Varulv [BH II] - R1

Vimes

Gallerix
Det andra alternativet är kanske 4 ulvar utan nattmord och satsa stenhårt på att dominera tråden. Då skulle jag värvat tunga namn som kan prata sönder byn. Men 4-10 är fan svårvunnet utan något nattmord alls.

Tror fortfarande 2 ulvar och fullt nattmord med valet av en skicklig lågflygare är Julius Ulvs bästa chans.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Är väktaren nerfad gör det ju inget om de outas. Enda anledningen att inte outa powers är ju att de riskerar nattmördas och byn tappar powern. Men om väktaren är nerfad spelar det ju mindre roll.

Med tanke på priserna är det väl sannolikt att väktaren dessutom är helt normal.

Jag är nog för ett väktarclaim.
Det enda är väl typ on the off chance att väktaren bara är nerfad halva tiden, och då outar sig nu och blir direkt nattmördad istället för att outa sig nästa runda så vi missar att ha den gröna spelaren en extra runda. Men det är nog mer rimligt om väktaren går ut direkt och väktar sig själv så vi har en grön spelare till tills vi märker om denne är nerfad eller ej.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Är väktaren nerfad gör det ju inget om de outas. Enda anledningen att inte outa powers är ju att de riskerar nattmördas och byn tappar powern. Men om väktaren är nerfad spelar det ju mindre roll.

Med tanke på priserna är det väl sannolikt att väktaren dessutom är helt normal.

Jag är nog för ett väktarclaim.
Jag tänkte att om väktis är nerfad denna runda så kan ulvarna motclaima väktare, och då bli grönade av att utröstningen på väktaren går igenom. Men det var dumt tänkt, vi får ju färg på väktis även om han blir hängd, så ulvarna har inget att vinna på ett falskclaim.

Jag är för väktaroutning.

Sysp

NNO
Det enda är väl typ on the off chance att väktaren bara är nerfad halva tiden, och då outar sig nu och blir direkt nattmördad istället för att outa sig nästa runda så vi missar att ha den gröna spelaren en extra runda. Men det är nog mer rimligt om väktaren går ut direkt och väktar sig själv så vi har en grön spelare till tills vi märker om denne är nerfad eller ej.
Hur märker vi det menar du? Att det sker två nattmord R1 och R2 och därmed har JC antagligen inte nerfar väktaren om hen inte kör solo?

Problemet med gröna spelare i en fjorton personers omgång är väl att det är så många som vi inte har färg på ändå så de är väl lite mindre värdefulla per styck än om vi var typ 10. @Brynolf får för övrigt gärna komma in och köra lite, det är bra att ha en garanterat grön spelare som kan dra igång övriga utan att det är en misstänkt ulvagenda bakom.

Jag är försiktigt för en väktaroutning men tycker inte vi har bråttom i R1 med den, vi kan lika gärna analysera lite till och se om det finns ett bättre sätt att nyttja den på. En dold väktare bland 9-12 spelare (1-4 ulvar beroende på hur många JC valt + hövding-Brynolf) kan väl också vara mäktig, särskilt som vi är på oprövat territorium med en väktare som kan påverka röstningen.

Jag röstar för att väktaren väntar med att outa, åtminstone till senare i R1.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Hur märker vi det menar du? Att det sker två nattmord R1 och R2 och därmed har JC antagligen inte nerfar väktaren om hen inte kör solo?

Problemet med gröna spelare i en fjorton personers omgång är väl att det är så många som vi inte har färg på ändå så de är väl lite mindre värdefulla per styck än om vi var typ 10. @Brynolf får för övrigt gärna komma in och köra lite, det är bra att ha en garanterat grön spelare som kan dra igång övriga utan att det är en misstänkt ulvagenda bakom.

Jag är försiktigt för en väktaroutning men tycker inte vi har bråttom i R1 med den, vi kan lika gärna analysera lite till och se om det finns ett bättre sätt att nyttja den på. En dold väktare bland 9-12 spelare (1-4 ulvar beroende på hur många JC valt + hövding-Brynolf) kan väl också vara mäktig, särskilt som vi är på oprövat territorium med en väktare som kan påverka röstningen.

Jag röstar för att väktaren väntar med att outa, åtminstone till senare i R1.
Ja, jag tänkte väl att det finns ett väldigt begränsat utrymme för att JC ska ha kunnat köpa nerfad väktare (i princip bara ifall JC är ensam).

Sen spelar det väl egentligen ingen roll för vår del om väktaren är outad eller inte (mer än att det är skönt att ha en färre spelare att misstänka), eftersom om väktaren skyddar sig själv så kommer ju hen ändå aldrig att försvinna ur spel.

