Varulv [BH II] - R5

Octagonal

Swashbuckler
Glömde en grej:
  • Octagonal är med i Basse-drevet men byter till BM. Rödande.
Hade varit extremt korkat av mig att dreva mot Basse och sedan hoppa av när det ser ut som att Basse åker.

Hade jag varit ulv hade jag stått kvar och sen tagit åt mig äran.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Men skitsamma, byn har bestämt sig för att rösta ut mig verkar det som. Det är brist på både slutlednings- och föreställningsförmåga tycker jag, men vi är sent in i spelet och jag hajar att ni är trötta och inte riktigt orkar tänka.

Kolla på röstmönstren nästa runda! Jag har sammanställt datan, ni kommer få färg på mig. Leta rätt på analysförmågan inne bland bråtet i era huvuden och lös detta. Ciao!
Är det inte lite tidigt att ge upp hoppet? Än finns det tid för oss att vira runt tänker jag, även om vi alla verkar leva i någon övertygelse att du är rödast på banan. Jag börjar dock tveka mer och mer, när jag läser föregående runda. Sen har jag svårt att se att du bara skulle lägga dig platt om du var ulv, känns som du skulle agera mer i linje med Basse och gå i försvar även om du hade få poster att göra det på med tanke på livet bortanför spelet.

Sysp skulle mycket väl kunna vara ulv. Min tveksamhet tidigare byggde på att han inte kan delta i spelet senare rundor, något som skulle göra att han får svårt att försvara sig eller vända bort blicken från sig själv om han samlar misstanke mot sig. Samtidigt har han satt sig lite bekvämt på auto-pilot och följer hövdingens ord. Känns som ett smidigt sätt att undkomma egna ställningstaganden, samtidigt som du Vimes fångade upp att han när han ändå tvingades till det flyttade sin röst till BM istället för Basse, kanske i hopp om att rädda sina kompanjon. Samtidigt ska sägas att Brynolf själv var tveksam till att rösta ut både BM och Basse, så det fanns ju inget i hövdingens ord som kunde ge Sysp en stark vägledning i hur han skulle lägga sin röst. Om så är fallet kan jag tänka att Sysp valt en ny kompanjon efter kröning för att säkra upp att spelet fortsätter även om han blir utröstad i senare rundor på grund av inaktivitet.

I så fall är det Vimes, Octa, BioVII och mig själv som skulle vara den nyvalda ulven, då BM, Brynolf och Fjodor alla är gröna.

Röst: @Sysp

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Tror vi att hövding, siare och väktare kan bli värvade? Finns någon regel eller prejudikat kring detta?
Skulle det inte vara spelbrytande om dessa kunde bli värvade? Vill minnas att diskussionen fördes om detta i tidigare rundor, då om att väktaren inte kan bli värvad. En sekund, ska kika. Har för mig att det vara i runda 1 frågan kom upp!

Octagonal

Swashbuckler
Kan spelare värvas nu? Vad pratar ni om?

Om ni menar innan spelstart har jag tänkt att lottningen av rollerna görs efter att det är bestämt vilka som är ulvarna.

SL gick också i nån tidigare runda ut och sa att siaren och väktaren är bybor om jag inte minns helt fel.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor

Om ni menar innan spelstart har jag tänkt att lottningen av rollerna görs efter att det är bestämt vilka som är ulvarna.

SL gick också i nån tidigare runda ut och sa att siaren och väktaren är bybor om jag inte minns helt fel.
Jag tror vi snackar om vilka Julius skulle kunna värva nu efter kröningen av nya Julius.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor

Du här rätt Octa, jag gick tillbaka och kikade.

Så här skrev SL.

Jag har inte alls tänkt mig en mekanik där man kan rekrytera. Vet inte hur det skulle gå till ens rent praktiskt eftersom bybor inte får skriva utanför tråden?

Octagonal

Swashbuckler
Eller så läser jag vad som faktiskt stod i det tillägg som SL gjorde denna runda i och med kröningen... Jo, Julle kunde välja att rekrytera en bybo denna runda.
Aj fan, det stämmer ju. Missade helt det.

Ulven får 8 poäng att bränna och kan rekrytera en polare…

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Aj fan, det stämmer ju. Missade helt det.

Ulven får 8 poäng att bränna och kan rekrytera en polare…
Frågan jag funderar över nu är rimligheten i att rekrytera en polare. Jag skrev i mitt tidigare inlägg att det i så fall, jag utgår nu från att ulven inte kan rekrytera siare, hövding och väktare, att det är antingen du, jag, bioVII, Sysp eller Vimes som har rekryterats. Det är dock svårt att avgöra hur en nyrekryterad ulv skulle reagera, det finns alltid en risk! Exempelvis Vimes reaktion att ta ulvarna med sig i graven i så fall genom att avslöja ulv-laget. Visst kan det vara spel för gallerierna, men jag kan själv tänka mig att jag skulle bli ganska tvär om jag tvingades byta lag på grund av en händelse jag inte visste om vid spelstart. Kanske inte så sur att jag skulle avslöja min polare, men fortfarande tillräckligt irriterade. Samtidigt skulle den nya ulven inte vara immun mot siandet vilket, vilket Brynolf kommenterade då han skrev följande:

Kom också ihåg att den nye romaren inte är miller.
Så med det sagt, om jag utgår ifrån ett scenario där en polare inte väljs, och jag var den kvarvarande ulven, hade jag inte valt något som har med siande att göra, hade varit bortkastade pengar. Möjligen att jag hade kikat på möjligheten att förstöra väktarens väktande för att säkra nattmorden, men jag hade nog övervägt möjligheten att kunna nattmörda samtliga rundor. Alltså förstärka de egna nattmorden för att kunna skynda på spel. Mina tankar.

