhet, som åtnjöt omvärldens respekt. Att vara en del av det, om än en obetydlig del, fyllde även den enklaste tjänare med stolthet."
Nanok grep tag i mannens axel och vände honom mot sig. Hans blick kunde få en gud att tiga. "Jag har gjort det här landet mäktigt! Starkt! En plats som fruktas av alla. Med skatter som få ens kan drömma om!"
"Det har du gjort, kung Nanok," sa mannen och bugade sig djupt. "Förlåt mig för mina ord, jag ska aldrig tala igen."
Nanok stod tyst. Glöden i hans blick började avta och ersattes av en kall, klar insikt. I den gamle mannens trötta men obrutna hållning såg Nanok en skärva av sitt eget förflutna: de ändlösa marscherna under en brännande sol, hungern som gnagde i magen, den okuvliga viljan att överleva mot alla odds. Svagheten, rädslan, men ändock... trots. "Så varför är du, din mask, inte stoltare än någonsin? Tala fritt. Jag befaller dig."
Mannen mötte Nanoks ögon. "Ditt land är på randen till kollaps. Fienderna du besegrade väntar vid gränserna, de väntar bara på rätt tillfälle att ta tillbaka allt. Staden har blivit ett tillhåll för rövare och mördare, och den hederliga befolkningen flyr. Din skattkammare töms av de korrupta män och kvinnor du kallar dina rådgivare. Jag själv, en ynklig tjänare, kan gå in dit utan att någon hindrar mig. Din mäktiga armé, utan krig att utkämpa, lever på landet, härjar och plundrar byarna, eller så försvinner soldaterna en efter en."
"Jag har dödat för färre ord än så." Nanoks röst var nu låg och farlig.
"Att du dödat sändebud är anledningen till att de slutat komma med annat än lögner om goda ting," svarade tjänaren lugnt. "Att komma hit med risken att du dödar mig är ändå säkrare än att gå på gatorna i din stad. Varje möte kan vara det sista, då män, kvinnor och barn dödas för nöjes skull av dem du kallar dina vakter."
Plötsligt såg Nanok allt klart. Han var en kung, ja, men en sådan kung han själv hade störtat. En kung vars rike imploderade, en kung som skulle glömmas bort och skrattas åt av dem som var starka på riktigt.
Samma dag dånade Nanoks röst genom palatset. Han samlade alla sina rådgivare, generaler och ämbetsmän i den stora tronsalen. Han satt inte på tronen, utan stod framför den, med bara ett enkelt höftskynke och sitt gamla, ärriga stridssvärd i handen. Luften vibrerade av hans ilska.
"Tjuvar! Lögnare! Maskar!" vrålade han, och pekade med svärdet på den skara som stod framför honom, klädda i siden och guld. "Ni har festat medan mitt rike ruttnar! Ni har fyllt era egna fickor medan min skattkammare ekar tomt! Ni har viskat lögner i mitt öra medan fienden samlas vid mina gränser!"
General Orbek, med ett ansikte härdat av strid men med ögon som flackade, tog ett steg fram. "Kung Nanok, vi har bara följt er, då som nu..."
Nanok tystade honom med en blick. "Jag visade er styrka! Ni valde svaghet! Från och med idag är festen över. Skattmästaren ska redovisa varje mynt! Generalerna ska återställa disciplinen i armén, med piskrapp och galge om så krävs! Alla vakter som plundrar ska hängas från stadsmuren!"
Han grep tag i två av de mest korrupta adelsmännen och kastade dem till sina personliga vakter. "Fängsla dessa! Deras rikedomar tillhör mig!"
De andra föll på knä. De lovade och svor. De grät krokodiltårar och berättade med darrande röster om storslagna planer för hur de skulle bättra sig, förändra allt och få landet att blomstra igen under hans visa ledarskap. Nanok, för ett ögonblick, trodde dem. Han såg rädslan i deras ögon och misstog det för lojalitet.
Men när gryningen kom och när Nanok, som för första gången på månader var klarvaken och nykter, steg ut i palatsets korridorer möttes han av en spöklik tystnad. De flesta av hans rådgivare och generaler var borta. De hade inte väntat på hans vrede. Under nattens mörker hade de flytt, och de hade inte flytt tomhänta.
Han gick med tunga steg till den kungliga skattkammaren, Amzro, den enda betjänten som Nanok sett vara kvar, bugade försiktigt. De massiva portarna, som sagts vara omöjliga att forcera, stod på vid gavel. Innanför var det tomt. Borta var guldet, borta var juvelerna, borta var de ovärderliga artefakterna från hans erövringar. Kvar på stengolvet låg bara några enstaka, värdelösa kopparmynt.
Nanok, erövraren av Uoria, stod ensam i sitt plundrade palats, i sin ruinerade stad. Han hade inte besegrats av en fiendearmé, utan av den röta han själv hade låtit växa. Barbaren hade blivit kung, men glömt bort att vara ledare. Kvar fanns bara en man, ett tomt rum och ekot av hans egen, dånande dårskap. I dörröppningen, tyst och väntande, stod Larashtu. Detta var hans sanna kröning, inte till kung, utan till fånge i sitt eget rike. Nanok kamp hade inte nått ett slut, det hade bara börjat.