Varulv [BH II] - R1

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
(så romarna slumpas inte, utan är valda av Caesar!)
Det här är ju matnyttigt! Kan vi köra priolista på vilka medulvar ni valt som Caesar? I ulvfellas var waterhouse ulv och låg med på i princip samtliga rekryteringslistor.

Mina spontana förstahandsval är @Brynolf , som jag ulvat med en hel del och brukar ha bra stämning i ulvchatten med och @Anthrox är ulv-mastermind efter maskerad 2.0-spelet.

Men jag hade undvikit dem av metaskäl, vi ulvade tillsammans supernyss, och jag tror att vi skulle röda varandra så fort en av oss åkte. Jag hade nog valt @Impetigo och @Octagonal . Båda är solida ulvar som jag inte kan minnas att jag ulvat med (så de borde inte misstänkas på metaskäl om en av oss ryker) och med den här rivaliteten mellan dem så finns det en chans att den ena grönas om den andre åker.

Två ulvkompisar och nattmord udda rundor är inte galet sämre än 1 ulvkompis och nattmord som vanligt. Det är dåligt så fort någon åker, men att vara tre ulvar har också det mjuka värdet att det kan göra ulvchatten mer givande.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Sen: @Hägerstrand och @Sysp claimar vaniljbybo genom att säga att de inte fått PM. Jag tycker det här är viktigt att fundera över.

Jag tycker Hägerns claim är lite off brand, och Sysps snabba metoo är ulvrationellt.

Sysp antyder att han inte, när han claimade, tänkte på att han anti-claimade powerroll. Gäller samma för dig Häger? Eller var det medvetet?
Jag funderade inte över powerrollerna, jag gör nog det rätt sällan generellt om det inte är ett spel där powerrollerna är ovanligt kraftfulla. "Vi måste vara försiktiga så vi inte outar powerroller"-tankesättet är bra för ulvarna att gömma sig bakom (och "varför rollfiskar du?" är ett tacksamt drev att driva som ulv), och det är sällsynt att vi vinner spel på att siaren överlever länge nog.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Med lite kaffe i kroppen har jag nu fått tänka lite klarare än tidigare.

Hade jag varit JC hade jag nog kört på:
1 extra ulv (Stradh eller BM)
Nattmord jämna (för att fucka byns analys efter R1)
Stradh/BM sias grönt
Bautastena jämna/Octa sias röd

och sen bett Stradh/BM försöka bli så pass suspekt/märkligt/otydligt att de blir siade (grönt), men inte utröstade och själv försöka köra lagom suspekt och bli rödsiad så att byn tror att siaren fungerar och min ulvpolare kan gömma sig bakom ett grönsiande.
Men jag vettena, listan känns skakig som fan för att ulvarna ska kunna vinna.

Sysp

NNO
Det här är ju matnyttigt! Kan vi köra priolista på vilka medulvar ni valt som Caesar? I ulvfellas var waterhouse ulv och låg med på i princip samtliga rekryteringslistor.

Mina spontana förstahandsval är @Brynolf , som jag ulvat med en hel del och brukar ha bra stämning i ulvchatten med och @Anthrox är ulv-mastermind efter maskerad 2.0-spelet.

Men jag hade undvikit dem av metaskäl, vi ulvade tillsammans supernyss, och jag tror att vi skulle röda varandra så fort en av oss åkte. Jag hade nog valt @Impetigo och @Octagonal . Båda är solida ulvar som jag inte kan minnas att jag ulvat med (så de borde inte misstänkas på metaskäl om en av oss ryker) och med den här rivaliteten mellan dem så finns det en chans att den ena grönas om den andre åker.

Två ulvkompisar och nattmord udda rundor är inte galet sämre än 1 ulvkompis och nattmord som vanligt. Det är dåligt så fort någon åker, men att vara tre ulvar har också det mjuka värdet att det kan göra ulvchatten mer givande.
Hade du valt att ulva med hövdingen? Brynolf är ju Majestix och odödlig i två rundor. Sen har ju damogn inte skrivit det i den här tråden utan i anmälningen vilket är lite slarvigt men ändå.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Hade du valt att ulva med hövdingen? Brynolf är ju Majestix och odödlig i två rundor. Sen har ju damogn inte skrivit det i den här tråden utan i anmälningen vilket är lite slarvigt men ändå.
Nu skrev jag ju uttryckligen att jag inte skulle valt honom, utan varför jag skulle valt andra i detta spel trots att han vore mitt förstahandsval i ett vakum. Jag hoppade mentalt över Brynolf som alternativ utan att ta hövdingastatus i beaktning, och sen förklarade jag min tankegång.

