Varulv [BH II] - R3

Brynolf

Orange
Ska vi fundera några varv också bara på risken att ulvarna har EN miller? Då finns det en potentiell nedsida i att puta eller?
Ja, tänka är bra.

Men jag vet inte, ett enmillers-scenario är ju ett mellanting av de två andra möjligheterna (bortsett från 3wolfArmy). Så det gör ju siaren hälften så användbar som om det hade varit två icke-millers. Och alltså hälften så stor katastrof om siaren mördas. En gradskillnad, inte en artskillnad. Jag tror det är värt det.

Eller kommer nån på nåt annat bra skäl att inte outa siarn nu?

Vimes

Gallerix
Varför nämnde du diverse andra siffror som inte ens stämmer i ett hypotetiskt scenario?
Tror det framgår om du läser tillbaka, men: i stridens hetta fick jag för mig att chansen att pricka rätt blev ännu mindre eftersom det först är ulvarnas nattmord och sen väktarens väktande (på samma sätt som det är 1/6 att slå en sexa med en tärning, med 1/36 att slå två), men du påpekade snabbt att man bara behöver beakta väktarens chans att pricka rätt. Så 1/22 och 1/99 var helt enkelt bara vanligt bajs i hjärnan från min sida.

Vimes

Gallerix
Ja, tänka är bra.

Men jag vet inte, ett enmillers-scenario är ju ett mellanting av de två andra möjligheterna (bortsett från 3wolfArmy). Så det gör ju siaren hälften så användbar som om det hade varit två icke-millers. Och alltså hälften så stor katastrof om siaren mördas. En gradskillnad, inte en artskillnad. Jag tror det är värt det.

Eller kommer nån på nåt annat bra skäl att inte outa siarn nu?
Vad vinner ulvarna på att köpa en miller bara? De har väl fortfarande bara råd med 2 ulvar och halvt nattmord och har 4 pengar över?

Impetigo

Ärkebiskop
Vad vinner ulvarna på att köpa en miller bara? De har väl fortfarande bara råd med 2 ulvar och halvt nattmord och har 4 pengar över?
Det skulle väl vara om de köper en bybomiller? Eller kostade bautastenarna också 4? Hur som helst låter det ju inte vettigt antar jag.

Kanske om de förutsett blodpåsesiaren och då verkligen velat ha en bautasten? Så att de kan plocka powerrolö varannan runda (bautastenar tog väl bort väktaren varanna runda?)?

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Kan det inte vara en JC + 2 romare?
Då räckte det bara till en sak: nattmord varannan natt.
Räknar jag rätt?

Vimes

Gallerix
Just, bautastenarna hade jag glömt. Ja, men det är väl på bordet ändå.

Om man ska ranka buildsen tänker jag:
1. Två ulvar, fullt nattmord
2. Två millerulvar, halvt nattmord
3. Tre ulvar, halvt nattmord
4. Två ulvar, en ulvmiller, en batuasten, halvt nattmord

(Sen finns ju soloulvsalternativet också förstås. Hur lirar det med blodkungssiare?)

Impetigo

Ärkebiskop
Just, bautastenarna hade jag glömt. Ja, men det är väl på bordet ändå.

Om man ska ranka buildsen tänker jag:
1. Två ulvar, fullt nattmord
2. Två millerulvar, halvt nattmord
3. Tre ulvar, halvt nattmord
4. Två ulvar, en ulvmiller, en batuasten, halvt nattmord

(Sen finns ju soloulvsalternativet också förstås. Hur lirar det med blodkungssiare?)
solocaesar kan ha båda nattmorden, millerföemåga och en bautasten…

Rätt besvärlig typ hade det varit. Men liksom vid dubbla millers gör det inget att outa powerroller då de ändå är rätt (eller helt) värdelösa.

Impetigo

Ärkebiskop
… så länge en Schrödingers bautasten riskerar att falla ned över våra huvuden gör vi nog bäst i att hålla inne med powerrollerna va?

Big Mama

Fint att siaren är kvar i spel. Men vi vet inte om hen visar rätt. Jag tror det. JC behöver inte slösa poäng på att millra. Byn är osäker endå.

Vem skulle ni väkta om ni vore väktare? Självklart ska hen inte följa råd, det vore att spela ulvarna i händerna. Men det vore kul att höra hur alla resonerar kring den frågan.