Sysp

NNO
@Hägerstrand @Anthrox Ingen mer analys, bara kör outning av väktaren? Tycker det låter väldigt rushat.

Kan vi inte diskutera igenom åtminstone vad det gör med eventuell outning av siare och om väktarens förmåga att påverka röstningen påverkar beslutet att outa?

Sysp

NNO
Ja, jag tänkte väl att det finns ett väldigt begränsat utrymme för att JC ska ha kunnat köpa nerfad väktare (i princip bara ifall JC är ensam).

Sen spelar det väl egentligen ingen roll för vår del om väktaren är outad eller inte (mer än att det är skönt att ha en färre spelare att misstänka), eftersom om väktaren skyddar sig själv så kommer ju hen ändå aldrig att försvinna ur spel.
Att sätta väktaren på att skydda sig själv gör väl att siaren inte kan outa fritt?

Basenanji

postd20modernist
Gött att köra igen! A propos körigt är det fullt ös på mitt jobb mån-tis men hoppas komma in till eftermiddag/kväll.

StradhLestat

Swashbuckler
Med lite kaffe i kroppen har jag nu fått tänka lite klarare än tidigare.

Hade jag varit JC hade jag nog kört på:
1 extra ulv (Stradh eller BM)
Nattmord jämna (för att fucka byns analys efter R1)
Stradh/BM sias grönt
Bautastena jämna/Octa sias röd

och sen bett Stradh/BM försöka bli så pass suspekt/märkligt/otydligt att de blir siade (grönt), men inte utröstade och själv försöka köra lagom suspekt och bli rödsiad så att byn tror att siaren fungerar och min ulvpolare kan gömma sig bakom ett grönsiande.
Men jag vettena, listan känns skakig som fan för att ulvarna ska kunna vinna.
Då får gärna förklara varför du väljer att namndroppa just mig (och BM)?
Håller du på att så tvivel över oss, eller har du ngt ens halvkonkret?

StradhLestat

Swashbuckler
Är det inte en självklarhet som voffe här att se till att ha nattmord varje natt...finns det en bra logik för att inte göra det valet?'

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Då får gärna förklara varför du väljer att namndroppa just mig (och BM)?
Håller du på att så tvivel över oss, eller har du ngt ens halvkonkret?
För att era spelstilar tenderar att naturligt skapa misstankar mot er och den här strategin hade således inte funkat med andra spelare. Läste du ens posten eller ville du bara hugga på att någon nämnt ditt namn?

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Att sätta väktaren på att skydda sig själv gör väl att siaren inte kan outa fritt?
Vad är mest värt, en odödlig grön spelare eller en siare som kan få skydd när/om denne hittar något?

StradhLestat

Swashbuckler
För att era spelstilar tenderar att naturligt skapa misstankar mot er och den här strategin hade således inte funkat med andra spelare. Läste du ens posten eller ville du bara hugga på att någon nämnt ditt namn?
Läste snabbt och missade og om du var väldigt tydlig....
Fast med potentialen att siare kan vara fuckad, så vågar nog inte en mästervoffe gömma en annan voffe bakom "felaktiga" sianden...alldeles för riskabelt när byn VET att så kan vara

Vimes

Gallerix
Är det inte en självklarhet som voffe här att se till att ha nattmord varje natt...finns det en bra logik för att inte göra det valet?'
Jag skulle nog mena att alla andra alternativ än det (d.v.s. en extra ulv och fullt nattmord) är sämre. Sen finns ju alltid chansen att Julle valt något mer udda för att förvirra, men tror som sagt att det alternativet är det som på pappret har bäst vinstchans.

Vimes

Gallerix
Soloulv är väl också en möjlighet förstås. Men alternativen där nattmordet väljs bort tror jag inte riktigt på.

Sysp

NNO
Vad är mest värt, en odödlig grön spelare eller en siare som kan få skydd när/om denne hittar något?
Ja, det är väl frågan. Om den nu inte var retorisk från din sida tycker jag den talar för att vänta lite med outningen till åtminstone lite senare i R1. Jag tycker inte det är helt självklart vilket som är bättre.

StradhLestat

Swashbuckler
Hade det ibte varit smartare med det valet att välja en ulv som man inte tror kommer få heat på sig tidigt? En kollega som blir sida (felaktigt ) senare i partiet måste väl vara bättre ån att bränna det tidigt? Chansen att byn ändå röstar ut den tidiga (i din tes jag/bm) för att få ett grepp om siarförmågan är väl stor? Alltså känner jag att din logik här haltar...inte ens med felsiande vill man dra heat tidigt i partiet.
Du brukar ha bättre koll än så

Röst: @Anthrox