Varulv [BH II] - R3

Vimes

Gallerix
Vi kan ha diskussioner om varulvspel generellt genom åren men vi måste ju också förhålla oss till spelet vi har framför oss.
Ja, och jag har ganska tydligt visat varför ditt resonemang om att väktare "måste" väkta dig eller Isaac inte håller. Det finns i alla spel "självklara mål" för nattmord, trots det missar väktaren. Det här spelet är inte annorlunda. Eller ja, lite annorlunda är det förstås, eftersom mekaniken gör det mindre intressant för ulvarna att skjuta på grönsiade spelare till och med.

Octagonal

Swashbuckler
Det är rätt fånigt att säga att det inte stämmer. Statistiskt är det 1 på 11 (eller inte ens det va, eftersom väktaren och ulvarna ska sikta på samma.. vad blir det då? 1 på 22? 1 på 99?
Felaktigt. Oddsen är som sämst 1/11 om vi leker att det är slumpat som du så gärna vill göra.

1. ulvarna väljer en att mörda.

2. utifrån detta har väktaren odds på sitt väktande.

Ännu en felaktighet från dig.

Vimes

Gallerix
Felaktigt. Oddsen är som sämst 1/11 om vi leker att det är slumpat som du så gärna vill göra.

Okej, så då hade jag rätt första gången alltså. Så är det förstås.

Vimes

Gallerix
Det här med "ännu en felaktighet", "fel igen", "stämmer inte" etc är rätt fånigt

Impetigo

Ärkebiskop
Om vi ska tänka lite extra här. Hur ofta händer det att väktaren lyckas sno ett nattmord av ulvarna? En gång per år? Två gånger?

I det här läget var väktarens chans att pricka rätt spelare att väkta 1 på 11.

Alltså, det är möjligt att alternativ B stämmer. Men det är fan inte det mest sannolika va?

Nattmord jämna och två ulvmillers neutraliserar siaren helt. Men är det värt det? Ulvarna tappar två rundor på att avstå varannat nattmord. Kolla (återigen, här antar jag attvi bara röstar ut bybor och att alla nattmord går igenom):
2 ulvar, nattmord alla rundor2 ulvmillers, nattmord ojämna
R1 (spelstart)12-212-2
R210-210-2
R38-29-2
R46-27-2
R54-26-2
R62-2 ulvvinst4-2
R73-2
R81-2 (ulvvinst)
Därför jag menar att vi kan vänta med att ta ut Octa.

Vimes

Gallerix

Också kul att du helt duckar de invändningar jag har mot din övertygelse att väktaren har 1/3-1/2 på att träffa rätt (vilket är helt bonkers) och istället skjuter in dig på en sådan här sak.

Octagonal

Swashbuckler
Ulvarna vill förstås nattmörda de som siats gröna och är bybor. Vimes låtsas inte om att detta alternativ existerar och börjar jiddra om 1/99 och annat brus.

Vimes

Gallerix
Ulvarna vill förstås nattmörda de som siats gröna och är bybor. Vimes låtsas inte om att detta alternativ existerar och börjar jiddra om 1/99 och annat brus.
Observera den här typen av fultolkningar och cherrypicking!

Vimes

Gallerix
Alltså, det här osammanhängande, spattiga spelet är väl ett skådespel ändå Octa? Ta det som en komplimang, du brukar vara bättre än såhär som bybo.
Ännu en lögn från Vimes. Jag är alltid kass som bybo.
Det här tycker jag också är ett fult sätt att spela på. Jag har gjort en tolkning och bedömning, högst personlig. Octa håller inte med om den och kallar den lögn.

Vimes

Gallerix
Låter rimligt.

Du skrev dock inget om att det du argumenterade för var ett hypotetiskt scenario utan du använde det för att fastslå att väktaren misslyckats.
Okej, jag trodde att det var uppenbart att 1/11 skulle förstås som den statistiska chansen. Med spelets andra faktorer kan förstås chansen vara högre eller lägre, så är det alltid.

Octagonal

Swashbuckler
Det här tycker jag också är ett fult sätt att spela på. Jag har gjort en tolkning och bedömning, högst personlig. Octa håller inte med om den och kallar den lögn
Tidigare spel har du flertalet gånger sagt att Octa är ute och cyklar - ergo han är bybo så ingen stress.

Nu säger du det motsatta. Ska inte säga att du ljuger men det går inte i linje med hur det brukar vara.

Impetigo

Ärkebiskop
Därtill! Är det så att ulvarna vet att siaren kan sia dem (inga ulvmillers) borde det ligga i deras intresse att nattmörda siaren snarare än grönsiade spelare. Och de enda byborna som de vet inte är siare är ju de som blivit grönsiade.
Samtidigt: Har ulvarna inga millers MÅSTE de börja plocka grönade i lika snabb takt som vi kan producera dem. Redan nu har vi ju tre grönade mot två ulvar (om de då valt båda nattmorden alltså).

Så de MÅSTE knäppa gröna spelare men de MÅSTE också knäppa siaren.

Hmm, frågan är om loppet inte redan är kört för de tänkta två ulvarna med dubbla nattmord? Hur skulle de kunna ta ikapp detta?

Basenanji

Basinixus
Så här ser röstningen ut från förra rundan
IMG_1835.jpeg

Jag tycker att vi släpper tjafsiga ämnen och börjar leta bland dem vi vet röstade ut en grön spelare.

Jag tycker att @Sömniga Isaac är en av dem vi borde syna ordentligt. Att Sysp räddar sig själv kan man förstå, Big Mama gör mig nervös, Biobunker är väl grön (väl?), men sedan kommer mina usual suspects på rad.

Octagonal

Swashbuckler
Om vi ska tänka lite extra här. Hur ofta händer det att väktaren lyckas sno ett nattmord av ulvarna? En gång per år? Två gånger?

I det här läget var väktarens chans att pricka rätt spelare att väkta 1 på 11.

Alltså, det är möjligt att alternativ B stämmer. Men det är fan inte det mest sannolika va?

Nattmord jämna och två ulvmillers neutraliserar siaren helt. Men är det värt det? Ulvarna tappar två rundor på att avstå varannat nattmord. Kolla (återigen, här antar jag attvi bara röstar ut bybor och att alla nattmord går igenom):
2 ulvar, nattmord alla rundor2 ulvmillers, nattmord ojämna
R1 (spelstart)12-212-2
R210-210-2
R38-29-2
R46-27-2
R54-26-2
R62-2 ulvvinst4-2
R73-2
R81-2 (ulvvinst)
Det är definitivt inget hypotetisk scenario Vimes skriver om utan ett konstaterande av oddsen detta spel.