Impetigo

Ärkebiskop
Dessutom är det ju nästan säkert en ojämn bautasten iom att de troligtvis har det ojämna mordet och då är det extra risk för stenfall denna rundan jämfört med nästa (som är jämn).

Farligt att lajva galler… vi hänger oss åt astrologi redan efter tre dagar (”Torsdagen blir en dag för spännande äventyr om du är öppen för dem. Du möter en ny ovän och träter om semantik. Månen står i Libra. Risken är stor att du får en bautasten i huvudet”)

Sysp

NNO
Har försökt läsa ikapp lite nu i sängen. Det går sådär, försöker läsa om poster som jag bara hunnit skumma men jag gör i alla fall ett försök att hjälpa till lite nu i R3 innan min radiotystnad i R4 (det blir ingen analys under helgen men jag kan rösta som Brynolf om ni vill så väger den rösten dubbelt i alla fall).

Om jag ska försöka bidra med något så vet vi väl inte om Häger, Sidd eller Anth var väktare så en outad siare kan vara oskyddad. Det vet ju inte ulvarna heller men vi bör inte betrakta siaren som 100% skyddad.

Har försökt släppa tanken på Impe-Octa, nattmord udda rundor, 2 grönsianden genom att läsa om deras interaktion i R1 för vis av erfarenhet vill man ju inte tunnla. Det gick inget vidare, det går lätt att läsa som att de försöker få Octa siad genom att Impe även påpekar att Octa inte verkar bli siad. Hela utbytet dessa två emellan är smågnabbigt men inte så skarpt. Det är också rimligt att Octa ligger still på Häger och Impe flyttar runt när det svänger lite mellan mig och Stradh i slutet på R2. Det är en poetisk teori och jag misstänker att jag ser saker och mönster för att jag tycker att det hade varit så episkt spelat av vem av dem som nu optade in till detta som JC.

Försökte fatta om Vimes och Octas bråk i den här rundan är två bybor eller inte, de vevar nästan för mycket för att nån av dem ska vara ulv. Men Vimes har vevat höger och vänster hela spelet (Sidd bland annat i R1) vilket ju är bra för att skapa aktivitet och reaktion, känns högt spel för en ulv att göra sig ovän med folk, ungefär som att grön-Häger vågade trycka på Stradhs knappar om och om igen.

Basse får jag inget grepp på där han dyker upp lite där och var i bakåtläsningen, han spelar mindre grönt och mindre aktivt än när han var soloulv tycker jag, vet inte vad det betyder 😄

Annat har jag inte försökt bena i. Har inget särskilt om Stradh, BM, Isaac, BB7 eller Fjodor, hade behövt lägga mer tid för att komma med något vettigt där.

Nu blir det släcka och sova, ska se om jag kan kika lite mer på röstningarna imorgon och turerna där. Det är fortsatt rörigt i skallen och på jobbet men ska försöka vara lite mer än en trafikkon om det går.

Impetigo

Ärkebiskop
Fint att siaren är kvar i spel. Men vi vet inte om hen visar rätt. Jag tror det. JC behöver inte slösa poäng på att millra. Byn är osäker endå.

Vem skulle ni väkta om ni vore väktare? Självklart ska hen inte följa råd, det vore att spela ulvarna i händerna. Men det vore kul att höra hur alla resonerar kring den frågan.
IMG_7311.jpeg

Big Mama

Om ulvarna inte köpt nattmord jämna rundor har de antagligen köpt förmågan att båda ulvarna blir siade gröna.

Det öppnar upp för möjligheten att Octa är en ulv som siats grön.
Aha! Nu e jag med. Om det är JC + endast en romare.

Om det inte är 2 romare vid sidan av JC!

Big Mama

Om det var så att väktaren förhindrade ett nattmord ikväll, skulle det då ha redovisats av SL?

Jag förstår att jag redan fått svaret då ingen annan reagerat på detta men ville i alla fall lufta frågan.

Octagonal

Swashbuckler
Alright, @Vimes hur låter det med att vi sätter oss och röker lite fredspipa?

Jag sa att jag skulle kolla tillbaka till R2 för att se om detta påstående från Vimes stämmer och det har jag nu gjort.