Om det däremot hade handlat om att välja en ulvpolare hade jag nog velat rikta blicken mot Vimes, men det hade varit riskabelt med tanke på röstläget som varit denna runda. Så blicken hade nog fallit på någon som inte dragit på sig lika många fiender och ändå verkar vettig och insatt i spelet. BioVII med andra ord.

Oavsett, jag tror inte vi ska räkna bort att ulven valt en ny polare. Så frågan som ställdes i början är aktuell, vem skulle Julle valt som polare, och vem skulle den ny krönta Julle rekrytera i det nya scenariot som uppstått. Jag hade velat välja Vimes, men tagit BioVII med tanke på hur drevet går mot Vimes.

Mina tankar om spelet just nu.

Vimes

Gallerix
En sak som jag kom på och vill skriva ner innan jag sätter mig i bilen: ulvarna har fått 8 s och förmågan att rekrytera en ny ulv. Om jag läser @damogn rätt så innebär inte det att dessa 8 s måste användas till den nya förmågan. Om det är så att originalmenyn är kvar kan ulvarna köpa till sig nattmord istället.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
En sak som jag kom på och vill skriva ner innan jag sätter mig i bilen: ulvarna har fått 8 s och förmågan att rekrytera en ny ulv. Om jag läser @damogn rätt så innebär inte det att dessa 8 s måste användas till den nya förmågan. Om det är så att originalmenyn är kvar kan ulvarna köpa till sig nattmord istället.
Ja, det står väl i hans inlägg.

Caesar har fått 8s att spendera i menyn från R1. Ett nytt val har lagts till:

En bybo, ditt val, blir rekryterad till Praetoriangardet. (-8 s)

Octagonal

Swashbuckler
Det bästa för ulvarna om de vill vinna är att köpa en till spelare. Att ta någon vi håller som grön gör det i princip omöjligt och vi är totalt vilsna. Så är rädd att detta har skett eller kommer att ske.

@damogn får vi reda på ifall en spelare har värvats? Måste värvandet ske nu direkt eller kan den sparas till en tidpunkt ulven anser vara mer lämplig?

Vimes

Gallerix
Det bästa för ulvarna om de vill vinna är att köpa en till spelare. Att ta någon vi håller som grön gör det i princip omöjligt och vi är totalt vilsna. Så är rädd att detta har skett eller kommer att ske.

@damogn får vi reda på ifall en spelare har värvats? Måste värvandet ske nu direkt eller kan den sparas till en tidpunkt ulven anser vara mer lämplig?
Ja, jag håller med men ville inte skriva det själv i förhoppningen att ulvarna skulle göra fel val. En värvning nu nollställer hela spelet liksom.

Så rösta gärna ut mig så slipper jag försöka reda ut det!

damogn

Hero

Valet från menyn behövde ske idag och började gälla genast. Det gick inte att spara sestertierna till ett senare tillfälle. Och valet är gjort.

Octagonal

Swashbuckler
Okej, då vet vi det. Vem har blivit rekryterad?

Lika bra att erkänna din förrädare. Snart kommer vi bybor efter dig…

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Är det inte lite tidigt att ge upp hoppet? Än finns det tid för oss att vira runt tänker jag, även om vi alla verkar leva i någon övertygelse att du är rödast på banan. Jag börjar dock tveka mer och mer, när jag läser föregående runda. Sen har jag svårt att se att du bara skulle lägga dig platt om du var ulv, känns som du skulle agera mer i linje med Basse och gå i försvar även om du hade få poster att göra det på med tanke på livet bortanför spelet.

Sysp skulle mycket väl kunna vara ulv. Min tveksamhet tidigare byggde på att han inte kan delta i spelet senare rundor, något som skulle göra att han får svårt att försvara sig eller vända bort blicken från sig själv om han samlar misstanke mot sig. Samtidigt har han satt sig lite bekvämt på auto-pilot och följer hövdingens ord. Känns som ett smidigt sätt att undkomma egna ställningstaganden, samtidigt som du Vimes fångade upp att han när han ändå tvingades till det flyttade sin röst till BM istället för Basse, kanske i hopp om att rädda sina kompanjon. Samtidigt ska sägas att Brynolf själv var tveksam till att rösta ut både BM och Basse, så det fanns ju inget i hövdingens ord som kunde ge Sysp en stark vägledning i hur han skulle lägga sin röst. Om så är fallet kan jag tänka att Sysp valt en ny kompanjon efter kröning för att säkra upp att spelet fortsätter även om han blir utröstad i senare rundor på grund av inaktivitet.

I så fall är det Vimes, Octa, BioVII och mig själv som skulle vara den nyvalda ulven, då BM, Brynolf och Fjodor alla är gröna.

Röst: @Sysp
Har du blivit värvad @Sömniga Isaac? Jag spänner ögonen i dig nu så du vågar inte ljuga. 👀

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
I min dröm skulle det vara jämnt läge så Vimes får svettas in i det sista. Och så skulle jag stega fram där i sista minuten och lägga avgörande rösten på dig och försegla ditt öde.

Men jag känner nu att det bara är jag själv som svettas. Medan du lever ut ditt livs sista önskan, att äta karamell och åka karusell och fröjdas hela dagen uti Nora.

Röst: @Vimes