Varulv [BH II] - R1

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Och @Brynolf har en viktig poäng i att eftersom dumma siare är ett val så kan vi inte lita på siaren.

Det här spräcker lite din plan @Anthrox eller missar jag något?
Alltså:
Med 4 ulvar är det vattentätt, ulvarna kan inte vinna.
Med 3 ulvar som av outgrundlig anledning int3 köpt nattmord, utan valt grön/rödsianden istället så hittar vi minst en ulv (två ulvar sias grönt) och de har inget nattmord för att förhindra något.
Med 2 ulvar har de bara råd med nattmord varannan runda om de därtill ska lägga pengar på att bli grönsiade. Det är väl kanske fram för allt här (och ensam JC) som det finns en negativ aspekt över det. Jag tror ju att de flesta konstellationer 2 ulvar skulle köpa nattmord båda rundorna, och då vinner vi om siaren hittar ulvar tillräckligt snabbt (och vi är måååånga bybor så vi har gott om tid på oss). Men om de mot förmodan köpt sig gröna och bara har halvt nattmord (vilket vi förhoppningsvis ser inom ett par rundor) Så är det en dålig strategi.
Med ensam JC gäller lite samma sak, men det ser vi troligtvis också på att siaren kommer dö för ensam JC har fyra pengar att köpa något för, och att rödsia en bybo känns inte jättevärt över att bautastena hälften av nattmorden för att inte bli väktarlåst.

Så om det är en dålig strategi så är det det mot de konstellationer där vi har 13-1 eller 12-2 i startsiffror och därmed har ganska gott om tid på oss att revidera om det lutar åt att ulvarna köpt grönsianden. I annat fall så bara rakt av vinner vi, mer eller mindre.

Basenanji

Basinixus
Så om det är en dålig strategi så är det det mot de konstellationer där vi har 13-1 eller 12-2 i startsiffror och därmed har ganska gott om tid på oss att revidera om det lutar åt att ulvarna köpt grönsianden. I annat fall så bara rakt av vinner vi, mer eller mindre.
Det låter helt rimligt @Anthrox men jag är bara osäker på om team ulv är lika förnuftiga som du? Men jag tror ju att det är 12-2 i alla fall och därmed gott om tid.

Hägerstrand

Ballofix
Med ensam JC gäller lite samma sak, men det ser vi troligtvis också på att siaren kommer dö för ensam JC har fyra pengar att köpa något för, och att rödsia en bybo känns inte jättevärt över att bautastena hälften av nattmorden för att inte bli väktarlåst.
Om jag körde soloulv hade jag absolut inte utnyttjat bautastenen för att nattmörda siaren. Soloulv väljer väl i så fall ulvmiller, och då är det mycket bättre att få en massa gratisrundor där man kan nattmörda fritt medans inget av värde skrivs i rundorna.

Hägerstrand

Ballofix
Ja, det låter vettigt.

Obs att vi, OM vi får vittring på att siandena är fifflade, kan börja rikta arga blickar mot Anth och Häger, som pushar för denna plan.
Det tycker jag inte att jag gör. Jag försöker hitta hål i planen eftersom den är tråkig. Jag förlorar hellre ett varulvsspel där jag är med och spelar än vinner ett spel där jag tittar på (vilket är min inställning till taktiskt lågflygeri också)

Men det är också dåligt bybospel att avstå från en bra plan bara för att den är tråkig

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Om jag körde soloulv hade jag absolut inte utnyttjat bautastenen för att nattmörda siaren. Soloulv väljer väl i så fall ulvmiller, och då är det mycket bättre att få en massa gratisrundor där man kan nattmörda fritt medans inget av värde skrivs i rundorna.
Fast utan bautasten kan ensam JC hamna mot en odödlig väktare, där det är som sämst 50/50 att byn vinner. Hade någon vågat ta de oddsen?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag älskar psykologiskt analys! I deltagarlistan ser jag bara två snällisar, som inte skulle våga gorma över balansen, och det är jag själv och Isak. Jag är själv inte JC så därför. Förlåt Isak.

Röst: @Sömniga Isaac
Det är ändå vänligt att du ser mig som snällis, jag hade nog föga smickrande hävdat att min brist på gnäll berott på att jag är lite seg och allt för dum för att få ihop matten och därför inte fattat hur obalanserat spelet är. Så vi är väl snällis (BM) och trögis (SI).

Sitter på bussen nu och håller på att fundera över vilka val jag hade gjort. Jag hade nog tyckt det var kul att vara ensam ulv, samtidigt skulle jag nog tveka inför det det. Med det sagt så står nog fast vid det jag sa i första omgången av bybornas hövding, att Vimes hade varit mitt val, detta då han känns erfaren och trygg. Han hade då kunnat hjälpa mig navigera den soppa som dessa spel kan bli. Det otrygga där är väl Vimes förmåga att hamna i skottgluggen tidigt och därmed åka ut.