Men vad jag kan se finns det faktiskt inget i reglerna som förbjuder att Caesar rekryterar Majestix. Supersmart rekryteringsval alltså, en ulv som inte kan bli utröstad och som enligt fluffet i anmälningstråden beskrivs som "ledare för byborna" 🤪

Sysp

NNO
Nu skrev jag ju uttryckligen att jag inte skulle valt honom, utan varför jag skulle valt andra i detta spel trots att han vore mitt förstahandsval i ett vakum. Jag hoppade mentalt över Brynolf som alternativ utan att ta hövdingastatus i beaktning, och sen förklarade jag min tankegång.

Men vad jag kan se finns det faktiskt inget i reglerna som förbjuder att Caesar rekryterar Majestix. Supersmart rekryteringsval alltså, en ulv som inte kan bli utröstad och som enligt fluffet i anmälningstråden beskrivs som "ledare för byborna" 🤪
Haha, du har faktiskt rätt 😄 Men jag misstänker att hövdingen inte går att lita på inte är en tanke som gynnar byn.

Sysp

NNO
Men vad fan? Här tjänar man på att läsa ordentligt istället för att anta 😄

Väktaren skyddar mot utröstning? 😳 Har vi sett det förut?

Sysp

NNO
Spännande att Miraculix kan ge trolldrycken till sig själv också så vi kan alltså ha en spelare som är immun mot både utröstning och nattmord hela spelet! 😀

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Spännande att Miraculix kan ge trolldrycken till sig själv också så vi kan alltså ha en spelare som är immun mot både utröstning och nattmord hela spelet! 😀
Snyggt fångat. Då kan sena väktarclaims alltid verifieras.

Men då kanske det är värt att outa väktaren redan nu. Att starta spelet med två gröningar från start är verkligen inte fy skam.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Snyggt fångat. Då kan sena väktarclaims alltid verifieras.

Men då kanske det är värt att outa väktaren redan nu. Att starta spelet med två gröningar från start är verkligen inte fy skam.
Eller nej, menyalternativet som gimpar väktaren kan fortfarande finnas i spel.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
@damogn vad händer om en väktad spelare blir utröstad? Blir ingen utröstad då eller går det vidare till näst flest röster?

Anthrox

Kulturvetaringenjör
@damogn vad händer om en väktad spelare blir utröstad? Blir ingen utröstad då eller går det vidare till näst flest röster?
§3b: Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel om den personen inte druckit av trolldrycken.
Antyder ju att ingen röstas ut i sånt fall.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Kanske inte behövs sägas, men du som är väktare: Väkta dig själv R1 och R2 så det inte finns någon risk att du försvinner innan Majestix trolldryck slutat verka. Att döma av hur reglerna ser ut görs nog din roll sig bäst som en odödlig grön spelare, snarare än något annat.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Läser igenom tråden och försöker få en uppfattning. Kul med spel igen, kommer som vanligt ha lite svårt att delta innan eftermiddagen men tog mig tid nu på rasten att kika vad som sagts.

Fattar jag rätt om grejen just nu är att fundera över menyn och vilka val som man själv/ulven skulle gjort? Skummade lite och fick den uppfattningen, rätta mig om jag tänker fel. Återkommer med mer aktivitet efter 17.

Vimes

Gallerix
Eller nej, menyalternativet som gimpar väktaren kan fortfarande finnas i spel.
Är väktaren nerfad gör det ju inget om de outas. Enda anledningen att inte outa powers är ju att de riskerar nattmördas och byn tappar powern. Men om väktaren är nerfad spelar det ju mindre roll.

Med tanke på priserna är det väl sannolikt att väktaren dessutom är helt normal.

Jag är nog för ett väktarclaim.

Vimes

Gallerix
Försöker göra en vettig Mäster Caesar-build, men det är fan svårt. Landar i att det rimligaste (som i den build som skulle vinna flest spel över typ 100 försök) är två ulvar och nattmord. Eftersom upplägget naturligt nerfar siaren (bara potentialen till siarnerf nerfar allt sieri) är det inte vansinnigt titlat till ulvarnas nackdel, men nog borde vi vinna det här om vi inte skiter ner oss totalt.