Han var egentligen mitt förstahandsval i förra rundan.
I inlägg #8 av R2 röstar Vimes på Basse.
I inlägg #64 röstar Vimes på mig. https://www.rollspel.nu/threads/bh-ii-r2.85331/post-1317011
Redan i inlägg #70 tar du tillbaks och att det blev fort och fel med brasklappen att vi får se om det blir något nattmord...
Vimes nämner undertecknad som ett alternativ ifall inget nattmord sker flertalet gånger.
I inlägg #85 röstar Vimes på BM. Sedan återkommer Vimes till att Octa minsann är röd för att denne inte spelar så bra som denne brukar som bybo. Què? Jag har vunnit ett par snajdiga vinster som ulv men lyckas i princip aldrig som bybo. Därför är jag väldigt tveksam till denna tes du drivit detta spel. Däremot ska du ha att du är konsekvent och fortsatt varit det denna runda med brasklappen att det inte stämmer överens med hur du brukar analysera mig i andra spel.

Efter att ha läst om R2 ser det onekligen ut som att Vimes faktiskt hade mig på tapeten redan då även fast det totalt flög mig över huvudet. Vilket gör dennes röst på mig nu klart mer rimlig. Skyller på att jag inte haft tillgång till en ordentlig dator förens nu. Jag tänkte att Vimes far med osanning vilket inte stämmer. Vimes menade vidare att undertecknad är en ulv som panikar vilket jag såhär i efterhand kan ge viss sympati för.
Till mitt försvar ber jag Vimes förtydliga vart nånstans i R2 han har mig som ulvkandiat https://www.rollspel.nu/threads/bh-ii-r3.85336/post-1317391 varav jag inte får något svar på just den frågan vilket får mig att bli ännu säkrare på min sak att han inte hade det. Vid en tillbakaläsning stämde inte detta men när jag satt med telefonen och Vimes inte gav mig något konkret blev jag säkrare på något felaktigt.

Sedan börjar väktar-tjafset som jag tycker vi på det stora hela har rätt ut där jag anser att chansen för lyckat väktande i detta spel är högre än i andra spel.

Eller ja, lite annorlunda är det förstås, eftersom mekaniken gör det mindre intressant för ulvarna att skjuta på grönsiade spelare till och med.
Med litet antal ulvar, vilket vi vet att det är tvingas ulvarna att försöka nattmörda gröna bybor, annars förlorar dom i det långa loppet. Är det få rundor kvar med för många gröna blir det omöjligt för ulvarna att vinna.

Så gällande väktarens chanser har vi nog fortsatt olika åsikter. Däremot hade jag fel med att Vimes inte ville ha ut mig förra rundan. Och Vimes hade fel om att jag har så bra koll som bybo, iallafall inte när jag sitter med mobilen och inte får svar på mina frågor ;)

Tvingas tänka om.
Röst: @Ingen

Impetigo

Ärkebiskop
Om det var så att väktaren förhindrade ett nattmord ikväll, skulle det då ha redovisats av SL?

Jag förstår att jag redan fått svaret då ingen annan reagerat på detta men ville i alla fall lufta frågan.
Det vet vi nog inte säkert men sannolikt inte.

Ingen i tråden verkar ju ha förväntat sig nåt sånt redovisande precis som du påpekar.

Att sianden aviseras och redovisas öppet var det nog iofs inte heller någon som kunnat gissa så man ska aldrig säga aldrig.

Octagonal

Swashbuckler
Det var ju lyckat spel av undertecknad. Har jagat Vimes hela kvällen och det visade sig vara på felaktiga grunder.

Vill lägga in en röst på Impetigo som den ulven han säkert är låtit två bybor slita varandra i stycken och glatt tittat på och säkerligen poppat popcorn mer än en gång men sparar det grävet tills imorrn.

Godnatt på er 😇

StradhLestat

Swashbuckler
Okej, jag väljer att rösta så här men kan tänka mig att byta till någon annan av de där tre om bra argumrnt förs fram.

Röst: @StradhLestat

Vad förklarar att du la en så tidig röst och sedan aldrig flyttade den?
Du menar att jkag röstade på Hägern tidigt och sedan låg kvar? Hägern var min mest mistänkta....typ enda misstänkta.....varför skulle jag då flytta rösten?

fjodorsenuba

Krigarpoet
Jahapp... fredspipan kommer fram och Brynolf vill outa siaren. Party på kvällen!

Big Mama vill veta väktarplaner. Tycker det är vettigare att fråga om röd-grönlista så man inte sätter sig i en position att låta som en rommare...

Röst: @Big Mama