Varulv [BH II] - R1

Sidd

”Bybo”
Vilka blir troligen nån gång i spel Siade🤔👀
Faktum är väl att om vi ska titta på vilka som INTE skulle vara så vettigt att välja som romar-kompisar så skulle inte Vimes, Octa, Impe vara på tapeten va? Är kanske en liten pyttesmula till deras fördel.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Okej, det kan omöjligt finnas 4 ulvar. Då har de inget sätt att hantera en outad siare på (som väktaren kan väkta från utröstning varje runda) och vi då bara kan avstå från att rösta ut någon tills siaren siat alla spelare.

Faktum är att det nog är en gångbar strategi oavsett, eftersom väktningen skyddar siaren från ulvsnajps och troltigtvis även nattmord.
Så om siaren outar nu, och väktaren INTE outar och väktar siaren varje runda.
Vi låter bli att rösta ut någon.
Ulvarna kan inte bli av med siaren om de inte tar ut väktaren först (eller om väkteriet är bautastenat i guess).
Siaren siar i tur och ordning alla spelare, och när vi hittar en röd så röstas denne ut.
Det enda som bryter planen är a) bautasten som förstör den fullständigt, men också ett osannolikt köp eftersom JC då behövde förutspå en sådan strategi och motverkat den genom att ge avkall på viktigare saker eller b) att det finns ulvar som sias gröna, vilket är mer troligt men då också innebär att JC gjort avkall på något viktigt eller är ensam.

Missar jag något?

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Okej, det kan omöjligt finnas 4 ulvar. Då har de inget sätt att hantera en outad siare på (som väktaren kan väkta från utröstning varje runda) och vi då bara kan avstå från att rösta ut någon tills siaren siat alla spelare.

Faktum är att det nog är en gångbar strategi oavsett, eftersom väktningen skyddar siaren från ulvsnajps och troltigtvis även nattmord.
Ulvarna kan inte bli av med siaren om de inte tar ut väktaren först (eller om väkteriet är bautastenat i guess).
Siaren siar i tur och ordning alla spelare, och när vi hittar en röd så röstas denne ut.
Det enda som bryter planen är a) bautasten som förstör den fullständigt, men också ett osannolikt köp eftersom JC då behövde förutspå en sådan strategi och motverkat den genom att ge avkall på viktigare saker eller b) att det finns ulvar som sias gröna, vilket är mer troligt men då också innebär att JC gjort avkall på något viktigt eller är ensam.

Missar jag något?
Har dubbel och trippelkollat nu utan att se något annat. Den här strategin vinner i princip mot allt förutom ensam JC eller extrem otur.

Brynolf

Orange
Flås flås

Missar jag något?
Ja det här är väl standard siar/väktar-tagteam. Oklart om vi nånsin lyckats vinna med en sån taktik. Dessutom kan ju ulvarna motclaima.

Men på pappret gillar jag den nog bättre än att outa väktaren.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Flås flås

Ja det här är väl standard siar/väktar-tagteam. Oklart om vi nånsin lyckats vinna med en sån taktik. Dessutom kan ju ulvarna motclaima.

Men på pappret gillar jag den nog bättre än att outa väktaren.
Spelar det någon roll ifall de motclaimar? Vi får ju fortfarande kompletta siarlistor från bägge siare i så fall och en av dem stämmer ju (troligtvis).

Hägerstrand

Ballofix
Missar jag något?
Att det är tråkigt? :)

Jag tror det är solitt. Det är ju den strategin som regler mot att väkta samma spelare flera rundor i rad försöker motverka. Ulvarna får nattmörda loss och får hoppas att de lyckats nattmörda väktaren när de väl lägger mordet på siaren. Ulvarna lär väl nattmörda alla grönanden fram till dess.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Sen är ju siaren nerfad bara genom att möjligheten till fiffel i serierna öht finns.
Ja, fast det stoppar inte möjligheten (på samma sätt som bautastenen gör) och det är bara i fallet ensam JC eller 2 ulvar med enbart ett nattmord och båda sias grönt som det innebär att vi får 0 att gå på. Och då får vi ändå JC-menyn mer eller mindre avklarad.

Basenanji

Basinixus
Ok, nu på väg hem. Funderar mycket på vem som skulle valt vem och det tycker jag är ett bra samtalsämne att etablera i R1.

Finns ju förstås gott om vinbägarnöjligheter här, men ändå: jag ser inte att en ulv-Vimes köper till sig Sidd och Basse tex.

Sedan undrar jag (har inte stenkoll) om man får välja ulv eller om SL glr det?

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Att det är tråkigt? :)

Jag tror det är solitt. Det är ju den strategin som regler mot att väkta samma spelare flera rundor i rad försöker motverka. Ulvarna får nattmörda loss och får hoppas att de lyckats nattmörda väktaren när de väl lägger mordet på siaren. Ulvarna lär väl nattmörda alla grönanden fram till dess.
Siaren behöver ju inte outa gröna spelare.

Basenanji

Basinixus
Nu ser jag att Caesar får välja.

Men ok, tror nog att två ulvar till och ett nattmord är rimligast. Man borde räkna på hur långt spelet blir då. Tror att ulvkungen siktar på så kort parti som möjligt.

Basenanji

Basinixus
Mina favoritulvar hade varit Anthrox och Hägerstrand. Vimes och Big Mama blir utröstad/nattmördad R1 och Biobunker uttrycker sig för hårt. Sidd hade varit en frejdig kompis, men han hamnar för lätt i rampljuset.

Mer kommer.

Basenanji

Basinixus
Och @Brynolf har en viktig poäng i att eftersom dumma siare är ett val så kan vi inte lita på siaren.

Det här spräcker lite din plan @Anthrox eller missar jag något?

Hägerstrand

Ballofix
Siaren behöver ju inte outa gröna spelare.
Nä, fast han vill väl göra det? Om han inte gör det och blir nattmördad innan han hittat ulv så har vi bara senarelagt spelstart några dagar och gjort utgångsläget sämre.

Taktiskt vore nog i så fall att annonsera grönsianden vid R4. Ingen direkt risk att ulvarna nattmördar siaren efter två skott i mörkret mot väktaren, och då finns i så fall alltid 3 grönsiade spelare efter det, även om ulvarna mördar dem i samma takt som de sias.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Nä, fast han vill väl göra det? Om han inte gör det och blir nattmördad innan han hittat ulv så har vi bara senarelagt spelstart några dagar och gjort utgångsläget sämre.

Taktiskt vore nog i så fall att annonsera grönsianden vid R4. Ingen direkt risk att ulvarna nattmördar siaren efter två skott i mörkret mot väktaren, och då finns i så fall alltid 3 grönsiade spelare efter det, även om ulvarna mördar dem i samma takt som de sias.
Ja, alltså, det finns ju tid och utrymme för att avvakta ett par rundor. Jag menade ju inte att siaren ska hålla på grönsianden helt, utan att de int3 behöver annonseras omedelbart liksom. Gillar idén på att outa grönasianden i R4. Då har vi potentiellt 5 grönade spelare då.

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Är JC en snäll och lite försiktigare person den här som inte ifrågasätter SL?
Jag älskar psykologiskt analys! I deltagarlistan ser jag bara två snällisar, som inte skulle våga gorma över balansen, och det är jag själv och Isak. Jag är själv inte JC så därför. Förlåt Isak.

Röst: @Sömniga Isaac

Brynolf

Orange

Ja, det låter vettigt.

Obs att vi, OM vi får vittring på att siandena är fifflade, kan börja rikta arga blickar mot Anth och Häger, som pushar för denna plan.