Andra kandidater hade varit BM, skulle vara kul med en positiv och glad person i samma lag. Känns även som BM kan plocka fram en lömsk sida för att navigera spelet medan jag sitter och är naiv.

Ska fundera vidare nu när jag sitter på bussen och har tid att läsa, fundera och försöka komma med något vettigt.

Basenanji

Basinixus
Kul spel!

Jag tänker så här:

Tänkbara ulvar utifrån hur en Caesar hade valt strategiskt:
Anthrox, Känd mastermind, har bra cv
Hägerstrand, sjukt smart och drivande
Sysp, listig räka
Octagonal, ulvarnas ulv (väl?)
Impetigo, listig krabba

Mer oväntade val
@Basenanji vandrande katastrof, ”when in doubt, vote Basse”

@fjodorsenuba hög risk att bli utröstad

@StradhLestat - lite för flsmbojsntvoch ksodig stil?
@Vimes - får sällan spela R1 oavsett fraktion

@Sidd - spexig men spretig, drsr gärna på sig hest

@Sömniga Isaac - snel hest, men orutinerad?

@BiobunkerVII - upptagen med annat, frädig rackare som ofta hamnar i blickfånget

@Big Mama - hey, hade du fått PM?!

Vad är nu meningen med min lista? Den är ju helt kanoofas? Att jag visar hur jag ser på spelet.

Hur ser ni på spelet? Vilka hade ni vslt?

Hägerstrand

Ballofix
Fast utan bautasten kan ensam JC hamna mot en odödlig väktare, där det är som sämst 50/50 att byn vinner. Hade någon vågat ta de oddsen?
Fast en ulv som köpt en av bautastenarna har 4p kvar för att bli Miller. Med en bautasten vet ulven då när han hittat väktaren om mordet studsar, och kan ta honom nästa runda. Att spela som soloulv utan att vara ulvmiller låter som självmord.

Men det här är nog en väldigt teoretisk diskussion. Menyn är för dålig för att soloulv ska vara ett reellt alternativ. Jag hade inte övervägt det utan att minst få både extramordet och millerförmåga.

Basenanji

Basinixus
Det jobbiga med min lista är att jag inte alls vill rösta ut någon av de jag tror att Caesar hade valt. 🫤

Jag gör så här då länge:

@BiobunkerVII erkänn att du är ulv! Om du berättar sanningsenligt vilka dina ulvkompisar är då röstar vi inte ut dig förrän i R2 Deal?

Sysp

NNO
Fast en ulv som köpt en av bautastenarna har 4p kvar för att bli Miller. Med en bautasten vet ulven då när han hittat väktaren om mordet studsar, och kan ta honom nästa runda. Att spela som soloulv utan att vara ulvmiller låter som självmord.

Men det här är nog en väldigt teoretisk diskussion. Menyn är för dålig för att soloulv ska vara ett reellt alternativ. Jag hade inte övervägt det utan att minst få både extramordet och millerförmåga.
Håller med. Soloulv när man måste nöta ner tretton bybor till en enda är väl kört. Basse lyckades fantastiskt i förra BH med bättre odds och det var ändå inte särskilt nära.

Två ulvar och nattmord varje runda är väl det rimligaste. Tre ulvar och ett nattmord varannan runda absolut, jämförbart med två ulvar tycker jag.

Fyra ulvar och inga nattmord bara rimligt om JC inte läst väktarregeln (skydda mot röst och väkta samma varje runda) ordentligt, annars känns det väldigt osannolikt.

Jag tror vi kan räkna med nattmord och att det är fler än en ulv, dvs kontaktspår kan finnas i röstning och interaktion (inte som i Carmilla vs Dracula eller i BH1 där Basse solade).

Brynolf

Orange
Listan känns rätt underwhelming för Caesar, som sagts... Kan vi ha missat nåt? Kanske Ceasar inte är helt ensam i utgångsläget?

Eller har vi med ett DTF-gäng igen? Det skulle absolut få plats.

Anthrox

Kulturvetaringenjör

Va? 😅 Jag har ju hela tiden sagt att ensam JC givetvis skulle köpa sig att bli grönsiad, det var ju utgångspunkten för att ensam JC är svårast att hitta. Det är ju de sista 4 pengarna jag argumenterat för vore bättre att spendera på bautasten (för att inte bli väktarlåst) än att låta en bybo bli rödsiad?

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Sen: @Hägerstrand och @Sysp claimar vaniljbybo genom att säga att de inte fått PM. Jag tycker det här är viktigt att fundera över.

Jag tycker Hägerns claim är lite off brand, och Sysps snabba metoo är ulvrationellt.

Sysp antyder att han inte, när han claimade, tänkte på att han anti-claimade powerroll. Gäller samma för dig Häger? Eller var det medvetet?
Å andra sidan. Eftersom Hägern började, hur kunde han veta att inte alla fått PM vilket är det vanligaste. Det skulle vara en för stor risk. Detta grönar Hägern.